Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

2 uren geleden, sandere39 zei:

Ik denk dan ook dat ermee bedoeld word dat "klooien "aan de stuurinrichting door een monteur  die bij een garage werkt die garantie op zijn werk moet geven en verantwoordelijk kan worden gehouden bij eventuele ongelukken als een veiligheid nono word weggezet omdat zij dat risico niet willen nemen.

 

 

Ze klooien zelf ook aan de stuurinrichting. Alles wat zij doen is evenzogoed buiten specificaties van bmw als de tandwielafstelmethode. Ze vervangen ook zaken die afwijken van de OEM spec.

Het ging er specifiek om dat de methode die die monteurs aanhouden wèl veilig zou zijn, en de andere methode niet. Zonder onderbouwing.

Als je alles wilt doen zoals bmw dat bedacht heeft is er maar 1 methode, en dat is de kolom vervangen.

 

2 uren geleden, sandere39 zei:

 

Ik vind het overigens een beetje jammer dat je een monteur weg  zet als een laagopgeleide doeber hoor Guido

 

 

 

Ik zette 'm als een laagopgeleide doeber weg omdat in de discussie als argument een beroep werd gedaan op autoriteit, en da's een drogreden.

Dus in de zin van "het is zo want die monteur zei dat'. De paus zegt ook heel veel dingen, maar dat betekend niet dat ze waar zijn of beter zijn.

Als iets echt zo is, dan wordt daar wel een inhoudelijke reden voor gegeven, maar die bleef dus uit.

Het gaat altijd om de inhoud van het argument, en niet om wie het zegt. Ook niet als die 30 jaar werkervaring heeft.

Zeker in dit geval omdat dit ten eerste een vrij nieuw probleem is (30 jaar geleden hadden auto's geen elektrische stuurbekrachtiging), en elke oplossing is in dit geval ongedocumenteerd door fabrikant/leverancier. Monteurs met 30 jaar ervaring kunnen ook klooien, net als broekies van begin 20.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 maanden later...
3 uren geleden, newkid zei:

Guido K aangezien jij in het Noorden woont heb je een adres voor me?

 

 

Ik kom helaas nooit bij automonteurs/garages dus daar kan ik je niet bij helpen.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Hallo allemaal! Ik lees al een tijdje mee op dit forum en wilde jullie graag mijn ervaring delen met auto-elect. Ik heb me derhalve geregistreerd om dit uit de doeken te doen. 

Ik had een z4 roadster uit 2005 die last had van ss. De garage waar ik de auto kocht beaamde de klachten en heeft de auto bij auto-elect gebracht alwaar ze de stuurkolom hebben gemodificeerd. Ik heb gevraagd wat ze hebben gedaan en dit bleek oa een aanpassing te zijn van de elektronica. Logischerwijs wilde hij (Edwin) niet vertellen wat dan precies de modificatie behelst, hij gaf aan dat ze eea uitvoerig hadden getest en iedere stuurkolom na modificatie apart ook testen. Ze hebben de nodige ervaring zo bleek en hij wist me precies te vertellen wat er aan klachten en oplossingen werd aangeboden. Hij gaf aan een gedegen oplossing te hebben gevonden waar 2 jaar garantie op wordt gegeven. Toen mijn kolom werd opgehaald stond er ook een bmw dealer die spullen op kwam halen en dit sterkt mij in de gedachte dat dit bedrijf een goede reputatie heeft en de knowhow (ze bestaan al 30 jaar) om duurzame raparaties uit te voeren. Mijn auto stuurde in ieder geval weer perfect en de hele ingreep koste rond 375,00. Je dient wel zelf de stuurkolom in- uit te bouwen. Ik wilde jullie deze info niet onthouden omdat ik hierover niets heb teruggevonden op het forum. Ik geef en heb verder geen oordeel over de andere oplossingen/modificaties maar heb zeer veel vertrouwen in de aanpak van dit bedrijf. Tevens vind ik de prijs fair en 2 jaar garantie zeer prettig. Ik hoop hiermee een bijdrage te hebben geleverd aan een probleem wat je rijplezier behoorlijk kan verzieken. Groet Cornelis

aangepast door Cornelis68
Link naar reactie
  • 5 maanden later...
Op 29-12-2016 om 16:14 zei GuidoK:

Ik denk dat de gebruikers daarvan dat zelf wel kunnen beoordelen.

