Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

Hier dan maar even een aparte topic over het "Sticky Steering" bij de Z4 misschien dat we alles in een topic kunnen houden dus iedereen die er wat over te vertellen heeft knal maar neer.

Ik vraag me af of iemand de onderdelennunmmers heeft en welke onderdelen hiervoor worden vervangen. zie foto

Er zijn toch al wat mensen hier waarbij het of is vervangen of die erover denken dit te gaan doen.

Symptomen:

Constant moeten corrigeren

Soms lijkt het dat de stuurbekrachtiging wegvalt

Op lage snelheid meeste probleem

Met een hand sturen is eigenlijk niet mogelijk door het corrigerende gedrag

z4stuurkolom.jpg

Groet,

Andre

Link naar reactie
sticky deel 1

Om het even compleet te maken 1 van de voorgaande topic's

:birthday:

Thanks alle info bij elkaar houden is makkelijker je komt overal stukjes tegen.

Het storingsgeheugen bevat geen foutboodschap omdat het een puur mechanisch mankement is.

Het is het volledige stuurhuis met elektromotor dat moet vervangen worden.

Probleem is gekend bij BMW Duitsland... is een zgn. Service Bulletin. De dealer kan dit opzoeken in zijn TIS-computer systeem. Het SI nummer is vgs mij TSB 3220104. NORMALITER zou inderdaad ookal is de wagen uit garantie dit onderdeel op kosten van BMW moeten vervangen worden. De werkuren zijn sowieso voor jou. Onderdeel zelf is iets van een 1300€ + BTW. Werkuren circa 300€? De dealer lanceert een zgn "Kulanz anfrage" waarbij de NL BMW importeur aanvraag tot terugbetaling aan BMW Duitsland vraagt.

Wanneer de wagen ouder is dan 3 jaar of meer dan 100.000 km heeft, durft dit soms toch al eens geweigerd te worden.

Link naar reactie

Mijn z4 gaat 2 juni terug naar de garage om het sticky steering te verhelpen onder garantie.

Ik zal hier wel even aangeven wat er vervangen is en hoe ,in mijn geval, de garantie richting bmw is behandeld.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Mijn Z4 2.2 is van maart 2004. Tot dusver heb ik geen problemen ondervonden met het sturen. Toch maak ik mij wel een klein beetje zorgen. Ik heb de auto gekocht met een jaar Europlus garantie welke volgende maand afloopt. Mocht het nu zo zijn dat ik in de toekomst mogelijk problemen krijg dan wil ik toch gaan proberen om dit nog snel onder garantie te laten vervangen.

Vorige week ben ik even bij de dealer langs geweest en die wist mij in ieder geval te vertellen dat er geen bijzondere reparaties aan mijn Z4 hebben plaatsgevonden. Ik heb hem ook het bovenstaande Service Information nummer gegeven. Na een kwartier zoeken in verschillende systemen heeft hij echter niets kunnen vinden. Wel heeft hij in één van de systemen kunnen vinden dat het probleem zich eerder bij Z4´s heeft voorgedaan. Hij had er in ieder geval zelf nog nooit van gehoord...

Mijn vraag: weet iemand hoe ik erachter kan komen of mijn Z4 een stuurhuis van de eerste generatie (dus met mogelijk problemen) heeft of van een latere generatie (zonder problemen)? Is dit ergens te zien? Volgens mij hebben namelijk alleen de eerste Z4's last van dit probleem, maar tot wanneer??

Link naar reactie
Mijn Z4 2.2 is van maart 2004. Tot dusver heb ik geen problemen ondervonden met het sturen. Toch maak ik mij wel een klein beetje zorgen. Ik heb de auto gekocht met een jaar Europlus garantie welke volgende maand afloopt. Mocht het nu zo zijn dat ik in de toekomst mogelijk problemen krijg dan wil ik toch gaan proberen om dit nog snel onder garantie te laten vervangen.

Vorige week ben ik even bij de dealer langs geweest en die wist mij in ieder geval te vertellen dat er geen bijzondere reparaties aan mijn Z4 hebben plaatsgevonden. Ik heb hem ook het bovenstaande Service Information nummer gegeven. Na een kwartier zoeken in verschillende systemen heeft hij echter niets kunnen vinden. Wel heeft hij in één van de systemen kunnen vinden dat het probleem zich eerder bij Z4´s heeft voorgedaan. Hij had er in ieder geval zelf nog nooit van gehoord...

