Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Ik bedoelde meer dat het zou omvallen. Ik zie balkjes en stenen. Een beetje een Guust Flater constructie, alleen de duct tape mist nog :lol:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
Guust Flater constructie

Dat is het inderdaad, Guido. Ik had geen zin om óók nog een transmissiekrik in huis te halen, 't moet wel leuk blijven... :)

Was dit nu het laatste?

[komt met moeite bij van hoestbui]

Bijna, Coot...

Nog te doen :book:

  • veren voorzijde ontroesten en coaten (dit weekend)
  • wielkasten voorzijde ontroesten en coaten (idem)
  • chroomdelen voor- en achterbumper: binnenzijde ontroesten en behandelen (hopelijk idem)
  • laswerk aan bodem, onderzijde A-stijl en wielkast (zeer zeker NIET dit weekend...)
  • wat nieuwe onderdelen maken (o.a. bumperbeugels) als vervanging voor de gesneuvelden op het slagveld van de roest

Dán kan de voorkant in elkaar, en gaat de achterzijde met z'n pootjes omhoog.

Aan de achterzijde ben ik voornemens niet meer te doen dan het vervangen van de remschijven, -blokken en -slangen, de slijtdelen van de handrem en het brandstoffilter. Tenzij ik méér tegenkom, natuurlijk... [prevelt weesgegroetje]

Link naar reactie
  • veren voorzijde ontroesten en coaten (dit weekend)

Die kan na dit weekend inderdaad van het lijstje...

De finish voor de voorwielophanging komt nu snel in zicht, eerst een beetje van dit:

8542379316_b478d7a6ee_z.jpg

Dan een beetje van dat:

8541279981_a54ae11dca_z.jpg

Onder de prut komt zowaar nog een nummer te voorschijn!

8541278589_84b19c349d_z.jpg

Eindresultaat van schrapen, schuren en stralen:

8541279211_2053ede810_z.jpg

En eindelijk: tijd voor een laagje verf!

8542377122_ec07541694_z.jpg

Link naar reactie

Vandaag minder kunnen doen dan ik wilde door een bliksembezoek van m'n schoonouders (no comments, please...).

Maar...

Helemaal ontevreden ben ik zeker niet!

Beide voorveren staan in hun eerste laklaag, alle bouten van het subframe zitten op moment en zijn waar nodig voorzien van loctite of splitpennen, en één van de fuk.gif excentrische rubber bussen zit in het subframe (net mee bezig toen schoonpa binnenstormde). Oftewel: nog één bus erin persen en 'project subframe' is klaar!

Ook zijn de wielkasten schoongemaakt (uiteraard kwam ik weer meer roest tegen, maar op één plek na niks schokkends), en is alles waarbij het subframe straks in de weg zit kaalgehaald met een lamellenschijf en in de primer gezet. De komende dagen een laklaagje erop, laten uitharden en een gezonde dosis bitumencoating, dan kan dat er ook weer 'tig jaar tegen!

Terug naar die subframerubbers: doordat de 'binnenbus' niet in het midden zit kon ik niet zomaar met m'n bussensetje aan de slag. Dat werd een kleine expeditie: positie van de binnenbus markeren, het rubber eruit boren, de binnenbus verwijderen, en dan pas de trekkerset erop en de oude bus eruit draaien. Toen op m'n achterhoofd gekrabt om iets te verzinnen om de nieuwe bus er in te krijgen. Uiteindelijk heb ik uit NASA-kwaliteit materialen deze high-tech tool gemaakt om de bussen in te persen... whistle.gif

(op de voorgrond het karkas van de oude bus)

8545980008_72f06fa522_z.jpg

De komende dagen gaat bus nummer 2 erin en coat ik de wielkasten, en dan kan het subframe er weer in!!!

Een Jaguarforum-collega wil niet alleen z'n verenspanners lenen, maar komt zelfs helpen bij de montage. Met een beetje mazzel zitten komend weekend subframe, veren en stuurhuis weer op de plek waar ze horen...

Link naar reactie
Wat een geweldig project...

