Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

na een vertraging mijn z4 afgelopen woensdag bij de BMW Dealer in Nijmegen naar binnen gebracht.

Zij hebben bij bmw verzocht voor een coulanse regeling.

mijn z4 is uit 2003 met 62.000 km op de teller.

dit resulteerde in een korting van 50% dus 600 euro en het was klaar.

Dit was overigens voor mij nog grarantie

dus voor iedereen wellicht is nijmegen een optie

gr

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Kan je ervan uitgaan dat eigenlijk alle z4's die tussen 2003 - 2006 zijn gebouwd dit euvel hebben? Alleen valt het wellicht hier in NL niet zo snel op omdat we hier gematigde temperaturen hebben en het dan zich niet openbaart, of is dit een verkeerde conclusie? Wat ik er zo over lees lijkt het me een ontwerpfout wat in de 2e generatie Z4 pas is hersteld. En valt dit euvel nog steeds in de coulance regeling van BMW?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Na alles wat ik hier gelezen heb weet ik niet echt precies wat de wagen doet bij dit probleem :rolleyes:

Mijn Z4 2.5 van 2003 heb ik nu ongeveer iets meer dan een maand, en wat mij opviel is dat ik vond dat een klasse sportwagen zoals deze een slechte wegligging had.

Het probleem (nou ja, niet zo erg) met mijn Z4 is dat de wagen zijn eigen weg wil rijden. Het lijkt wel of hij op de weg verspringt (niet letterlijk) van de ene naar de andere kant. En hier in Belgenland zijn de wegen dan nog in een enorme slechte staat, wat het probleem er niet beter op maakt :angry: Dus ik moet ook regelmatig bijsturen. Is dit bij mij ook "sticky steering"? (...) op echt prachtige nieuwgelegde asfaltwegen heb ik dit niet en rijdt hij perfect.

En dan nog een beetje gekke vraag :thumbup: mag je hiermee blijven rijden zonder het te laten herstellen? Daar het mij niet zo erg stoort en ik er mee begin te leren leven (gewend word) en hier lees wat het kost dit te laten vervangen, zou ik het zo laten. Ik bedoel geen risico voor de veiligheid?

Link naar reactie
Na alles wat ik hier gelezen heb weet ik niet echt precies wat de wagen doet bij dit probleem :rolleyes:

Mijn Z4 2.5 van 2003 heb ik nu ongeveer iets meer dan een maand, en wat mij opviel is dat ik vond dat een klasse sportwagen zoals deze een slechte wegligging had.

Het probleem (nou ja, niet zo erg) met mijn Z4 is dat de wagen zijn eigen weg wil rijden. Het lijkt wel of hij op de weg verspringt (niet letterlijk) van de ene naar de andere kant. En hier in Belgenland zijn de wegen dan nog in een enorme slechte staat, wat het probleem er niet beter op maakt :angry: Dus ik moet ook regelmatig bijsturen. Is dit bij mij ook "sticky steering"? (...) op echt prachtige nieuwgelegde asfaltwegen heb ik dit niet en rijdt hij perfect.

En dan nog een beetje gekke vraag :thumbup: mag je hiermee blijven rijden zonder het te laten herstellen? Daar het mij niet zo erg stoort en ik er mee begin te leren leven (gewend word) en hier lees wat het kost dit te laten vervangen, zou ik het zo laten. Ik bedoel geen risico voor de veiligheid?

Watvoor banden heb je eronder liggen ?Indien je RFT banden hebt kan het daar namelijk ook aan liggen!

Link naar reactie

tja een ztje is wel wat spoorgevoelig

maar normaliter niet heel erg storend (vind ik)

de rft,s eronder vandaan halen scheelt idd aanmerkelijk

sticky steering zou ook op een glad wegdek zijn uitwerking hebben

heb je de wagen al eens goed laten uitlijnen?

eigenloijk moet je dit om de paar jaar eens doen,sommige zeggen zelfs ieder jaar.

Link naar reactie

Op de wagen liggen gewone Pirelli's. En de wagen is twee maanden geleden volledig uitgelijnd en alles wat er af te regelen viel is afgeregeld.

Dit omdat deze een kleine ongeval gehad had en opnieuw gekeurd moest worden bij ongevalskeuring, en daar kijken en meten ze alles nauwkeurig na, dus zal hij wel op dit gebied in orde zijn.

Neen, het stuur voelt zeer lichtjes en soepel aan en stuurt zeer precies. Het zal dan meer van de banden komen denk ik die gevoeliger zijn volgens de wegstructuur.

Het is niet zoals Z4_Chris schrijft als dat dan sticky steering is. Het zal bij mij dan iets anders zijn.

Link naar reactie

tja zoals al eerder gezegd een z is wat spoorgevoelig ,dat moet je accepteren

ik had hiervoor een 5 met redelijk dikke banden,en die deed het ook wel een beetje ,de z die ik nu heb heeft daar zeker niet minder last van.

het is nueenmaal niet anders

ga eens naar een meeting dan kun je je auto laten uitproberen door een ander en zo zien of de jouwe afwijkt

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 3 weken later...
  • Administrator

Tja, zoals ik al vermelde bij mijn andere post (spontaan afgaan alarm) heb ik denk ik dust last van sticky steering.

Mijn Z4 is van 2003 met 80dkm, vandaag reed ik naar huis en het stuur bleef ''plakken" net of hij wordt tegen gehouden door een magneetje.