En dat gebeurt niet alleen hier, maar ook in duitsland en engeland, en bij heel veel mensen (wellicht al honderden) tot volle tevredenheid voor ook al een aanzienlijke tijd (meerdere jaren)

Ook het 'geven van speling' op tandwielen is natuurlijk bullshit. Elke tandwieloverbrenging in een auto is zodanig gemonteerd dat daar een specifieke speling op staat.

Zou dat niet (of niet voldoende) gebeuren, dan gaan ze in elkaar vreten als het warm wordt, met weerstand tot gevolg.

 

Ik denk dat elke oplossing die tot tevredenheid van van de gebruiker werkt een goede oplossing is.

Als beide methoden tot een tevreden resultaat leiden, dan kan je alleen maar beoordelen op objectieve verschillen, en dat is in dit geval kosten en tijd.

Ik wil geen van beide methoden aan- of afraden, maar je moet het natuurlijk wel in perspectief blijven zien.

 

 

 

Ik haal deze discussie nog maar een keertje aan betreffende sticky steering en of het wel of niet onveilig zou zijn om de excentrische ring te verdraaien zoals de monteurs in Mönchengladbach beweerden:

Ik las vandaag dat de reparatiemethode van het verdraaien van de excentrische ring gewoon in de nieuwe versie van TIS blijkt te staan:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e85-z4-3.0i-roa_200403/repair-manuals/32-steering-wheel-alignment/32-31-steering-column/FA4qjk9W

Ik heb het ook gechecked met mijn eigen versie van ISTA-D die al uit 11-2014 stamt (versie 3.46), en daar staat het ook al in.

Dit is dus een officiele BMW geauthoriseerde methode geworden, en dat deze methode onveilig zou zijn, is dus onzin voor zover dit al niet duidelijk was.

 

De bmw bijdrage in TIS schrijft echter wel over het verwijderen van de kolom alvorens de ring te verstellen, maar het is allang gebleken dat je er met wat gepriegel ook bij de bouten kan zonder de kolom uit te bouwen.

 

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Ik hoop er toch van uit te mogen gaan, dat deze 'auto-elct' je niet de stuurkolom laat uitbouwen om daarna a € 375,- de ring te verdraaien als zijnde de oplossing voor ss. Stuurkolom uitbouwen en een of meer lagers vervangen lijkt me meer voor de hand te liggen. Maar goed daar willen ze geen openheid over geven. Dus hier kom je niet verder mee.

Link naar reactie
44 minuten geleden zei Horus:

 Stuurkolom uitbouwen en een of meer lagers vervangen lijkt me meer voor de hand te liggen.

Kennelijk is de remedie toch echt het verdraaien van de ring (dus de speling tussen de tandwielen bijstellen) en niet het vervangen van de lagers. Volgens bmw zelf althans.

Die zullen dat echt wel getest/onderzocht hebben. Anders krijg je allemaal claims van je klanten (dat zijn de dealers in dit geval) die reparaties gaan uitvoeren die niet helpen en ze dus over mogen doen (op een reparatie zit garantie)

Doordat het in TIS staat is het nu dus een geaccrediteerde methode van BMW.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

He, leuk om te lezen dat een methode die wat slimme Z prutsers jaren geleden in Duitsland uitgevogeld en via diverse fora verspreid hebben nu alsnog door BMW geadopteerd is als officiele reparatie.  :12_slight_smile:

 

Hieruit blijkt volgens mij wel dat het hoofdprobleem een incorrecte afstelling is en niet veel van doen heeft met de (kwaliteit van) lagers. :dry:

 

Geinig dat ik dus mijn "Klebelenkung problem" in 2013 of zo al op een officiele manier heb opgelost zonder dat ie toen al officieel was....  :clapping:

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Sinds vorig jaar ook in het bezit van een Z4 een ook ik had last van sticky stering (plakken ) , verleden week de ring 1cm clockwise versteld.

