Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

waar laat je dat ?

Kijk, dàt is nou een goede vraag!

Ik heb nog geen idee, Theo... :)

De Daimler blijft waarschijnlijk buiten tot de Jaguar klaar is, en dan draai ik de rollen om.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Ahhhhh, ja dat is ook een oplossing, nu ik blijf het volgen, vind het erg leuk....

Link naar reactie

Mooi hoor, maar de vraag is wel: wat moet je ermee. Je kunt er maar in 1 tegelijk rijden!

Ik heb mijn DS ook te koop gezet simpelweg omdat ik er eigenlijk nooit meer in rijd.

Na restauratie blijft de waarde laag zoals je af schreef, dus het moet te echt alleen om het project zelf gaan.

Ik zou eerder voor een verwaarloosde E-Type gaan. Die is wel geld waard als hij klaar is.

Uiteindelijk natuurlijk lekker zelf beslissen wat je gaat doen. Sterkte met je katten-pakhuis!

Link naar reactie

Mooi hoor, maar de vraag is wel: wat moet je ermee.

Op termijn gaat een van beide plaatsmaken voor wéér wat anders, de Daimler misschien zelfs al voor het einde van het jaar. Maar da's wéér een ander verhaal.

Bij dit soort auto's is voor mij de lol van het restaureren groter dan de lol van het rijden, bij onze ZZZ is dat precies andersom...

Een verwaarloosde E-Type: daar zou ik graag aan beginnen, maar daarvoor vind ik mijn vaardigheden (vooral in casu las-, spuit- en plaatwerk) niet goed genoeg. Het risico is dat ik daar meer aan verpruts dan opknap. Daarbij komt dat de aanschafprijs van een E-Type in conditie 'basket case' hoger is dan mijn volledige wagenpark, en onderdelen ook niet budgetvriendelijk zijn.

Ook een E-Type restaureer je niet uit winstbejag, tenzij je die barnfind van dat oude vrouwtje weet af te troggelen voor een paar grijpstuivers: veel ervarener hobbyrestaurateurs dan ik hebben daar forse spaarvarkens op stuk geslagen, en krijgen uiteindelijk een bedrag [aanschafprijs + gereedschappen + onderdelen + uitbesteed werk] voor het project waar ze jaren van hun vrije tijd en spaargeld in gestoken hebben.

Als dit nieuwe project misloopt heb ik in het slechtste geval een salontafel (het onderblok van de V12) en tweezitsbank in Top Gear-stijl in huis gehaald :party:

Link naar reactie

Ik blijf het verbazingwekkend vinden waar je je vrije tijd vandaan haalt Pim.

Daarbij kost het restaureren van dergelijke speeltjes klauwen met geld!

Kwestie van een LPG inbouwen en dan de lease 120d de deur uit doen ;)

Link naar reactie

Daarbij kost het restaureren van dergelijke speeltjes klauwen met geld!

Kwestie van een LPG inbouwen en dan de lease 120d de deur uit doen

Vergeet niet dat ik al driekwart jaar met die Sovereign bezig ben, dus zó veel vrije tijd gaat er nu ook weer niet in zitten... Ik heb tè veel andere interesses die ik niet wil laten lijden onder dit project :)

De kosten vallen mee, maar dat komt vooral doordat ik mezelf een uurloon van nul Euro heb toegekend. De totale restauratie van de Sovereign gaat inclusief uitbesteed werk (lassen, dakhemel bekleden), onderdelen en gereedschap op ongeveer Eur 2000 uitkomen. Daar heb ik mezelf dan een jaar mee weten te amuseren èn aan het einde van de rit ook nog eens een leuke auto om in rond te crossen, dat valt me niets tegen!

Er zijn jaren dat ik [kuch] ietsje meer aan de ZZZ heb uitgegeven...

De Einzer gaat er midden augustus uit, dan hebben we er zo'n 170.000km plezier van gehad.

Er komt géén nieuwe leaseauto, de Sovereign gaat zodra-ie klaar is de rol van 'daily' overnemen. Met een reiskostenvergoeding van m'n werkgever, geen afschrijving en (doet schietgebedje) lage onderhoudskosten door al die nieuwe slijtdelen is dat financieel een stuk gunstiger dan onze leasecontracten-nieuwe-stijl.

