Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater

pimgmx

Aanbevolen berichten

• Administrator
Geplaatst:

Lekker hoorrrrrrrr!!!!!! Maar heeft die meneer nou ook laminaat in zijn klusruimte gelegd, of zit hij dit allemaal in zijn huiskamer te doen?

• 1 jaar later...
Geplaatst: (aangepast)

Bijna exact 2 jaar na de laatste update hier...
Met de winter in aantocht is de Z3 weer geschorst, en is er weer meer tijd voor het Grote Kattenproject.

Ik heb eindelijk de moed verzameld voor klussen waar ik letterlijk een paar jaar tegenaan heb gehikt: alles onder de motorkap dat verouderd, versleten of af fabriek niet zo heel slim ontworpen is...

Het eerste en belangrijkste aandachtspunt: brandstofslangen.

Die worden na verloop van tijd poreus, en de korte stukjes tussen injectorrail en injectoren verouderen versneld door de forse temperaturen onder de motorkap.

Bij mij waren die slangen niet alleen evident uitgedroogd, je zag ze ook 'zweten' bij draaiende motor. Niet goed!

Het is zó vol in de motorruimte dat je een paar uur(!) sleutelen en alle rare slangetjes/kabeltjes labellen verder bent vóór de injectorrail er eindelijk uit kan.

IMG_1363

Daarmee kan ik meteen de volgende zwakke plek te lijf: de injectorkabelboom...

Ook die veroudert versneld door de hoge temperatuur, en was af-fabriek al niet van de beste kwaliteit.

IMG_1380

De oude kabelboom mag met pensioen, die wordt vervangen door dit hoogstandje uit de koker van een Zwitserse vliegtuigingenieur:

Upgraded injector harness by AE Engineering

Maar eerst verder met sleutelen: de luchtinjectie, een extra feature voor Amerikaanse emissie-eisen gaat eruit en komt niet meer terug.
Dat scheelt kostbare ruimte in het vooronder, 5.5 kilo nutteloos gewicht en vast ook nog wel wat motorvermogen nu de luchtpomp niet meer aangedreven wordt...

IMG_1359

Over gewichtsbesparing gesproken...
Ook de aircocompressor komt niet meer terug, die wordt vervangen door een exemplaar dat 7(!) kilo lichter is.

IMG_1377

Pas nu dit er allemaal uit is kunnen de inlaatspruitstukken eruit, ik ben intussen ruim een halve werkdag sleutelen onderweg...
Nu nog de bougie- en bobinekabels aan de kant, plus nog het een en ander en ik kan eindelijk de bougies zien!

IMG_1362

En mocht je denken dat na ál dat sloopwerk de motorruimte er lekker overzichtelijk uitziet?
Think again...

IMG_1381

Ik hield m'n hart vast voor de bougies, maar dat was een grote meevaller: na een paar uurtjes weken in kruipolie kwamen ze alle 12 zonder overdreven geweld los!

Met koud weer op komst kon ik twee dozen vol onderdelen mee naar binnen nemen om daar comfortabel verder te knutselen. Met de injectoren bijvoorbeeld...

Hier wordt het spannend: de roestige ring op de foto hieronder moet je kapotzagen om het restje brandstofslang los te krijgen.
Zaag je te diep: injector onbruikbaar.
Zaag je te schuin: injector onbruikbaar.

Met de juiste portie geduld ging dat gelukkig alle 12 keer goed.

IMG_1431

IMG_1432

Met alle twaalf injectoren ontdaan van nutteloze ballast zijn ze schoongemaakt: eerst de buitenkant met ontvetter en ScotchBrite voor de slangtules, daarna ultrasoon voor het binnenwerk.
Filters eruit, pintle caps eraf, en klaar voor assemblage: 

IMG_1440

IMG_1452

Tijd voor de definitieve test: met een Chinees budgetapparaatje kon ik testen op lekkage, spuitpatroon en opbrengst. 
Ook hier een meevaller: alle 12 OK!

Nog 'eventjes' de brandstofrail schoonmaken, hittebestendige coating geven en alles samenvoegen: ein-de-lijk is de injectorenklus geklaard!

IMG_1712

Behlve deze 'renovatie' kan ik ook een upgrade afvinken.
De uitgeboorde  gasklephuizen die ik ik-weet-niet-hoe-lang geleden heb gekocht zijn tot het laatste onderdeel uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gesmeerd en opnieuw opgebouwd.

Ook de inlaatspruitstukken moesten schoon, het zwart gemarkeerde deel op de volgende foto moest weggefreesd worden om ruimte te maken voor het grotere gasklephuis.
Om zeker te zijn dat ook de allerlaatste restjes aluminiumslijpsel verdwenen waren heb ik de binnenkanten van de spruitstukken volgespoten met ontvetter, en daarna voor een wat minder orthodoxe methode gekozen, zoals je op de 2e foto ziet.

IMG_1476

IMG_1427

Daarna was het een kwestie van nieuwe pakkingen en een paar boutjes:

De komende tijd gaat het klussen verder: de luchtfilterhuizen moeten nog aangepast worden op de nieuwe gaskleppen, waarna ze voorzien worden van nieuwe kelken en een laagje verf krijgen.

Dáárna kan ik 'brandstof' en 'inlaat' voorlopig afvinken en ga ik verder in de motorruimte: onder meer de bovenkant van het motorblok schoonmaken en aan de slag met het koelsysteem...

aangepast door pimgmx
  • Like 3
  • Administrator
Geplaatst:

Lekker bezig Pim!

• Like 1
Geplaatst:
8 uren geleden, Ewout zei:

Al gelezen op 't Jaguarforum. 

De forumsoftware hier is een stukje stabieler... 😉

• Administrator
Geplaatst:

De auto’s ook denk ik Pim … 😂

• Haha 2
Geplaatst:

Stabieler misschien omdat hier helaas bijna niks meer gebeurt. Ik zie dat op wel meer fora helaas. Maar het Jaguarforum is wel een prettige uitzondering.

• 1 maand later...
Geplaatst:

Een tussenstand: inlaatspruitstukken en pakkingen gemodificeerd voor de BBTB's, Mobeck inlaatkelken met hittebestendig spul ingekit en inlaat- en brandstoftraject verder opgebouwd met schoongemaakte/nieuwe onderdelen.

Intake rebuild & modifications done!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen