Ga naar inhoud

Wat heb je onlangs nog voor je (Z)ZZZ gekocht?


IvoZ3

Aanbevolen berichten

15 uren geleden, Frenkie zei:

...dacht dat je het aantal “projecten” wilde “afbouwen”?! 

Dat is nog steeds de bedoeling, met 2 items in het wagenpark die ik langzaam maar gestaag voor verkoop aan het klaarmaken ben.

Daarnaast is de 'sloper' nu écht bijna leeggeroofd, die is dus verdwenen vóór de nieuwkomer de oceaan over is.

Deze aankoop was een gecalculeerde impulsbeslissing, en zie ik heel hypocriet als extra motivatie om nog minstens één auto 'weg te werken' voor deze arriveert!

 

Ik was al een paar jaar van 't bestaan van deze auto op de hoogte, Na een bezichtiging in de zomer van 2018 heeft-ie me niet meer losgelaten, en ik heb regelmatig gecheckt of de verkoper 'm nog had. 

Een paar weken terug heb ik wat extra informatie ingewonnen, een - laag - bod uitgebracht en ineens was er geen weg meer terug... 😉

 

12 uren geleden, Niks zei:

Daarom dat die Lightweight op mij afgeschoven is 

Dat heeft er zeker aan bijgedragen!.😇

De extra stallingsruimte & aanschafbudget hebben meegewogen in de beslissing...

Link naar reactie

Ik ben nu bij Ekris om vier wielnaafkapjes te halen. Ze hebben direct de sleutel uitgelezen. Het blijkt dat in 2008 de stuurkolom onder garantie is vervangen. Dat verklaart waarom ik geen sticky steering kon waarnemen. Ik ben zeer blij dat een veelvoorkomend probleem al is verholpen.

  • Like 1
Link naar reactie

Zo, vakantiegeld is ook weer binnen!

Ow, wacht...

 

IMG_20200603_210641_resize_46.jpg.4bfd537154b1982bc4936bbb5da53213.jpg

 

In het kader van preventief onderhoud leek 100.000km me wel een mooie gelegenheid om wat zaken te gaan vervangen.

 

Schijven vóór moesten bij de volgende remblokwissel toch vervangen worden, dus dan de hele remmerij maar aanpakken. Goodridge stahlflex leidinkjes ontbreken nog op de foto, maar zijn besteld.

 

En, waarschijnlijk nogal neurotisch, in het kader van "better safe than sorry" ook meteen 6 Bosch bobines en NGK bougies besteld...  😁

 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb net als Pim een gecalculeerde impulsbeslissing gedaan in de vorm van een defecte BMW F10 5 serie. De Z4 moet toch een andere BMW als vriendje op de oprit hebben staan, anders overheersen de 'foute' merken.

 

Ik had goede redenen om een F10 met werk te kopen. Ten eerste waren al onze auto's tiptop in orde, dus er moest liefst weer iets komen met een probleem. Ons vorige klusprojectje was zo goed bevallen dat we hunkerden naar een kapotte BMW.

 

Het werd deze 528i, in basis een prachtige auto met hele mooie kleurstelling en de juiste opties. Nu alleen even de serieus defecte motor en nog wat dingetjes fixen. Wish me luck.

 

 

20200601_190943.jpg

20200601_191450.jpg

20200601_113115.jpg

Link naar reactie

Good luck! Hopelijk valt het allemaal erg mee. Een erg fijne auto weet ik uit ervaring!

aangepast door ZReihe
Link naar reactie

Ik heb jaren 5-serie gereden. Toen reed ik voor mijn werk vaak naar zuid-Duitsland enzo, even naar Stuttgart, even naar Munchen, even naar Parijs.... voelde dankzij de Fuenfer allemaal niet zo ver, en ik nam duidelijk minder vaak het vliegtuig omdat ik gewoon zin had in de autorit.

 

Heerlijke auto's, zeker. Wel vrij klein van binnen, dat vind ik echt een nadeel. In een F10 kunnen mijn kinderen nauwelijks achter mij zitten, het is passen en meten. En wij zijn allemaal wel lang in ons gezin maar ook weer niet extreem, niemand boven de 2m. Zelfs de 7 serie in normale niet-L trim vind ik vrij krap van binnen. Binnenkort een proefritje in een G30 en ik hoop dat het daarin wat beter gesteld is met de beenruimte. Maar dat is een van de weinige kritieken, verder echt topauto's.

 

 

 

Link naar reactie

Was ik al bang voor... ik overweeg de G30 LCI die zeer binnenkort bestelbaar is, maar eerst proefrijden in de huidige G30. Als de kinderen met opgevouwen benen achterin moeten zitten dan ga ik toch even verder kijken... maar ik zou zo even niet weten wat. Zou de W213 MoPf veel ruimer zijn achterin? Jammer dat BMW niet de verlengde 5-serie levert die in China wel wordt verkocht. Ik zou best een paar duizend euro meerprijs willen betalen voor een 5L met 10cm extra ruimte achterin.