LPG inbouwen is een idee, maar dan heb ik de inbouw en verhoogde wegenbelasting terug te verdienen, plus meer kans op storingen. Eerst een half jaartje op benzine rijden, en als-ie dan geen kinderziektes vertoont kan ik die stap altijd nog nemen!

De Double Six ombouwen naar LPG is geen optie: daar is de auto te zeldzaam voor, en de V12 is notoir lastig om naar LPG te converteren...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
De actielijst is weer een paar regeltjes korter geworden dit weekend...


Eerst alle chroomdelen van de bumpers ontroesten, gelukkig beperkte roest zich alleen tot de binnenkanten van het chroomwerk! Daarna behandelen en een laag verf er overheen, hopelijk blijft het in die contreien nu voorlopig rustig! Dat klonk overigens als een makkelijker klusje dan het was: meer dan de helft van de boutjes waarmee het plastic en staal van de 'zijkanten' vast zit moest ik met een haakse slijper ervan overtuigen om los te laten...

Een van de achterste 'blades' was provisorisch gerepareerd: de nokken die in het plastic geleideblok op de carrosserie horen te vallen waren afgebroken, en vervangen door (intussen roestige) schroeven. Via eBay had ik voor een schijntje een 'blade' met slecht chroom en goed plastic gevonden, dus dat probleem loste zichzelf op bij de demontage...



Daarna alle plastic en rubberdelen van de bumpers schoongemaakt: daar hoopt zich een imposante hoeveelheid vuil op in twee decennia tijd!


9355108019_242ab7b7b7_k.jpg


9401055650_8c429e0652_k.jpg


9398288917_fad27acd91_k.jpg


Nu er weer een boel onderdelen schoon en roest-vrij zijn is het tijd voor de meest bevredigende klus: assemblage! De voorste bumperkern heeft z'n rubber jas weer aan, die wordt nu door een mix van de originele en een stel verse clips op z'n plek gehouden. De beugels voor het chroom aan de voorzijde waren al gezandstraald en geverfd, nu werden ze ook nog voorzien van verse 'lokut' moertjes (Landrover onderdelen, ettelijke malen goedkoper dan de identieke Jaguar-variant). Nu was alles zo goed als klaar voor het terugplaatsen van het chroom...


9398289675_aa9670194e_k.jpg


Ik kwam nog een leuk ontwerpfoutje tegen: twee van de beugels zaten (naar mijn mening) op de verkeerde plek: ze zaten namelijk de moer voor de bumperbouten in de weg. Op het plaatje hieronder kan je aan de roestsporen op het rubber goed zien waar de beugel eerst zat. De chroom afdekplaat heeft gelukkig ook uitsparingen voor de beugels op hun nieuwe plek: kwestie van twee gaatjes boren en deze 'modificatie' is klaar.


9401054270_943d90fce1_k.jpg


Nog snel een testje van de ruiten- en koplampsproeierpompjes door er 12V op te zetten (beide in orde) en nu kon ein-de-lijk de rechter wielkast 'dicht'!

Verder met de bumper: de sproeikopjes voor de koplampen schoongemaakt en met cockpitspray behandeld, zodat nu de hele boel in elkaar kon.


Nou, bijna dan: de plastic slangaansluiting van de rechter koplampsproeier besloot er mee op te houden...


9398287863_4d615dbdb4_k.jpg


Ik heb het nog geprobeerd met lijm, maar dat bleek een non-optie te zijn.... Op jacht naar een ander exemplaar dus, daarna kan de voorbumper pas in elkaar :-(




En voor de laatste ronde van vandaag had ik m'n haakse slijper weer nodig: de kern van de achterbumper, een serieuze 7.5kg aluminium heb ik een paar kilo's(!) lichter gemaakt. Er waren wat uitsparingen plus het verdwijnen van bijna de hele achterkant nodig om de bumperkern en de balk van de trekhaak met elkaar overweg te laten kunnen...

Ook de bumpersteunen zèlf moesten eraan geloven: de ingelaste pijpjes waar de bumperbouten doorheen gaan waren te hoog, aan onder- en bovenzijde moest daar een paar mm af. De bumperkern is intussen bijna pas, nog wat 'fine-tuning' na het weekend, en dan kan de achterbumper geassembleerd worden!


