Ga naar inhoud

GuidoK

Member
  • Items

    6,311
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    212

GuidoK won de laatste dag op 11 augustus 2022

GuidoK had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z4 3.0i ESS supercharged TS2+
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Drenthe
  • Interesse(s)
    Mercs en Porkers vernederen bij het stoplicht...

Recente bezoekers van dit profiel

7,022 profielweergaven

GuidoK's prestaties

Silver M member

Silver M member (8/12)

698

Reputatie

  1. Ik vond de foto's van de onderkant toch meer zeggend en interessanter dan de foto's die de huidige handelaar op z'n site heeft.
  2. Je kan idd aan de staat van de onderdelen aan de onderkant zien dat hij altijd in een garage heeft gestaan en er waarschijnlijk nooit s'winters (en hooguit sporadisch in de regen) mee gereden is.
  3. Bobines preventief vervangen is verstandig. De kans is aanzienlijk dat je tussen de 100dkm en 150dkm een keer langs de weg stil komt te staan met een kapotte bobine. De vraag is niet of ze stuk gaan, maar wanneer. De eerste die stuk gaat is waarschijnlijk cyl 5 of 6. Wat ook een groot voordeel is van preventief vervangen, is dat je ze op ebay kan kopen. Als je de aankoop uitstelt totdat je langs de weg staat, dan betaal je garage/dealertarief omdat je natuurlijk niet anderhalf week wilt wachten. Ik bedoel: dealerprijs bobine: € 63,74 per stuk Ebay duitsland: € 120,-- per 6 (delphi; da's tegenwoordig OEM; bosch is nog wel te krijgen, dan is het ong. €150 per 6) 1 stuks vervangen is niet slim; toen ik dat deed kon ik na 2 weken de volgende vervangen...
  4. DAt weet ik niet. Er zijn genoeg voorbeelden geweest van mensen die dit geluid 1 of 2 keer hebben gehad en daarna nooit weer (o.a. ik), Of dat onder bepaalde omstandigheden was en of die omstandigheden ook voor iedereen gelijk waren weet ik niet.
  5. GuidoK

    CV stuk getrokken

    Dit is stiekum gewoon een patstopic betreffende hoeveel koppel je electromotor wel niet geeft 😄 Voor de rest kan ik je niet echt helpen. Het enige wat ik zie is dat er schade lijkt te zijn idd aan de buitenkant van je as (dus in het stuk wat je lager en wielflens ingaat). Heb je (of iemand anders) ooit geprobeert de wielflens uit het wiellager te trekken, of het wiellager te vervangen? Als je dat niet goed doet, kan je je aandrijfas beschadigen, bijv. door een pulley te zetten tussen de wielflens (drive flange hub in de onderdeelcatalogus) en de aandrijfas. Voor mijn gevoel bij toespoor zou de aandrijfas langer worden en zou er geen schade ontstaan op de plek waar nu schade lijkt te zitten. Maar die schade kan ook ontstaan zijn bij het breken van de CV koppeling. Zo te zien is de kooi op een gegeven moment gebroken en dan gaat alles natuurlijk alle kanten op.
  6. ff uit mijn hoofd: - de piston van de oliepomp (niet bij bmw verkrijgbaar maar wel bij sommige duitse tuners, soms met speciale oppervlaktecoating; wellicht past een piston van een S50 3 liter blok. Die is wel los verkrijgbaar. Die duitse tuners krijgen hun pistons ook ergens van) Voor de beeldvorming dit deel (deze is dus van de s50b30): http://bmwfans.info/parts-catalog/E36-Cabrio/Europe/M3-S50/browse/engine/lubrication_system_oil_pump_with_drive/#pos_6 - Kettinggeleiders zijn een probleem, zijn van plastic en kunnen breken/stukjes van af breken. Daar zijn geloof ik ook tuneronderdelen van? -nokkenassen en nokkenasvolgers kunnen slijten. - volgens mij is de kettingspanner soms ook een probleem (weet niet zeker) -vanosboutjes! -vanoshub! (van de uitlaatnokkenas geloof ik) En er zijn vast nog wel een aantal die ik vergeten ben. Je zou kunnen rondvragen op een specifiek m forum of een groter forum. Vooral op de duitse fora weten ze ècht veel, ook vergeleken met amerikaanse fora (die weten bijv niets van de piston in de oliepomp). Maar dan moet je wel duits kunnen, en technische vragen in het duits stellen vergt nog meer concentratie 😄 . Op het duitse z forum zijn er ook een aantal die veel weten. (daar zag ik geloof ik voor het eerst die problemen met de piston in de oliepomp, die vervangen ze daar ook massaal) Een aantal van de bovengenoemde problemen vallen dus alleen te controleren als de kleppendeksel eraf gaat (eenvoudig werkje, en je hebt dan gelijk een nieuwe rubberen afdichting; deze gaan ook lekken als ze te oud worden). En als je de kleppendeksel eraf hebt, kunnen gelijk de kleppen gesteld worden (moet ook gebeuren bij een s54). Als je kettinggeleiders kapot zijn, dan zou dat wel eens een rotklusje kunnen zijn. Ik weet niet uit mijn hoofd of daarvoor de distributiedeksel eraf moet, maar als de distributiedeksel eraf moet, moet ook je krukaspulley etc eraf. Inspecteren kan wel vanaf de bovenkant geloof ik. Dit is een toko die veel specialistische s54 reparaties doet, wellicht staat op deze site nog meer: https://www.mw-performance.com/e46-m3 En er was geloof ik ook iets met de boutjes van de linker motorsteun, moet je ook maar even op googlen. Daar kan je ook mooi bij als je onder de auto staat.
  7. GuidoK

