Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

idd eerst banden controleren bijvoorbeeld op afwijkend slijtagepatroon (eventueel vervangen), en uitlijnen.

Een z4m stuurhuis gaat sowieso niet; je hebt dan ook een hydroliekpomp nodig, en er zal electronisch denk ik ook nog het eea moeten gebeuren. Ook moet het mechanisch maar net passen (voortrein/fusees van de z4m is namelijk ook anders).

Maw een mooi knutselproject wat alleen slagingskans heeft met veel tijd geld en kennis.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Toch komt het niet bij iedere Z4 voor.

Mijn ex uit 2003 met nu ondertussen 200.000km de teller kwam het niet voor... en vraag maar aan Ruud dat ik echt ALLES (piepjes, kraakjes en trillingen) opmerk :unsure:

Was er wel waakzaam voor want het is een dure reparatie.

Link naar reactie

Waarom zou iemand dat bij Ruud willen checken? Auto (of de bestuurder :unsure: ) had er simpelweg geen last van toen jij deze in bezit had (was niet erg lang, toch?). Misschien al verholpen voor jouw tijd, of nog aanstaande voor een volgende eigenaar. Zucht.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Onderzoek in de VS naar dit probleem, en de uitslag...

http://www-odi.nhtsa.dot.gov/acms/docservl...10020-9640P.pdf

Helaas niet positief...

Wel een tip over een goedkope manier van oplossen wat vaak werkt:

"In either case, some good lithium grease on both steering joints behind the airbox (under the sound generator if you have one) will have fixed the sticky steering issue for most people. lube it up with a little nozzle to get between the joint and give the steering a few cranks turn to turn.

If not, then you can always open the rack and lube up the worm gear with the same grease which has worked for others.

The worm gear is under the plastic cover where the electronic steering module is."

Link naar reactie
dit probleem komt wel degelijk voor en wordt wel degelijk (geregeld netjes) opgelost.

ja inderdaad,als je een auto met garantie hebt gekocht van een dealer of handelaar misschien.

maar wanneer je de auto van een particulier koopt dan word het zeuren ,en bmw nederland geeft echt niet thuis hoor.

doen ze trouwens zeer zelden.

Link naar reactie

Wel een tip over een goedkope manier van oplossen wat vaak werkt:

"In either case, some good lithium grease on both steering joints behind the airbox (under the sound generator if you have one) will have fixed the sticky steering issue for most people. lube it up with a little nozzle to get between the joint and give the steering a few cranks turn to turn.

If not, then you can always open the rack and lube up the worm gear with the same grease which has worked for others.

The worm gear is under the plastic cover where the electronic steering module is."

Afgelopen zaterdag heb ik helaas ook last gehad van Sticky Steering. Mijn Z4, 2,5 is van juli 2005. Het viel mij op dat het stuurhuis ook wat geluid geeft bij stuur bewegingen.

Zijn er mensen die dit met eerder genoemde oplossing (lithium grease) verholpen hebben of verminderd hebben ?

Bij mij is het niet heel ernstig maar wel zeer irritant.

Link naar reactie
geen sitcky steering maar wel het piepen bij het draaien van het stuur.

Bij mij idem :mellow: Wat betreft die Engelse vertaling, ik weet niet wat ze daar mee bedoelen :( na dit te hebben vertaald.

Vanaf het stuur tot waar deze het interieur verlaat valt er niets te bespeuren om iets te smeren. Enkel het metalen stuurhuis (?) Valt er nog iets te smeren binnen het motorcompartiment? Heb al enkele keren proberen te luisteren, maar kan niet precies lokaliseren vanwaar het geluid komt :m: ook omdat het maar sporadisch voorkomt.

Link naar reactie
geen sitcky steering maar wel het piepen bij het draaien van het stuur.

Heb vandaag eens de stuurinrichting van kop tot teen nagekeken en niets gevonden :) Het schurend geluid (af en toe) kan nog maar enkel vanuit het elektronisch gedeelte komen? Verder nergens last van, enkel dat dit irritant is en vooral als je de wagen wilt verkopen. Is hieraan iets te doen (ergens smeren?) of wordt dit een nieuw stuurhuis van +/- 1700€ :smart: ?

Link naar reactie

ik weet niet wat voro storing ik precies had. ik weet wel dat het kwam omdat ik mijn contact had aangezet terwijl de airbag van geheel was losgekoppelt. als jou melding steeds terug komt zou ik een dealer of een goeie garagist er eens naar laten kijken want dan zal er wel iets stuk zijn/ niet goed vast zitten oid.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Enige weken geleden mijn 2e hands Z4 (2004 72.000km) gekocht en ik moet zeggen dat de versleten runflats echte spoorzoekers zijn....Als de NS zo reageert op spoorvorming hebben ze nooit meer vertragingen. :rant: Maar goed, bij mijn 1e verre rit van 150km waarbij veel file verkeer ervaarde ik het ook...of ik op een slalom skipiste reed, mijn stuur ging alle kanten uit en was niet normaal te corrigeren.

Van het weekend normale winterbanden gemonteerd..geen spoorvorming meer, een herboren auto.