9401052972_5cbe8a24ec_k.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Ook de niet gebruikte wielsleutel vertoont al de nodige corrosie....... :lol:

Wat is nou jouw 'recept' om roest bij te werken, bijv. op een subframe of draagarm (dus niet doorgeroest, niet hoeven lassen, maar wel met een staalborstel oid (oppervlakte)roest aanpakken en daarna schilderen), even er van uitgaande dat je het niet compleet laat stralen? Dus wat voor soort primer, verf, andere reinigingsmiddelen etc.?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Wat is nou jouw 'recept' om roest bij te werken

Da's geen recept, da's een heel kookboek intussen... :rant:

En dat kookboek kent twee basisrecepten, alle 'behandelingen' zijn variaties en combinaties hiervan:

Mechanisch: de 'behandeling' hangt af van twee factoren, namelijk hoe erg de roest heeft toegeslagen, en hoe bereikbaar het verroeste oppervlak is. En voor zandstralen is omvang een beperkende factor: mijn straalkast kan onderdelen tot +/- 50cm lengte aan.

Chemisch: weer twee factoren die de oplossing bepalen, bereikbaarheid als eerste en locatie van het onderdeel als tweede. Die laatste factor bepaalt of de laatste afwerklaag spuitlak is (radiatorbeugel bijvoorbeeld, die zit in het zicht in de motorruimte), of dat er een dikke laag bitumencoating op gaat (chassis, wielkasten, ...).

In veel gevallen is het een combinatie van hulpmiddelen en methodes, waarbij deze basisrecepten uitvoerig aan bod komen: bijvoorbeeld eerst een roterende staalborstel voor de ergste ellende, dan grof stralen, dan fijn stralen, dan roestomvormer, dan primer, dan een toplaag (zucht). Gelukkig zit de roestbestrijding er nu ver op!

Als je meer wil weten: de site van Rustbuster is een goede bron van informatie voor de roestjager-in-spe :clapping:

Mechanisch:

  • Handwerk: staalborstels van maatje tandenborstel t/m maatje handstoffer, ScotchBrite (soort schuurspons-voor-gevorderden), schuurpapier in allerlei gradaties, draadtap- en -snijset om bouten en moeren die gerecycled worden schoon te maken.
  • Boormachine en Dremel: roterende staalborstels in allerlei vormen en afmetingen, vooral voor grof werk en om ingesloten roest te lijf te gaan, polijstborstels voor de afwerking, polijststeentjes.
  • Haakse slijper: lamellenschijven voor het grove werk en polijstschijven om het oppervlak glad te krijgen. Deze combinatie heb ik o.a. voor de drager van het subframe gebruikt. Letterlijk en figuurlijk 'lange halen, snel thuis'.
  • 'Laten stralen' doe ik niet: grote onderdelen worden met bovenstaande hulpstukken te lijf gegaan, onderdelen tot +/- 50cm lengte verdwijnen in de straalcabine in de schuur... Ook hier maak ik keuzes: als het niet in het zicht zit volsta ik met grof staalgrit (schiet lekker snel op), voor zachter metaal of 'zichtwerk' gebruik ik glasparel. Heel hardnekkige gevallen worden eerst grof, dan fijn gestraald.

Chemisch:

  • Remreiniger en ethylalcohol: vaak moet een onderdeel eerst schoongemaakt worden vóór je kan zien hoe goed/slecht het er aan toe is. Hiervoor zijn mijn vrienden remreiniger (bij de goede oude Action, goedkoper heb ik het nog nergens kunnen vinden!) voor hardnekkig vuil en ethylalcohol voor ontvetten onmisbaar.
  • Roestomvormer: dat is bijna een wereld op zich, met een enorm aanbod. Voor- en tegenstanders van bepaalde middelen zijn zó fanatiek in hun overtuiging dat 't me aan Ajax-Feyenoord doet denken... Ik heb eerst spul van HG gebruikt, hoofdzakelijk onverdund (waar ik erg tevreden over was), en ben nu op aanraden van een Jaguar-forum-kennis overgestapt op Fertan. Anderen zweren daarentegen weer bij RX5/RX10 van Caprotech.
  • Primer: ik heb verschillende soorten geprobeerd, en ben erg tevreden over de zinkhoudende, sneldrogende spuitprimer die ik nu gebruik. Laat zich heel makkelijk verwerken en geeft een mooie egale dekking. De exacte telling heb ik niet bijgehouden, maar daar zal nu een spuitbusje of tien van gebruikt zijn... Alle onderdelen krijgen twee primerlagen in het kader van 'zekerheid voor alles'.
  • Toplaag: afhankelijk van de toepassing (zie hierboven) zijn dat laklagen en/of bitumencoating. Voor lompe delen die niet in het zicht zitten werk ik 'gewoon' met roestwerende staalverf uit een blik, voor kleinere delen en zichtwerk met het zelfde materiaal, maar dan in een spuitbus. Beide zijn eigen merk bouwmarkt. :) Alle delen krijgen twee laklagen, ook díe delen die daarna nog bitumencoating krijgen. De bitumencoating gaat er eveneens in twee lagen (met een dikke kwast) op, de wielkasten en onderkant hebben èn veel te lijden èn staan berucht om hun roestgevoeligheid, daar kan niet genoeg coating op zitten!
Link naar reactie

