Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Eindelijk! Een middag bezig geweest met dingen in elkaar zetten, in plaats van vastzittende onderdelen uit mekaar proberen te krijgen...

De laatste ophangingsbussen ingeperst, wat klein spul ontroest, en de draagarmhelften konden weer in elkaar.

8421392436_92608ae974_z.jpg

Gemengd boeketje draagarmen

8420287869_c940d988c9_z.jpg

Onderste draagarm en pendelsteun, plus de scharnierpen voor de bovenste draagarm

8420292477_17d43be701_z.jpg

Bovenste draagarm met verse bussen en kogelgewricht

Naast de draagarmen was er nog meer antiroestwerk: de veerpannen en de beschermkappen van de remschijven in de verf.

8421407910_095acc2e1a_z.jpg

Ziet er ook weer beter uit...

8420304543_5c839d3822_z.jpg

Veerpan: de andere kant nog, en die kan er ook weer in!

En het visuele hoogtepunt: de voornaven en -remmen zijn weer opgebouwd: lagers opnieuw ingevet, verroeste delen schoongemaakt en in de Hammerite gezet, nieuwe schijven, blokken, slangen, slijtageindicator en borgschroeven, en 'refurbished' remklauwen en -veren als kers op de pudding. Zó bevredigend om eindelijk weer naar glimmend staal te kunnen kijken!!!

8420277565_5a28215c90_z.jpg

8420283031_7cfd080476_z.jpg

Link naar reactie

Je zou kunnen overwegen de klauwen in blanke lak te zetten (evt hittebestendig). Die zilverschijn verdwijnt snel als ie zo nu en dan buiten staat.

De klauwdragers zou je eigenlijk ook zilver moeten verven. Je ziet nu duidelijk dat die niet nieuw zijn ;)

Wat je ook vaak ziet is dat mensen die naafkant van de schijven verven (dus dat cilindervormige gedeelte). Daar moet je zeker hittebestendige verf voor gebruiken. Bij de remmen van mijn z4 heb ik dat gedeelte van een laagje cadmium voorzien. Dan roest het ook nooit weer :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
Je zou kunnen overwegen de klauwen in blanke lak te zetten

Die zijn door de reviseerder (als dat een woord is... :) ) in hittebestendige zilverlak gezet, en blijven er dus nog wel even jolig uit zien.

Ik ga niets onder handen nemen dat niet per se nodig is (het was bijv. een kleine moeite geweest om de draagarmen opnieuw te coaten): ik wil dat je blijft zien dat het een auto-op-leeftijd is. 'Concoursconditie' vind ik te steriel, om nog maar te zwijgen wat die ambitie met je portemonnee doet...

De klauwdrager houdt het al een kwart miljoen kilometer uit zonder coating, daar kan nog wel een paar ton bij ;)

En tot slot: de lichtmetalen velgen van de grote kat zijn vrijwel helemaal dicht, cosmetisch werk aan de 'achtergrond' zou sowieso onzichtbaar zijn!

Link naar reactie

Een nieuwe mijlpaal bereikt: de laatste componenten van de voortrein zijn er vandaag heelhuids uitgekomen. Nu 'alleen nog' rot staal uitsnijden, nieuwe stukken inlassen en coaten, en ik kan weer beginnen met opbouwen van de voorkant. Eindelijk!

Om het rijgedrag écht weer als nieuw te krijgen heb ik tijdens het ontmantelen besloten om de rubbers van het voorste subframe te vervangen: twee excentrische draagarmrubbers achter, en zogenaamde 'vee-mounts' (een V-vormige staal-rubbersandwich), die vast zitten aan de balken van de motorruimte aan de voorkant.

Op papier een simpele klus: bovenste draagarmen en veren lossen (check!), veerpannen demonteren en onderste draagarmen eruit (check!), stuurhuis afkoppelen (check!), en daarna de 'boutjes' los die het subframe vasthouden. Er is één 'maar': aan datzelfde subframe zitten ook de motorsteunen vast. <_<

Hier heb ik het al eerder over gehad op dit forum, en eigenwijs als ik ben heb ik de aanbiedingen voor assteunen van forumleden in de wind geslagen en zelf een oplossing geknutseld. Ik wilde zeker weten dat het blok geen millimeter verschoof tijdens deze operatie, en heb voor een appel en een ei caravansteunen op de kop getikt. Van kunststof, traploos te stellen middels een spindel, en toch 750kg draagvermogen/stuk. In combinatie met een pakket betonklinkers en een stevige balk kan het blok nu geen kant op!

8440744957_924edd1edb_z.jpg

Na overdadig inspuiten met WD40 kwamen de achterste bouten (sleuteltje 29, iemand?) onder gedoseerd geweld los. Zowel moeren en bouten zijn in prima conditie, een klein meevallertje! De rechter 'vee mount' was in een oogwenk los. De bouten van de linker zitten echter verstopt onder het luchtinlaatkanaal voor de motor. Eerst een paar dingen afbreken om dáár bij te kunnen dus... Wat meer tijd dan ik verwachtte, maar alles kwam zonder mokken los.

