Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...
Weer wat kleinigheden opgelost...


Een 'nieuwe' asbak is intussen binnengekomen, gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw in elkaar geknutseld. Ontvangst van het pakket was het intussen voorspelbare feliene ritueel:


10869854874_072f361218_b.jpg


10870045573_c611fac880_b.jpg


10870086433_09d43a6bdd_b.jpg




De wielkast linksachter is intussen klaar: roest behandeld, en een gezonde laag bitumencoating aangebracht. In ongeveer dezelfde hoek zit ook het brandstoffilter, toen ik dat wilde vervangen kwam ik een paar forse 'blaren' tegen op de overgang van bodemplaat naar dorpel. Schoongekrabd, vastgesteld dat het geen laswerk behoefde (hoera!) en ook hier de route roestomvormer-primer-coating op losgelaten.


Het brandstoffilter wisselen was simpel, althans, als ik het loskrijgen van de beugel wegdenk... De 'instrumount' (trillingsdemper) waarmee die vast zat was in de loop der jaren opgelost, het rubber tussen de twee stalen draadeindes was spoorloos :-(

Na wat gedoseerd geweld had ik beide draadeindes los, en kon ik met de beugel aan de gang. Die was zó zwaar gecorrodeerd dat roestomvormer weinig uitrichtte...

Dan maar in de straalkast! Daar kwam-ie mooi schoon uit, maar wel met een gat van bijna 1x1cm.


Mooi! Op zo'n goedkoop - en nog nieuw te krijgen- onderdeel kon ik mooi en zonder veel risico m'n lasvaardigheden bijspijkeren...

De made-in-China-gasomhulde-MIG aangezwengeld, ingesteld op de laagste stand, en met veel geduld aan de slag. Het resultaat na een rondje op de slijpsteen ziet er zó uit, viel me niet tegen:



11030904636_46cac1096b_b.jpg


11030983143_c364756e02_b.jpg


Volgende halte: beugel voor brandstoffilter er weer op zetten, wielkast en remsysteem rechtsachter onderhanden nemen, en nog steeds die @#$%^& elektrische storing oplossen... Tot slot de remmen ontluchten en naar z'n eerste APK in een lange tijd!


Die storing wordt steeds minder leuk: alle zekeringen geven keurig 12.x volt, het begint een beetje spannend te worden. :-(

De zekeringkasten zijn beruchte zwakke plekken (door slechte soldeerverbindingen vaak storingen, ook als je multimeter spanning meet), dus besloten om geen tijd te verspillen aan de soldeerverbindingen, en twee nieuwe zekeringkasten besteld. Die zijn als het goed is vóór het weekend binnen, spannend!


Link naar reactie

Die nieuwe zekeringkasten waren razendsnel binnen, maar boden geen soelaas... :-(


Morgen ga ik in alle rust stekkerverbindingen, massapunten en relais nalopen.



Om wat afleiding te hebben van deze tegenslag ben ik verder gegaan met mechanisch werk: de rechterkant van de achteras opgekrikt, gefixeerd en met de laatste wielkast aan de gang.



Dat was gelukkig recht-toe, recht-aan: geen andere roest dan de 'bult' bovenin, net als in de andere wielkast.


Plus een paar kleine plekjes oppervlakteroest waar de underseal te zuinigjes was aangebracht, nauwelijks de moeite van het vermelden waard. Het proces was als vanouds: schoonmaken, een schraapstaal voor de underseal, de staalborstel erover, en een dikke laag roestomvormer erop gekwast.



De remklauw kwam zonder gedoe los, en ook hier miste de borgschroef van de remschijf, een score van 4 uit 4 intussen...


De remblokken waren zó ver op dat zelfs het kabeltje van de slijtagesensor ingesleten was. Dat was door de een of andere creativo opgelost door de kabel door te knippen en af te tapen. Da's sneller en goedkoper dan nieuwe remblokken, natuurlijk! Ook aan deze schijf was de remschijf zwaar gegroefd, ook hier geen spijt van het vooraf inkopen van nieuwe onderdelen!



Daarna remklauw en toebehoren gedemonteerd, schoongemaakt en de ontluchtingsnippel gangbaar en schoon gemaakt. Het spul met verse blokken en een likje kopervet weer opgebouwd,en bij SNG een nieuwe slijtagesensor besteld. Morgen de wielkast primeren en in de bitumencoating, en dan zit de boodschappenlijst voor onderstel en exterieur er op!



