Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

Hallo ik ben Cees48 ik ben hier nieuw maar lees met veel plezier de toewijding om onze BMW te verbeteren. Zoals velen heb ik ook last van S S een naar verschijnsel wat het rijplezier sterk beïnvloed. Nu zijn er een aantal oplossingen aangedragen die voor een aantal voldoening geeft. Zo heb ik ook deze toegepast mer redelijk resultaat. Nu komt mijn vraag, Waarom het gaatje boren op deze plaats, als je recht naar de as boort zit boven op het lager en als je schuin boort zit je tegen het aluminium deel van het grote kunststof tandwiel., je spuit vet of anders waar het niet hoeft te zijn. Waarom niet een gaatje boren direct boven op de tanden van het tandwiel?? daar is ruimte genoeg.

 

Cees48

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Beste mensen, mijn naam is Marc en ik rijd hier in Belgie sinds een jaar nu met een Z4 2.5i uit 2004.  Ik had al heel snel in de gaten dat mijn Ztje fel onderhevig was aan het SS-syndroom (vergeef me de afkorting:blush:). Vermits het de rijvreugde die deze auto kan bieden danig verpest ben ik naarstig op zoek gegaan naar een degelijke oplossing die ook nog betaalbaar was.  Via het Duitse forum heb ik me goed geïnformeerd en om een lang verhaal kort te maken komt het erop neer dat ik op een morgen naar Volker in Moenchengladbach ben gereden. Een uurtje of 4 sleutelen en het sturen van de Z4 was weer perfect.  Waar het op neer komt is dat je het stuurhuis zeker niet hoeft laten te vervangen zoals ik hier elders al las.  De quote van Cees48 (die Shoveltje citeert) volg ik volledig voor de eerste 2 punten.  Meer nog, het euvel is eigenlijk bijna 100% te herleiden tot de BMW-onwaardige stuurlager die ze  in dit stuurhuis hebben durven steken (shame on you BMW!). Punt 2, het verharden van het vet in de elektrische component van de stuurbekrachtiging vergroot het probleem nog eens uit. 

Gedurende de volledige revisie van het stuurhuis (alles gaat er volledig uit en wordt opengemaakt, volledig gereinigd en opnieuw ingevet met temperatuurbestendig vet) heb ik mijn ogen de kost gegeven en vragen gesteld daar waar ik het nodig achtte. Volker en Nils, de mekaniekers, hebben me perfect te woord gestaan en me de lager laten zien die verantwoordelijk was voor het probleem.

Punt 3, het verdraaien van de excentrische ring, wil ik ten stelligste afraden omdat het enkel symptoombestrijding is. Het lost het eigenlijke probleem niet op en je creëert een gevaarlijke situatie. Per slot van rekening rijd je met een sportauto.  Het veranderen van het kroonwiel tov het wormwiel kan de auto bij hogere snelheden een zweverig karakter geven. Ik spreek uit ervaring omdat ik het mijne eerder zelf versteld had. Het probleem was hiermee niet volledig weg.  In Moenchengladbach hebben ze de ring op hun eigen nadrukkelijk verzoek en met mijn volledige goedkeuring (en daarna volle tevredenheid) terug in de oorspronkelijke positie gezet. Zelfs bij hoge temperaturen stuurt de auto nu nauwkeurig en strak. Ik ben een supertevreden man.  De ingreep kostte me iets van een 565 euro.  Dat is geen kleingeld maar je krijgt waar voor je geld. Een nieuw stuurhuis kost overigens minstens 4x zoveel.  Veel stuurgenot nog!!

Link naar reactie

Hallo Marc, misschien na veel zoeken en uitproberen toch een bedrijf gevonden die echt gaat kijken wat er aan de hand is.

Konden zij verklaren waarom dat lager het zware sturen en het plakken veroorzaakt.

Hoe gaat het straks met hoge temperaturen?

Wil bekent maken welk bedrijf  en adres het werk heeft uitgevoerd.

 Zij waren al bekent met dit probleem.

De kosten wegen niet op tegen een nieuwe stuurkolom.