Dank! Nu ik weer dingen in elkaar aan het zetten ben neemt m'n enthousiasme met sprongen toe. Nieuwe roest-ontdekkingen zijn de grootste demotivator in dit project, vooral door m'n karige laservaring zijn dat klussen waar ik tegen aan loop te hikken.

Hoe gaat het met jouw 7-serie project? Heb je al tijd gehad om daar verder mee aan de slag te gaan?

...goedkeuring van de katten...

Hun regime lijkt op dat van een net veroordeelde TBS'er: de hele dag achter gesloten deuren en uitsluitend naar buiten onder zéér strenge begeleiding... (we wonen aan een drukke weg en de achtertuin biedt middels bomen legio ontsnappingsmogelijkheden)

Met het [kuch] heerlijke lenteweer, plus een alles overheersende verflucht in m'n schuur/werkplaats hoefde ik me vandaag geen zorgen te maken over bezoekers-met-een-vacht! :)

Tuurlijk wel.

:clapping:

Link naar reactie

Hoe gaat het met jouw 7-serie project? Heb je al tijd gehad om daar verder mee aan de slag te gaan?

Mijn project gaat in het voorjaar van start, de andere bodyshell zit eraan te komen. Ik schat nog een maandje of iets langer voor ik ga beginnen.

Link naar reactie

Jolijt! :sFun_banana2:

Subframe en chassis zijn weer verenigd, een belangrijke mijlpaal! Zaterdagochtend de boel afmonteren, de rest van 't weekend is al volgeboekt.

(het frame hangt nu alleen aan de achterste bouten, genoeg bodybuilding voor één dag <_<)

Als het een beetje meevalt (pasvorm van de veemounts is niet je-van-het, ) zitten dan dit weekend subframe, schokbrekers en stuurhuis weer op hun plek. Foto's volgen!

De veren hebben hun tigste laag coating gehad en kunnen er ook weer in, dus een afspraak om veren + veerpannen terug te plaatsen wordt ook gemaakt.

Volgende haltes: laswerk rondom de voorste wielkasten en restauratie van de bumpers...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Zo... Subframe en wishbones zitten erin!

Minder gedaan dan ik had gewild maar er moest ook nog 'even' een forumrit voorgereden worden.

Komend weekend de schokbrekers, asstompen met remmen en het stuurhuis, en als de leverancier snel genoeg is (ik wacht op twee suffe onderdeeltjes) kunnen ook de veren terug!

De heftigste klus van de lijst ligt nu achter me (klopt op ongeverfd hout en slaat kruisje)...

8566553888_59d5ea13c2_z.jpg

Link naar reactie

Mooi dat het nu lekker de goeie kant op gaat. :clapping:

Als er één het verdiend om binnenkort over 's heren wegen te zoeven in een gloednieuwe Jaguar XJ6 Sovereign uit 1994, ben jij het wel.

aangepast door coot
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Yes!

Net het verlossende mailtje in de inbox: vrijdag komt de special tool op visite, dan zitten hooguit een paar uurtjes later de voorveren er weer onder!

Dan 'effetjes' de asstompen monteren, remleidingen, ABS-en slijtagesensoren aansluiten, stuurkogels vervangen, anti-rollbar inbouwen en tot slot remmen en stuurbekrachtiging ontluchten. Dan kan-ie voor het eerst in máánden weer op eigen kracht bewegen... (wel met beleid, want de radiator en oliekoeler staan los op hun plek :))

Er komt schot in!

Link naar reactie

Twee keer op en neer naar de kop van Noord-Holland (Afsluitdijk-plus, zal ik maar zeggen) was toch een slordige 400 kilometer vandaag...

