Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Een kort weekend, hoofdzakelijk bezig met het voorbereiden van een cursus die me volgende week van de straat houdt. Morgen een [kuch] klein stukje rijden naar Fontainebleau, en maandochtend geht's los!

Maar ja, alleen maar met m'n neus in de boeken is ook niet alles, eens zien of ik de rouwranden onder m'n nagels vóór maandagochtend weg krijg.

In het kort: stuurhuis terug ingebouwd (niet leuk om op je rug liggend in je eentje te doen), nieuwe stuurstangfusees gemonteerd en de asstompen plus remmen er handvast ingehangen.

Tegenvallers waren er natuurlijk ook: één van de hydraulische leidingen vertikt het weer met het stuurhuis verenigd te worden. Omdat het huis van aluminium is kan ik niet té veel geweld gebruiken. Klusje voor als ik weer thuis ben dus...

En ik werd wéér geconfronteerd met de gevolgen van een kleine 20 jaar gestage corrosie: de borgmoeren van de remslangen links- en rechtsvoor zitten muur- en muurvast. Hopen dat een paar keer WD40 toedienen die krengen tóch in beweging weet te zetten, anders wordt het de slijptol voor ze.

En plaatjes, natuurlijk zijn er verse plaatjes:

8624004627_9fab6f58fc_z.jpg

De eigenwijze hydraulische koppeling

8624012205_4d1f42a946_z.jpg

De nóg eigenwijzere remslang, glimmend van de WD40

8625105786_43693deef4_z.jpg

Stuurhuis er eindelijk weer onder!

8625128832_152050c9c6_z.jpg

De situatie linksvoor...

8625122094_ac2112b3b3_z.jpg

En rechtsvoor

8625111334_0c34334f0a_z.jpg

Close-upje van het nieuwe spul...

En tot slot een sneak preview van wat klussen die er over een weekje of wat zitten aan te komen:

8625102308_57afb20e31_z.jpg

Beugels voor de stabilisatiestang: nog één laagje verf en de stang plus toebehoren kan op z'n plek!

8625125054_f3d1eec21c_z.jpg

De achtergrond ziet er nu tiptop uit, maar... De lap roest op de voorgrond is de onderste radiatorsteun, die gaat eruit en krijgt een vijfsterren ontroestings- en coatingbehandeling.

Eén van de bekendste zwakke plekken van de XJ40, gelukkig is de mijne goed genoeg voor hergebruik. Een nieuwe 'doet' meer dan 200 Pond...

Link naar reactie

Ziet er goed uit Pim, al die behandelde onderdelen gaan samen weer langzaam op een auto lijken.

Maar als ik het goed zie op de laatste foto, dient ook je volgende voorjaarsklus zich al weer aan.

Volgens mij staan daar zakken tuinaarde/potgrond te popelen om verwerkt te worden.

Link naar reactie

Dank, allemaal!

Dat langere licht betekent waarschijnlijk dat ik de komende weken ook 's avonds nog een uurtje doorga, ik heb de smaak te pakken...

@Coot: goed gezien! De tuin is het werkterrein van mijn wederhelft, zo hebben we allebei onze eigen manier om vieze handen op te lopen :)

Link naar reactie
leuker met kattenfoto's.

Ik zal er rekening mee houden, Jeroen...

Echter: de meeste haarbal-foto's beperken zich tot inspectie van pakketjes met nieuwe onderdelen.

De garage die ruikt naar remolie, motorolie, WD40, zinkprimer, bitumencoating en god weet wat voor chemische sh*t nog meer mijden ze als de pest.

Ik ben intussen een beetje uitgeshopt qua onderdelen (wel in gesprek over een andere Jag, maar dat telt niet :) ), dus de kattenupdates zullen wat minder worden de komende tijd...

Link naar reactie

Na bijna een volle week van huis te zijn geweest bleef er weinig tijd over om in de garage door te brengen. Daar had ik ook niet veel zin in, met temperaturen die je er eindelijk aan doen herinneren dat het toch echt lente is.



Helemaal stil zitten lukte me niet, dus er zijn wat kleine klusjes gedaan. De WD40-behandeling heeft gewerkt: beide remslangen kreeg ik nu zonder idioot veel geweld los.