Groet C

ees 48

Link naar reactie

@ Horus : Ik zou zeker geen gaatje boren. Het gaat die lager wel smeren maar ik vind het maar een halve oplossing. Bij mij zit er nu

een gesloten lager in die onderhoudsvrij is. Die hoeft ook niet gesmeerd te worden. Origineel steekt er een open lager in. 

Moeilijk te begrijpen dat ze er zoiets in hebben durven steken, of het moet uit kostenoverweging geweest zijn en dan vind 

ik het nog niet kunnen.

aangepast door MarcC
Link naar reactie
10 uren geleden, cees48 zei:

Hallo Marc, misschien na veel zoeken en uitproberen toch een bedrijf gevonden die echt gaat kijken wat er aan de hand is.

Konden zij verklaren waarom dat lager het zware sturen en het plakken veroorzaakt.

Hoe gaat het straks met hoge temperaturen?

Wil bekent maken welk bedrijf  en adres het werk heeft uitgevoerd.

 Zij waren al bekent met dit probleem.

De kosten wegen niet op tegen een nieuwe stuurkolom.

Groet C

ees 48

Ik weet niet of het aangewezen om het adres zomaar open te publiceren.

Ik ben graag bereid het aan ieder die het wil hebben even door te sturen.

 

Wat betreft de hoge temperaturen kan ik melden dat ik geen enkel probleem meer heb ondervonden.  De auto stuurt

nu zoals je dat van een BMW mag verwachten, ook bij +30 °C..

Het plakken is te verklaren door het feit dat de lager een open lager is waar het stof vrij in kan. Vet was er helemaal niet meer in

te bespeuren. Dat zegt genoeg zeker...:(

 

gr.

Marc

 

Link naar reactie

even ter verduidelijking, die heren vervangen dus het lager in het stuurhuis ? ( en dan weer vet er in etc etc).

 

is dat een dan een ander lager/ verbeterd lager door hen zelf ?

 

aangepast door lightning87
Link naar reactie
  • Administrator

Namens de admins: je kunt gewoon de naam en plaats van het bedrijf noemen hoor Marc. Dat is ook wel zo handig voor mensen die dit topic over een paar jaar nog eens lezen.

 

Dank alvast!

Link naar reactie
3 uren geleden, lightning87 zei:

even ter verduidelijking, die heren vervangen dus het lager in het stuurhuis ? ( en dan weer vet er in etc etc).

 

is dat een dan een ander lager/ verbeterd lager door hen zelf ?

 

Het is inderdaad een verbeterde versie. Onderhoudsvrij, hoeft dus nooit meer gesmeerd te worden. Bij de nieuwe 

zie je de kogels niet meer zitten.

  • Like 1
Link naar reactie
56 minuten geleden, 2.5si zei:

Namens de admins: je kunt gewoon de naam en plaats van het bedrijf noemen hoor Marc. Dat is ook wel zo handig voor mensen die dit topic over een paar jaar nog eens lezen.

 

Dank alvast!

In deze link vind je alle gegevens van Automobil-Service :

https://www.automobile.li/pkw-automobilservice-rothschenk-und-hofmann-gmbh-in-moenchengladbach-65604

Link naar reactie

Het zal waarschijnlijk nu een  2 rs i lager zijn, dit lager heeft aan twee zijde een afdichting zodat er geen weersinvloeden en vuil binnen kunnen komen.

Dit lager hoeft dus ook niet meer gesmeerd te worden.   Niet alle lagers zijn in deze uitvoering te leveren, en de prijs is ook duurder.  De fabrikant let op

euro om te kunnen besparen, wat zich later duurder uitbetaald.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hallo ik ben in de tussentijd naar Duitsland gegaan op daar verder naar de stuurkolom te laten kijken.  Ze hebben het bovenste lager bij het stuurwiel vervangen door een dichtlager wat dan geen verdere smering meer nodig heeft. De hele stuurkolom is er uit gehaald om zo waar de motor in draait ,

worm en tandwiel van ander vet te voorzien .

Bij vele zijn de problemen niet meer aanwezig.