Een mooie mijlpaal, maar de vlag gaat pas uit als die #$%^& storing is opgelost!


Link naar reactie

Der Kupferwurm drin! Altijd lastig zoeken.

Misschien ten overvloede: bedenk dat een *spanningsmeting* soms geen soelaas biedt, als er op dat moment geen stroom loopt door het betreffende circuit. Een eventuele overgangsweerstand komt er dan niet mee aan het licht.

Ik heb ooit eens een Chinees multimetertje gekocht via ePay, dat met behulp van een clamp ook relatief lage gelijkstromen kan meten. Ook ideaal bij het zoeken naar lekstromen. Volgens mij was dat trouwens naar aanleiding van een tip op dit megagave forum!

Als laatste (ook wellicht overbodige) tip: vertrouw geen aardverbing zonder de spanning erop te meten *als er stroom loopt*. Zeker bij zo'n roestkwekerij.

Happy hunting!

Link naar reactie

El storingen zijn altijd moeilijk te vinden maar ik lees dat je hier en daar een likje kopervet gebruikt.

Koper is goed geleidend maar kopervet laat geen stroom door en kan dus voor verrassingen zorgen als het ergens gebruikt is bij het monteren van massakabels of andere delen die aan massa moeten liggen.

Wel een leuk project waar je mee bezig bent.

Succes

Link naar reactie

Als laatste (ook wellicht overbodige) tip: vertrouw geen aardverbing zonder de spanning erop te meten *als er stroom loopt*. Zeker bij zo'n roestkwekerij.

Happy hunting!

'Happy' is niet het juiste woord, Bart...

De jacht gaat zo weer verder: bij het ontbijt me verder verdiepen in het schakelschema, en kijken of ik een gemeenschappelijke oorzaak voor de symptomen kan vinden.

De forumvriendjes op dat gekke eiland zoeken op afstand met me mee, en kunnen voor een prikkie de modules leveren die eventueel niet meer OK zijn.

Gezien de symptomen is het óf een regelmodule die de geest heeft gegeven, óf een massapunt dat niet (voldoende) meedoet, óf een slechte stekkerverbinding óf een breuk in de centrale kabelboom. Dat laatste lijkt me niet heel waarschijnlijk, omdat die nauwelijks van z'n plek is geweest.

^en de beruchte draadbreuk die je niet ziet en die er dan wel en dan niet is :(

'Gelukkig' zijn de symptomen constant, anders zou het zoeken helemaal een speld in een hooiberg worden!

...ik lees dat je hier en daar een likje kopervet gebruikt...

Alleen voor mechanische verbindingen (bouten, moeren, remblokken), de massaverbindingen zijn allemaal metaal-op-metaal zonder tussenkomst van ander materiaal.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
De zoektocht naar de elektronische storing leverde ook positieve 'collateral damage' op: dankzij een vriendelijke forumcollega ben ik behalve een 'lighting control unit' ook een set mistlampen rijker.
Ze lijden aan een bekend euvel: de armaturen zitten te dicht op de halogeenlampjes, waardoor ze smelten...
Eén ziet er nog prima uit, eentje heeft een nieuw armatuur nodig. Dankzij mijn graai in de onderdelenschuur van een ander forumlid gaat het waarschijnlijk wel lukken om er van twee één te maken.
Dan houd ik nog precies één goeie over, die gaat straks een exemplaar met gebarsten frontlens op de DD6 vervangen...
11288067115_4a32d6dc16_b.jpg
Een rib uit m'n lijf: nieuwe zekeringkasten...
11288194733_dc8ae55220_b.jpg
Deze bleken de oorzaak niet te zijn, maar hiermee is een bekende zwakke plek van late XJ40's (loslatende soldeerverbindingen) preventief verholpen.

