Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

Ik dacht eerst ook dat je aan de plastic huls om de stuurstang kon zien of het een oud of een nieuwe stuurhuis was. Blijkt niet zo te zijn.

Mijn Z4 is ook uit 2003 en ik heb geen last van SS, en dat terwijl ik de auto in Zuid-Frankrijk toch echt tot 38 'C heb laten opwarmen.

aangepast door JK-Z4-3.0i
Link naar reactie

misschien 1 of 2 procent oid?

Als je nu een z4 uit 2003 koopt met de nodige kilometers (75dkm+) is de kans volgens mij groter dat hij er al last van heeft gehad dan dat je het nog krijgt.

Maar ik vermoed dus zelf dat de stuurkrachtsensor er wellicht ook wat mee te maken heeft, en dat is electronica, en dat kan natuurlijk altijd stuk.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ik heb ook last van sticky steering met mijn Z4 2.5i uit 2003 en heb al behoorlijk wat uren besteed aan het vaststellen van het probleem. Er valt goed mee om te gaan door de auto in de schaduw te parkeren, airco aanzetten, en dat soort grappen maar wil dit wel een keer oplossen. Op deze link heeft een monteur uit de USA zijn probleem opgelost http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1896932 door een gaatje te boren in het deel waar de olie in moet en dit zo te maken dat het nogmaals gedaan kan worden. Ik zeg niet dat dit de oplossing is, maar denk dat het voor mijn Z4 zou kunnen werken.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Wel een bijzondere oplossing voor dit probleem. Je zou volgens mij de eerste zijn die het 'Sticky Steering' probleem oplost zonder het stuurhuis te vervangen. Klinkt interessant. Hou ons op de hoogte of het echt wegblijft.

Inmiddels zit ik op 86.000 km en heb in hitte en koude gereden, waaronder in de volle zon een 60 km "vlammen in de eifel" en zonder problemen (behalve dat maximaal bochten nemen bergop in sportstand de auto best wel benzine lust!!!!!!!!!!!!!!!)

Ik had deze reparatie al eerder op een amerikaans forum gelezen.

Dus petje af, ik ben ervan overtuigd dat ze het goed verholpen hebben.

Info via Erwin Seijkens, chef werkplaats bij van Nieuwenhuizen auto's in Helmond

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Beste ZZZZZ(4)

Wat ik graag zou willen weten , je bent nu alweer 2 maanden verder Ik hoop voor je zonder sticky problemen !!

kan je doorgeven wat je bevindingen nu zijn ?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

het schijnt een combinatie te zijn van te weinig vet en een te krappe passing van de interne onderdelen.

heb ik ergens eens gelezen.

Klopt. Het af en toe invetten van de 2 koppelingen zou al een heel stuk schelen.

Er is ook een tweede gekend probleem op de stuurinrichting dat voorkomt nadat de wagen te lang in de zon gestaan heeft. Als je dan wegrijdt, kan het lijken of de servo maar half werkt. En dat is ook zo: de chip van de servomotor kan oververhitten en slaagt dan tilt. Als de wagen wat is afgekoeld, is het probleem ook weg. Ik heb het al 1 keer voorgehad en zou naar het schijnt in garantie kunnen hersteld worden.

Link naar reactie

Het probleem zit in het stuurhuis, niet in de koppelingen. Garantie bij BMW kun je vergeten.

Mijn neef is onafhankelijke BMW garagehouder en heeft dit ooit hersteld, onder BMW-fabrieksgarantie...

Ik heb ook op Z4-forum al een paar keer gezien dat het onder garantie hersteld werd, maar evenzeer zonder garantie... veel hangt van je garage af helaas...

Link naar reactie

Jij hebt het dus over Bovag garantie. Ik heb het over de BMW garantie op hun auto's. Logisch dat als je een auto met Bovag garantie koopt ze het stuurhuis moeten vervangen. Daar betaal je de Bovag premie voor die in de verkoopprijs van de auto zit.

Link naar reactie

Had indertijd Z4 2e Hands met jaar BMW garantie gekocht. Na ongeveer 6 maanden klagen bij de dealer precies voor aflopen garantie onder garantie vervangen. (waarom kan ik geen nieuwe regel beginnen :muur: ) Daar voordien ik al klachten had met het alarm en na veel vijven en zessen (eerst door dealer de accu vervangen) werd de Interieur sensor vervangen, alles bij elkaar heeft de z voor deze klussen bij elkaar ruim een week bij de dealer gestaan, dus heeft Meer gekost dan de garantie premie opgeleverd heeft. Sticky Steering wordt door de dealer ontkend, men heeft hier zg nooit van gehoord. Dit gebeurt hier ook in Duitsland, Auto Bild heeft hier 2 jaar geleden een artikel aan gewijdt.

Edit 7.4. spelling vouten gecorrigeerd.begin nederlands te verleren

aangepast door rdeknegt
Link naar reactie

men heeft hier zg nooit van gehoord.

Aan dat soort berichten heb ik altijd een broertje dood.....

Ik maak dan altijd maar een vervelende opmerking dat dat dan een serieus gebrek in het kennisniveau omtrent de auto is, en je jezelf afvraagt waarom je naar een merkdealer gaat als die essentiële kennis van een model blijkt te missen.

