Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

Wellicht heeft onze Z4 ook te maken met 'sticky steering' ook al heeft deze slechts 21000 km gelopen. Is dat mogelijk na zo weinig kilometers? Het betreft een Z4 3.0i automaat uit 2003. Na een lang stuk rijden merk je ook dat het sturen stroever gaat en dat het sturen niet geleidelijk gaat, niet traploos (zoals sturen hoort te gaan uiteraard), maar alsof je alleen kan sturen in 'trappen', dus met schokken. Denken jullie dat dit 'sticky steering' betreft?

Als dat zo is, welke onderdelen in de auto moeten dan precies vervangen worden? Wat zijn de onderdeelnummers van de nieuwe onderdelen?

Alvast bedankt voor jullie informatie.

Link naar reactie
  • Administrator

Dat weet ik niet, heb helaas geen 0 factuur gekregen waar het onderdelen nummer op stond.

Maar het onderdeel zal vast wel gemodificeerd zijn.

Link naar reactie
Mmm.. dat is vervelend.

Maar moet daar als vervanging dan niet het stuurhuis in van de facelift Z4? Want als je weer een nieuw stuurhuis terugplaats, gemaakt voor de Z4 uit 2003, dan krijg je toch weer met hetzelfde probleem te maken?

eeuh denk je echt dat ze dat stuurhuis wat zoveel problemen veroorzaakt nog niet hebben aangepakt?

zouden ze je echt een "oud model"verkopen.

hmm zou een feest zijn nietwaar.

Link naar reactie
eeuh denk je echt dat ze dat stuurhuis wat zoveel problemen veroorzaakt nog niet hebben aangepakt?

zouden ze je echt een "oud model"verkopen.

hmm zou een feest zijn nietwaar.

Aangezien BMW het niet officieel erkent als een euvel van de prefacelift Z4, vandaar mijn vraag :cooltext: .

@Ruud_19

Bij jou is dus ook het stuurhuis vervangen? Merk je dan meteen verschil? Hoe rijdt de Z4 nu? Want ik heb gelezen dat sticky steering vooral voorkomt in heet/warm weer. Maar wij merkten het al na een ritje van ongeveer 200 kilometer. Was het bij jou nog binnen de garantie?

Link naar reactie
  • Administrator

Idd heel mijn stuurhuis is vervangen.

Ik had er alleen last van als hij de hele dag in de zon had gestaan boven de 30 graden, ben er mee naar Italie geweest afgelopen

zomer en had er helemaal geen last van gehad, was het in Italie niet warmer dan 30 graden maar heb wel honderden kilometers aan een stuk gereden.

Na de vakantie is hij onder garantie gerepareerd, merk ik verschil ja hoor hij voelt directer aan (kan natuurlijk ook tussen de oren zitten).

Maar ik weet niet waar je hem gekocht hebt, maar als hij het van het begin deed toen je hem kocht, kan het dan niet vallen onder verborgen gebreken :rolleyes:

gr Ruud

Link naar reactie
Wellicht heeft onze Z4 ook te maken met 'sticky steering' ook al heeft deze slechts 21000 km gelopen. Is dat mogelijk na zo weinig kilometers?

weinig km zegt niets, mijn Z4 3.0i 2003 had er ook al last van met maar 6.000 km op de teller, trouwens vervangen onder garantie. na vervanging een wereld van verschil, kun je niet eens in een ZZ rijden van een forumgenoot om het beter te kunnen beoordelen.

Link naar reactie
Idd heel mijn stuurhuis is vervangen.

Ik had er alleen last van als hij de hele dag in de zon had gestaan boven de 30 graden, ben er mee naar Italie geweest afgelopen

zomer en had er helemaal geen last van gehad, was het in Italie niet warmer dan 30 graden maar heb wel honderden kilometers aan een stuk gereden.

Na de vakantie is hij onder garantie gerepareerd, merk ik verschil ja hoor hij voelt directer aan (kan natuurlijk ook tussen de oren zitten).

Maar ik weet niet waar je hem gekocht hebt, maar als hij het van het begin deed toen je hem kocht, kan het dan niet vallen onder verborgen gebreken :rolleyes:

gr Ruud

Non-conformiteit?

Dwaling?

Het hangt er maar vanaf, tegenargument is, het product doet nogsteeds waarvoor het bedoeld is, enkel minder goed :(

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Sinds kort ook een gelukkige eigenaar van een Z4.

De auto is van 2004 en heeft een 2.2 motor en 38000 gereden

Rijdt prachtig.

Ook ik heb het gevoel van een sticky steering.

