Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

^ heel veel garages vervangen tegenwoordig alleen nog maar. Repareren gebeurd bijna niet meer. Kjjk maar naar het onderdeel dynamo; koolborstels op, dan wordt gelijk de hele dynamo vervangen. Vroeger werd de dynamo eruitgehaald, koolborstels vervangen en weer terugeplaatst, bleek dan dat de dynamo niet meer fris was ging er vaak een gereviseerde in.

Als tegenwoordig de computer aangeeft dynamo defect, wordt die gelijk vervangen voor een nieuwe.

Denk dat dat ook geldt voor heel veel andere onderdelen zoals bijv de stuurkolom.

Link naar reactie

Maar... Als dat alles is, waarom zouden ze dat bij BMW dan niet doen? Alleen om een hele nieuwe unit te kunnen verkopen?

Mmmmm....

Alle monteurs opnieuw een instructie/cursus geven is ook duur.

En inderdaad; het is de keuze om òf een hele hoop nieuwe stuurkolommen te verkopen (à 1500 euro), waarbij de vervangingsprocedure al vastgelegd staat en eenduidig is (geen afstelwerk), òf geld uitgeven aan het herscholen van monteurs voor het afstellen van de kolom.

Vanos repareren ze toch ook niet?

Die ringetjes vervangen is een half uurtje werk als de vanos eraf is. Een nieuwe vanos unit is €500,- oid.

Da's makkelijke omzet hoor; €1000,-/uur :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Als de stuurkolom eruit ligt is het een fluitje van een cent, ingebouwd is het verhaal anders, de stuurstang zit dan hopeloos in de weg en je moet creatief zijn met je gereedschap en heel veel geduld en kracht zetten. De dealers ontbreekt het sowieso aan creativiteit en zullen de kolom uitbouwen. Vervangen is dan wel prijstechnisch voor hun een betere optie.

Link naar reactie

Volgens mij is vervangen dan prijstechnisch nog steeds niet de betere oplossing hoor.

Dat ding kost volgens mij iets van 1500 euro.

In mijn boekje is dat nog steeds veel geld.

Weet iemand hier de exacte prijs van dat ding?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Daarom vervangen ze zeker ook geen vanosringetjes.

Of differentieellagers for that matter.

Ik denk dat het eerder is zoals blackwwz3 zei, en dat ze vooral gericht werken op onderdelen vervangen (de dealer althans).

Zo kan je de hoeveelheid werk beter inschalen, want afstelling of probleemdiagnose is minder.

En onderdelen... die liggen tòch wel op de plank.

Zo ook zijn voorbeeld van dynamo (of startmotor).

Prima te reviseren, maar bij een dealer gaat er gewoon een nieuwe in, en dan betaal je wel een uurtje minder werk, maar staat er wel een dynamo/startmotor op de rekening à enkele honderden euro's.

Goed, het is voor de individuele garage natuurlijk een mooi punt om op te kunnen concurreren (naast de werkplaatstarieven).

En dat geldt natuurlijk ook voor de stuurkolom/vanos/etc etc

Maar van BMW uit (als concern) hebben ze het liever niet, en dat zie je dan ook aan de beschikbare onderdelen. (geen differentieellagers bijvoorbeeld leverbaar).

Soms springt de aftermarket daar op in (zoals beisan vanosringetjes), en soms ook niet.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik denk dat het eerder is zoals blackwwz3 zei, en dat ze vooral gericht werken op onderdelen vervangen (de dealer althans).

Maakt natuurlijk wel het grote voordeel van een dealeronderhouden auto als tweedehandskoper; dingen zijn gewoon in zn geheel vervangen ipv stukjes en beetjes. En als jij niet zelf hebt moeten betalen zie je dan liever die nieuwe startmotor erin of een gereviseerde?

aangepast door Bombadil
  • Like 1
Link naar reactie

ja als je het niet zelf hoeft te betalen is een nieuwe veel handiger, maar na verloop van tijd moet je het zelf gaan betalen, en dan zouden losse delen toch verkrijgbaar moeten zijn ? scheelt hoop geld in sommige gevallen.