Ik heb het remsysteem doorgespoeld en ontlucht, de achterwielen weer gemonteerd en de auto weer op z'n eigen pootjes laten zakken.
Op het bijwerken van wat kleine lakschades en een goede poetsbeurt na zijn buitenkant en onderstel klaar!
11368367185_941f55ca16_b.jpg
Schoon EN roestvrij!
11368350125_50306594cb_b.jpg
Brandstofflter & gerestaureerde beugel
11368356256_69487c19c1_b.jpg
Verder met de electronica: dankzij dit forum en XJ40.com had ik snel de beschikking over een vervangende lighting control unit, central processing unit, middelste zekeringkast en ECU. Doordat de boel onder het dashboard al ver open lag was ruilen van deze componenten snel gebeurd. Alleen: geen verandering in de status quo...
11368251955_afa06e54b1_b.jpg
11368291026_34b63360be_b.jpg
11368320946_05927e89f0_b.jpg
een kijkje in de central processor unit
Link naar reactie



Gisteren heb ik eindelijk de oorzaak van de storing gevonden: één stomme stekkerverbinding die zo-zo was...

Het is de witte connector op deze foto, schoonmaken en stevig vastklikken en de hele 'kerstboom' kwam weer tot leven!



11385158433_ed4cab9c34_b.jpg


Wat bewijsmateriaal, geen enkel waarschuwingslampje bleef branden dat dat niet hoorde te doen!!!

11385078524_6da738ca24_b.jpg


11385189063_45cea71763_b.jpg


Volgende stappen: de 'happen' uit de kabelboom (van 't aftermarket alarm) netjes afwerken met krimpkous, rechter blowermotor vervangen, evenals wat dashboardlampjes. Dan: interieur in elkaar zetten en een afspraak voor de APK maken!


Na de APK: vooras laten uitlijnen, airco laten nakijken/afvullen, leer behandelen en dakhemel vervangen. Bijna klaar dus!!

Link naar reactie

We zijn wel nieuwsgierig naar het eindresultaat.

Ik heb besloten :hypocritesmiley: dat je bij wijze van uitzondering, eenmalig, aan een forumrit mee mag doen met de jaquar. Bijvoorbeeld de paasrit (denk dat mn lokale Tukkerhulpje :lol: het ook wel een goed idee vindt)

  • Like 1
Link naar reactie

bij wijze van uitzondering, eenmalig, aan een forumrit mee mag doen met de jaquar

Ik zie wel voordelen voor de knutselaars in het deelnemersveld: een trekhaak, extra zitplaatsen, véél ruimte voor gereedschap & onderdelen. :hypocritesmiley:

Persoonlijk vind ik dat bij een Z-tocht een Z hoort, maar 'm een keertje meenemen naar Reeuwijk/Zevenhuizen is misschien wel een idee...

ALS ik van mening verander, dan zal 't eerder de Daimler zijn waarmee ik acte de présence geef, die kan het Z-geweld redelijk bijbenen! :punk:

Link naar reactie

dat zijn storingen waar je je helemaal gek naar kunt zoeken

Inderdaad... :rant:

Dit akkefietje heeft me een paar vrije weekends gekost, en de restauratie met meerdere weken verlengd.

Als ik afgelopen weekend geen oplossing had gevonden was-ie op een trailer gegaan voor een reisje naar iemand-met-echt-verstand-van-jaguars. <_<

Nu is de 'schade' beperkt tot een complete reserveset van vrijwel alle elektronische modules, wie weet waar die ooit goed voor zijn...

Link naar reactie

...Engelse bos spaghetti...

Oh, zeker!

Het peppie-en-kokkie aftermarketalarm is en passant tot op de laatste draad verwijderd. Misschien niet per se nodig, maar dat minimaliseert wél het risico op toekomstige storingen. Er hingen namelijk nogal wat draadjes en kabelschoentjes onbeschermd te bungelen:

8724007006_1293c5fe96_b.jpg
Alles in het 'hart' van de foto is verdwenen, na kabel voor kabel gecheckt te hebben of die er zonder nare gevolgen uit kon.
Ik ga zo langs bij de vrienden van de buurtgarage, of er vóór kerst nog ruimte is voor een extra-grondige keuring.
Link naar reactie

Dat gaat nog een hele uitdaging worden als je jag klaar is man....

Dan moet je gaan duimen draaien.. zoals van die gasten die net met pensioen gaan en compleet depressief thuis worden :lol:

Mooi dat het einde er nu echt aankomt.

Link naar reactie

Bravo!

Uit het toetsenbord van iemand die z'n elektronica wél snapt wordt zo'n opmerking extra gewaardeerd :clapping:

Dan moet je gaan duimen draaien

Ahum...

Ik heb nog steeds een bak dashboardmods voor de ZZZ te doen, en ben voorzichtig aan het loeren naar een Stewart waterpomp en wat andere upgrades.

