Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

  • 3 maanden later...

Wat fijn om in de 21e eeuw aan een twintigste-eeuws automobiel te kunnen sleutelen!

 

Vandaag heb ik twee kleine upgrades ontvangen: ontworpen, ge-prototype’d en vermarkt door een eenmanszaakje in het Balticum.
Nog maar een jaar of wat geleden was het onhaalbaar om dit soort lage oplages voor een acceptabele prijs te produceren, vroegâh was

dus niet álles beter! 😉

 

Het grote ding is een verbeterd lager voor de aircoriemspanner. De spanner zelf is onderweg uit Brexitannië en gaat met dit nieuwe lager de plek innemen van de ‘smog pump’, de luchtpomp voor de Amerikaanse markt.
Gecombineerd met Europese inlaatspruitstukken levert de ontsmogging me wéér een paar kilo gewichtsbesparing op, minder ‘gedoe’ in de overvolle motorruimte, en een paardenkrachtje of anderhalf minder parasitic drag.

 

De kleine onderdeeltjes op de foto zijn busjes voor de gasklepstangen. De af-fabriekonderdelen zijn van hard rubber, die de combinatie van de tand des tijds en de hoge temperaturen rondom het V12-blok ‘belonen’ door eerst te desintegreren en daarna spoorloos te verdwijnen. 🤬

 

Gevolg: lichte onrust in stationair en wat minder nauwkeurige gasdosering. Met 21e-eeuwse kunststof hoef ik niet meer iedere keer te checken of die bussen nog niet verdwenen zijn!

spacer.png

  • Like 4
Link naar reactie
Op 18-12-2020 om 12:14, pimgmx zei:

...spanner zelf is onderweg uit Brexitannië...

En had nét het drijvende koninkrijk verlaten vóór daar de virusmutatiepleuris uitbrak: maandagochtend kon de routine feliene pakketinspectie gewoon plaatsvinden!

 

Omdat de lady of the house uithuizig was konden de meegeleverde spruitstukken op de luie manier schoongemaakt worden... 😇

 

spacer.png

 

spacer.png

 

spacer.png

 

spacer.png

 

en de onvermijdelijke inspectie ná de schoonmaakbeurt...

spacer.png

 

spacer.png

 

spacer.png

 

  • Like 2
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Ik heb Koningsdag gebruikt (I didn't vote for him... 😉) om ein-de-lijk weer eens aandacht aan m'n XJ-S te besteden...

 

Het Arden goedfoutisnietverkeerd lichtmetaal had ik laten berubberen en is er nu onder geschroefd.
Alleen nog op zoek naar de juiste naafkapjes als kers op de pudding...

 

Arden 17" alloys fitted

 

Arden 17" alloys fitted

 

51144852450_5d82882844_b.jpg

 

51143751466_187706e08c_b.jpg

 

Een andere makkelijke modificatie was letterlijk een minuut werk per stuk: de verbeterde throttle rod bushes uit Litouwen...
Zoals gebruikelijk bij de 5.3's waren ook bij mij de originele zwart rubberen items foetsie, dankzij deze upgrade zijn de asjes voor de gasklepbediening nu spelings- en onderhoudsvrij.

One of the easiest upgrades ever: improved throttle rod bushes...

 

One of the easiest upgrades ever: improved throttle rod bushes...



Na dat simpele klusje rondde ik er een af die simpeler leek dan het was: de ECU vervangen door een door AJ6 Engineering 'herschreven' exemplaar.

Die ECU zit namelijk op een beugel geschroefd die weer in een beugel geschroefd zit, gewoon omdat het kan...
 

Time for change: replacing the factory engine ECU with an AJ6 Engineering upgrade...

 

En tot slot een klus die nog niet helemaal is afgerond: vervanging van de oversized Amerikaanse bumper door een Europees exemplaar.
Ik heb de chroom 'bovenbladen' van de bumper tot op het laatste ringetje uit elkaar gehaald, zodat ik de onderzijde van het chroomwerk kan ontroesten en opnieuw kan coaten.

De US spec bumperschokdempers loshalen was 'een dingetje': zó weinig ruimte dat ik niet met normaal gereedschap bij de borgmoeren kon.
Maar och, wat improvisatie, vloeken én bekraste handen later waren die krengen eruit én de door Simply Performance geknutselde draadeinden erin!

 

Not easy: removed the US spec front bumper dampers

 

Quite a job: Euro front bumper conversion rod fitted

 

  • Like 2
Link naar reactie
  • Administrator

Lekker bezig weer!

