Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

Omdat ik zelf de ring heb versteld en desondanks vorig jaar in maart tijdens de tocht door de Betuwe (constant dak open met kachel aan) weer geplak heb moeten constateren. Jammer voor BMW, want met het verdraaien van de ring waren ze sneller en goedkoper klaar; vandaar wellicht hun keuze gerelateerd aan het grote publieke enthousiasme voor deze oplossing.

Moet wel zeggen dat ik nadien niet weer onder die omstandigheden (langere tijd kachel aan / dak open) heb gereden en het ook niet nog eens heb waar genomen.

Zoals op dit forum al eens gemeld, is het warm worden van de stuurkolom een punt waardoor SS op treedt. En daarna komt dan alles wat daar al over gezegd is en waar ik jullie hier niet nog eens mee wil plagen.

Link naar reactie

Horus,

ik heb zelf de ring versteld maar dit wel 2 keer, de eerste keer had ik de ring te weinig verdraaid, gevolg was dat SS verdwenen leek te zijn maar na een flink stuk rijden met verwarming op standje tropisch bleek het niet helemaal weg te zijn. Ik heb de ring daarna nog ca. 2 mm gedraaid en het was volledig verdwenen.

Het is dus een afstelling die je niet zomaar lukraak kunt doen maar beetje bij beetje de ring verstellen totdat je het gewenste resultaat hebt.

En als je het trucje eenmaal doorhebt qua houdini houding en wat aangepast gereedschap is het een (gratis) eitje.

Nu 2 jaar en bijna 100000 km zonder SS

  • Like 1
Link naar reactie
7 uur geleden zei Horus:

Zeker Guido, mijn vergelijk in het kader van inspanning en risico, betreft het plaatsen van een compleet aangeleverde stuurkolom in tegenstelling tot het naast deze werkzaamheden ook nog eens vervangen van een lager in de stuurkolom. De extra inspanning en het risico zitten hem m.i. in de- en monteren van de stuurkolom zelf.

 

Waarom zou je het lager willen vervangen?

 

De dealer kan eventueel ook het lager verwijderen en plaatsen, want de montage en demontage van het lager staat ook in TIS. Heeft er ook altijd in gestaan.

Ook dat is een redelijk simpele procedure in  vergelijk met het plaatsen van een nieuwe kolom. In weze is het het verwijderen van het stuur, de bovenste stuurbuis eruit trekken en het lager er vanaf trekken. Daar zijn ze denk ik niet lang mee bezig, uurtje ofzo.

Wellicht als het lager compleet verstopt zit met vuil etc, dat je het even schoonwast in benzine en opnieuw invet.

Maar als er veel vuil in zit, is dat uiteindelijk een gebruikersfout, te weten het niet technisch schoonhouden van je auto.

 

Maar BMW stelt dat het verdraaien van de ring een afstelling van de stuurkolom is. Ze noemen het ook geen reparatie, maar een afstelling/optimalisatie:

"Optimisation of electro-steering"

" Note:

This optimisation is intended to prevent the unfavourable conditions causing the stiff movement."

En als dat dan 2x moet, soit. Dat komt niet in de buurt van een nieuwe stuurkolom.

 

Betreffende het plaatsen/in en uitbouwen van een nieuwe kolom, de arbeidskosten daarvan zijn, afgaande op de rekeningen die ik heb gezien ongeveer 500 euro (wellicht 700, arbeidsuren bij de dealer zijn natuurlijk fors).

De losse kolom zelf kost momenteel € 2.725,55 (da's incl btw). Dat vind ik nogal een verschil Ik zie niet in hoe iemand kan zeggen: "ik zit al 700 euro diep in arbeidskosten, dan maken die €2700,- extra ook niet meer uit"

De kolom zelf is verreweg het duurste in die ingreep. Het is denk ik zelf het duurste onderdeel van de totale stuurinrichting.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja Guido, begrijp het allemaal. Ga nu even in op je vraag waarom ik het lager zou willen vervangen. Toegegeven mijn beeld over het vervangen van het lager t.o.v. het verdraaien van de ring strookt niet met elkaar. Ik heb de ring tot twee maal toe verdraaid, en toch vorig jaar tijdens de Betuwe rit ss. Dan kom ik er niet goed omheen om te denken aan de actie met het gaatje in de stuurkolom om het lager te smeren. Heb jij Guido als ik het goed heb ook het nodige over gepubliceerd. De ring nog eens verdraaien lijkt me niet wat. Het is mijn drukte hier thuis na onze verhuizing vorig jaar zomer, anders zou ik deze winter de stuurkolom uitgebouwd hebben, met de bedoeling om het lager te vervangen. Ben ook wel nieuwsgierig naar wat ik daar binnen aan zou treffen; m.n. de conditie van het lager/smering. Wellicht zou het opnieuw smeren van het lager al wel voldoende zijn.

