Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Ik heb inmiddels wel een vermoeden wat de 'activiteit' tijdens de Limborit gaat worden

Dankzij jullie gulle bijdragen hebben we een kleine honderd van deze jongens kunnen aanschaffen:

1357565371-Staalborstel+met+gehard+draad

Verder verklap ik niks... :guitar:

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Eindelijk weer wat knutseltijd: een Limborit en wat zakenreizen hebben me de laatste weken lekker bezig gehouden...

Eerst wat kleine dingetjes gedaan: de beugel voor het luchtfilterhuis was (verrassing!) behoorlijk verroest, die is gestraald en gespoten. Een van de 'dempers' (een stuk rubber ingelijmd tussen twee boutjes) van het luchtfilterhuis gerepareerd en de hele santenkraam weer ingebouwd.

Daarna een grotere klus: omdat de radiator er tòch uit lag had ik de ruimte om de multi- en aircoriem te vervangen: na véél WD40 en wat gedoseerd geweld is ook die klus geklaard. De XJ40 kent geen spanrollen, dus je moet de airco-compressor, respectievelijk de dynamo los van hun beugels draaien om de spanning van de riemen te halen. De aircoriem was nog redelijk, maar de multiriem die vitale componenten als waterpomp en dynamo aandrijft was hard aan vervanging toe. Wéér bewijs dat er beknibbeld is op het onderhoud :rant:

Na de demontage konden de verse riemen erin, die heb ik op spanning gebracht en alle boutjes en moertjes weer vastgezet, waarna het eindelijk tijd werd voor de inbouw van de vers gereviseerde radiator.

Eerst nieuwe dempingsrubbers op alle hoeken, daarna de behuizing met de 2 elektrische fans er weer op gezet en de boel van onderaf op z'n plek gewurmd. Na wat puzzelen en wat bescheiden vloeken zat de boel erin, en kon de onderste radiatorbeugel weer vastgebout worden.

Daarna de connectoren van de fans aansluiten, en de 7(!) aansluitingen op de radiator: klus geklaard!

Morgen probeer ik die dwarsliggende stuurbekrachtigingsconnector vast te krijgen, dan hoeven alleen koel- en stuurbekrachtigingsvloeistof afgevuld te worden voor de motor eindelijk weer gestart kan worden...

9357884894_babf2733a8_k.jpg

Verse riem

9357884786_e93f8c47f4_k.jpg

Geen spannend plaatje op het eerste gezicht, maar uniek voor een XJ40: verse steunrubbers voor beide radiatoren èn een radiatorsteun die niet egaal roestkleurig is.

9357884518_a0fa8ef83d_k.jpg

Op!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Op hoeveel bussen wd40 zit je nu? :lol:

Apart dat er geen spanrollen op de multiriem zitten. Dat ken ikzelf eigenlijk alleen van echte v snaren.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Na een vakantie en wat stoeien met een Daimler (meer daarover later, vrees ik) was er eindelijk weer tijd voor een klus-sessie...

Ik heb lekker kunnen opschieten vandaag:

- de elf bumperbeugels zijn schoongemaakt (eerst met een roterende staalborstel voor de ergste ellende, daarna zandstralen), geprimerd en gespoten

- de trekhaak heeft een zelfde behandeling achter de rug

- de bumperkern voor is uitgedeukt, ontroest en geprimerd. Helaas was de spuitlak op na het beugel-klusje, dus dit onderdeel moet nog even wachten op z'n laatste verflaag...

- alle bumper-componenten voor en achter zijn gedemonteerd en schoongemaakt, ook de grill heeft een poetsbeurt gehad

De volgende stap is behandelen van alle chroomdelen van de bumpers: zichtbare kant is (gelukkig!) overal goed, maar er zitten links en rechts wat roestblaasjes op de kant die je niet ziet... Als dat klaar is is het een kwestie van de koplampsproeiers testen en monteren en stukken uit de achterste bumperkern snijden, zodat-ie de balk van de trekhaak niet in de weg zit. Daarna kunnen voor- en achterbumper er weer op, en begint 'het project' weer een stuk meer op een Sovereign te lijken...

Natuurlijk was er ook het een en ander in de categorie 'vervelende verrassing':

- ik had een van de bouten van de bovenste radiatorsteun uitgeboord, en wist het klaar te spelen een 4mm linkse tap te breken toen ik probeerde die bout los te krijgen. Niet leuk, vooral niet omdat die tap zó hard is dat zelfs een kobaltboor er geen zin in heeft.
- Nondemiljaar nummer 2 kwam aan het licht bij het schoonmaken van de voorspoiler: één van de afdeklplaatjes voor de mistlampen komt van een andere auto. In plaats van groen zijn de 'ribben' van het kapje gespoten in donkerrood... 'Gelukkig' moest ik de koplamplijsten toch al spuiten, dit gaat dan in één moeite mee. Komende week maar eens wat verf laten mengen bij een lokale schadeboer.