Vanmiddag ontstond het voornoemde bij een gewoon kort ritje ook ineens. Als ik de wagen heel langzaam naar de zijkant van de weg liet sporen nam de stuurweerstand heel erg toe, om dan weer met een schok te reageren...onmiddelijk mijn dealer gebeld en de monteur een testrit laten maken..godzijdank :hypocritesmiley: hij voelde het ook en gaat zich nu verdiepen in een oplossing... :book: Ik dacht al dat ik gek werd :clown: Hopelijk gaat eea goed komen

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Zojuist de Zzzz weer opgehaald na een weekje garage. :cold: Ze hebben wat kleine reparatietjes gedaan zoals de stangen van het ruitenwissermechanisme dat nu met een behoorlijke"klonk"tot stilstand komt na het wissen...iemand??

Maar ze hebben vooral mijn stuurinrichting gedemonteerd om het vet lekkende lager met super hittebestendig vet te smeren om verder "sticky steering"te voorkomen. De monteur vertelde dat hij na het verwijderen van de stuurpomp(electromotor?) zelfs zag dat het lager al een gaatje had om het te kunnen smeren. :petje: Ze hebben gedurende 175km mijn dure benzine verstookt voor een probleemloze testrit en de reparatie had nou geen geheimen meer voor ze. Mocht je er iets van willen weten...Ik ben bij Garage Nieuwenhuizen aan de Varenschut in Helmond geweest

Link naar reactie

Wordt sticky steering dan veroorzaakt door vet wat uit een lager wegloopt?

Ik dacht dat het altijd invreten/gebrek aan vet op het tandwiel (wormwiel).

Jammer dat je geen foto's oid hebt mbt wat ze precies gedaan hebben ;)

Link naar reactie

Wel een bijzondere oplossing voor dit probleem. Je zou volgens mij de eerste zijn die het 'Sticky Steering' probleem oplost zonder het stuurhuis te vervangen. Klinkt interessant. Hou ons op de hoogte of het echt wegblijft.

Link naar reactie

Effe opniiejw tieppu. Ik was al aan het replyen zonder ingelogd te zijn. Zoals door mij beschreven had ik het al exact gelijk terug gelezen op een Amerikaans forum. Ook daar kozen dealers voor een vervanging a 2000 dollar, maar bij 1 persoon was het stuurhuis gerepareerd a 350 dollar.

Vertrouwen in de reparatie van de enthousiaste vriendelijke monteur heb ik wel. Hoelang het probleem wegblijft....??

Mijn stuurprobleem was absoluut prominent aanwezig, maar alleen bij opgewarmd stuurhuis.

De garage gaf aan 170 km probleemloos gereden te hebben. I'll keep you posted.

Nu weer verder met stereo, navi en priegelarijen.

Goede kerst en jaarwisseling...Bert

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Hallo

als nieuw member valt me op dat sticky steering blijkbaar nogal vaak voor komt. Ik heb zojuist mijn Z4 3.0 (2003 dus uit de eerste serie) opgehaald. Op dit forum op nummer #46 staat een foto met een kunststof huls om de stuurstang. Daar werd aangegeven dat het hier om een reeds vervangen exemplaar ging en niet om de af fabriek ingebouwde bekrachtiging. Direct daarna werd dat door een ander weer afgezwakt. Kan iemand me aangeven of die kunststof omhulling inderdaad aangeeft dat het een vervangen (verbeterd) exemplaar betreft. Bij mij is die kunststof ook aanwezig, en aangezien de garantie niet tot de hete zomer loopt wil ik tijdig weten of mijn auto aan de kwaal Sticky Steering kan leiden.

Als de kunststof gewoon standaard is, hoe kom ik er dan in dit koude jaargetijde achter of de auto aan SS leidt ??

Groeten Peter

Link naar reactie

Ik heb persoonlijk een z4 mèt sticky steering en die witte kunststof huls gezien. (daar heb ik toen speciaal op gelet naar gelang dat verhaal ;))

Of die al een keer vervangen was geweest weet ik niet, maar het is dus geen zekerheid dat die witte huls stickyvrij is.

Persoonlijk heb ik zelf nog nooit een stuurkolom zònder die witte huls gezien (de mijne heeft ook gewoon die witte huls geloof ik).

Het is dus (altijd?) een gok. Echter de kans dat je er last van krijgt weet ik niet. Ik heb er geen last van. (nog niet iig; maar ik klop het maar ff af ;))

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Peter, zover ik weet komt sticky steering bij lage temperaturen niet voor. Wat je tegen komt is in gevallen dat de Z4 lang in de zon heeft gestaan, maar zelf had ik het na een uur rijden op bochtige wegen boven 18 graden buitentemperatuur.

Het probleem doet zich voor door uitzetting van of bij het wormwiel in je stuurkolom. Bij mij was het te merken bij het insturen van een bocht. Het stuur komt dan niet meer vanzelf terug en moet met enige kracht weer in de goede stand komen. Heel vervelend elke keer met kleine stuurcorrecties. Helaas is de enige oplossing dan ook vervanging van de stuurkolom van 2100 euri.

Aan mijn oude stuurkolom zat gewoon de witte huls.....

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.