Mijn vraag: weet iemand hoe ik erachter kan komen of mijn Z4 een stuurhuis van de eerste generatie (dus met mogelijk problemen) heeft of van een latere generatie (zonder problemen)? Is dit ergens te zien? Volgens mij hebben namelijk alleen de eerste Z4's last van dit probleem, maar tot wanneer??

ook ik ben wel nieuwschierig na deze vraag

heb hem net en er zit een jaar garantie op.

wel heb ik de kap verwijderd boven het stuur om te kijken of ie al oli verliest zoals aageven in het eerder topic.

Er was niets te zien volgens de vorige eigenaar heeft hij ook nooit een reperatie ondergaan aan de hand van een soort gelijk probleem

gr eric

Link naar reactie
Mijn z4 gaat 2 juni terug naar de garage om het sticky steering te verhelpen onder garantie.

Ik zal hier wel even aangeven wat er vervangen is en hoe ,in mijn geval, de garantie richting bmw is behandeld.

Ik heb de wagen weer terug en het complete stuurhuis is vervangen, kosten onderdelen ca 1500 euro, en een dag sleutelen.

Gelukkig onder garantie vervangen.

Effect??? :wub:

Hij kan weer haaks de bocht om ,stuurt perfect :ok: :blink::angry:

Volgens de garage is er geen coulance mbt garantie van Bmw te verwachten.

Link naar reactie
Volgens de garage is er geen coulance mbt garantie van Bmw te verwachten.

niet geschoten altijd mis, er zijn genoeg voorbeelden van coulance te vinden. Ieder zn vak: lijkt me dat je garage zich beter kan vastbijten op de oplossing, jij op het najagen van BMW een coulante houding aan te meten.

Link naar reactie

Mijn eigen ervaring met de dealer is dat men het probleem niet kent.

Dit was ook de ervaring van mijn garage,na een telefonisch rondje, wat betreft de garantie vanaf BMW citeer ik alleen de eigenaar van de garage.

Link naar reactie
Mijn eigen ervaring met de dealer is dat men het probleem niet kent.

Dit was ook de ervaring van mijn garage,na een telefonisch rondje, wat betreft de garantie vanaf BMW citeer ik alleen de eigenaar van de garage.

dus als dealer (bestaan van) probleem ontkent, laat je het varen...? dat is mijns inziens erg makkelijk. Misschien ben ik overdadig assertief :wub: maar je kan altijd overwegen je bevindingen op papier te zetten (incl verwijzing naar diverse sites en info mbt sticky steering), kopie factuur bij te voegen en coulance verzoek op te sturen naar:

BMW Nederland

Afdeling After sales

t.a.v. Evert de Vries

Einsteinlaan 5

2289 CC Rijswijk (ZH)

Denk maar zo: nee heb je, ja kan je krijgen. :wub: iedere marketeer weet :wub: dat een ontevreden klant zn ongenoegen uit aan gemiddeld 12 anderen en slechts 2 anderen informeert over een product/dienst waar hij/zij tevreden over is.

Link naar reactie

Andre,

Ik had nog de mazzel dat ik het probleem,mede dankzij het forum, op tijd heb herkent. :wub:

Zodoende is het bij mij nog onder garantie gerepareerd.

Wanneer het geen garantie was geweest, had ik er zeker werk van gemaakt. :wub:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Afgelopen weekend nieuwe Michelin pilot sport ps2 voor gemonteerd, toen de oude banden eraf kwamen waren ze zeer scheef afgesleten en zelfs bij een band kwam het canvas er al door.

Ik let altijd goed op de bandenspanning en begreep niet hoe dat mogelijk was, ik heb de auto een half jaar geleden laten uitlijnen en toen Ruud de boel ging opmeten bleek dat de voorwielen ruim een centimeter uit het lood stonden, beide wielen wilde als het ware van elkaar af dus links naar links en rechts naar rechts, Ruud heeft hierop de wielen weer in de juiste rechte stand afgesteld waardoor de auto in combinatie met de nieuwe banden weer rijdt zoals ik hem in het begin heb gekocht.