    Onze jarigen

    Ja bedankt allemaal vanuit een even somber Luxemburg (waarom heb ik nou geen klanten op de Malediven of Hawaii ofzo...) Bas en Mark natuurlijk ook van harte
  8. Ik denk dat je dat restaurantje in Huy bedoelt aan dat plein. Dus de start van de 1e ardennenrit. Ik weet niet meer hoe dat restaurantje heette. De sfeer was toen wel perfect.
  9. Als deze rit weer georganiseerd gaat worden wil ik er ook graag (weer) bijzijn!
  10. 30, want ik heb je bijna 2 maanden geleden al een pbtje gestuurd met mijn afmelding. Ik weet niet hoe traag de flessenpost van dit forum is, maar het zal nu toch wel aangekomen zijn?
  11. Wat bedoel je?, dat je kats stuk kunnen gaan?
  12. Het kan je katalysator kapot maken. En evt je lambdasensoren. Ik vraag me ook af of je problemen met de apk kan krijgen. Let wel, voor een n52 zijn de eisen extreem veel strenger dan een 22 jaar oude z3
  13. Is een thuiskomertje niet iets voor je? kan je die kofferruimte missen? Ik heb zelf altijd een propsetje, krik en compressortje bij me (goedkoopste van het goedkoopste, geen flauw idee of het werkt), maar met mijn daily heb ik al 2x het thuiskomertje gebruikt, 1x was de complete wang gescheurd dus had een proppensetje ook niet geholpen. Dat je je wang kapot rijdt bij lek gaat heel snel, zeker als je op de snelweg lek rijdt en je het niet gelijk doorhebt en ook nog van de 3e baan naar links moet (en wellicht moet je nog iets verder rijden als er op dat stukje geen vluchtstrook is) Thuiskomertje is ook heel snel. Als het niet het aangedreven wiel is, kan je na 15 min weer op weg zijn (bij aangedreven wielen wissel ik (als dat kan en je geen breedset hebt) altijd een band van voor naar achteren (of vice versa), zodat je diff niet constant belast wordt.
  14. Het zou natuurlijk ook de bestaande punten kunnen ontlasten. Dat is ook wat waard. Dat die bestaande punten herhaaldelijk onder grote spanningen komen te staan is wel duidelijk, anders zouden ze niet scheuren. En dat lassen is arbeidsintensief (scherm aan de binnenkant moet er denk ikook uit), en een punt waaraan gelast is, is natuurlijk extra gevoelig voor corrosie, welke voorzorgsmaatregel je ook neemt . Je hebt wel doorlasprimer etc, dus je kan het allemaal heel netjes volgens 'het boekje' doen, maar het blijft een zwakker punt dan voorheen. Het is nooit zo goed als wat ze in de fabriek doen; dat is onderdompelen in een fosfaatbad (waar natuurlijk anti roest in alle hoekjes en gaatjes komt) Ik gebruik die bestaande punten dus helemaal niet meer. Da's ook een oplossing 🙂 . (nou ja, aan eentje hangt mijn catch can, maar dat zorgt denk ik niet voor een constructief probleem )
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.