Dat kon je niet zeggen van het laatste loodje: de dempingsrubbers van de motorsteunen. Ook hier was rechts een eitje, links was een ander verhaal... De moer die het dempingsrubber en het subframe verenigde was serieus verroest. Met bijna geen manoeuvreerruimte (dus ook geen ruimte om kracht te kunnen zetten) zat er maar een ding op: de hele motorsteun lossen.

Drie bouten, bijna ALLE verleng- en kniestukken uit twee(!) doppensets verder en dat :rant: ding was los. Met een wringijzer het subframe héél voorzichtig naar beneden geschoven, waarbij ik er en passant nog voor moest zorgen dat-ie links de brandstofleidingen niet meenam. Strak ontwerpje, meneer Jaguar!

8440775457_43af9b1600_z.jpg

Leuke bijkomstigheid is dat ik nu ineens een berg ruimte heb om bij de zijkanten van het blok te kunnen komen. Eerst schoonmaken, en daarna de makkelijkste 'fix' tot nu toe: een verse oliedruksensor gemonteerd, dat was in twee minuten bekeken.

8440748841_e5ee92a318_z.jpg

8440740277_f0aa513e53_z.jpg

En om niet alleen met slopen bezig te zijn ook nog wat kleine klusjes: het stuurhuis schoongemaakt, ziet er bijna als nieuw uit. Maar ja, da's ook een van de weinige 'made in Germany' (ZF) componenten...

8440759185_f962b0570a_z.jpg

En tot slot creatief met chemicaliën: wie raadt wat dit is?

8441858246_5af4540fed_z.jpg

Link naar reactie
:sCo_chinscratch:

Soda?
Buitenspiegel kap
Het doosje van je kunstgebit
Cola!

Genoeg creativiteit op dit forum... :clapping:

Je zat dicht in de buurt, Roger: dit gebeurt er als je een paar roestige moeren/bouten in onverdunde roestomvormer gooit. 't Stinkt ontzettend (wordt omgezet in een zwavelverbinding als ik m'n neus moet geloven), maar het werkt perfect: oppervlakkige roest is na een uurtje ' dippen' vrijwel verdwenen (ScotchBrite doet de rest), hardnekkige corrosie mag een etmaal 'in de voorwas', en is dan zo goed als weg.

De chemieboeren zullen blij met me zijn: ik zit nu op een half dozijn spuitbussen remreiniger, +/- anderhalve liter WD40 en driekwart liter roestomvormer...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

En wéér een bewijs dat ook het Jaguarforum een donateurschap waard is...

Vandaag bij een Jaguar-forumcollega het laatste missende onderdeel opgepikt: de kogel + stang van de trekhaak.

Hij wilde er graag vanaf, ik was er naarstig naar op zoek, twee blije forumleden dus. Als bonus een gloednieuw stalen wiel (niet nodig) plus een ongebruike Michelin P5. Nog ééntje erbij en de 'nummer-35-met-oestersaus' voorbanden uit China kunnen ook de vuilnisbelt op. :)

Ik kon er een gratis diagnose bij doen voor het 'vage sturen' waar-ie last van heeft, hopelijk gaat de oplossing voor hem niet te veel in de papieren lopen (bussen waarmee stuurhuis aan het chassis vast zit zijn op, zeker een millimeter of 5(!) speling...).

8479479198_07959a786c_z.jpg

Was zo'n beetje het laatste onderdeel dat ik nog miste (hierboven snel 'proefgepast', uiteraard volgt er nog een ontroest- en coatingssessie), als-ie straks weer klaar is hoef ik niks te huren om het volgende project op te pikken. :punk:

Link naar reactie

Vandaag weinig kunnen doen: ik wilde wat kleine onderdelen stralen, maar de drukregelaar van m'n compressor besloot er mee op te houden.

Ik had geen zin om me daar op te storten, en heb in plaats daarvan wat grotere onderdelen onderhanden genomen: het voorste subframe en de steunen voor de motordempers zijn nu roestvrij.

Vooral het subframe had bij nader inzien méér roest (maar alleen oppervlakkig) dan ik dacht: even 'aaien' met een lamellenschijf en op veel plaatsen kwam de verf los, met een laagje oppervlakkig roest eronder. De lassen bij de verstevigingen - waar de draagarmscharnieren zitten - waren niet eens fatsoenlijk afgebraamd, en rondom de lassen vond ik tot centimeters in de omtrek spetters. Dat had netter gekund... Geen ramp, maar oneffenheden zijn als magneten voor roest, dus waar mogelijk de zaak met een polijstschijfje wat gefatsoeneerd.