Link naar reactie

Maakt natuurlijk wel het grote voordeel van een dealeronderhouden auto als tweedehandskoper; dingen zijn gewoon in zn geheel vervangen ipv stukjes en beetjes. En als jij niet zelf hebt moeten betalen zie je dan liever die nieuwe startmotor erin of een gereviseerde?

Dealeronderhouden houdt vaak alleen de beurtjes in.

Je kan wel de complete onderhoudshistorie doorspitten, àls je die erbij krijgt, maar de verkoper kan natuurlijk ook bepaalde bonnen weglaten als hij dat wil.

Ik bedoel, weet jij of er ooit in jouw auto een aandrijfas van mister-auto is gegaan? als die bon is weggelaten?

Link naar reactie

ik heb een z4 uit 2004 met 85000 km op de teller. En last van sticky steering als de auto in de zon heeft gestaan. Echt zo hinderlijk dat mn vrouw er dan niet meer in wil rijden.

Op Bimmerforum heb ik uiteindelijk vorige week een advies gevolgd........gaatje boren in het wormhuis van het servomotortandwiel en het stuurstangtandwiel. Kort 3 mm boortje, schuin boren en na ca 15 mm door het aluminium merk je dat je "binnen" bent. Toen tuutje van spuitbus (den BRAVEN) met smeermiddel voor kunststoftandwielen er een paar seconden in gespoten, Een m4-boutje er ingedraaid en klaar is kees.

Ik heb de auto van de week bewust met dichte kap en dichte ramen in de bloedhitte laten staan en er is GEEN sticky steering meer. Waarmee bewezen is dat dit de oorzaak van het probleem is.

kosten: spuitbus van € 5,95. Bimmerforum: bedankt

  • Like 1
Link naar reactie

Waarmee bewezen is dat dit de oorzaak van het probleem is.

Lijkt me wat kort door de bocht; er zijn enige tientallen probleemgenoten -waaronder ikzelf- waarbij deze mogelijke oplossing niet afdoende was en er drastischer maatregelen nodig waren. Overigens was deze optie hier al een jaartje of wat bekend en door verschillende mensen -met wisselend succes- toegepast.

Mocht deze oplossing niet permanent zijn, dan zijn er andere mogelijkheden en kun je je hier wat inlezen.

Ow ja, leuk als je je even voorstelt.... <_<

  • Like 1
Link naar reactie

Aangezien mijn exemplaar ook de 1e verschijnselen vertoont ga ik volgende week ook maar eens aan de slag.

Grofweg lees ik op het "www" een tweetal substantiele oplossingen.

- ásymetrische ring tussen motortje en wormwielhuis met de twee bouten enigszins "lossen" en deze vervolgens een 8 a 10 MM richting achterzijde auto draaien

- gaatje boren op de daartoe aangewezen plek (op de vele foto's zichtbaar) en deze middels een smeernippel onder enige kracht vullen met vet.

Beide zaken wil ik in één keer beetpakken waarbij ik over het 2e een vraagje/onzekerheid heb.

Meer dan een enkele keer heb ik hierover gelezen dat je onder een bepaalde "schuinte" moet boren, omdat je anders op de volgende aluminium barrierre stuit.

Hebben jullie hier ervaring mee? Of is het toch gewoon - op de daartoe bestemde positie - rechttoe rechtaan boren?

Hoop dat ik de vraagstelling duidelijk heb zo

Link naar reactie

Komende dagen perfecte temperatuur om te kijken welke oplossingen daadwerkelijk geholpen hebben,

dus ben benieuwd naar de bevindingen van alle variaties :)

Getest tijdens de Europatour , dus warm en veel km's. Geen problemen meer gehad/gevoeld. ( gaatje geboord )

Link naar reactie

Waar kan ik meer informatie vinden hoe en waar ik een gaatje kan boren?

Ik merkte gisteren ook dat mijn Z4 last heeft van stickey steering, balen.

het rijden geeft direct minder plezier.

voordat ik voor de dure oplossing ga wil ik eerst kijken wat de andere opties zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.