Komt nog bij, dat ik na de Betuwe rit vorig jaar geen ss meer heb gemerkt. Inmiddels wel twee vakanties van plm 4000 km per keer gereden, waarvan die in Italië nog wel heeel mooi open weer bracht. Tijdens de Betuwe rit had ik het dak open en de kachel stevig aan. Mijn indruk is dat het onder die condities  onder het dashboard wel eens heel wat warmer zou kunnen zijn, dan bij +30 graden, en de airco aan. M.a.w. extreme warmte is een conditie waarbij  ss zich kan manifesteren.

Vooralsnog blijf ik lekker open rijden en als ss zich niet weer vertoont, kijk ik nog wel eens als ik me daar meer tijd voor gun.

Link naar reactie

Het kan ook best wel dat er gevallen zijn dat vormen van sticky steering gevormd worden door een vervuild lager. Dat sluit ik ook helemaal niet uit.

Ik denk dat de kern van sticky steering is dat de krachtsensor kleine krachten die op het stuur worden uitgeoefend niet meer registreert ten gevolge van een fysieke blokkade, Dus ten gevolge van een onderdeel wat teveel wrijving veroorzaakt.

Dat kunnen dus tandwielen zijn met te weinig speling die bij warmte uitzetten en op elkaar binden, maar wellicht ook een zwaar vervuild lager wat zwaar loopt. Ik denk dat als de kolom bijv. een tik krijgt en een beetje krom staat je ook dergelijke klachten krijgt, en zo kan ik nog wel een paar potentiële mechanische combinaties bedenken die een vergelijkbaar resultaat tot gevolg hebben. Bijvoorbeeld als het vet in de kolom door extreme atmosferische omstandigheden (of andere invloeden van buitenaf zoals condensvorming) verouderd of van werking verminderd. Ook dat zal zorgen voor extra frictie op de tandwielen met de gevolgen van dien. In theorie allemaal opties....die ook nog eens allemaal tegelijkertijd kunnen spelen. :book:

En dan heb je natuurlijk ook nog een elektronische kant. De elektronica kan geheel stuk zijn, maar wellicht zijn er ook vormen van hapering.

Het enige wat ik kan zeggen is dat bij heel veel mensen de afstemming van de ring werkt, ook als je zroadster.com leest (wellicht na nog een extra keertje nastellen), dus dat veel oorzaken lijken te liggen bij de benodigde tandwielspeling op het wormwiel. Maar ik zal nooit zeggen dat de oorzaak van ALLE klachten daar ligt.

Link naar reactie
Op 22-3-2018 om 16:59 zei GuidoK:

 

Waarom zou je het lager willen vervangen?

 

De dealer kan eventueel ook het lager verwijderen en plaatsen, want de montage en demontage van het lager staat ook in TIS. Heeft er ook altijd in gestaan.

Ook dat is een redelijk simpele procedure in  vergelijk met het plaatsen van een nieuwe kolom. In weze is het het verwijderen van het stuur, de bovenste stuurbuis eruit trekken en het lager er vanaf trekken. Daar zijn ze denk ik niet lang mee bezig, uurtje ofzo.

 

Nou dat is dus niet met een uurtje gedaan, mijn lager is vervangen en ben daar constant bij geweest, 3/4 uurtjes werk, en dan moet alles meezitten, de beste man vertelde mij dat bij sommige Z4 tjes alles muurvast zit qua schroeven.

Het in/uitbouwen moet ook nog eens netjes en secuur gedaan geworden.

Link naar reactie
Op 20-3-2018 om 21:26 zei Frenkie:

@bofkont maar die investering heb je bij verkoop er toch wel uitgehaald...?

 

Heel eerlijk te zijn, nee, maar dat is vooral omdat ik snel afscheid heb genomen.

Al met al nog een heel erg redelijke prijs hoor, je hoort mij verder niet mopperen.

Link naar reactie
15 minuten geleden zei bofkont:

Nou dat is dus niet met een uurtje gedaan, mijn lager is vervangen en ben daar constant bij geweest, 3/4 uurtjes werk, en dan moet alles meezitten, de beste man vertelde mij dat bij sommige Z4 tjes alles muurvast zit qua schroeven.