Als ik binnen mijn werkgebied bij een klant zou staan, en hij meer van het product wat ik lever zou weten dan ik, dan zou ik werkelijk de ogen uit m'n kop schamen.... en terecht....

Dat laatste zou ik 'm denk ik ook wel vertellen....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Aan dat soort berichten heb ik altijd een broertje dood.....

wie niet.

maar ja ik heb ook wel eens een klant met een probleem met een motor die bij ons zeldzaam voorkomt en daar weet ik dan ook niet alle details van .

ook sommige voorkomende (bekend )kwalen ken ik dan niet.

dat zoeken we ook gewoon even op,en bij volvo penta ken ik de juiste man en dan heb ik de informatie vrij snel boven tafel.

ik mijn beleving kan het dus best waar zijn dat een chef werkplaats de al dan niet bekende voorkomende kwalen uit het hoofd kent van ieder specefiek model.

dan moet je de man wel de kans geven om het uit te zoeken.

Link naar reactie

Ik denk dat het toch meestal bewust de andere kant opkijken is hoor.

Ik had ooit een C5 met lekke hydrauliekleiding...

Daarvan zeiden ze ook: nou, dat komt echt nooit voor. Terwijl ze zelf 3 jaar daarvoor bij mijn auto al een keer dezelfde leiding hadden vervangen.

Ze stonden wel een beetje beschamend te kijken toen ik dat zei.

Maar ja, dat waren toch al prutsers (ik denk dat ik daar ook m'n tik van heb overgehouden dat ik automonteurs in de regel niet zo hoog heb zitten <_<, terwijl dat natuurlijk per monteur verschilt)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Beste ZZZZZ(4)

Wat ik graag zou willen weten , je bent nu alweer 2 maanden verder Ik hoop voor je zonder sticky problemen !!

kan je doorgeven wat je bevindingen nu zijn ?

Nog steeds prima en zonder problemen.

Ik heb zelfs mijn nog 5mm profiel hebbende runflats (17 inch)van de voorwielen gehaald en vervangen door normale Vredestein Sessanta's om een lekker comfortabel rijgenot te hebben. De runflats zijnalles behalve soepelen ze waren erg gevoelig voor spoorvorming en vooral wegdekmarkeringen...

Link naar reactie

Voordat sommige mensen onderdelen gaan vervangen. Het is niet een probleem in het stuurhuis maar in het stuurkolom. 2 verschillende dingen met hele verschillende prijzen.

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Het lijkt wel of het internet volstaat met topics over sticky steering en klebende Lenkung, maar de laatste stand van zaken krijg ik niet boven water.

Weet iemand of de veelbesproken coulance regeling er uiteindelijk gekomen is?

En heeft iemand ervaring (ook qua duurzaamheid) met het opnieuw invetten van de lagers in de stuurkolom?

Bij de dealer kost dit grapje me ruim 2.300,= voor het monteren van een nieuwe stuurkolom !

Alle info is welkom....

Link naar reactie

De genoemde topics had ik dus al doorgelezen.

Deze zijn al enkele jaren oud en ik ben benieuwd naar de meest recente informatie betreft coulance en hoe de noodoplossingen zich houden nu we een aantal jaren verder zijn.

In Duitsland schijnt men coulance toe te passen, zie bijgaande link.

Maar ook hier krijg ik niet de volledige info.

http://www.bmw-drivers.de/forum-81/bmw-startet-kulanzaktion-zur-z4-lenkung-t-46770.html

Link naar reactie
  • Administrator

Nee, in Duitsland pas men ook geen "algemene" coulance toe zoals bij terugroep acties het geval is. Je bent ook daar afhankelijk van de individuele dealer, waarbij die eigenlijk alleen toeschietelijk is als je de auto daar ook hebt gekocht (meer een soort verlengde garantieclaim als het ware). Als je daar meer over wilt weten moet je eens zoeken op "Aktion Problemlenkung" of alleen "Problemlenkung" op www.zroadster.com. Daar staan zeker vrij recente ervaringen bij (recenter dan de Duiste bron die jij aanhaalt).

Er zijn mij in Nederland geen gevallen bekend van dealers die coulancehalve de stuurkolom (hebben) vervangen, ook niet bij auto's die wel bij hen zijn gekocht maar geen garantie meer hebben. Binnen de garantie is dat natuurlijk anders.

Ten aanzien van de noodoplossingen: er zijn volgens mij twee mensen hier op het forum die opnieuw hebben ingevet en beiden waren in ieder geval op de korte tot middellange termijn enthousiast. Member Zzzz(4) nr. 1 heeft in november 2013 zijn Z4 aan de wilgen gehangen, maar dat staat hier los van. Hij was op dat moment nog steeds enthousiast over de noodoplossing. De andere member schiet mij zo even niet te binnen, maar ook die was enthousiast. Kortom: er zijn weinig mensen die het gedaan hebben, maar de mensen die het gedaan hebben lijken wel enthousiast.

Ik zou het als ik jou was eerst voor de zekerheid nog eens na vragen bij BMW Nederland en de dealer ("klopt het dat jullie er echt niks aan doen ondanks de vele problemen en waarom dan niet?") en als dat op de korte termijn niks oplevert zou ik eens kijken naar de noodoplossing als ik jou was. Dat is nou echt in de categorie baat het niet dan schaadt het niet.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.