Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

Nee die had ik er afgelopen november al af gegooid ( achterbanden binnenkant was lekker glad 😉 ) en toen a merk winterbanden in de standaard maat laten monteren. ( om daar maar een 4 keer in de wintermaanden mee te rijden hehehe tis wat)

 

Dus daar nu even mee proefgereden en het wat trekkerig gevoel in het stuur was zeker wel nu minder wat bevestigd dat het dus ook aan bredere banden, grotere velgen en of lagere ET kan liggen, in combi met de 14 jaar oude ophangrubbers.

 

Dus wat te doen : kijken of we die zg ring kunnen verstellen, rubbers vervangen en verder gewoon genieten van het roadster  rijden met het zonnetje op de bol 😉 

aangepast door Menko
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 30-12-2012 om 16:08 zei martl20:

Ik heb ook last van sticky steering met mijn Z4 2.5i uit 2003 en heb al behoorlijk wat uren besteed aan het vaststellen van het probleem. Er valt goed mee om te gaan door de auto in de schaduw te parkeren, airco aanzetten, en dat soort grappen maar wil dit wel een keer oplossen. Op deze link heeft een monteur uit de USA zijn probleem opgelost http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1896932 door een gaatje te boren in het deel waar de olie in moet en dit zo te maken dat het nogmaals gedaan kan worden. Ik zeg niet dat dit de oplossing is, maar denk dat het voor mijn Z4 zou kunnen werken.

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden en heb mijn Z4 ook al weer een paar jaar geleden verkocht en kwam deze post van mij met een zoekactie weer tegen en zie dat ik hier eigenlijk nooit meer op gereageerd heb. Ik kan melden dat de oplossing die hierboven beschreven is door mij ook is uitgevoerd en ik heb er vervolgens geen last meer van gehad. Je moet natuurlijk ff ballen hebben om dat gat erin te boren, maar kan je vertellen dat het niks voorsteld (op eigen risico natuurlijk). Olie erin spuiten, nippeltje erop en klaar. Bij mij is het 2 jaar goed gegaan en heb de auto toen verkocht.

Het verschil is duidelijk merkbaar geweest.

Ooit op een Engels forum een vergelijking gelezen die direct tot de verbeelding sprak en heel herkenbaar is bij dit sticky steering probleem. Je staat op een warme dag met je dikke Z4 volt trots uit te parkeren en bij het draaien van je stuur klinkt het alsof er een zeeleeuw verkracht wordt.

Link naar reactie
Op ‎3‎-‎7‎-‎2018 om 17:17 zei martl20:

 

Ooit op een Engels forum een vergelijking gelezen die direct tot de verbeelding sprak en heel herkenbaar is bij dit sticky steering probleem. Je staat op een warme dag met je dikke Z4 volt trots uit te parkeren en bij het draaien van je stuur klinkt het alsof er een zeeleeuw verkracht wordt.

 

Wat jij hier beschrijft is niet het sticky steering effect maar het misthoorn effect.

Dat geluid wordt veroorzaakt door onvoldoende smering op de uitgaande lagers in het stuurhuis (dus waar de spoorstangen aan vast zitten).

Dat zijn dus 2 separate problemen (die ook compleet los staan van elkaar) met elk hun eigen specifieke oplossingen. Dat geluid verhelpen doe je door de rubberbalgen los te maken (aan weerseinden van het stuurhuis), en de stang/tandheugel aldaar in te smeren met vet. Sticky steering is een probleem wat zich voordoet in de stuurkolom en niet in het stuurhuis (dat zijn 2 separate onderdelen van de stuurinrichting)

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie
Op 9-7-2018 om 00:45 zei GuidoK:

 

Wat jij hier beschrijft is niet het sticky steering effect maar het misthoorn effect.

Dat geluid wordt veroorzaakt door onvoldoende smering op de uitgaande lagers in het stuurhuis (dus waar de spoorstangen aan vast zitten).

Dat zijn dus 2 separate problemen (die ook compleet los staan van elkaar) met elk hun eigen specifieke oplossingen. Dat geluid verhelpen doe je door de rubberbalgen los te maken (aan weerseinden van het stuurhuis), en de stang/tandheugel aldaar in te smeren met vet. Sticky steering is een probleem wat zich voordoet in de stuurkolom en niet in het stuurhuis (dat zijn 2 separate onderdelen van de stuurinrichting)

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, het is inmiddels alweer een tijdje geleden vandaar dat ik het niet helemaal scherp meer had en dat had ik inderdaad op de door jouw beschreven  manier opgelost. excuses voor de verwarring.

