Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Zó ziet het interieur er nu uit:


11466418926_f7fa31b8d5_b.jpg

De bestuurdersstoel krijgt een grondige schoonmaakbeurt vóór ik met de leerverf van Gliptone aan de gang ga.


11466334743_3337732bf9_b.jpg

Nog een paar kleine dingetjes te doen, maar ziet er behoorlijk uit zo.


11466106225_3f765f20a8_b.jpg

Achterbank heeft niet veel meer nodig dan een schoonmaakbeurt.


11466440446_199caa2e6b_b.jpg

De asbak en 'skihelling' komen uit verschillende auto's van verschillende bouwjaren, maar passen redelijk goed bij elkaar.


11466402073_4c6a049909_b.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Prachtig Pim, vast veel eer van je werk.

Iets gemist, nee niet echt Theo (de Beertjes) kreeg een virus melding bij je eerste bericht.

Link naar reactie

Dank allemaal!

Gliptone leerverf kon ik nog niet.

Gliptone staat ook bekend als 'Liquid Leather', en net zo'n begrip op dat eigenwijze eiland als Colourlock dat 'op het continent' is. Uitstekende klantenservice en veel kennis van zaken. Mijn volgende project heeft een handgemaakt en ultra-zeldzaam interieur in de kleur 'pale stone'. Er zijn hooguit een paar dozijn auto's mee uitgerust.

Ze hadden die kleur niet alleen in huis, ze konden me ook vertellen dat een set in die kleur precies één keer eerder verkocht was!

Morgen ga ik nog een paar dingetjes doen, behalve de motor goed warm stoken staan de volgende zaken op het lijstje: auto wassen, afstandsbediening proberen in te leren en bestuurdersstoel schoonmaken.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Zo ben je even een paar weken weg en dan dit allemaal. Leuk Pim dat uiteindelijk toch goedgekomen is met de electronica, blijft moeizaam bij die engelse auto's en dan toch weer een stekker verbindinkje...

Ben errug benieuwd hoe de APK afgelopen is en naar je volgende project, heel veel succes.....

Link naar reactie

Ik heb altijd al een zwak voor Jaguar gehad, de uitnodiging voor het Jaguar privilege event enkele jaren geleden heeft dat nog versterkt (het rijden in zo'n moderne XK geeft wel een speciaal gevoel). Met grote interesse het verslag gelezen :book: ; ik heb respect voor je inzet (ik wist niet dat ze zo slecht waren kwalitatief) en zou dit zelf ook wel willen maar heb helaas niet de technische kennis. Het is wel verleidelijk; een XK8 convertible bijvoorbeeld is nu redelijk betaalbaar...

aangepast door mark
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik ben een paar weken niet op het forum geweest, maar heb niet stil gezeten...

De elektrische storing is opgelost, voor- en achteras zijn uitgelijnd, injectoren zijn gereinigd, airco is op vacuüm gecheckt (nog in orde!) en afgevuld en er zit een nieuwe dakhemel in.

Nog wat kleine dingen aan het interieur en dan is-ie écht af.

Een langer verhaal en :sSig_Kewlpics: volgen...

Link naar reactie

...fotoserie...

Goeie foto's van de details moet ik nog maken Jurgen, maar hier een impressie van z'n eerste portie daglicht in anderhalf jaar...

Sinds vanochtend heeft-ie APK: geen verrassingen, geen kritiek op mijn hobbywerk, ik heb sinds dat 'hij is klaar' telefoontje van de garage een grijns op m'n gezicht die er voorlopig niet meer af komt. :party:

12303428515_41231b67d1_b.jpg
Bij de garage om de hoek: Sovereign, Double Six en nog een Sovereign van een andere garageklant.
Om spijkers met koppen te slaan is-ie naar een specialist gegaan die in minder dan een dag die :muur:<_<:rant: elektrische storing oploste, het aircosysteem testte en opnieuw afvulde, de voor- en achteras heeft uitgelijnd, de injectoren heeft schoongemaakt en nog een paar klusjes heeft gedaan...
Hij stuurde serieuze hardware om 'm op te pikken:
12303428685_3920dbeb7c_b.jpg
Dat hydraulische kraantje was een prettige bijkomstigheid, net zoals de trekhaak op de Jag: kraan + trekhaak + stalen ketting = niet-rijdende Jaguar achterwaarts uit garage trekken in tien minuutjes :punk:
12303864314_9f77e5a8a3_b.jpg
De 24-volts lier deed de rest...
12303863884_b014581953_b.jpg
12304021036_fa05c512f9_b.jpg
De snelste route om de dakhemel te vervangen: voorruit eruit!
12303604383_70e98a5c5c_b.jpg
Zacht & pijnloos: geen onderhuidse roest, en minstens zo belangrijk: de ruit overleefde de operatie...
12303864074_cfd4cdbdbc_b.jpg
Gevalletje vuilnisbak....
12304021226_b3dd081447_b.jpg
aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik zag dat ik dit topic aardig verwaarloosd heb...