Met de remslangen aan de kant heb ik de rest van de wielkasten in de bitumencoating gezet, daar kan ik met gemonteerde remslangen niet lekker bij. Alleen díe delen waar het lasapparaat bij moet heb ik ongemoeid gelaten...


De beugels voor de stabilsatiestang hebben hun definitieve verflaagje gehad, en de ABS-sensoren zijn schoongemaakt en weer ingebouwd.



Volgende halte: stabilisatiestang erin, remslangen aansluiten en afbouwen van de voorwielophanging...

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Na weken alleen voor m'n werkgever op pad te zijn geweest is er eindelijk weer tijd voor quality time met roest...

En ik moet wel aan de bak, als-ie z'n woord houdt staat vrijdag de lasser op m'n stoep.

Dus: nòg meer demonteren (o.a. koolstoffilter, ruitensproeierreservoir), de slechte plekken ontdoen van bitumencoating en andere ellende, en zorgen dat de 'aandachtspuntjes' vrijdagochtend lasklaar zijn.

Link naar reactie

We kunnen er wel een FUN Poll van maken hier.

Wie heeft m het eerst helemaal gereed voor de deur staan

Pim zijn JAG of Ivo zijn ZZZ

Succes beiden :thumbup:

aangepast door coot
Link naar reactie

Hierna is alleen de VOORZIJDE klaar...

Dan nog de remmen en ophanging achter, de airco, bumpers restaureren, het interieur, de kofferruimte...

Tenzij ik overga op doping heeft Ivo een voorsprong die ik niet meer ga inlopen!

Link naar reactie

Wat plaatjes van de roestschade...


Als het goed is wordt dit een serie met foto's 'vóór', en kan ik begin volgende week de situatie 'na' hier posten.



De komende avonden ben ik zoet met demontagewerk en het 'kaaltrekken' van de directe omgeving van het laswerk, alles voor het goede doel!



8675139324_3a158fc4bc_z.jpg


Bodem linksvoor...



8674035493_b2b1b3f675_z.jpg


Onderzijde wielkuip rechtsvoor



8674035523_0c40b69bed_z.jpg


Bovenzijde wielkast rechtsvoor (oude reparatie, maar slecht uitgevoerd...)



8675139452_f3253842af_z.jpg


Onderzijde wielkast linksvoor



8674035597_684a22916e_z.jpg


Bodem rechter A-stijl, berucht bij de XJ40...



8675139512_840cffaf2b_z.jpg


En de A-stijl linksonder: beter dan rechts, maar zeker niet goed...

Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

maar je bent goed bezig

Dank, Henk!

Tragisch maar waar: voor z'n leeftijd en 'Baureihe' is het een zeldzaam hard exemplaar... <_<

Ook al zit dit allemaal buiten 't zicht, ik wil het nu in één keer goed gedaan hebben.

Ik kan niet wachten tot dat laswerk erop zit: zodra dat gebeurd is kunnen de spatborden er weer op, en begint het weer een beetje op een auto te lijken!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

" Hierna is alleen de VOORZIJDE klaar..." :blink:

Jij moet wel heeeeeeel veeeeel van roest houden, (of juist niet) man wat een geduld heb je :clapping:

aangepast door coot
Link naar reactie

't Was een voorspoedig dagje, en er komen er nog een paar aan...

Eerst demontagewerk gedaan, zodat er voldoende ruimte is om te lossen. Vooral de kabelbomen onderin de A-stijl loshalen was 'interessant': met de Jag in een smalle garage kunnen de voorportieren maar gedeeltelijk open <_<

Dus: met m'n neus naar voren en benen naar buiten bungelend aan de gang bij de voeteneindes.

Tapijt aan de kant, dempingsmatten losmaken, voetsteun aan de bestuurderszijde demonteren, deel van het dashboard aan passagierszijde losmaken, linker en rechter zekeringkast eruit, en tot slot de aardekabels (die niet zouden misstaan in een krachtstroominstallatie) demonteren. Aan de bijrijderskant vind ik nogal wat kabels die er niet origineel uitzien, dat wordt nog een leuk klusje om dat te ontwarren. De drie kabeltjes die ik 'over hield' na het demonteren van het aftermarketalarm in de motorruimte heb ik het interieur in kunnen trekken, ik weet dus waar de speurtocht begint!