 

Ik denk niet dat een garage bedrijf is dat speling aan gaat brengen en een gat boren en daar vet inspuiten

 

Zij vinden ( in Duitsland) wat er hier gebeurd dat dat niet zo maar kan. speling geven op de tandwielen en dat daarmee zeer gevaarlijk weg/stuurgedrag kan opleveren.

Ik denk niet dat er veel  garage bedrijven zijn die speling aan gaan brengen en een gat boren en daar vet inspuit.

Link naar reactie
2 uren geleden, cees48 zei:

Zij vinden ( in Duitsland) wat er hier gebeurd dat dat niet zo maar kan. speling geven op de tandwielen en dat daarmee zeer gevaarlijk weg/stuurgedrag kan opleveren.

 

Ik denk dat de gebruikers daarvan dat zelf wel kunnen beoordelen.

En dat gebeurt niet alleen hier, maar ook in duitsland en engeland, en bij heel veel mensen (wellicht al honderden) tot volle tevredenheid voor ook al een aanzienlijke tijd (meerdere jaren)

Ook het 'geven van speling' op tandwielen is natuurlijk bullshit. Elke tandwieloverbrenging in een auto is zodanig gemonteerd dat daar een specifieke speling op staat.

Zou dat niet (of niet voldoende) gebeuren, dan gaan ze in elkaar vreten als het warm wordt, met weerstand tot gevolg.

 

Ik denk dat elke oplossing die tot tevredenheid van van de gebruiker werkt een goede oplossing is.

Als beide methoden tot een tevreden resultaat leiden, dan kan je alleen maar beoordelen op objectieve verschillen, en dat is in dit geval kosten en tijd.

Ik wil geen van beide methoden aan- of afraden, maar je moet het natuurlijk wel in perspectief blijven zien.

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
23 uren geleden, GuidoK zei:

Ik denk dat de gebruikers daarvan dat zelf wel kunnen beoordelen.

En dat gebeurt niet alleen hier, maar ook in duitsland en engeland, en bij heel veel mensen (wellicht al honderden) tot volle tevredenheid voor ook al een aanzienlijke tijd (meerdere jaren)

Ook het 'geven van speling' op tandwielen is natuurlijk bullshit. Elke tandwieloverbrenging in een auto is zodanig gemonteerd dat daar een specifieke speling op staat.

Zou dat niet (of niet voldoende) gebeuren, dan gaan ze in elkaar vreten als het warm wordt, met weerstand tot gevolg.

 

Ik denk dat elke oplossing die tot tevredenheid van van de gebruiker werkt een goede oplossing is.

Als beide methoden tot een tevreden resultaat leiden, dan kan je alleen maar beoordelen op objectieve verschillen, en dat is in dit geval kosten en tijd.

Ik wil geen van beide methoden aan- of afraden, maar je moet het natuurlijk wel in perspectief blijven zien.

 

 

Ik ga niet helemaal mee in wat je hier schrijft, Guido. Het verdraaien van de excentrische ring is voor die mensen in Duitsland een veiligheidsissue. Die ring staat af fabriek op zijn meest ideale 

positie. Scheelt er iets aan het stuurgedrag dan kan je het huis van de tandwieloverbrenging wel openen, eventueel repareren en terug monteren maar zodanig dat de merktekens terug tegenover mekaar staan. Scheelt er dan nog iets, dan 

situeert het probleem zich duidelijk elders, in ons geval de bovenste stuurlager.  De excenterring verdraaien is volgens hen enkel symptoombestrijding, en dan nog niet voor alle gevallen. Gelukkig was dat zo bij mijn Z4, zodat ik wel verplicht

werd een definitieve oplossing te zoeken. En die heb ik in Moenchengladbach gevonden waar het volledig stuurhuis uit.mekaar werd gehaald, gereinigd en gevet waar nodig, en met montage van een nieuwe stuurlager.

Iedereen doet er uiteraard mee wat hij wil, maar voor een methode kiezen die je veiligheid in het gedrang brengt, enkel omdat het goedkoper is dat lijkt me op zijn minst onverstandig.