Was in Januari nog naar Frankfurt geweest  na +/- 300 KM kreeg ik last van een plakkend stuur.

Ik moet op 16 april weer naar Frankfurt dan weet ik of het opgelost is -)

 

Gr J

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Damn ben ik mooi in de aap gelogeerd, heb vorig jaar mijn stuurkolom in Duitsland nog laten voorzien van een nieuw lager/vet a rekening 575 euro :clown:

Mooi om te lezen dat er eindelijk een goedkope oplossing voor dit probleem is.

Link naar reactie

@bofkont, maar dat van die ring is toch niets nieuws, daar is al veel over geschreven hier op het forum. Evenals over de reparatie van de stuurkolom in MGB Duitsland. Mijn indruk is dat het vervangen van het lager de enige afdoende oplossing is. Uiteraard afgezien van een hele nieuwe stuurkolom. Dus daarover maar niet getreurd.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Ik sluit me bij de logica aan. Komt bij, dat lang niet elke dealer - die zo'n reparatie toch moet doen-  een reparatie waarbij het lager vervangen moet worden kan uitvoeren. En zo die dat al kan is een nieuwe stuurkolom minstens zo vlot geplaatst, met een kleiner risico van montage problemen lijkt me. Zo'n ding komt kant en klaar in de doos afgesteld en wel van de toeleverancier.

Link naar reactie
  • Administrator

De logica bestaat niet (er zijn vele vormen van logica), maar dat is verder niet zo belangrijk.

 

Ik sluit me aan bij de volgende logische redenering van Guido:

 

Op ‎22‎/‎01‎/‎2018 om 19:42 zei GuidoK:

...

Die zullen dat echt wel getest/onderzocht hebben. Anders krijg je allemaal claims van je klanten (dat zijn de dealers in dit geval) die reparaties gaan uitvoeren die niet helpen en ze dus over mogen doen (op een reparatie zit garantie) ...

  

Waarom zou je dealers adviseren tijd en moeite stoppen in een niet werkende oplossing, die ze wel in rekening brengen bij klanten  (met het al door Guido genoemde gevolg)?

Link naar reactie

De waarom vraag wordt beantwoord door te kiezen voorde meest interessante oplossing van en probleem. Afhankelijk van o.m. inspanning en zeker ook risico. En dan komt m.i. het plaatsen van een geheel nieuwe stuurkolom al gauw in beeld.

Link naar reactie

Ik begrijp het ff niet. Waarom komt het plaatsen van een nieuwe kolom snel in beeld in relatie met inspanning en risico?

Het ringetje verdraaien is toch nauwelijks werk vergeleken met dat en risico zit er ook al niet aan, behalve dan dat in z'n algemeenheid werk aan ophanging, stuurinrichting en remmen altijd een risicofactor met zich meebrengt.

  • Haha 1
Link naar reactie

Zeker Guido, mijn vergelijk in het kader van inspanning en risico, betreft het plaatsen van een compleet aangeleverde stuurkolom in tegenstelling tot het naast deze werkzaamheden ook nog eens vervangen van een lager in de stuurkolom. De extra inspanning en het risico zitten hem m.i. in de- en monteren van de stuurkolom zelf.

Link naar reactie
  • Administrator

Maar het ging nu niet om de vergelijking lager <-->. hele stuurkolom, het ging om de vergelijking excentrische ring <--> lager of stuurkolom. Kijk, dit schreef je zelf::book:

 

Op 20-3-2018 om 22:07 zei Horus:

... van die ring is toch niets nieuws ... Mijn indruk ... vervangen van het lager enige afdoende oplossing ... afgezien van een hele nieuwe stuurkolom. ...

 

Vraag die nog openstaat is waarom als de excentrische ring volgens jou niet dé oplossing kan zijn, BMW zich dan toch aan risico's blootstelt door dit alweer geruime tijd als de "officiele" BMW oplossing te brengen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.