Maar dat was niet voor niks: van een Jaguar-forumlid kon ik de 'special tool' lenen om de veren te monteren. Hij had zelfs de ter zake doende pagina's uit het werkplaatshandboek voor me gekopieerd! :clapping:

Even een stap terug in de tijd: de veren eruit halen was een klein drama, zelfs met 4(!) veerspanners per veer: de Jaguar-ingenieurs hebben namelijk verzonnen dat de veren er onder een bocht in zitten <_<. Een oplossing uit Pims creatieve knutselhoek was goed genoeg voor demontage, maar zonder deze special tool is montage bijna onmogelijk. Hij bestaat uit een forse spindel met aan het eind een borgstift, die je vastzet in het subframe. Middels een XXL moer die je onder het pakketje veerringen-veer-veerpan plaatst zwengel je de boel op z'n plek. Twee stalen geleidestiften gaan in de achterste boutgaten op de draagarm, en trekken de veerpan langzaam maar gestaag op z'n plaats.

Totale klus voor beide zijden, inclusief montage en demontage van de 'tool': nog geen uur! Ik zal maar niet vertellen hoe lang demontage me gekost heeft...

En het resultaat mag er zijn:

8601214534_17eb4f2a19_z.jpg

Link naar reactie

Wat een project en wat een onverzetbaarheid om het to een goed einde te brengen!

De veren hebben hun tigste laag coating gehad en kunnen er ook weer in,

Heeft dit nut? Als de veren in- en uit-veren dan springt alle coating er toch zo vanaf? Of werkt dat anders?

Link naar reactie

Dat loopt wel los, verf heeft meer elasticiteit dan je misschien zou denken (ik ben niet de eerste die dit procedé volgt).

Daarnaast kan verenstaal in deze dikte wel wat hebben voor roest überhaupt problematisch wordt... Baat het niet dan schaadt het niet is het motto, alles is beter dan die veren 'naakt' weer inbouwen.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
hoeveel je nog moet

Bijna klaar... (not)

Telt u mee?

  • Laswerk: 3 plekken onderzijde: 3 plekken in de wielkasten en 2X de verrotte kabeldoorvoeropeningen, daarna de hele zooi coaten (zinkprimer en spuitlak, of primer en bitumencoating, afhankelijk van de plek)
  • Stuurfusees vervangen, stuurhuis inbouwen, opnieuw afvullen en ontluchten
  • Bovenste radiatorsteun coaten en inbouwen, onderste radiatorsteun losslijpen, ontroesten, coaten en weer inbouwen
  • Nieuwe ophangrubbers voor radiator en oliekoeler, koelsysteem flushen, afvullen en ontluchten
  • Bumpers restaureren, nieuwe bumpersteunen maken, achterbinnenbumper modificeren voor trekhaak
  • Asstompen terugzetten, voorremmen, sensoren e.d. aansluiten, achterremmen + handremslijtdelen vervangen, remsysteem afvullen en ontluchten, voortrein laten uitlijnen
  • Achterwielophanging inspecteren, en bij twijfel nieuwe ophangingsbussen monteren (schokbrekers zijn al een keer vervangen en goed genoeg voor nu)
  • Voorzijde opbouwen: koplamphouders strakplamuren en opnieuw spuiten, chroomwerk schoonmaken en terugbouwen, koplampen afstellen
  • Aircoblower links vervangen, airco opnieuw laten afvullen
  • 'Nieuwe' fineerdelen voor het interieur schoonmaken en inbouwen
  • Beugel voor CD-wisselaar maken (ligt nu los in de kofferbak)
  • Kofferbak schoonmaken, ontroesten, coaten en bekleding terugplaatsen
  • Interieur schoonmaken, bestuurdersstoel kleurbehandeling geven, op jacht naar dempingsrubber voor de vloer (wordt door Jaguar niet meer geleverd)
  • Dakhemel opnieuw laten bekleden
  • Motor flushen, daarna additieven voor top end, versnellingsbak en zo nog wat meer
  • Lak bijwerken (wat kleine krasjes) en daarna laten (ik haal geen lol uit poetsen of wat daarop lijkt) polijsten

En dan nog een lijstje "in de toekomst":

  • speakers vervangen/upgraden
  • nieuwe voorbanden in plaats van de made in China Fou Yong Hai XL dingen die er nu onder zitten
  • set winterbanden met velgen
  • dakdragers
  • G3 LPG-installatie
aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.