Ik had eerst het misthoorn probleem opgelost en toen bleef de sticky steering over en dat uiteindelijk opgelost met gaatje boren, olie spuiten en nippeltje plaatsen.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Sticky steering?

Ik weet dat er al veel over is geschreven, maar ik kan de geruchten niet van de werkelijkheid onderscheiden. 

 

Vandaag mijn E85 opgehaald na een service II en wat kleine dingen. Op de terugweg merkte ik in flauwe bochten op de snelweg dat mijn stuur soms wat hakerig reageerde. 

 

Thuisgekomen eens naar het stuurhuis gekeken en ja hoor, er liep gele smurrie uit. 

 

Ik heb de wagen net drie dagen op mijn naam (zelf uit België gehaald). Enig idee wat de te verwachte kosten zullen zijn?

Link naar reactie

Lijkt inderdaad op sticky steering, Gele smurrie lijkt er op te wijzen dat de vorige eigenaar met extra vet aan de slag is geweest.  De oude BMW oplossing was het monteren van een nieuwe stuurkolom met een prijskaartje van zo'n 2500 euro. De nieuwe BMW oplossing is -wat een aantal snuggere doe-het-zelvers al uitgevogeld had- het verdraaien van de ring aan het stuurhuis. Zoek in dit forum maar eens op sticky steering en er gaat een wereld voor je open.

Link naar reactie

Had ik inderdaad net al op gezocht. Het gele vet zit blijkbaar standaard in het stuurhuis en komt als het vloeibaar wordt bij hogere temperaturen naar buiten. We hebben de kachel getest omdat deze het eerst niet leek te doen. Ik vermoed dat hij daardoor door de mand is gevallen.....

 

Indien het opgelost wordt door alleen de ring te verdraaien lopen de lagers dan niet droog? Er is immers vet uitgelopen.

 

Ik wilde morgen met de auto naar de Moezel voor 4 dagen. Is dat wel verstandig? kan de boel dan verder stukgaan? 

aangepast door Watergek1959
Link naar reactie

De kans dat er vet uitloopt als er niet aan geknutseld is lijkt mij miniem

Als er vet uitgelopen is, is het denk ik zoals Cees al zei dat een vorige eigenaar de sticky steering geprobeerd heeft te verhelpen door er extra vet in te spuiten.

In dat geval zit er ergens een boorgaatje waardoor het vet gespoten is. Als dat gaatje niet of niet goed is afgedicht (met een schroef of een vetnippel) kan het vet er natuurlijk weer uitlopen.

 

Heb je er een foto van van hoe het er nu uitziet?

@admins / @Maurits  is het wellicht een idee om deze posts /dit topic toe te voegen aan het sticky steering topic? (ter info voor toekomstige vragen om eea overzichtelijk te houden?)

Link naar reactie
  • Administrator

^ Ja, dat staat dus al in dit topic. Idee is dat we niet de informatie die al een paar pagina’s terug staat aan het einde weer herhalen. Het is al een lang topic om te lezen, zo wordt het nog veel langer. 😉

Link naar reactie

Excuus, ik dacht dat het recente info van onze Oosterburen was, ik heb twee pagina’s terug gekeken in dit topic en daar zag ik het niet. Dacht dat het wellicht ook nog niet gezien was omdat er nog steeds over vervangen van stuurkolommen werd gesproken. Haal het en dit bericht gerust weg om het topic schoon te houden.

Link naar reactie
  • Administrator

Excuus niet nodig hoor. Ik laat het nu even staan, maar als dit topic weer verder vol loopt haal ik het er op een gegeven moment wel weer tussenuit. Komt goed! 

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Mijn onlangs aangeschafte E85 helaas toch ook Sticky steering, afgelopen zondag met die 30 graden heeft de wagen een tijd in de zon gestaan en jawel hoor bingo 😢

Gelukkig via dit verrekt handige forum kennis genomen van de excenterring fix dus die gaan we eerst maar eens proberen.

Pro Car in Zwolle zal eind deze maand deze fix uitvoeren, hoop met goed gevolg.

Ik hou jullie op de hoogte.

 

https://www.autoserviceprocar.nl/

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e85-z4-3.0i-roa_200403/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-31-steering-column/FA4qjk9W

 

Mijn vorige E85 heb ik destijds in Mönchengladbach mijn Sticky steering laten verhelpen door een nieuw lager te laten plaatsen.

Opzich dik tevreden over de reparatie maar toch 575 euro verder en 100 euro benzine plus een hele dag.