Mijn recept lijkt enigzins gelijk. Ik heb achteras van de z4 natuurlijk onderhanden genomen, daar zat her en der (lasnaadjes van het subframe bijv) toch wat roest. Oppervlakteroest wel te verstaan, geen ernstige zaken natuurlijk. Maar als je er goed bijkan ben ik teveel een pietlut om het niet aan te pakken.

Als ik niet straal doe ik het volgende:

-schoonmaken (dasty+afwasborstel, daarna hogedrukspuit)

-staalborstel op slijptop (soms met de hand of dremel als ik er niet goed bijkan)

-weer schoonmaken/ontvetten (dasty-afwasborstel-hogedrukspuit)

-HG roestoplosser puur met kwastje aanbrengen (ben ik niet supertevreden over, het werkt deels), daarna afspoelen met hogedrukspuit

-stop roest van de action. dit vond ik een prima etsprimer. Het zit in een oranje spuitbusje en kost geen drol (action)

Het spul is doorzichtig en zuur. Als het op delen komt waar roest zit zet het de roest gelijk om in zwarte neerslag (ik denk ijzerfosfaat). Ik denk dat het ongeveer hetzelfde spul is als fertan primer en brunox primer.

-Daarna haal ik de etsprimer weer weg met benzine. Er komt ook een deel van de zwarte neerslag mee. Dit doe ik omdat ik denk dat de etsprimer beter is in het omzetten en sealen van roest dan een goede hechting geven op blank metaal. Al het roest wat er nog zit blijft gewoon zwart en het kale staal komt nu rechtstreeks verf op.

-Daarna verf ik het met een spuitbusje (komt meestal ook van de action.....) Op zich zou ik wel een hele sterke verfcoating willen hebben, maar het is vaak lastig aan dat soort verf te komen (bijv. simoniz tough black). Gewone verf krijgt toch snel beschadigingen als je daar met een ander stalen voorwerp tegenaan komt.

Op m'n subframe heb ik ook zinkprimer gebruikt, maar ik heb het van de uitwendige vlakken verwijderd (het zit dus alleen in hoekjes en gaatjes) omdat ik het mechanisch niet zo sterk vond (dus hetzelfde verhaal als de verf, maar dan erger.) Je komt er even met iets tegenaan en het krast. Qua roestbescherming is het denk ik wel het beste omdat het kathodisch werkt. De ophangarmen heb ik er niet mee behandeld.

Bij stralen (ik gebruik altijd glasparel; ik ben te lui om steeds de straalkast leeg te halen en te wisselen naar korund oid) gebruik ik nog steeds die etsprimer van de action (die ik vervolgens weer met benzine weghaal zodat alleen de gaatjes gevuld zijn met het spul)

Ik heb geen bitumen oid gebruikt.

zo heeft iedereen z'n eigen kleine variaties, maar het komt vaak wel op hetzelfde neer in grote lijnen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

En de 'missing links' zijn binnen: zowel de verf als de koplampsproeier zijn gearriveerd!


Als ik niet bezwijk onder de hittegolf kunnen voorspoiler en -bumper eindelijk afgebouwd worden...




Als het zo heet blijft laat ik de koplampdeksels voor wat ze zijn; met dit soort temperaturen denk ik niet dat de verf beschaafd gaat drogen...


aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Wat familiepartijtjes-op-grote-afstand (600km op de teller erbij) èn een bezoek aan een jaguarforumgenoot voor een goed gesprek plus wat onderdelen voor de DD6 waren een hap uit m'n weekend, maar er was nog genoeg tijd voor knutselwerk...