Link naar reactie

Waarom zou het symptoombestrijding zijn? Waarom zou extra vet op een tandwiel wat te strak staat afgesteld geen symptoombestrijding zijn?

Omdat een monteur in duitsland dat zegt? Die zijn brood verdient met een ander proces? Je valt wel makkelijk voor marketingpraatjes, want die gast praat uiteraard naar zijn eigen straatje. "Wij van wc eend"...."

Ik bedoel: er is geen enkele gemeten verifieerbare data hierover dus dat is echt hoogst speculatief. Een monteur (met wat? vmbo opleiding?) zegt iets en dan is het opeens waar?

 

En waarom zou het een veiligheidsissue zijn? Sticky steering is volgens de autoriteiten überhaupt geen veiligheidsissue (om het maar even objectief te stellen), want er is geen terugroepactie geweest.

En wat kan er gebeuren? Als we kijken naar wat er zou kunnen gebeuren, dan is dat helemaal niets. Het is niet alsof je plots helemaal geen besturing meer zou kunnen hebben. Er loopt een as (directe verbinding) door de stuurkolom. En dat bijv tandwielen over de vertanding zouden schieten is ook hoogst onwaarschijnlijk, daarvoor is die afstelling veel te fijn. De besturing kan hooguit lichter gaan lopen dan gewenst, en dat is nooit een veiligheidsissue.

Als mensen een dergelijk concept aanhalen is het imo pure bangmakerij, het is op geen objectieve/logische feiten gebaseerd. Wellicht logisch omdat de partij die dat in dit geval doet daar een financieel belang bij heeft.

Tsja.....

Goedkope oplossingen moeten wel haast automatisch slechter en onveiliger zijn....Je bent een koning in de marketing als je je klanten dat kan laten geloven!

 

Het enige waar de methoden qua gevolg in zouden kunnen verschillen is verdere slijtage van de stuurkolom onderdelen.

Maar dat is iets wat met tienduizenden zoniet honderdduizenden kilomenters getest moet worden.

Ik bedoel wat slijt harder: een te strak afgesteld tandwiel met veel smering of een losser afgesteld tandwiel. Dat is absoluut niet te voorspellen en ik denk dat niemand van de toegepaste methoden al 100dkm sinds de mod erop heeft zitten.

Qua werking kan je het probleem onderzoeken met INPA door de momentsensor van de stuurkolom uit te lezen. Die is extreem gevoelig. Als ik dat doe hoef ik maar even het stuur aan te raken en ik zie dat de sensor dat registreert. Ik heb dan ook absoluut geen last van sticky steering :wink: .

Alle onderdelen in de stuurkolom die de beweging van de centrale as stroever kunnen laten draaien kan voor sticky steering zorgen, omdat dat de werking van die momentsensor belemmert. Het is dus niet zo dat als het ene onderdeel niet goed loopt, je dat kan oplossen door een ander onderdeel beter door te smeren. Er is dus geen sprake van symptoombestrijding.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Je zegt het zelf, de besturing kan hooguit lichter gaan lopen dan gewenst, en dat is nooit een veiligheidsissue. 

Nu is de Z4 een auto waarmee je vlotjes boven de 200km/u kan. Met die snelheden wens ik (en die van mij is slechts een 2.5) graag een stabiel sturende auto, en geen zweefvliegtuig.

Voor mij gaat dit uitsluitend over veiligheid.

Wie bedoel je trouwens met 'de autoriteiten'?  In eerste instantie had BMW zich moeten engageren maar dat hebben ze nagelaten. Op diverse forums

(amerikaanse en duitse) werd schande gesproken dat ze dit nagelaten hebben, dat terwijl sommige enkelingen het voor mekaar gekregen hebben om 

een volledig nieuwe stuurkolom geïnstalleerd te krijgen wat op zich al bewijst dat er een probleem is.

Ter info : die mensen in MG zijn voorzien van alle kwalificaties, en daar kan je je ter plekke van vergewissen.  Ik stap niet zomaar eender welke garage binnen.

 

 

Link naar reactie

Een lichter sturende auto maakt geen zweefvliegtuig. Dat komt doordat je bijv. slechte sporing hebt.