Het in/uitbouwen moet ook nog eens netjes en secuur gedaan geworden.

Is de stuurkolom eruit geweest?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Sinds anderhalve maand in het bezit van een Z4 E85 van 2003. Ik twijfel of deze ook last heeft van sticky steering. Bij warm weer, als de auto langere tijd in de zon heeft gestaan lijkt alsof ik vaker moet corrigeren.. Het stuur blijft niet hangen maar "voelt zwaar". Ik merk het het meest als ik op de snelweg rij. Het aanzetten van de airco helpt niet.

 

Ik denk dat ik maar eens begin met het laten verstellen van de ring. 

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

Voelt zwaar is niet echt sticky steering, sticky steering voelt meer dat je hem niet in zijn middenstand houd.

Laat Stefan er eens mee rijden wanneer je dit weer hebt, ga ik hem dadelijk vertellen wat hij precies moet voelen.

Link naar reactie

Ok Ruud, Ik twijfel zelf ook, omdat wat ik lees maar voor een deel herkenbaar is. Feit is wel dat de auto minder prettig stuurt als hij lang in de zon heeft gestaan. Dat is toch wel raar. Er is als het ware een "bredere middenstand" waarin de auto niet zo reageert als anders. Maar geen sprake van haken of niet terugkomen naar de middenstand. Dit is vooral voelbaar op een rechte weg als je een beetje bij moet sturen, Waar de auto dan normaal vrij snel reageert op stuurcorrectie merk je dat dit dan minder is (lastig uit te leggen). Ik weet niet of je ook een beginnende sticky steering of een beetje sticky steering kunt hebben?

Ik zal Stefan laten rijden, bij gewoon en bij warm weer, zodat hij ook het verschil ervaart. Of anders een kenner tijdens de limborit........hopen op mooi weer!

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Je kunt inderdaad wel beginnende of een beetje sticky steering hebben. Maar het kan ook van alles zijn dat geen sticky steering is. Ik heb bijvoorbeeld zelf een tijdje gehad dat ik sticky steering had, maar toen bleken de verschijnselen in het stuur door één voorband met een te lage spanning te komen.

 

Als het sticky steering is, heb je de symptomen ook als je bij minder goed weer de voetverwarming ongeveer een half uurtje op maximaal zet (zodatde stuurkolom echt goed is opgewarmd).

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik heb sinds een paar maanden een Z4 uit 2003 met weinig km (40.000) en dacht daarmee geen last van dit probleem te hebben. Jammer, had ik dus wel. Na ongeveer 100km gereden te hebben voelde het stuur niet meer prettig (vooral op de snelweg). Na veel leeswerk op diverse fora heb ik vervolgens de ring verdraaid. Deze bleek overigens al een keer verdraaid te zijn. Echter het stuurgevoel bleef niet optimaal. Op een duits forum kwam ik iemand tegen die het idee opgepakt had om het wormwiel van de elektromotor van de stuurkolom te smeren. Dit kan zonder de stuurkolom te verwijderen. Je kunt de motor demonteren, zelfde bouten loshalen als waarmee de ring vastzit. Motor verwijderen (weinig ruimte). Vet in het gat doen (je voelt daar het kunststof tandwiel) en op het wormwiel van de motor. Opnieuw monteren en klaar is Clara. Mijn Z4 stuurt weer messcherp ook na honderden kilometers!

Link naar reactie
  • Administrator

^^ Ring verdraaien is overigens ook een beetje trial and error begrijp ik. Kan goed zijn dat je er meerdere pogingen voor nodig hebt om tot het optimale resultaat te komen.

Link naar reactie

Sticky....ik heb geen sticky Steering maar vraag het hier toch maar: het stuur van de Z  vertoont boven de 100 km/h wat "trekkerige" bewegingen, dan naar links en dan naar rechts afwisselend, niet extreem maar als je een 2 uur op de snelweg rijd dan stoort het wel ....ook al rij je op een vlakke snelweg.

Dus het tegenovergestelde van Sticky eigenlijk. Net of er heel veel spoorvorming is, maar dat is er niet. Onder de 100 dus op landwegen stuurt het zoals het hoort.

Ik dacht eerst dat het aan de runflats zou liggen, maar het manifesteerd zich ook met de winter en zomerbanden non-rf.

Stuurhuis en Censor in 2015 vervangen.