Im happy zeker omdat ik komende week naar Noorwegen op vakantie ga :rolleyes:

Andre

Link naar reactie
Afgelopen weekend nieuwe Michelin pilot sport ps2 voor gemonteerd, toen de oude banden eraf kwamen waren ze zeer scheef afgesleten en zelfs bij een band kwam het canvas er al door.

Ik let altijd goed op de bandenspanning en begreep niet hoe dat mogelijk was, ik heb de auto een half jaar geleden laten uitlijnen en toen Ruud de boel ging opmeten bleek dat de voorwielen ruim een centimeter uit het lood stonden, beide wielen wilde als het ware van elkaar af dus links naar links en rechts naar rechts, Ruud heeft hierop de wielen weer in de juiste rechte stand afgesteld waardoor de auto in combinatie met de nieuwe banden weer rijdt zoals ik hem in het begin heb gekocht, Stickysteering heb ik eigenlijk niet meer gemerkt ook niet van het weekend toen het iets warmer werd.

Ik heb het idee dat het slechte sturen kwam doordat de banden behoorlijk scheef waren afgesleten en de verkeerde sporing.

Im happy zeker omdat ik komende week naar Noorwegen op vakantie ga :thumbup:

Andre

ok dan bij wie heb je die auto dan laten uitlijnen zeg

een centimeter is nogal wat heb je niets gemerkt met rijden dan??

gr sander

Link naar reactie

Bij mij is het stuurhuis onder het dashboard, onder garantie,vervangen en de wagen stuurt super, alleen nu hoor ik ,bij het heen en weer bewegen van het stuur een geluid.

Na controle bleek het een kruiskoppeling te zijn, ik wacht maar weer af wanneer deze wordt vervangen.

:offtopic:

Link naar reactie
Voor de datum nog even: Mijn eerste Z4 was van maart 2004, en die had sticky steering - vervangen in 2006 onder garantie toen.

Gelukkig heeft mijn M weer een gewone stuurinrichting <_<

Mijn z4 is ook van begin 2004, wat bedoel je met een gewone stuurinrchting. :huh:

Link naar reactie

Er is al veel over gezegd en geschreven en heb mijn Z4 sinds januari 2008 (type 2.5 i jaar 2003) hetzelfde probleem, met Bridgestone Potenza 225-16-50 RFT erop dus gewoon standaard.

1 maand geleden 2 nieuwe draagarmen laten zetten (500 uris) totaal geen verschil, de banden zijn ca 4 mm en heb nu nieuwe besteld plus uitlijnen en ben benieuwd wat dat doet.

Ik geef tzt mijn bevindingen door, want veel Zetters hebben de dezelfde problemen begrijp ik.

Link naar reactie
Er is al veel over gezegd en geschreven en heb mijn Z4 sinds januari 2008 (type 2.5 i jaar 2003) hetzelfde probleem, met Bridgestone Potenza 225-16-50 RFT erop dus gewoon standaard.

1 maand geleden 2 nieuwe draagarmen laten zetten (500 uris) totaal geen verschil, de banden zijn ca 4 mm en heb nu nieuwe besteld plus uitlijnen en ben benieuwd wat dat doet.

Ik geef tzt mijn bevindingen door, want veel Zetters hebben de dezelfde problemen begrijp ik.

Ga je weer runflats monteren of worden het normale banden? ik heb ook nieuwe draagarmen en rubbers van Meyle (versterkte) ik heb nu een aantal km gereden en heb nergens last meer van ik hoop dat het bij jou ook de oplossing is.

Groet,

Andre

Link naar reactie
Mijn z4 is ook van begin 2004, wat bedoel je met een gewone stuurinrchting. :holiday:

De M heeft een hydraulisch systeem, geen electrisch wat de rest van de Z4 series hebben. Het probleem van "sticky steering" is alleen maar aanwezig bij het electrische systeem.

Hydraulisch systeem geeft meer gevoel aan het sturen terwijl bij het electrische systeem het wat meer afstandelijk is.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 3 weken later...
mijn auto is terug geweest en het wordt verholpen

de auto is van 2003 met 50.000 km

teven krijgt de garage een deel via bmw vergoed

garage in nijmegen

dus voor ieder die het zelfde probleem heeft

suc6

Hoi Eric,

Aangezien ik uit dezelfde regio kom, kun je mij vertellen welke garage je geweest bent en hoe je de 'vergoeding' via BMW hebt geregeld?

Grtn

Joost

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.