De kabelbomen kunnen helaas niet los, maar nu is er voldoende speelruimte in de kabeldoorvoer om te kunnen lassen zònder de kabelboom aan elkaar te bakken...

Daarna ben ik alle slechte plekken te lijf gegaan met een schroevendraaier (roest en vulmiddel wegbikken) en een slijptol met lamellenschijf. Drie lamellenschijven later was dat ook gebeurd!

Om de moed erin te houden heb ik de middag afgesloten met montagewerk, na al dat slopen geeft dat extra voldoening. Een klein en pijnloos klusje: nieuwe rubbers gemonteerd en de stabilisatiestang teruggeplaatst.

8724007006_1293c5fe96_z.jpg

Spaghetti Jaguarese: smakelijk!

8724010436_43895c4ebe_z.jpg

Bodem aan bestuurderszijde: eindelijk ruimte voor de lastoorts!

8722900631_527d3166ef_z.jpg

Doorkijkje met roest...

8724023740_e0859172a9_z.jpg

Wielkast rechtsvoor: nu met hoofdzakelijk 'gezond' staal in beeld...

8722908685_e2fba765f8_z.jpg

Stabilisatorstang weer waar-ie hoort!

Link naar reactie

Succes straks met terugrouteren van die Spaghetti.

Dank, Bart!

Met draadjesspaghetti voel ik me beter op m'n gemak dan een lastoorts, eerst die <_<:muur::rant::( gaten maar eens dichtmaken...

Ook het interieur (noodgedwongen) wat beter bekeken vandaag, en niks kunnen vinden dat niet al op de checklist stond: soms valt het zowaar eens mee!

Link naar reactie

Pim, is het niet wat om ter bescherming van de bekabeling, deze tijdens het lassen in te wikkelen met bijv een stuk blusdeken.

Als per ongeluk na het lassen de kabelboom toch de hete las raakt, of vonken of lasspatten op de kabelbom komen, kun je ook nog eens opnieuw draad gaan trekken.

aangepast door coot
Link naar reactie

deze tijdens het lassen in te wikkelen met bijv een stuk blusdeken.

Goeie tip! Bij gebrek aan een officiële lasdeken hebben we een verhuisdeken 'gemodificeerd', en de kabelboom preventief in een paar laagjes gaffertape verpakt.

So far, so good: de gaten bij de kabelbomen zitten dicht, de linkerkant is klaar en staat al in de roestomvormer. Rechts nog maar 2 gaten te gaan en het bak- en braadfeest is over....

Link naar reactie

Je moet geen stof of tape nemen. Lasspetters gaan daar dwars doorheen, en bij dekens blijven ze er ook nog eens inhaken zodat ze daar blijven branden.

Neem zwaar karton wat je van te voren natmaakt oid.

Link naar reactie

bij dekens blijven ze er ook nog eens inhaken zodat ze daar blijven branden.

Een deken in stukken geknipt en licht bevochtigd, en geen gedoe gehad. Wol heeft de prettige eigenschap dat het niet brandt (misschien ontworpen zodat schapen sambal kunnen eten? :)), maar alleen schroeit, en met een vochtige deken ging het prima. Ik weet dat er 'officiële' lasdekens bestaan, maar ik kan wel bezig blíjven met gereedschap en toebehoren kopen...

Overigens: de boel zit dicht, bijna alle lassen zijn al afgeslepen en het hele zaakje staat in de roestomvormer. Morgen de laatste lassen netjes maken, de boel schoonmaken, 2 lagen zinkprimer aanbrengen, naadjes en oneffenheden afkitten en afwerken met Hammerite (binnenzijde) of twee lagen bitumencoating (buitenzijde).

Dat zal me het grootste deel van de zaterdag kosten, misschien kan ik zondag dan zowaar eens iets IN elkaar gaan zetten...

Nu eerst iets uit de koelkast halen om af te blussen, morgen is er weer een dag!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.