Ik heb dit weekend een belangrijke mijlpaal bereikt: de voorbumper is af!!


Alle 110+ onderdelen zijn:


  • schoongemaakt
  • uitgedeukt
  • ontroest
  • geprimerd
  • behandeld met kunststofspray
  • geverfd
  • vervangen
  • gezandstraald

(aankruisen wat van toepassing is, meerdere keuzes zijn toegestaan)



1012733_401966786586858_2021026627_n.jpg



988285_401966743253529_1175740647_n.jpg



46928_401966849920185_1087492734_n.jpg



Dankzij een razendsnelle leverancier had ik de vervangende koplampsproeier (zie vorige post) al vóór het weekend binnen, en zat de voorbumper zaterdag ein-de-lijk weer in elkaar! Ik ben erg tevreden over het resultaat: de bumper ziet er niet nieuw uit (concoursstaat is ook niet mijn doel), maar wel héél erg goed voor zijn leeftijd... Daarbij opgeteld de wetenschap dat alle zwakke plekken (beugels, bumperkern, chroom) een grondige roestbehandeling hebben gehad geeft me in ieder geval één kopzorg minder!



Verder met de voorkant van de auto: de voorspoiler zit weer op z'n plek. Ik hoefde 'alleen' een van de mistlampafdekplaatjes (8X woordwaarde) over te spuiten, een aluminium beugeltje te maken (die tussen het uiteinde van de spoiler en de onderste radiatorsteun komt) en de lokut nuts op de radiatorsteun te vervangen vóór die weer terug kon.



1002908_401966839920186_631273417_n.jpg



561198_401967163253487_1925310318_n.jpg



En tot slot de koplampdeksels: veel geduld en veel soorten schuurpapier was het motto... Begonnen met 240 voor de slechtste plekken, en dan door naar 500, 1000 en tot slot 1500 met water voor een gladde afwerking. Nat 1500 papier heeft ook het 'chroom' van de deksels aardig schoon gekregen. Minstens zo veel werk was het afplakken: vier koplampopeningen netjes aftapen was een mooie oefening in geduld...



62456_401967043253499_1329734646_n.jpg



561179_401966983253505_1625054827_n.jpg



19889_401967263253477_1483928836_n.jpg



527001_401967329920137_742171396_n.jpg



De eerste laag verf zit er intussen op, met wat schuren en polijsten (spuitwerk is een nieuw domein voor mij) tussen de laklagen door wordt het nog wel wat...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Hij gaat steeds meer weer op een auto lijken Pim :clapping:

En dat geduldige klusjes jou wel zijn toevertrouwd, heb je de afgelopen15 pagina's werkverslag wel bewezen. :thumbup:

aangepast door coot
  • Like 1
Link naar reactie
De koplampdeksels zijn na 'tig keer schuren, spuiten en polijsten klaar.

Niet 100% naar m'n zin, maar niet slecht voor een eerste poging...


9439275748_80129e0e5d_k.jpg


9436472571_6e6d5ec6a5_k.jpg


9439227092_b5ef9403df_k.jpg


9489370924_62f1bb9bbd_k.jpg


Weer een indicatie dat-ie ooit lichte neusschade heeft gehad, het rechter deksel staat verder van het zijscherm af dan het linker.

Een nieuwe voor de klussenlijst...


9486561731_c2ef34289c_k.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
Het grootste deel van dit weekend was een combinatie van onderdelen oppikken, naar oude auto's gluren, genieten van Duitse spijs en drank, en mooie wegen rijden.

Tòch bleef er nog tijd over voor wat geknutsel...


Met een nylon hamer en een klein breekijzertje had ik het rechter koplampframe snel weer in model; de kieren tussen panelen en koplampdeksel zijn nu links en rechts vrijwel identiek.


9489328000_cc13418bb1_k.jpg


De meest logische volgende stap: het frame van de grill en de 'chroom' (verchroomd plastic...) panelen.

9489318408_fb523bdee0_k.jpg


9489308536_563bd5e770_k.jpg


Toen kon eindelijk de voorbumper weer op z'n plek. Op wat gedoe met de slang voor de koplampsproeiers na was dit een eitje, een klus die je zelfs in je eentje af zou kunnen...