Oh, en dan zou ik bijna vergeten dat er 5-6 verhuisdozen vol onderdelen staan te wachten voor deze knaap:

9355087921_6dec8ae84c_b.jpg
Het wordt een warme winter :guitar:
De APK wordt aanstaande maandag: vóór die tijd hoef ik 'alleen' de stuurbekrachtiging te ontluchten, een ventilatie-unit in en uit te bouwen, twee dozijn kabels netjes af te werken en het interieur terug te bouwen.
Makkie!!
aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Je gaat ook een v12 opknappen?

Yep... Minder mechanisch werk, maar het interieur moet er helemaal uit...

Deze Insignia is 'made to order' en handgebouwd, met een interieur waarbij alles wat niet van hout is, leer is. Een soort 'erweitertes Leder', maar dan extremer.

Al het houtwerk wordt vervangen, waarbij ik een paar delen op maat moet (laten) maken, die zijn namelijk écht niet meer te krijgen. De bestuurdersstoel wordt opnieuw bekleed (besteed ik uit, ik ken mijn beperkingen), waarna al het leer een 5-sterren Gliptone-behandeling krijgt.

Het plaatwerk linksvoor wordt vervangen (heb ik waarschijnlijk gevonden, in de juiste kleur) vanwege een nare deuk die goed aan het roesten is. Er komen nieuwe chroom sierstrips op de zijkanten & kofferbak en ik vervang de lichtunits voor en achter. En ik mag (natuurlijk!) wat oppervlakteroest wegwerken en opnieuw laten spuiten.

Niks bijzonders dus, plus wat kleine dingetjes die horen bij achterstallig onderhoud: ontsteking reviseren, cruise control weer aansluiten (die miste een half dozijn mechanische onderdelen) alle vloeistoffen en filters vervangen, nieuwe remschijven/-blokken/-slangen en wat nieuwe ophangingsrubbertjes links en rechts...

Wat plezier aangaat: je hebt met 2 ton auto een vrijwel lineaire accelleratie tot ongeveer 95-100km/h, dan gaat-ie bij de sportstand pas naar de 2e versnelling. Dat betekent dat de achterbandjes (265) even grip verliezen voor ze weer meedoen. :punk:

Dooraccellereren tot boven de 4500rpm levert een geluid op dat je voor dit kinderlijk lage budget niet kan evenaren...

  • Like 1
Link naar reactie

Pim, mijn complimenten !!! Buiten het feit dat het een roestschuur was ben je er ook in geslaagd de electronica weer werkend te krijgen. Gelukkig is er in een Jag niet zoveel te programmeren als in een 7-serie, dat vereenvoudigd het zoeken naar problemen behoorlijk. Simpel is het echter nooit, het doet een behoorlijke aanval op je deductieve vermogen maar je bent eruit gekomen, kudos !!

Mijn project moet nog steeds van start, ik heb al heel veel, en dan bedoel ik heeeel veel body's bezichtigd maar er was er tot op heden geen één die recht, roestvrij of de juiste kleur had. Slecht bijgewerkt of gewoon overgespoten moest worden omdat de lak dood was. Ik ben dus nog steeds op zoek en heb het maar weer eens uitgesteld tot het komende voorjaar.

Wat je Jag betreft .... TOP !! :clapping:

Link naar reactie
De laatste loodjes...


Het interieur is af.

Voor nu tenminste... Na de keuring aan de slag met de dakhemel en leerbehandeling, maar alle niet-werkende/ontbrekende onderdelen zijn gefikst.


Het armpje van het achterste ventilatiepaneel was afgebroken. Dan maar een verlengstuk maken...

Een stuk afvalplastic en de Dremel, plus een gemodificeerde bumperclip als 'spalk', werkt prima.

11466548203_32975b415e_b.jpg


11466570413_d069e857ff_b.jpg



Een lampje van het aircopaneel was stuk, en dat was natúúrlijk 'NLA' (no longer available).

Dan maar creatief met een donorlampje uit de berg met reserve-onderdelen.



11466107325_78762da5e2_b.jpg

Patient (links) en donor)


11466259843_299e47109c_b.jpg

De losse onderdelen


11466106575_7bd88409fb_b.jpg

'nieuw' lampje


11466427453_55845d1fff_b.jpg

Feestverlichting!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.