Vandaag direct de dealer gemaild met het probleem, ik kan niet even langsrijden (225km enkel). Gelukkig nog garantie tot eind september

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Voelt aan alsof stuurbekrachtiging uitvalt, sturen gaat schoksgewijs. Bij mij begon het al boven de 15 gr wanneer de z4 in de zon had gestaan. Wat wel eens hielp was de airco vol aan zetten. Probleem viel met meeste op bij hogere snelheid en op de snelweg, de eerste keer weet je niet wat er gebeurt, daar de wagen niet reageert op directe stuurbewegingen, net of er iemand dronken achter het stuur zit. Heb de z4 met 22000 km op de teller gekocht, begrijp niet dat de vorige eigenaar dit niet bemerkt heeft. ( of misschien was dit de reden van inruil)

Heb ooit begrepen dat het niet alleen de hardware (stuur inrichting is) maar ook de computer die de besturing regelt, ook deze heeft een warmte probleem.

Zoals bovenstaand artikel uit de Auto Bild moet de dealer hier wat aan doen. Mijn Z4 viel destijds nog onder BMW garantie (gebruikte z4), dus heb er niets voor betaald, maar moest wel volhouden bij de dealer, daar probleem zogenaamd niet bekend was, heb ik een aantal kopieen van dit probleem ex internet gekopieerd en aan de dealer gegeven. Toen werd er plotseling snel gereageerd. Verder had ik ook een alarmprobleem (interieur sensor) en is de accu vervangen (wagen stond al meer dan een half jaar in de showroom) Dus de meerprijs bij de dealer heeft zich wel terugverdiend.

Viel mij trouwens op dat na de reparatie de stuurstang, welke uit de cabine komt en naar de kruiskoppeling gaat een soort witte plastic coating heeft. Originele was gewoon metaal. Denk dat BMW hier mee aangeeft dat er een modificatie heeft plaatsgevonden.

Link naar reactie
  • Administrator
heb m particulier gekocht zou ik eventueel onder de kulanz vallen ?

:) even langs een dealer

Link naar reactie
  • 2 weken later...

ondanks alle hitte geen sticky steering, wat mij wel opviel, toen ik van de week het schakelaartje van de motorkap ( dat ding wat vaak kapot gaat) er uit haalde, zag ik dat de stuurstang die door het schutboord kwam een beetje raar wit is, zou dit betekenen dat hij vervangen is ? kan ik dit bij een BMW dealer navragen obv het chassisnummer?

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb er wel last van :muur:, bevestigd door een dealer uit de buurt, deze gaat nog het een en ander uitzoeken

dan een dezer dagen contact opnemen met de dealer waar ik hem gekocht heb, en dan maar hopen dat ze hem op korte termijn kunnen maken.

Link naar reactie
zag ik dat de stuurstang die door het schutboord kwam een beetje raar wit is, zou dit betekenen dat hij vervangen is ?

Grote kans dat deze vervangen is, zoals reeds eerder gemeld, was na de vervanging mijn stuurstang ook wit.

Link naar reactie
Grote kans dat deze vervangen is, zoals reeds eerder gemeld, was na de vervanging mijn stuurstang ook wit.

Ik zit met mijn Z4 ook in de potentiële gevarengroep. Bouwjaar 2003, dus ik heb eens een gekeken naar de kleur van de stuurstang. Wit/chrème!

Onderstaande foto's gegeven een beter beeld. De stuurstang door het schutbord is bekleed met wit plastic, en de stuurstang in de motorruimte is omklemd met een plastic huls uit 2 delen die om de stang geklikt zit.

Ik heb geen last van Sticky Steering, hoewel ik soms denk iets te voelen, maar dat kan ook suggestie zijn door alles wat ik erover gelezen heb.

Kan iemand mij bevestigen dat mijn stuurstang waarschijnlijk al gemodificeerd is??

01072010138.jpg

01072010139.jpg

Link naar reactie
Ik zit met mijn Z4 ook in de potentiële gevarengroep. Bouwjaar 2003, dus ik heb eens een gekeken naar de kleur van de stuurstang. Wit/chrème!

Kan iemand mij bevestigen dat mijn stuurstang waarschijnlijk al gemodificeerd is??

Het gedeelte dat vervangen wordt zit binnen onder je stuur. ( de elektronische stuurbekrachtiging unit)

Dus zegmaar het hele gedeelte vanaf je stuur tot aan die koppeling die je op jou foto's ziet.

Je ziet nog net een klein wit stukje van het gehele stuurhuis wat vervangen word.

De stuurassen onder je motorkap hebben hier niets mee te maken. :wave:

Dat kleine stukje wit wat je ziet is bij alle Z4 hetzelfde, dus daar zie je het niet aan. ;)

Link naar reactie
  • Administrator
Ik heb geen last van Sticky Steering, hoewel ik soms denk iets te voelen, maar dat kan ook suggestie zijn door alles wat ik erover gelezen heb.

Zet hem een tijdje met de kap dicht in de zon, en ga dan maar eens rijden, als je er last van hebt voel je het echt wel.

Link naar reactie

jep ik dacht t zelfde met dat witte ding, maar geen last gehad zondag en toen heeft ie zeker meer dan 3 uur in de zon gestaan excl het rijden ed. niks gemerkt alleen lijkt soms of t stuur een beetje blijft hangen als hij terug moet naar " normaal" ( rechtuit dus).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.