Het is ook niet dat je stuurgedrag opeens lichter zal worden.

Een lichter sturende auto is ook geen veiligheidsissue. Een mercedes S klasse stuurt zwaarder dan een moderne ferrari. Dan moét die ferrari natuurlijk wel minder geschikt zijn om boven de 200km/u mee te rijden. :wacko:

En als je de sportknop van je z4 boven de 200km/u indrukt wordt ie ook ineens veiliger. Omdat het sturen zwaarder wordt. :wacko:

Dat klinkt mij een beetje vreemd in de oren.

Misschien krijg jij een veiliger gevoel van de heren uit DLD, en dat is prima, maar dat is dan niet op objectieve maatstaven gebaseerd.

 

Met autoriteiten bedoel ik de RDW danwel europese of duitse equivalenten. Die zijn belast met wettelijke afhandeling van terugroepacties.

In amerika hebben ze daar andere autoriteiten voor, en kan het dus voorkomen dat iets daar wel voor een terugroepactie zorgt en hier niet. Ander interpretatie van veiligheid. Daarom hebben auto's daar uberhaupt andere eisen. Een europese z4 mag daar helemaal de weg niet op. Die vinden ze daar onveilig. Dus wordt ie vol gehangen met reflectoren. Dat soort verschillen.

 

En wat voor kwalificaties hebben die duitse monteurs dan? Die hebben een specifieke kwalificatie betreffende de stuurkolom van een z4? Dat lijkt mij een beetje sterk :lol:

Maar ff serieus, welke exacte kwalificatie maakt hun de autoriteit op dit gebied?

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Waarbij ik me overigens wel kan voorstellen dat de Duitse oplossing op zijn minst ook een goede oplossing is. Zijn er daarvan eigenlijk ook al langere termijn ervaringen? Is het nieuwe lager inderdaad onderhoudsvrij zoals beloofd (lijkt mij dat een gesloten lager vroeg of laat ook de geest geeft, al is het levensduur van een dergelijk lager misschien langer dan dat van een E85)?

Link naar reactie

 

8 uren geleden, 2.5si zei:

Waarbij ik me overigens wel kan voorstellen dat de Duitse oplossing op zijn minst ook een goede oplossing is.

 

Ja wellicht en dat ontken ik ook helemaal niet, maar om als garage gelijk te gaan roepen dat andere oplossingen onveilig zijn zonder enige echte aanleiding raam ik onder bangmakerij. Heel veel mensen zijn gevoelig voor het woord veiligheid, maar ik voel dan juist nattigheid.

Mensen die met bangmakerij hun geld moeten verdienen heb ik dan ook zo mijn mening over....

 

Maar iedereen moet voor die oplossing kiezen waar hij/zij zich het meest gelukkig bij voelt :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

i'm with Guido. beetje onzin om te stellen dat iets "gevaarlijk" is zonder bewijs, en alleen te wijzen naar te licht stuurgevoel. de ene oplossing is duurder dan de andere, mijn voorkeur zou zelfs zijn om een een hydrolische bekrachtiging  in te plempen, maar zover rijkt mijn technologische kennis niet en de kosten zullen ook wel gigantisch hoog zijn met zo'n conversie.

Link naar reactie

Ik heb toch nog wat twijfels m.b.t. de stelligheid waarmee beweerd wordt dat het lager de enige oorzaak zou zijn en wel om de volgende redenen:

 

Bij het verdraaien van de ring vermindert de wrijving tussen kroon- en wormwiel en verdwijnt sticky steering. Heeft het slechte lager dan ineens geen negatieve  invloed meer? 


Het lager zit naast het kroonwiel en kan dus kan niet beinvloed worden door de verminderde druk door het wormwiel op het kroonwiel. 22942477354_c56f1bc0d0_k.jpg


Naar mijn idee zou sticky steering zich nog steeds moeten voordoen als het probleem in het lager zit en niet bij de afstelling van het kroon- en wormwiel. 