Normaal is het minimaal maar vandaag een lekker ritje gereden maar op de snelweg na 50 km begint het toch wel iritant te worden.

Lichtjes corrigeren is dan wel heel vermoeiend omdat je niet weet hoe het stuurwiel reageert.

Nou zie ik dat somige mensen dit voor garantie/coulance hebben op kunnen lossen bij de dealer.

Gezien de leeftijd vraag ik me af wat ik bij de dealer kan verwachten.

Gr Marcel

Link naar reactie

Heb je hem bij een dealer gekocht ? sommige dealers maken zich wel hard voor je, het is tenslotte een fabrieksfout !! leeftijd doet er in feite niet zo toe, mijn Z4 van 2003 ook pas gekocht is volledig hersteld door Ekris kosten rond de 2000 euro's

Joris

Link naar reactie

Ik heb hem particulier maar ik zal eens informeren bij de dealer.

Misschien is er een coulance regeling mogelijk.

Volledig garantie zou super zijn maar ik geloof daar niet zo in.

Wordt vervolgt.

Zal in januari een bezoekje brengen bij de dealer want dan zit bij de importeur het garantie/coulance budget weer op nivo.

gr Marcel

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Erg verontrustend dit stickysteering (volslagen belachelijk trouwens dat hier geen recall voor is opgezet).

Ik ben me aan het oriënteren op een Z4 maar wordt door deze berichten toch een klein beetje onrustig. Wat ik echter niet tegenkom in de voorgaande posts is de frequentie waarmee dit probleem voorkomt. Hebben bijna alle pre-facelift Z4's dit probleem? Of moet je meer denken aan 1 op 10? 1 op 100? Zijn daar cijfers van bekend?

Link naar reactie

Het komt vrij vaak voor, maar lang niet alle Z4's hebben het. De mijne heeft het eigenlijk niet, alleen als het extreem warm is (>30 graden) en ik lang gereden hebt dan voel je iets, maar te weinig om er iets aan te doen.

Ik zou voor aankoop een keuring laten doen bij Roodkapje dan zit je safe.

Link naar reactie
  • Administrator
zou voor aankoop een keuring laten doen bij Roodkapje dan zit je safe.

Denk niet dat Ruud kan zien of de Z hier last van heeft.

Gr Ruud

Link naar reactie
  • Administrator

Je moet in ieder geval in de onderhoudsgeschiedenis terug kunnen zien of het gerepareerd is. Als dat niet zo is, is de kans dat een Z4 van voor 2006 er vroeg of laat last van krijgt vrij groot naar wat ik begrijp ...

Link naar reactie

En Ruud mag Duitsland niet meer in :hypocritesmiley: :hamer: ?

Tuurlijk wel, neem je 'm toch gewoon mee.

Wel een thermoskannetje koffie inpakken, want die Duitse drab daar ga je hem niet mee rustig houden :schater:

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Je moet in ieder geval in de onderhoudsgeschiedenis terug kunnen zien of het gerepareerd is. Als dat niet zo is, is de kans dat een Z4 van voor 2006 er vroeg of laat last van krijgt vrij groot naar wat ik begrijp ...

Ik ben wel benieuwd naar de cijfers; 20%, 50%, 80%?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

FF een up-date

Ben vandaag langs de BMW geweest.

Het stuurhuis is in 2009 gewijzigd dus auto.s daarna zijn verlost van het euvel.

Van garantie/coulance is geen sprake natuurlijk.

Nu vraag ik me af of er meer kanalen zijn behalve de dealer om aan het stuurkolom [bekrachtiging] te komen.

En liefst scherper geprijst.

Gr Marcel

Link naar reactie

even een vraagje . mijn stuur blijft soms een beetje naar rechts hangen ( of gaat heel langzaam terug) naar links geen probleem alles los maken en bekijken neem ik aan. weet iemand of het stuurhuis van een Z4M ook zou passen ?? dan komt die er maar in als ik een sticky steering geval heb.

Link naar reactie
even een vraagje . mijn stuur blijft soms een beetje naar rechts hangen ( of gaat heel langzaam terug) naar links geen probleem alles los maken en bekijken neem ik aan. weet iemand of het stuurhuis van een Z4M ook zou passen ?? dan komt die er maar in als ik een sticky steering geval heb.

Dit lijkt me meer dat dit iets met banden of uitlijning te maken heeft.

Ik zou me voorbanden van links naar rechts en natuurlijk de rechter naar links.

Mogelijk is het probleem nu anders om.

Dan zit het in je banden.

Anders uitlijning [sporing] controleren.

Gr Marcel

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.