Dat kan ik gelukkig niet zeggen van m'n XJ40 :)



Wat is er sinds begin februari gebeurd? Nogal wat, zowel goed als slecht nieuws...



Na het 'bezoekje' (een arbo-technisch onverantwoord lange sessie) bij de specialist-die-weigert-zich-specialist te noemen en de volledig pijnloze APK -afgezien van de opgetrokken wenkbrauwen bij de aanblik van een half missend interieur - kwam de eerste verrassing in negatieve zin al snel: de vers gereviseerde radiator bleek zwaar incontinent te zijn. :rant:



Een lekke radiator wegbrengen naar de revisiemeneer lukt alleen met een werkende auto waar de radiator in kwestie in past. Dat was even een probleem dus.


Maar: eBay bood uitkomst: voor ongeveer 1/20 van de nieuwprijs (die je ab-so-luut niet wilt weten...) had ik een nette gebruikte in huis.


Daarvan hoefden 'alleen' de aansluitingen voor de stuurbekrachtigingskoelleidingen (16 X woordwaarde) gangbaar gemaakt te worden, maar in een dik uur klussen had ik weer een auto die zonder Tena op pad kon.



Dacht ik... Na een tijdje had ik het vermoeden af en toe koelvloeistof te ruiken, en dat vermoeden klopte. Vooral als je de motor goed in de toeren joeg lekte-ie koelvloeistof aan de inlaatzijde van het blok. Geen schokkende hoeveelheden, maar leuk is anders. Daar kon ik wel even mee rondrijden, maar de lekkage was té serieus om te negeren.



Ik had besloten dat even zo te laten, en eerst maar eens het interieur af te maken, rondrijden zonder 'skislope', radio en nog wat zaken ziet er wel erg armoedig uit.

De #@$%^* clipjes die je nodig hebt voor de panelen die de overgang raamstijl/dakhemel afwerken had SNG onvoldoende op voorraad. Daar kwam ik helaas (weer) pas achter na het plaatsen van mijn bestelling, dus totdat ik morgen een pakketje uit UK kan oppikken heb ik met wat missende afwerkstrips rondgereden.


't Makkelijkste klusje tot nu toe was 't vervangen van de gasveren van het kofferdeksel, als dat een minuut per stuk kostte was het veel...


Met het terugbouwen van het interieur heb ik ook maar alle lampjes nagelopen en vervangen: dit is het schakelpaneel uit de middenconsole.


12887268964_058e265848.jpg


Wat archieffoto's van Raymonds de-Gremlinator, de elektronische bypass die m'n Sovereign weer tot leven wekte:

12886981793_e95c174acf.jpg


12887386314_de1bccaa0a.jpg



En tussen de bedrijven door kon ik ein-de-lijk dat doen waarvoor een Jaguar gemaakt is: genieten van 't rondrijden...


12887413874_af5ecfd0ed.jpg


Via-via wist ik nog een NOS mat voor de bestuursplek weten te vinden, die hier door mijn hoofd Quality Assurance aan de tand wordt gevoeld:

13307621875_4138c1d5a5.jpg



En via de vriendelijke verkoper van een set 'Radial'-wielen voor m'n DD6 was ik nu ook de trotse eigenaar van het plastic 'schoentje' dat om het gaspedaal zit, dat rijdt een stuk comfortabeler dan tegen zo'n stuk staal te moeten schoppen!

  • Like 1
Link naar reactie
Na wat wikken en wegen (en door veel te druk te zijn met m'n 'normale' werk) besloot ik de incontinentie op te laten lossen in de workshop of wonders in Heinkenszand.

Ik speelde tóch al met het idee de bak te laten flushen, en als je dan toch die kant op moet...

13603210305_4c9c0ae7b2.jpg



Bij binnenkomst meteen de brug op, om de bypass van de olieleidingen aan te sluiten.


13603572564_1469d531fb.jpg


Raymond checkt de aansluitingen: alles OK!


13603226043_1539f9de80.jpg


't Apparaat, met extra-bonus-leaper-stickers voor nóg meer performance


13603569634_47425306fe.jpg


Een eerste 'monster' van de bakolie: die flush kwam niks te laat!



13603207105_5c3b01a005.jpg

Een groothoekplaatje, met beter zicht op de werkplaats.

Mocht je 't je afvragen: ja, het is daar ALTIJD zo opgeruimd!!!


