Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later...

Ik ondervond vorige week ook sticky steering, tijdens een rit met de kap eraf en de verwarming op max. Ik heb gekozen voor de optie "ring verdraaien" in eerste instantie was het wel ff lastig sleutelen en heeft het ongeveer 2 uur geduurd alvorens ik klaar dacht te zijn.

Ik heb de ring ca. 1 cm verdraaid maar na proefrijden had ik er nog steeds last van hoewel in veel mindere mate.

Vandaag dus nogmaals met m,n rug op de drempel om de ring nogmaals iets te verstellen.

Deze keer was het in een half uurtje gepiept (tweede x gaat altijd sneller en het gereedschap was al gemodificeerd)

Ik heb de ring nu nog een ca 1/2 cm verdraaid en het fenomeen is nu definitief verdwenen.

Dan kom ik nu tot een vraag:

Ik ben benieuwd hoe de ring stond bij de members die ,m verdraaid hebben.

Ik had ca. 2 cm draairuimte (richting achterzijde) en heb nu dus nog ongeveer een halve cm over.

Hoe was dit bij jullie? en hoeveel heb je nu nog "over" op de ring?

Ik ben hier nieuwschierig naar omdat ik zou willen weten of elke ring in elke Z4 op een standaard fabriekswaarde staat of dat bij elke Z4 de ring op de auto en dus handmatig is afgesteld en je dus ook verschillen in ruimte zou moeten hebben.

Groet en fijne dagen

Link naar reactie

Nope... en de goede man/vorige eigenaar is een echte BMW rijder hoor, hij rijdt zijn hele leven al BMW en laat het onderhoud doen bij de dealer waar hij koopt.

Hij vertelde dat hij behoorlijk moeite heeft gedaan om e.e.a. vergoed te krijgen, maar helaas.

Link naar reactie

Heeft iemand een link naar wat plaatjes van deze "ring"? Kan zijn dat deze al ergens op het forum staan, maar heb gezocht en niet gevonden.

Ik heb trouwens 1,5 jaar geleden een smeernippel gezet en sindsdien geen last meer gehad. Mocht het weer optreden dan wil ik de oplossing met de ring proberen. De 2200 oplossing van de dealer gaat me net te ver..

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Vanaf mijn Iphone: groter scherm pakken, posts van Shoveltje hierboven even nakijken op links, die aanklikken, lezen en doorklikken op de links daarin. Dan kom je vanzelf bij een (Duits) plaatje van de centreerring ...

Link naar reactie

^Met alle respect, Maurits, maar zou het niet handiger zijn die uitleg in dit specifieke sticky steering topic te plaatsen?

Eens, de zoekfunctie wordt te weinig gebruikt maar wat ook irriteert is dat als je zoekt, je veel vragen vindt met reacties dat iemand moet zoeken. Link naar link naar link.

Link naar reactie

Wat inzet is toch niet zo erg, op een linkje klikken is de moeite niet. Neem anders zelf het toetsenbord ter hand en maak de how to in het how to gedeelte.

Zoek functie werkt niet altijd 100% omdat de meeste mensen niet weten hoe je die moet gebruiken ( zitten filters op al mbt subdelen van het forum). Daarnaast Google is een goeie vriend.

Link naar reactie

^Het is niet als aanmerking bedoeld hoor. Er is geen manier om het iedereen naar de zin te maken.

Ik refereer meer aan de startposts van dit draadje waarbij ik de instelling meen te proeven alles in dit draadje te verzamelen.

De zoekfunctie werkt sowieso niet binnen Edge. Posten is trouwens ook een hel middels Edge. Firefox lost dat allemaal weer netjes op :)

Duurde wel even voor ik dat begreep.

Zelf die how-to maken: heb je volkomen gelijk in! Maar zo zeker ben ik nog niet op dit forum, we zullen zien. Vandaag dag 3 van lezen, jullie hebben een ongelooflijke bak info vergaard en geplaatst.

Alhoewel de zon hier schijnt, het kan zijn dat ik vandaag vooral buiten vertoef...

Dit alles off topic waarvoor excuses, was goed bedoeld.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Toch nog even een aanvulling op dit topic. Op dit moment van schrijven zit ik met de z4 in het zuiden van frankrijk met een temperatuur van dik 30 graden. In het verleden heb ik de ring verdraaid en was het zg sticky steering niet meer merkbaar. Nu echter doet zich het volgende voor sinds een paar dagen. De auto stuurt nog beter!!!!! Klinkt gek maar op een of andere manier stuurt de auto sinds een dag of 2 nog makkelijk. Niet lichter of zwaarder maar de rechtuit stabiliteit bij hobbelige wegen is er behoorlijk op vooruit gegaan en in het normale verkeer lijkt het allemaal wat soepeler te gaan. Wat er is veranderd weet ik niet maar dit rijdt wel heel erg prettig en ik hoop dat het zo blijft.  Mocht het toch weer ouderwets worden haal ik deze winter de stuurbekrachtiging er eens uit en ga eens serieus op zoek wat e.a nou teweeg brengt.