 

Ook het feit dat sticky steering vooral speelt bij hogere temperaturen voedt mijn twijfel; vet wordt dan dunner/zachter en zou dan juist een betere smerende werkinging moeten hebben i.p.v. een mindere.

 

Ook zijn er die stellen dat er een verschil in uitzettingscoeffecient is tussen het kunststof kroon- en wormwiel  en de aluminium behuizing van stuurhuis en EPS wat bij hogere temperaturen  klemmen als gevolg heeft. .

 

Daarnaast heeft de fabrikant een verstelbare excentrische ring gemonteerd. Ongetwijfeld met een goede reden, want een rechtstreekse montage of m.b.v. een pasring is nl. eenvoudiger en goedkoper te produceren. 
Waarom een duudere verstelbare ring monteren als ie niet versteld mag worden?

 

Voor wat betreft het gevaar: gevaarlijk vind ik het eerder wanneer een stuur niet meer terugkomt naar de "nul" stand of wanneer ik op hoge snelheid een flauwe bocht in verschillen de etappes moet nemen omdat het stuur blijft hangen.

Na het opnieuw afstellen van de excenter (ook in verschillende etappes omdat het niet een aan-uit verhaal is) heb ik probleemloos een aantal malen -met in Nederland hoogst illegale snelheden- op wegen bij de oosterburen gereden met een prima strak sturende, niet zweverig of zoekerig aanvoelende auto. 

 

Ik geloof zonder meer dat na deze operatie de auto goed stuurt; maar ik maak me sterk dat wanneer je het stuurhuis uit elkaar haalt, reinigt, smeert en opnieuw afstelt zoals hier gebeurd is het resultaat identiek is,alleen krijg je er nu een mooi nieuw lager bij en een leuke rekening.

 

In feite doe je natuurlijk vrijwel hetzelfde met de "gaatje-boren-vet-spuiten-ring-verdraaien" methode, maar dan zonder stuurkolomuitbouw en lagerwisseling.

 

Ik vind het prima als er meerdere oplossingen zijn voor het sticky steering probleem, maar het is me iets te makkelijk als er door mensen die daar financieel belang bij hebben gesteld wordt dat het lager de (enige) oorzaak is en dat een alternatieve oplossing gevaarlijk is. 

 

 

Verder ben ik het met Guido eens dat een ieder gewoon lekker zijn eigen ding moet (laten) doen, al zijn sommige oplossingen gelukkig wat goedkoper dan een compleet nieuwe stuurkolom .:rolleyes:

 

Oh ja, een complete reportage over het ontmantelen van het stuurhuis staat hier:sCo_chinscratch:

aangepast door Shoveltje
Aanvulling
Link naar reactie

Mooie heldere foto en bovenal een heldere uiteenzetting, die goed te vatten is.

Maar die mooie tafel eronder, is dat jouw 'werkbank'? Toevoeging:  Ik zie inmiddels dat het een Engelse werkbank is.

aangepast door Horus
Link naar reactie
44 minuten geleden, Horus zei:

Mooie heldere foto en bovenal een heldere uiteenzetting, die goed te vatten is.

 

Dank, namens de Engelse fotograaf wiens stuurkolom problemen gaf en blijkbaar een betere sleutelaar is dan ik en die tevens een uitermate klassieke werkbank heeft. :P

Link naar reactie

Ik denk dan ook dat ermee bedoeld word dat "klooien "aan de stuurinrichting door een monteur  die bij een garage werkt die garantie op zijn werk moet geven en verantwoordelijk kan worden gehouden bij eventuele ongelukken als een veiligheid nono word weggezet omdat zij dat risico niet willen nemen.

 

En eerlijk gezegd kan ik daar wel inkomen.

 

Ik vind het overigens een beetje jammer dat je een monteur weg  zet als een laagopgeleide doeber hoor Guido

Ok ja mijn opleiding (bijvoorbeeld)was in beginsel ook laag maar door de ervaring van 30 jaar werken is dat niveau misschien wel 100 keer overschreden.

 

Als je bv niet weet of het gaat om een broekie van begin 20 die net van school is kun je dat zo niet beweren.

 

Vind ik.

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.