Link naar reactie

 

De verlengde 5, dus b.v. de 530Li, heet overigens G38 i.p.v. G30.

 

Hij is 13cm langer dan de G30, en dat komt volledig ten goede aan de achterpassagiers.

13cm maakt net dat verschil als je met 4 mensen van 1.95m in zo'n auto zit.

 

De proporties zijn m.i. ook zeker niet uit verhouding. Echt jammer dat hij in Europa niet leverbaar is... zou misschien teveel intern concurreren met de 7?

 

2017-BMW-5er-Langversion-G38-China-LWB-5-Series-06.jpg

aangepast door timewa
Link naar reactie

De koppeling van mijn Z4 3.0i was na 168k km nu echt een keer aan vervanging toe. De laatste poging om een paar zwarte strepen op het wegdek achter te laten eindigden in een hoog oplopend motortoerental dat nauwelijks gepaard ging met enige vorm van acceleratie,. Wel met de ontwikkeling van een branderige lucht van oververhit frictiemateriaal !

 

Na overleg met onze Forum goeroe Guido heb ik besloten de iets grotere versie van de frictieplaat en drukgroep van een E46 330i erin te zetten,. Deze heeft een diameter van 240 mm tegenover de standaard 224 mm in Z4..

Gezien de km stand ook een nieuw dubbelmassa vliegwiel besteld, want als je dan toch bezig bent....

Alles van het merk Sachs via Autodoc besteld voor de vriendenprijs van EUR 580,= (incl. BTW)

 

Artikelnummers :3000 951 857 voor de koppelingsset en 2294 001 399 voor het vliegwiel.

 

Komende weken maar eens een zaterdagje inplannen om samen met een vriend die een brug heeft dit klusje te klaren.

Wish me luck!

IMG_0201 (Edited).JPG

CE68A896-7E91-4394-8FAE-789C8C659301.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Good luck! 👍🏼😉

 

Ik was trouwens in de veronderstelling dat ook die onderdelen van een E46 hetzelfde zouden zijn als van de E85. Niet dus... 🤔

 

Is het vliegwiel wel hetzelfde, of wijkt dat ook af van de E46?

 

Link naar reactie

Succes! Koppeling van de Z4 vervangen is prima te doen weet ik uit ervaring. Uitlaatje er af, transmissieframe, rustig bak wat laten zakken en los maken van de motor (7x E12 en E14 bouten als ik me goed herinner, en die kleine rottige M10 van de kant van het motorcompartiment niet vergeten) en je pakt de versnellingsbak er zo af.

 

Ik zie dat je ook al een drukgroep hebt. Vervang je de vork, de bus en het veertje ook? Heb ik wel gedaan, is misschien niet nodig maar kost ook de wereld niet. 

 

Of haal je de motor er uit i.p.v. vanaf de achterkant te werken? Kan ook natuurlijk.

 

Succes! Is een leuk klusje.

Link naar reactie
20 uren geleden, ericvanb zei:

Is het vliegwiel wel hetzelfde, of wijkt dat ook af van de E46?

 

Ja, dat is hetzelfde. Je kunt alleen i.p.v. het dubbelmassa vliegwiel ook voor wat anders kiezen als je andere aspiraties met je Z4 hebt.

De koppelingsplaat en drukgroep van een Z4 3.0i E85 en die van een E46 330i zijn vreemd genoeg niet hetzelfde. Heeft wellicht met het gewicht van de Z4 te maken..

Ik vind de koppeling van de Z4 altijd al een beetje zwak, dus dit lijkt me een mooie upgrade zonder direct een racekoppeling te nemen.

 

Guido nog bedankt voor de tips!

  • Thanks 1
Link naar reactie

Expansievat en dop oem. Op aanraden v "t forum". 

Ik zie of voel helemaal niets aan t oude expansievat. Maar kan naar de Ardèche in juli 😁 zonder expansievatzorgen

20200611_200826.jpg

 

aangepast door bojan
Link naar reactie
1 uur geleden, Ewout zei:

Doe maar DOT 4. 😉

 

Uhm, ja die ook... 🙃

(vond het er al zo vreemd staan, maar drong niet tot me door...dank voor de correctie!)

 

Maarruh, de vraag blijft staan:

Iemand nog goede of juist slechte ervaringen met bepaalde merken DOT 4? Of maakt dat elkaar allemaal niet zoveel?

 

aangepast door ericvanb
Link naar reactie

Vrijdagavond nieuwe Michelin Pilot Sports 4 op de vooras laten monteren. Wat een banden, echt top. Een wereld van verschil met de Hankooks die erop zaten. Zelfs de spoorvorming, waar ik behoorlijk last van had, is volledig verdwenen. 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.