 

Hebben de Ardens eigenlijk een linker en een rechter kant, of zijn ze rondom hetzelfde en "vallen" de vijf brede spaken rechts met de rolrichting mee en links tegen de rolrichting in?  :chinscratch:

Link naar reactie

Blijft leuk Pim.... ik vind die velgen wel op die christelijke eo visjes lijken 😳

  • Haha 1
Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

 Komend weekend kan de bumper er weer in als er niks m'n planning van de komende dagen in de war gooit...

Met z'n verhuizing van de States naar Japan had iemand de dagrijlichten/knipperlichten 'aangepast', met iets waar ik een nóg grotere hekel aan heb dan kroonsteentjes: een oerversie van de driewerf vervloekte plastic 3M Scotchlocks. Dus: de splices er uit geknipt, de soldeerbout en het heteluchtpistool geïnstalleerd op het keukenblad en een uurtje later was 't een stuk beter. De bullet connectors zag ik 't liefst óók verdwijnen, maar dan houd ik erg weinig kabel over...

Cleaning up an old mod: resoldered running/indicator lights


De binnenkanten van de chroom bumperbladen heb ik schoongemaakt met verschillende maten staalborstels, en daarna een royale portie RX5 toegediend.
Die moet vanavond uitgehard zijn, dan gaat er een laag RX10 over heen.

Als díe is uitgehard kan ik de buitenkanten polijsten en de bumper weer in elkaar zetten...

Euro-spec front bumper: rustproofing the insides of the chromed blades

 

Op zich misstaat de bumperloosheid niet... 😇

Stablemates!

 

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Klassiek: zo'n 'dat doe ik wel eventjes'-klus, die meer voeten in aarde bleek te hebben...


De voorbumper is tot op het laatste clipje uit elkaar geweest: schoonmaken, ontroesten, weggooien, coaten, polijsten, proefpassen, het duurde even!

Het wisselvallige Pinksterweer was ideaal om dit deelproject af te ronden: beide bumpers zijn nu 'terug naar normaal'!

 

Euro-spec front bumper conversion: brackets attached to center beam

Montagebeugels proefpassen...
 

Euro-spec bumper conversion: fasteners, many of them only good enough for the bin…

Een boel oud ijzer...
 

Euro-spec front bumper conversion: test fitting top chrome blades

Chroom gepolijst: niet als nieuw (gelukkig!), maar een mooi licht patina...
 

Euro-spec bumper conversion: quarter rod needs to be glued back into place

Één draadeindje kwam los bij demontage zijbumperdelen...
 

Done! Eur-spec front bumper fitted

 

Resultaat!
 

Done! Euro-spec front bumper fitted

En van dichtbij...
 

Arden 17" alloys fitted

Ter vergelijk: nog met de obese US market voorbumper, zoek de verschillen!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Wat een prachtige kat! En die compactere voorgevel maakt haar nog eleganter. Mission accomplished.

 

Maar ondertussen klopt je titel niet echt meer toch? Ik zie weinig roest aan deze kater.

 

P.S. Ik deel je allergie voor prutswerk aan draden met van die verschrikkelijke klemmetjes of kroonsteentjes, als ik een auto wil kopen en ik zie zoiets ben ik meteen genezen en laat ik 'm staan.

  • Like 1
Link naar reactie

^ dat kan niet iedereen zeggen… 😉

 

Als-ie full spec was mocht de eigenaar minstens anderhalf keer de prijs van een ‘gewone’ V12 neertellen. 

Gelukkig hebben ze een forse tank, maar kan me voorstellen dat je bij zo’n ‘R’ de naald van de brandstofmeter kon zien bewegen als je goed je best deed!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Ha ja, die lustte wel wat. Was van een fabrieksdirecteur in Enschede, auto had een Duits kenteken, dat bordeaux rode, met wit leer en zo'n grote boekenplank achterop.

Kan me nog de eerste rit herinneren, grens over, meneer deed een dutje, en vermelde nog " Niet harder dan 230 hoor, zitten nog winterbanden onder".... 😁

En ik ontdekte al snel dat bij stevig remmen de auto wel heel erg graag naar links wilde.... Maar een geweldig ding, compleet " over the top" vond ik het toen, meer dan 300Pk, 7 seconden naar de 100, eind jaren 80, mooi 😎

 

  • Like 2
Link naar reactie
12 uren geleden, 330dM zei:

Ha ja, die lustte wel wat. Was van een fabrieksdirecteur in Enschede, auto had een Duits kenteken, dat bordeaux rode, met wit leer en zo'n grote boekenplank achterop.