Ik had gehoopt dit weekend het subframe er weer in te krijgen, maar helaas: dat gaat nog even duren. De roestvrije delen ontvetten, de oude bussen eruit, de boel in de coating, nieuwe bussen erin: dat kost me nog wel een paar uurtjes. Gelukkig is het geen haastklus, en pik ik de draad weer op zodra ik tijd heb,

8482898452_d9a8507ece_z.jpg

8481784903_2541315dd5_z.jpg

8482889042_83ab472e52_z.jpg

Link naar reactie

Blijft prutswerk, Pim :punk:.

Kijk dit is het echte werk.

Vooral zo'n zinsnede poliert um zu sehen ob es was wird en dan vrolijk het schuurpapier er weer overheen trekken. Dan kun je het nog mooi vinden of niet natuurlijk.... Ik vind het overigens vreselijk.

Enfin, je snapt het wel: prima bezig zo en leuk gedocumenteerd hier. In voorkomende gevallen kun je misschien de link op het thuisfront loslaten ter relativering :kopfkratz: ?

Link naar reactie
In voorkomende gevallen kun je misschien de link op het thuisfront loslaten ter relativering

Die laatste opmerking komt me misschien nog een keer van pas, alhoewel 'er indoors me tot nu toe lekker m'n gangetje laat gaan. :)

Dat linkje, moet een volbloed masochist zijn: eerst polijsten tot je een ons weegt en dan weer het schuurlinnen erop. Volgens mij hebben de oosterburen daar mooie termen als 'Vollidiot' voor...

Dit soort gedoe is niet wat ik onder restaureren versta (ook al kan dit soort ongein je helpen een concours te winnen): schoonmaken en ontroesten is 'part of the deal', maar ik vind dat je juist mag/moet kunnen zien dat je naar een machine op leeftijd kijkt!

Link naar reactie

Ik heb gehoord dat je zo'n resultaat bereikt als je de spullen in de magnetron doet :lachen:

Lekker bezig Pim. Ik ben echt benieuwd naar je volgende project. Heb gisteravond echt even lopen zoeken, maar die zijn echt zeldzaam!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Weer een stapje verder:

de motordempers schoongemaakt, waarbij met name de schroefdraad een beetje (kuch) aandacht nodig had.

8539177524_25140898a2_z.jpg

Het subframe geprimerd en twee keer gespoten: laagje 2 is nu aan 't drogen, net op tijd voor het nieuwe koufront!

8538070619_4629e1a410_z.jpg

8538291725_0480f11be5_z.jpg

Als de verf snel genoeg uithardt worden dit weekend de subframebussen vervangen (geen leuke klus), de veemounts en motorsteunen erop geschroefd (piece of cake), de draagarmen erin geprutst (second piece of cake) en kan het hele circus er weer onder. Ik hoop dat ik het haal, dat zou een fundamentele mijlpaal in het verjongingsproces van mijn '40 zijn!

Klussen aan de ZZZ (ik wil/moet ook nog verder met het inlaattraject) stel ik waarschijnlijk uit tot aan m'n bezoekje aan Reeuwijk, you can't have it all...

Link naar reactie

kijk es an, je loopt toch een aantal delen mooi te lakken ;)

Wat me even niet duidelijk is: heb je de motor er nu ook uit, of heb je 'm in een motorbrugje hangen? (dus steunend op de carosserie naast de spatborden aan de binnenkant)

Link naar reactie

....mooi te lakken...

...heb je de motor er nu ook uit...

Het verfbad is een non-optie, tenzij ik net-zo-hard-verder-roesten als vervolgscenario accepteer... Als de boel toch uit elkaar ligt een kleine moeite!

Ik heb bewust gekozen voor roestwerende hoogglans: hoe gladder het oppervlak, hoe moeilijker 'vervolgroest' het zal hebben (hoop ik).

Motor en versnellingsbak hangen nog keurig op hun plek (zie ook eerdere post): een paar spindels aan de onderzijde zorgen dat die nog exact op dezelfde plek zitten als vóór de demontage van het subframe.

8440744957_924edd1edb_z.jpg

Nu nog de bussen eruit en verse erin (niet leuk, want excentrisch), en het hele spul kan weer ingebouwd worden...

O, en een paar nachtjes goed slapen: ik weet nog steeds niet of ik 'ja' of 'nee' moet zeggen tegen de Daimler Double Six die vanochtend voor m'n deur stond (iemand nog opslagplek over?).

Link naar reactie

enorm wankele bedoeling

Dat snap ik, maar de werkelijkheid is minder eng dan 't er uit ziet: iedere spindel op de foto kan 750kg hebben, het 'motorblokje' van hooguit +/- 200 kg inclusief ancilliaries is dus geen probleem voor deze steunen. De auto zelf 'hangt' op 4 X 3.5 tons assteunen, plus bokken achter de achterwielen. Voor mijn gemoedsrust is alles minstens een factor 2-3 zwaarder dan nodig...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.