Mooi aan het Kroon-apparaat zijn de transparante tanks: je kan ZIEN wat er gebeurt. Snap-on levert ook flushmachines, maar daar zitten de tanks in de behuizing, niet half zo educatief als dit apparaat.


13603206545_0efeb383df.jpg


Resultaat van een rondje flushen...


Als we dan toch bezig zijn: ook maar de diff-olie vervangen. Zóóóó veel makkelijker met alle 4 de pootjes omhoog dan zelf prutsen!

De olie stonk een uur in de wind, en was mooi doorbakken van kleur, ook deze beslissing bleek de juiste te zijn.


13603567394_b888e3ea18.jpg



De chemische oorlogsvoering gaat verder: wat additieven voor de bewegende delen, en om discriminatie te voorkomen is ook het motorblok geflusht.

13603210175_27f312a71f.jpg

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie
Na de vloeistofjes tijd voor ronde twee: oplossen van de incontinentie. Zoals ik hierboven al schreef lekte-ie vooral bij hoge toerentallen aan de linkerzijde van het motorblok, vervelend!
Minstens zo vervelend is het om bij de koelslangen te komen die daar lopen...
13603206975_6fb15b5a57.jpg
Eerst een visuele inspectie, en de pomp-naar-motorblok-slang was evident aan vernieuwing toe. Natúúrlijk had Raymond die gewoon op voorraad... Dus: met veel creativiteit vervangen (niet makkelijk, maar het alternatief is het hele inlaatspruitstuk afbouwen), en de boel weer in elkaar gezet.
Vóór het systeem wordt afgevuld met SP12, om het aluminium blok te beschermen, werd eerst alles onder vacuüm gezet.
Met het juiste gereedschap (jaloers, wie? ik?) is dat een fluitje van een cent... Daarna volgde de auditieve inspectie: luisteren naar vacuümlekken.
En die bleken er inderdaad nog te zijn: de slangen van en naar de heater matrix in het interieur.
13606001585_90885fdddc.jpg
Deze procedure ging gepaard met wat motorblokacrobatiek voor gevorderden - en passant werd de kracht van een AJ6-kleppendeksel bewezen - en behoorlijk wat tijd, maar ook dit varkentje werd gewassen.

Eindelijk mocht ik ook wat doen: instappen op de bijrijdersstoel, voor een eerste proefrit.
Dat had twee redenen: 1) zodat Raymond rammeltjes, geschud en ander gedoe met de wegligging kon identificeren en 2) om me een indruk te geven van het post-flush gedrag van de versnellingsbak. Het terugschakelen ging zonder de 'kloinks' waar ik al aan gewend begon te raken, opschakelen ging veel, veel soepeler, hetzelfde gold voor de acceleratie: veel soepeler én tenzij m'n enthousiasme een loopje met me neemt ook wat sneller!
't Volgende op de lijst kan je al raden: de wegligging.
De vooras vibreerde fors in het 60-80km/u bereik, wat Raymond tijdens de proefrit snel aan den lijve ondervond.
Ook hier werd voor de beste, niet de snelste, optie gekozen: alle wielen los, al het lood eraf en wiel voor wiel opnieuw balanceren.
Één voorwiel had 30g lood nodig, niet zo vreemd dat-ie niet in het gareel wilde!
Ter afronding van dit hoofdstuk werd de boel opnieuw uitgelijnd. Niet omdat dat nu zo hard nodig was (de waardes kwamen dicht in de buurt van de resultaten van de vorige uitlijnsessie), maar omdat het he-le-maal goed moest zijn...
Daarna een rit van twee uur naar huis, in een auto die iedere keer de leaper op z'n neus een beetje meer eer aandoet: de auto loopt rustiger en stiller, en rijdt bovenal stukken comfortabeler met alle trillingen eruit en een soepeler schakelende bak. Een rammeltje dat me al tijden irriteerde kon ik op de brug eindelijk identificeren: het y-stuk van de handremkabels. Binnenkort maar eens onder handen nemen...
Het einde van de klus komt in zicht, maar ik ben er nog niet helemaal: het interieur moet nog afgebouwd, het leer nog behandeld en de verwarming/airco vergt nog een rondje stoeien.
O, en de buitenkant, niet te vergeten.
De combinatie 20 jaar rondrijden, matig nieuw spuitwerk op sommige plaatdelen en 1 1/2 jaar blootstelling aan restauratiegeweld heeft de lak er niet glanzender op gemaakt.
Binnenkort moet ik op zoek naar iemand die met een polijstapparaat overweg kan, met een treffen in Duitsland eind april en de Oranjetour begin mei begint de spanning te stijgen!!
  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.