De gerestaureerde bumper heeft een veel betere 'pasvorm' dan vóór demontage, vooral de zijkanten sluiten veel strakker aan de carrosserie aan!


9489300898_ac3f90d509_k.jpg


9486494979_a5be0cd25b_k.jpg


9489268774_a6528c42bc_k.jpg


9489260524_a4644ef228_k.jpg


Ik kom nu bijna in het stadium dat ik me druk ga maken over details (steenslagschade) als deze...


9486487449_3115a55c8e_k.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
Daarna verder in de motorruimte, een paar van de beruchtste plekken bereikbaar gemaakt, door onder meer de vergrendelingen van de motorkap los te maken.

Gelukkig kwam hier geen roest onder te voorschijn!

9486454613_92302589ff_k.jpg


Onder het ruitenwisserpaneel: vrijwel helemaal schoon(!) en -veel belangrijker- roestvrij!

9486447227_784f5e8682_k.jpg



9489237972_80253631aa_k.jpg



9489229266_6a67d347c1_k.jpg




aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Het begint op te schieten!



Na een Jaguar-themaweekend buiten de deur (de klassiekerraces en meer in Castle Donington) werd het de hoogste tijd om de Sovereign weer wat aandacht te geven...



De eindstreep begint langzaam maar zeker in zicht te komen: niet omdat alle klussen en klusjes klaar zijn, maar omdat alles wat ik vóór de APK gedaan wilde hebben er bijna op zit!



Strippen van het Peppie en Kokkie aftermarket alarmsysteem leverde een berg nutteloze kabels, in-line zekeringen, een bungelend relais èn een verpeste ski-slope (ledje voor het alarm, inclusief door en door beschadigd fineer) op.



9613634101_a43e89e71b_b.jpg


Pim versus aftermarket-alarmsysteem: 1-0!




9613773145_36768a5013_b.jpg


De verprutste ski slope, met lomp aangebrachte alarm-led



9617003776_d4c92e0401_b.jpg


De vervangende ski slope




De voeteneinden aan de binnenkant hebben hun roestbehandeling en een paar lagen coating gehad, net zoals de laatste stukjes chassis. Als het een beetje meezit bouw ik morgen het interieur terug.



De motorruimte begint er langzaam maar zeker beter uit te zien: expansietank en inlaatsysteem zitten (na grondige schoonmaak) weer daar waar ze thuis horen.



9616984484_20535384d8_b.jpg



9616979384_cb6608edd6_b.jpg


Alles weer op z'n plek!



Vandaag ben ik hoofdzakelijk bezig geweest met de achterbumper: de bumperkern in aluminium wijkt behoorlijk af van het oorspronkelijke onderdeel in C-kwaliteit staal...


Dat betekende overdadig gebruik van een haakse slijper om 'm pas te krijgen, en daarna aan de slag met een tappenset om te zorgen dat de beugels erop konden. De roestige parkertjes waarmee die vastzaten zijn verdwenen, in plaats daarvan decente M5-boutjes, je kan het maar beter meteen goed doen!


De onderkant van de rubber 'buitenbumper' hoort vast te zitten met stalen klemmetjes, maar omdat de nieuwe bumperkern een stuk groter is pasten die niet meer. Ook hier maar gekozen voor de 'nooit meer naar omkijken' oplossing: gaatjes van 4.2mm geboord, en daar M5-draad in getapt. M5-boutje en een kleine carrosseriering zorgen dat de boel netter vast zit dan met die roestgevoelige klemmetjes!



Een van de bumperlichtunits had eerst een reparatie nodig: fittinghouder was gescheurd (vastgelijmd dus) en de contactpunten waren zwaar gecorrodeerd (een staalborstel doet wonderen). De chroom strip voor de bovenkant had aardig wat roest aan de binnenzijde, die staat nu dus in de roestomvormer en krijgt morgen twee lagen roestwerende coating.



9613737519_e30781d677_b.jpg


Hij past!



9616895402_262952779c_b.jpg


Onderkant: rubber buitenbumper gefixeerd met M5-boutjes



9616929952_230c26f99b_b.jpg


Beugels voor het chroom: een 'upgrade' met verse Lokut-dopjes en M5-boutjes in plaats van parkers.




9616882540_295b502615_b.jpg


Lichtunit na grondige schoonmaakbeurt



Dat betekent dat de achterbumper er morgen op kan!