En natuurlijk geldt ook hiervoor: :worthless_thread_wo_pics:


9357884414_e6c00c180f_k.jpg
Koplamplijsten: schuren, plamuren, spuiten...

9355110505_026900f8f6_k.jpg
En meer voor de afdeling verf & lak...

8315786700_7ab3772270_k.jpg
Zó kwamen de bumperbeugels van de auto...

9357883630_0b504f2530_k.jpg
Bumperbeugels: zandstralen heeft ze zeker geen kwaad gedaan!

9357882618_301783458d_k.jpg
Bumperkern voorzijde

9357883044_4646d4c3f0_k.jpg

Trekhaak ziet er weer wat beter uit

9355109733_04b3f5fb22_k.jpg
Bumperbeugels weer bijna klaar...

9355108389_06222e38b3_k.jpg

Schoon en glimmend!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Een trekhaak op een Jaguar?

Bij een auto van vijf meter lengte zonder achteruitrijcamera/parkeersensoren is dat een uit-ste-ken-de (letterlijk en figuurlijk, kom maar op met die Gaaikema-bokaal!) parkeerhulp...

dat het volgende project zich heeft aangediend

Beren en huiden, kogels en kerken...

Er is nog niks zeker, maar àls het doorgaat kan ik aantonen dat óók Daimlers betrekhaakt werden :)

  • Like 1
Link naar reactie

Hoe ga je het oplossen met de afgebroken links tap?

Nog één keer proberen met een verse kobaltboor en een goede dosis snij-olie.

Als dat mislukt heb ik twee scenario's over: deze bout overslaan (dan zit de beugel nog steeds met 4 M6 bouten vast) òf de vastgelaste moer (waar de bout in valt) van het chassis slijpen en er een nieuwe in lassen. Veel werk, maar wèl volgens het boekje afgewerkt!

Oh, en voor de gebroeders-trekhaak-geïnteresseerden: per komend weekend heb ik er nòg een trekhaak bij... :rolleyes:

Link naar reactie

Klasse!!

Niet te vroeg juichen... Hij is héél, héél erg verwaarloosd de laatste paar jaar...

Ik heb foto's van een half jaar geleden gezien, toen was-ie in een fundamenteel betere staat dan nu :rant:

Eerst wat statistieken:

  • het is een Daimler Double Six Insignia, gebouwd in begin april 1993, in mei 1993 op kenteken gezet
  • nieuwprijs van een 'kale' Double Six was 225.000 gulden, de Insignia kostte een stuk meer, afhankelijk van je wensen
  • iets meer dan 221.000 kilometer op de teller
  • een net-niet-zes-liter V12, 318 PK, 463N/m
  • 1930 kilo leeggewicht, leuk voor de wegenbelasting! :party:
  • ondanks dat gewicht doet-ie 0-100 in 7.2 seconden...
  • exterieurkleur is Solent Blue, interieur is Pale Stone, met contrasterend leer voor de zittingen en rode fineerpanelen, alles handgemaakt en 'made to order'
  • er zijn 44 LHD Daimler Double Six Insignia's geproduceerd
  • er zijn drie Insignia's in deze kleur gebouwd, waarvan maar één V12, en er zijn 3 of 4 Insignia's in Nederland geleverd, waarvan eveneens één V12: deze auto dus
  • dit is de 80e Insignia die van de band is gerold, de 7e Daimler Double Six in die uitvoering, en de 4e in LHD

De zeldzaamheid maakt 'm bijzonder (maar nog steeds niet extreem waardevol), maar maakt ook de restauratie extra lastig: wielen, chroom sierstrips, interieur zijn Insignia-specifiek en òf ontzettend kostbaar, òf simpelweg niet meer te krijgen...

Wat meer foto's:

9355087921_5f2ec62f52_k.jpg

Motorisch is-ie nog erg goed, na 'aansporen' met startkabels direct starten, zonder rookpluimen!

9357858434_09feb91866_k.jpg

De losse achterzetels in two-tone: alleen in een Insignia...

9357860594_729388a2ba_k.jpg

Deurpaneel eveneens in two-tone, met rood wortelnotenfineer

9357858582_a33979bbd6_k.jpg

Erfgoed: de fabriek in Coventry is al een tijd terug met de grond gelijk gemaakt <_<

9357857466_4931d93ace_k.jpg

Ook de buurtkat was onder de indruk...

Aanstaand weekend kan ik 'm waarschijnlijk oppikken, wordt vervolgd!

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie

Als dat mislukt heb ik twee scenario's over:

Misschien nog een optie: de zaak even roodheet stoken met een brander (indien dat kan op die plek) helpt vaak ook om de zaak los te krijgen.

Link naar reactie

even roodheet stoken met een brander

Dat wordt helaas lastig Ad, dan moet ik eerst héél veel demonteren: de regulunits en kabelbomen van de koplampen zitten net om de hoek, en het net ingebouwde koelsysteem zou er weer uit moeten...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.