Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

Ik heb op mijn gemak verschillende topics bekeken, door een gaatje te boren ga je de smering optimaliseren.

Hierdoor is het mogelijk dat je het probleem verholpen hebt, of voor een deel.

Nadeel is dat je gaat boren waardoor de kans bestaat dat je iets beschadigd en slijpsel achterlaat.

Ik denk wel dat dit de eenvoudigste oplossing is. Je kunt er makkelijk bij.

Als je de schijf iets draaid krijg je meer ruimte tussen de tandwielen, door meer ruimte te creëren wordt het sturen makkelijker.

Wel is het belangrijk om hier iets mee te spelen, teveel ruimte is niet goed.

Gezien het lastig is om de bouten los te draaien ( rotplek) is deze optie minder makkelijk.

Maar omdat je niet gaat boren en alles weer in zijn oorspronkelijke stand kan terug brengen lijkt me deze optie het beste om mee te beginnen.

Mocht het niet helpen kan je altijd nog een gaatje boren

Link naar reactie

Ik denk dat je het maximale hebt gedaan als je beide mods uitvoert .

Ga ik dus volgende week doen. Overigens heb ik nog niemand een geste zien doen over hoé nu toch het beste het gaatje te boren.

De positie is - aan de hand van alle foto's - meer dan evident, echter ga je nu het best "in de gleuf" recht boren of toch beter enigszins "schuins" richting de "wormwielchamber" zeg maar?

  • Like 1
Link naar reactie

Heb je enig idee hoe diep je dan moet boren?

Vind het altijd fijn om te weten hoe dik het materiaal is voordat je er doorheen bent zonder intern enige schade te maken.

En wat voor vet zal je hiervoor moeten gebruiken wat bijv. een hoog effectieve waarde heeft?

Link naar reactie

Ik heb het geluk gehad dat Cees , shoveltje, mij geholpen heeft . Ik wist het ook niet , recht , schuin , .... Er is dus in gleuf geboord en schuin.

Whaa oké, laat je vrouw/vriendin maar niet horen dat je schuin in een vreemde gleuf zit te boren....

aangepast door MOONZZZZ4
Link naar reactie

Heb je enig idee hoe diep je dan moet boren?

Vind het altijd fijn om te weten hoe dik het materiaal is voordat je er doorheen bent zonder intern enige schade te maken.

En wat voor vet zal je hiervoor moeten gebruiken wat bijv. een hoog effectieve waarde heeft?

Ik las ergens iets van 15mm oid........ Volgens mij gebeurt er niet veel aangezien je - zodra je door het alu héén bent - op de stalen shaft van de motor stuit. Eerst zit daar ook nog eens wat ruimte tussen zodat je - volgens mij - wel degelijk voelt wanneer je de alu behuizing hebt doorklieft....

Link naar reactie

Aangezien er inmiddels verschillende draadjes lopen m.b.t. sticky steering het volgende:

Er zijn grofweg 3 redenen aan te wijzen voor sticky steering (niet door mij bedacht maar als mogelijke oorzaak gevonden op verschillende fora)

1. het uitharden van het vet in het bovenste lager waardoor het kogellager niet lekker meer draait.

2. het uitharden/wegsijpelen van het vet bij het wormwiel/kroonwiel van de stuurbekrachtigingsunit.

3. het niet goed afgesteld zijn van de hoek tussen kroonwiel en wormwiel van de stuurbekrachtigingsunit.

Oplossing voor 1.: airbag verwijderen en lager volzetten met vet.

Heb ik gedaan, hielp -voor het idee- een paar dagen waarna SS weer optrad.

Oplossing voor 2.: gaatje boren en het huis waar in kroonwiel/wormwiel zicht bevinden volzetten met vet.

Simpel en -vaak- doeltreffend: de wand is niet al te dik en je merkt vanzelf wanneer je er doorheen bent, daarna raak je de stalen stuurstang, een duidelijk verschil.

Heb ik gedaan, hielp een paar dagen waarna SS weer optrad.

Oplossing voor 3.: Excentrische ring waarmee de speling tussen kroon- en wormwiel afgesteld verdraaien na het lossen van de 2 lastig te bereiken inbusjes.

Heb ik gedaan en is tot nu toe (ook na de afgelopen 10 warme dagen waarin ik er zo'n 1500 km mee gereden heb) de enige voor mij werkende oplossing.

Noot: wanneer de speling tussen kroon- en wormwiel bijna goed is voldoet het boren van het gaatje en toevoegen van vet.

Niet bang zijn voor slijpsel: je boort schuin naar boven, het slijpsel wordt door de boor -zoals gebruikelijk- naar buiten getrokken en de zwaartekracht doet de rest. Voor de "faint of Heart" : een smalle stofzuigermond naast het boortje houden neemt alle twijfel en boorrestjes weg.

Voor alle ins en outs, hoeken, dieptes en maten : zie mijn post en bijbehorende verwijzingen naar buitenlandse fora hier

Advies: maak het jezelf makkelijk: een gaatje boren is iets makkelijker en sneller dan het ge@#$E%% om de inbusjes los te krijgen en vaak is het resultaat het zelfde.

aangepast door Shoveltje
  • Like 1
Link naar reactie

THX Shoveltje!

Aangezien het tussen al die info tóch erg zoeken is naar de bewuste foto met de "schuine benadering" heb ik me de vrijheid gepermitteerd deze nog eens te plaatsen.

Dít is wat ík zocht namelijk!

io0t9d.jpg

aangepast door MOONZZZZ4
Link naar reactie

Afgelopen weekend een gaatje geboord, na ongeveer 15 millimeter schuin te hebben geboord was ik erdoor.

Met een zaklampje zag ik het grote tandwiel zitten.

Ik had een smeermiddel gekocht voor staal en kunststof delen, dat hielp nagenoeg niets. Hij bleef plakken.

Na wat mailcontact met Richard gaf hij me het advies om PTFE spray te gebruiken (teflonspray)

Het resultaat is verrassend, het stuur komt na een bocht weer vanzelf in het midden.

Ik hoop dat het resultaat goed blijft.

Ik hou jullie op de hoogte

Link naar reactie
  • Administrator

^Zo is het, een mooi voorsteltopic lusten wij wel. :lol:

En on topic: doen de gaatjesboorders ook nog iets om dat gaatje vervolgens weer af te dekken? Loopt de smering er anders niet geleidelijk weer uit?

Link naar reactie

Zoals ik bij mijn vorige reactie hebben kunnen lezen heb ik een aantal dagen geleden een gaatje geboord.

Bij mij heeft het niet gewerkt, geen verschil.

Ook vandaag last gehad van sticky steering.

Ik had al een paar keer geprobeerd om de 2 boutjes los te krijgen, vanavond toch maar weer een poging gedaan.

Na vele pogingen en hulpstukken is het me gelukt de boutjes los te krijgen.

In eerste instantie draaide ik de ring blijkbaar de verkeerde kant op ( de bovenkant richting de achterkant van de auto)

Dit gaf een averechts effect, het sturen was verschrikkelijk.

Daarna de ring de andere kant opgedraaid, en toen gebeurde iets waar ik lang op heb gewacht.

Het sturen verliep ineens soepel, gewoon met 2 vingers kunnen sturen.

Ik heb de ring nu 3 cm verdraaid, ik weet niet of dat de juiste waarde is maar daar ga ik morgen met het mooie weer vast achter komen.

Ik zet de auto morgen in de brandende zon en ga proberen de juiste waarde te zoeken .

Ik denk wel dat het voor iedere auto verschillend is.

Ik hou jullie op de hoogte

Gr

Freerk

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.