Om alles tiptop te maken heb ik wat lakschades schuin achter de bumper vlakgeschuurd en in de primer gezet, die krijgen nog twee laklaagjes voor de bumper terug gaat...



9616855148_ff4dc06c8c_b.jpg


Hier zat de bumper mee vast...


Link naar reactie
De achterbumper zit weer op z'n plek. Het was nog even stoeien om de nieuwe bumperbalk-met-alle-toebehoren passend te krijgen, maar het resultaat mag er zijn! De 'blades' zitten weer strak tegen de carrosserie en alle componenten hebben weer de juiste hoek ten opzichte van elkaar. Dat was wel anders toen ik 'm kocht...


Er zit één nadeel aan die nieuwe aluminium bumperbalk: ik heb een minieme (2-3mm) speling tussen de rubber buitenbumpers. Door de manier waarop bumperbalk en 'blades' met elkaar verbonden zijn is daar geen oplossing voor te knutselen, jammer!


9624148504_15328e1f4b_b.jpg

Mind the gap...


9624130754_6da85e99ea_b.jpg


9620870905_08df88787e_b.jpg


9624114802_5080a4f915_b.jpg

Ook de trekhaak weer terug; niet het mooiste accessoire, maar wel handig!



Het aftermarket alarm verwijderen bleek een forse klus: bijna alles is nu weg, nu is het alleen sommige stukken kabel weer fatsoeneren, dat gaat nog een forse hoeveelheid soldeer en krimpkous kosten!


De kofferbak is nog een keer schoongemaakt, en alle dubieuze plekken zijn na roestomvormer behandeld met zinkprimer. Stuk voor stuk de tapijt- en bekledingsdelen schoonmaken had ook nog wel wat voeten in aarde.


En binnnenkort wordt het tijd voor het interieur: het monsterpakket van Gliptone, met 'restore kits' voor zowel Sovereign als Insignia is intussen ook binnen.

9629522616_82f8bdd9a6_b.jpg
Link naar reactie
Ik heb het hier eerder gehad over de hardnekkige hydrauliekleiding van de stuurbekrachtiging.

Na reductie en deductie kon er nog maar één boosdoener zijn: de schroefdraad in het stuurhuis zelf. Ik heb de boel opgemeten en kon de juiste tap (M14 X 1.5) gelukkig lenen, vijf minuten later zat de boosdoener keurig op z'n plek!!

9643467223_df0995d4ea_b.jpg


Nog wat verf en bitumencoating bijgewerkt aan de onderkant, als 't goed is hoef ik voorlopig daar niet meer te zijn:

9643471907_1b4d32b824_b.jpg


De bovenste radiatorsteun zit er weer in: zwarte M8 inbusbouten en verse rubbers maken het plaatje af:

9631788326_6217b62bb3_b.jpg


9628559177_fe844499b4_b.jpg


Verse bougies, de oude hebben duidelijk betere tijden gekend:

9628573189_bcbe16a4ca_b.jpg


De plastic kap onder de voorruit was niet al te fraai meer. Eerst heb ik het rubber losgehaald, wat tè makkelijk ging: bijna alle lijm was vergaan. Dus: lijmresten verwijderen, plastic insprayen en rubber opnieuw vastlijmen.

9631815906_bf6d3121b5_b.jpg



Één deel van de auto is nu officieel af: de kofferbak...


Kofferdekselbekleding ontschimmeld:

9628608127_c97d1cd4f6_b.jpg


Kofferbakverlichting was stevig gecorrodeerd, schoongemaakt met ScotchBrite:

9631830444_8c7e66d8ba_b.jpg


Scheurtjes in de tapijtrug hersteld:

9631782332_8f341942f3_b.jpg


En stapje voor stapje de hele santenkraam weer ingebouwd, wat een verschil kunnen een paar stukjes tapijt uitmaken!

9643487577_b5c3411804_b.jpg


De kofferbak ruikt weer fris, de boel lang laten drogen (en daarna met chemische middelen te lijf) heeft goed gewerkt!


De komende dagen: kabels en zekeringkasten in het interieur weer aansluiten, geluiddemping en tapijten vóór terugplaatsen, remmen ontluchten en de lassen in de wielkast rechtsvoor definitief afwerken. Daarna is het tijd voor een APK, achterremmen en interieur neem ik daarna onderhanden.
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.