 

ophangrubbers laten controleren draagarmen, ziet er goed uit...linker draagarmrubber bij wiel iets weker dan rechts, Uitlijning laten controleren en goed bevonden.

iemand een idee? of ervaring mee?

Link naar reactie

Ik had volgens de kenners ook geen sticky steering maar beetje hetzelfde wat je beschrijft. Vooral op de snelweg niet fijn rijden. De ring laten verstellen maar per abuis eerst de verkeerde kant op gezet, gevolg was dat het nog erger was. Daarna de juiste kant op (ik dacht met de klok mee). Nu stuurt hij prima.

Link naar reactie
  • Administrator

^^ Maar waarom is het volgens jou geen sticky steering Menko? Dat merk je ook goed op de snelweg als je lang rechtdoor rijdt. Hangt er vanaf hoe je het omschrijft, maar dat zou je ook wel trekkerige bewegingen aan je stuur kunnen noemen; het probleem is o.a. dat het moeilijk is je stuur mooi in de middenstand te houden.

Link naar reactie
6 uur geleden zei 2.5si:

^^ Maar waarom is het volgens jou geen sticky steering Menko? Dat merk je ook goed op de snelweg als je lang rechtdoor rijdt. Hangt er vanaf hoe je het omschrijft, maar dat zou je ook wel trekkerige bewegingen aan je stuur kunnen noemen; het probleem is o.a. dat het moeilijk is je stuur mooi in de middenstand te houden.

Dacht dat bij sticky dat je dan juist voelt dat het stuur in de middenstand blijft plakken, dus dat je echt het stuur moet dwingen de middenstand te verlaten, bij mij is het juist andersom dus dat het stuur boven de zeg 105 km/h wat zoekerig  wordt...

dus wou het qua oorzaak wat meer in de richting van ophanging, schokbrekers en banden gaan zoeken, maar kan de ring ook proberen verstellen, wie weet.

Link naar reactie
22 uur geleden zei Zchaijk:

Ik had volgens de kenners ook geen sticky steering maar beetje hetzelfde wat je beschrijft. Vooral op de snelweg niet fijn rijden. De ring laten verstellen maar per abuis eerst de verkeerde kant op gezet, gevolg was dat het nog erger was. Daarna de juiste kant op (ik dacht met de klok mee). Nu stuurt hij prima.

 

Waar zit die ring dan?

Link naar reactie
  • Administrator
13 uur geleden zei 2.5si:

^^ Maar waarom is het volgens jou geen sticky steering

Sticky steering heb je ook onder de 100km/h.

Link naar reactie

Je moet deze topic even helemaal doorspitten. 

In elk geval aan het stuurhuis ergens onder het dashboard. Degene die het voor mij gemaakt heeft moest op zijn rug liggend onder hetbdashboard 2 bouten losdraaien en kon de ring vervolgens verstellen, zo heb ik begrepen.

Naar de ene kant ging het sturen dus nog zwaarder. Daarna de andere kant op en nu stuurt de auto fijn. Maar of,dit het voor jou ook op lost, weet ik natuurlijk niet.

 

Link naar reactie
  • Administrator

^ Klopt; er is ook een TIS beschrijving van. Afgezien van de vrij onmogelijke plaats om aan te werken en daarmee de vrij onmogelijke houding waar in he werkt geen moeilijke ingreep.

 

@Ruud_19: het klopt wel dat je bij alle snelheden sticky steering hebt, maar wanneer mensen beginnende sticky steering merken verschilt wel als je de diverse threads op buitenlandse fora doorspit. Daar zijn er ook bij die het vooral op hoge snelheden merken, omdat het dan moeilijker is de auto recht te houden en omdat vanwege de snelheid de "uitslag" van de auto door de constante correcties groter is.

 

Als ik zou twijfelen over de oorzaak zou ik toch ook even kijken naar het effect van het verdraaien van de ring. Ik zou trouwens ook dat rubber met een beetje speling vervangen ...

 

Overigens: bij 19 inch velgen en banden op een E85 hoort sowieso ook wel een beetje spoorzoeken.

Link naar reactie
Op 18-6-2018 om 11:25 zei 2.5si:

Overigens: bij 19 inch velgen en banden op een E85 hoort sowieso ook wel een beetje spoorzoeken.

 

Klopt. En daarom vandaag de oem 18 inch zonder spoorverbreders gemonteerd en proefritten gedaan en het is nu wel duidelijk wat minder merkbaar, maar helaas nog wel aanwezig, en wel boven de 105, (bij 250 is het over 😉

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.