Met de excenterrring fix ben ik maar een fractie kwijt.

 

 

aangepast door bofkont
  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Nou inmiddels is de excenterring versteld van mijn E85 en zijn we een dikke 1.5 maand verder.

Afgelopen week met die 30 graden plus was een mooi moment om vast te stellen of echt verholpen is.Sticky steering is compleet verdwenen en de wagen stuurt nu eindelijk perfect ook met warm weer.

 Ben erg blij met deze fix, en heeft me weinig gekost.

Pro Car in Zwolle kan ik van harte aanbevelen voor deze klus, binnen 30 minuten zijn ze klaar.

Link naar reactie

Ik dacht dat ik ook last had van sticky Steering. Maar dit blijkt gelukkig niet het geval geweest te zijn. 

Aantal maanden geleden hebben we de tandjes van het stuurhuis is even goed ingevet. Dit loste het 2 problemen op. Het stug sturen tijdens extreem hete dagen en het welbekende "strangeling of the whales"geluid tijdens het parkeren van de auto. 

  • Like 1
Link naar reactie
3 uren geleden, Metalazo zei:

Ik dacht dat ik ook last had van sticky Steering. Maar dit blijkt gelukkig niet het geval geweest te zijn. 

Aantal maanden geleden hebben we de tandjes van het stuurhuis is even goed ingevet. Dit loste het 2 problemen op. Het stug sturen tijdens extreem hete dagen en het welbekende "strangeling of the whales"geluid tijdens het parkeren van de auto. 

Goed om te horen, hoe heb je het stuurhuis gesmeerd als ik vragen mag??

Link naar reactie
2 uren geleden, bofkont zei:

Goed om te horen, hoe heb je het stuurhuis gesmeerd als ik vragen mag??

Auto omhoog gezet met 2 jackstands.
Onderkant van de auto de kunstof beschermplaat losgehaald
Bij het stuurhuis  (bestuurderskant) de metalen klem losgehaald. 
Rubberen bescherming opzij geschoven

Met Vet ingesmeerd. (grease for Wheel Bearings) Niet elk soort vet gebruiken!!!
Stuur een paar keer naar links en rechts bewegen.
Nog meer vet voor de zekerheid ;)
En alles weer terug monteren!


PS: Let niet op de olie lekkage, die is inmiddels ook opgelost ^_^ 
 

y4mRfXNu4tfVMbdoy8iiArGPbb4O7p8SZBrStTwh

aangepast door Metalazo
  • Thanks 1
Link naar reactie
1 uur geleden, Metalazo zei:

Auto omhoog gezet met 2 jackstands.
Onderkant van de auto de kunstof beschermplaat losgehaald
Bij het stuurhuis  (bestuurderskant) de metalen klem losgehaald. 
Rubberen bescherming opzij geschoven

Met Vet ingesmeerd. (grease for Wheel Bearings) Niet elk soort vet gebruiken!!!
Stuur een paar keer naar links en rechts bewegen.
Nog meer vet voor de zekerheid 😉
En alles weer terug monteren!


PS: Let niet op de olie lekkage, die is inmiddels ook opgelost ^_^ 
 

y4mRfXNu4tfVMbdoy8iiArGPbb4O7p8SZBrStTwh

Ah goed gedaan zeg!! opzich ook nog wel goed te doen volgens mij of niet.

Je kunt er vrij simpel bij.

Link naar reactie
  • 8 maanden later...
Op 9-7-2018 om 00:45, GuidoK zei:

 

Wat jij hier beschrijft is niet het sticky steering effect maar het misthoorn effect.

Dat geluid wordt veroorzaakt door onvoldoende smering op de uitgaande lagers in het stuurhuis (dus waar de spoorstangen aan vast zitten).

Dat zijn dus 2 separate problemen (die ook compleet los staan van elkaar) met elk hun eigen specifieke oplossingen. Dat geluid verhelpen doe je door de rubberbalgen los te maken (aan weerseinden van het stuurhuis), en de stang/tandheugel aldaar in te smeren met vet. Sticky steering is een probleem wat zich voordoet in de stuurkolom en niet in het stuurhuis (dat zijn 2 separate onderdelen van de stuurinrichting)

Guido, als dit euvel zich voordoet, doet zich dit dan altijd voor, of alleen bij bepaalde omstandigheden (buitentemperatuur of gebruik)? 
Vorige week bij thuiskomst hoorde ik ook een heel apart bij het thuiskomen/inparkeren, maar afgelopen dagen vervolgens niks meer gehoord...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.