Kan me nog de eerste rit herinneren, grens over, meneer deed een dutje, en vermelde nog " Niet harder dan 230 hoor, zitten nog winterbanden onder".... 😁

En ik ontdekte al snel dat bij stevig remmen de auto wel heel erg graag naar links wilde.... Maar een geweldig ding, compleet " over the top" vond ik het toen, meer dan 300Pk, 7 seconden naar de 100, eind jaren 80, mooi 😎

 

 

Wow, prachtige ervaring! Meer dan 300pk was toen echt bizar inderdaad, en wat zal ie heerlijk geklonken hebben zeg. Mooie herinnering.

 

Ik woon zelf ook in Enschede en het is nog steeds fijn om zo nu en dan de auto's even "uit te laten" op de A31. Het gemak waarmee dat gepaard gaat maakt het wel wat minder spectaculair dan b.v. mijn 1e ervaring met >200kmh. Dat was als kind op de stoel naast mijn oom die een 1e generatie Audi 100 had, terwijl de rest van de familie 2CVtjes e.d. reed. Die Audi zal voor hedendaagse begrippen vast langzaam zijn, maar in mijn herinnering was het bloedsnel en zat je daar met klamme handjes te genieten. Nu met de G30 kun je op een lege autobahn met een pinkje aan het stuur urenlang 200kmh rijden zonder dat je het idee hebt dat het echt snel gaat. Snelheid is zo'n relatief begrip.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Net zoals mijn woning lijkt ook de roofkat een project-zonder-einde te worden... 🤔

 

Na een tijd stilstand (want druk met woning, nieuwe baan en andere prioriteiten) werd me gevraagd of ik de XJ-S uit logeren wilde sturen.

Doel: een 3D-model creëren van motorruimte en onderstel, om op basis daarvan een geoptimaliseerd uitlaatsysteem voor Jaguars V12-motoren te ontwerpen en bouwen.

 

Het idee sprak me aan, de man achter het concept bleek sympathiek en na een werkplaatsbezoek om het vlees in de kuip te testen is de auto op transport gegaan.

 

IMG_5991.thumb.JPG.9585c4509aca458fabe92e06cbd83a2e.JPG

 

Een kleine 5.000 foto's en omgerekend weken aan computertijd later was het 3D-model klaar. Hierna kon het échte ontwerpen pas beginnen... 😱

 

GXWE8799.thumb.JPG.8044c5b2ef600427fc854b870fca8ab8.JPG

 

XJDM0849.thumb.JPG.0483e800122ac6de11346b63514a17b0.JPG


Het systeem is met akelige toleranties ontworpen: voor iedere cilinder is de afstand van uitlaatklep tot uitlaattip met een marge van een potloodpunt(!) gelijk!

 

uitlaat2.thumb.JPG.5031ff919ca4c14d8a0e5d02203bb2f5.JPG

 

uitlaat1.thumb.JPG.e2b58dfba226920b574cb431555ad149.JPG

 

Na alle theorie is nu eindelijk de praktijk aan de beurt: onderdelen bestellen, fabriceren en assembleren....

1306176736_WhatsAppImage2023-10-15at23_06_29.thumb.jpeg.086890e351045ecc57a301f56aee5cb2.jpeg

Spruitstukflenzen in 10mm RVS

 

1941059864_WhatsAppImage2023-10-15at23_06_01.thumb.jpeg.393179cca1b314629e15fa7db989780a.jpeg

Halffabrikaten voor de spruitstukken

 

2b1e70f7-19c3-45e9-b3aa-6d63488b8cfe.thumb.jpg.209d1767274d4913a8893379b7cbddfb.jpg

Het eerste spruitstuk is zo goed als af...

1364581686_WhatsAppImage2023-10-22at18_37_15.thumb.jpeg.0442f61a410f64d0fa2e4026e284a74f.jpeg

... en past dankzij al het meet- en rekenwerk vooraf perfect!

73122192_WhatsAppImage2023-10-22at18_37_49.thumb.jpeg.d98ffdc79bf603c15be7a8c05576bd3f.jpeg

Oplevering van mijn auto met prototype-uitlaatsysteem kan nog wel even duren: er moet eerst nog vanalles geassembleerd worden. Tweede spruitstuk, de constructie van de over-axle pipes, om maar wat te noemen. Daarna testen tegen de extreem strikte standaarden van de ontwerper en waar nodig aanpassen vóór de vierwieler weer mijn kant op komt...

 

 

 

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.