 

voorlopig lijkt het erop dat mijn z4 zichzelf repareerd :-)

Link naar reactie

Toch blijf ik allert, maar lekker rijden doet hij!! Wat er anders is geworden weet ik echt niet, hij is dan wel vorige week opnieuw gespoten maar ik eet mijn stoel op als het daaraan zou liggen hahaha!!

Link naar reactie

Peter ik herken dit: sinds jouw hulp bij het verdraaien van de centreer ring heb ik ook geen last meer van sticky steering en stuurt het i.d.d. makkelijker dan voorheen! Wat mij betreft dus een ideale "mod".

En natuurlijk nog heel fijne dagen daar in het zonnetje, hier mis je niets......

Link naar reactie

^Ja, maar ik begrijp, dat de ZZZZ nu bij een hoge buiten temperatuur nog beter stuurt. Zou dat te maken kunnen hebben met onder Hollandse omstandigheden plakkerige vet smering van de stuurkolom, die dan bij hogere temps wel lekker soepel wordt?

Link naar reactie

^ misschien het zgn. vakantiegevoel? Uit smaakt een wijntje toch ook altijd lekkerder dan thuis.....? Ha ha....

Link naar reactie

Hahaha Heren..... Het ligt niet aan het vakantie gevoel maar zonder gekheid op een of andere manier is de auto veel makkelijker te handlen. Die bochten hier achter een fransoos aan? Echt geen probleem... Ik kan het niet goed omschrijven maar het is net of er een nieuwe stuurbekrachtiging inzit. Je kent het vast wel dat je eens rijdt in dezelfde auto als jij hebt maar dan van iemand anders. Die rijdt ook net effe anders dan de jouwe.

 

ik hou het in de gaten en mocht het oude gevoel terug keren dan meld ik me.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Op 2-7-2015 om 23:12, Shoveltje zei:

Aangezien er inmiddels verschillende draadjes lopen m.b.t. sticky steering het volgende:

Er zijn grofweg 3 redenen aan te wijzen voor sticky steering (niet door mij bedacht maar als mogelijke oorzaak gevonden op verschillende fora)

1. het uitharden van het vet in het bovenste lager waardoor het kogellager niet lekker meer draait.

2. het uitharden/wegsijpelen van het vet bij het wormwiel/kroonwiel van de stuurbekrachtigingsunit.

3. het niet goed afgesteld zijn van de hoek tussen kroonwiel en wormwiel van de stuurbekrachtigingsunit.

Oplossing voor 1.: airbag verwijderen en lager volzetten met vet.

Heb ik gedaan, hielp -voor het idee- een paar dagen waarna SS weer optrad.

Oplossing voor 2.: gaatje boren en het huis waar in kroonwiel/wormwiel zicht bevinden volzetten met vet.

Simpel en -vaak- doeltreffend: de wand is niet al te dik en je merkt vanzelf wanneer je er doorheen bent, daarna raak je de stalen stuurstang, een duidelijk verschil.

Heb ik gedaan, hielp een paar dagen waarna SS weer optrad.

Oplossing voor 3.: Excentrische ring waarmee de speling tussen kroon- en wormwiel afgesteld verdraaien na het lossen van de 2 lastig te bereiken inbusjes.

Heb ik gedaan en is tot nu toe (ook na de afgelopen 10 warme dagen waarin ik er zo'n 1500 km mee gereden heb) de enige voor mij werkende oplossing.

Noot: wanneer de speling tussen kroon- en wormwiel bijna goed is voldoet het boren van het gaatje en toevoegen van vet.

Niet bang zijn voor slijpsel: je boort schuin naar boven, het slijpsel wordt door de boor -zoals gebruikelijk- naar buiten getrokken en de zwaartekracht doet de rest. Voor de "faint of Heart" : een smalle stofzuigermond naast het boortje houden neemt alle twijfel en boorrestjes weg.

Voor alle ins en outs, hoeken, dieptes en maten : zie mijn post en bijbehorende verwijzingen naar buitenlandse fora hier

Advies: maak het jezelf makkelijk: een gaatje boren is iets makkelijker en sneller dan het ge@#$E%% om de inbusjes los te krijgen en vaak is het resultaat het zelfde.

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.