Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Verse bougies, de oude hebben duidelijk betere tijden gekend:

Bougie 4 ziet er nog wel aardig uit :rolleyes:

1 is heel slecht. Heb je een compressiemeting op de motor uitgevoerd?

Maar het begint nu echt wat te lijken. Alles netjes zwart en glimmend, geen close ups van ravijnen gevuld met roest....

Het ziet er op de foto allemaal zo smal uit (je werkplek dan). Heb je in dit hele monsterproject niet per ongeluk krasjes of deukjes op de carosserie gemaakt van het heen en weer lopen en sjouwen? Dat is altijd waar ik bang voor ben. Zo'n onbezonnen moment.....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Heb je een compressiemeting op de motor uitgevoerd?

Staat nog op de lijst...

Degeen waar ik de M14-tap van leende heeft ook daar de juiste spulletjes voor.

Het ziet er op de foto allemaal zo smal uit (je werkplek dan). Heb je in dit hele monsterproject niet per ongeluk krasjes of deukjes op de carosserie gemaakt van het heen en weer lopen en sjouwen?

De lengte van m'n garage (+/- 10 meter) is riant genoeg, maar de 2.70-2.90m breedte houdt niet over.

In een jaar tijd heb ik maar twee 'oepsjes' voorhanden gehad: één licht krasje op een zijpaneel en een wat forsere jaap (don't ask!) aan de onderkant van de motorkap.

Nummer 1 ga ik nog wat aan proberen te doen (is héél oppervlakkig); nummer twee heeft al een lik lak gehad en zit toch uit het zicht...

Link naar reactie

Electrodes zijn nog wel aardig, maar bij bougie 1 lijkt het massapunt wel aangetast. Dat is niet zo scherp als bij bijv. 4.

Electrode en electrodegat lijken ook anders.

Kleur is wel goed lijkt me, en dat is een goede indicatie van dat de motor goed zal lopen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Electrodes zijn nog wel aardig, maar bij bougie 1 lijkt het massapunt wel aangetast. Dat is niet zo scherp als bij bijv. 4.

Electrode en electrodegat lijken ook anders.

Dat heet scherptediepte: de foto is gemaakt met een forse groothoeklens, waardoor het beeld in de hoeken net-niet-scherp en een beetje vertekend is. In werkelijkheid zien electrodes en massapunten van de 6 bougies er (gelukkig!) vrijwel identiek uit.

Het electrodegat was niet overal gelijk, wat overigens ook gold voor de 6 vervangers: 4 stonden er keurig op 0.9, twee op ongeveer 0.8.

'n Beetje buigen en ook dat was weer opgelost...

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Er blijft vooruitgang in zitten!

Misschien niet zo snel als ik wilde, maar toch...

Het houtwerk is allemaal vervangen: nieuwe deurpanelen, nu wèl uit één plaat fineer, plus een nieuwe 'ski slope' en wat kleinere fineerdeeltjes. Geen scheuren of barsten meer, alleen de notoir lastig te vinden asbak in de middenconsole moet nog vervangen worden.

10001618325_72762fa71e_b.jpg

Oude set: de twee panelen voor de achterdeuren 'matchen' niet...

10001649126_7be8d58242_b.jpg

10001510625_966f0bafc8_b.jpg

De beginnende roest op de randen van het kofferdeksel is bijgewerkt, en gespoten. Daarna is de klep van nieuwe badges voorzien; alleen nog de afwerkrand rondom de kentekenverlichting en ook dat is klaar!

10001779785_bcd9e35d1c_b.jpg

10001932483_f9e7d93ac4_b.jpg

10001835603_c95ce58cfa_b.jpg

10001490434_dca38438fc_b.jpg

Link naar reactie

De remmen zijn ontlucht en de voorwielen zitten er weer onder, eindelijk eens een klusje zonder verrassingen!

10001877065_e27e758426_b.jpg

10001745694_73f8da7213_b.jpg

Gisteren heb ik twee ventilatie-units die ik al bijna een jaar had liggen eindelijk gereviseerd: de linker gaat er sowieso in (want huidige unit rammelt), de rechter is waarschijnlijk nog goed, wat waarschijnlijk betekent dat de gereviseerde richting eBay kan...

10002018416_3b51ca1a0e_b.jpg

10001893554_664d69e5d4_b.jpg

10001915325_503d577e7c_b.jpg

De meeste elektronica heb ik weer aan de praat: ramen, stoelen, ventilatie, radio/cd-speler/antenne, deurvergrendeling, binnenverlichting.

Het dashboard en de buitenverlichting liggen echter dwars... Dat wordt een paar gezellige uurtjes met een multimeter om de oorzaak/oorzaken op te sporen en op te lossen <_<

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Het heeft even geduurd, maar er zit ein-de-lijk weer vaart in de restauratie...

Dit weekend heb ik een boel kunnen doen, de finish komt langzaam maar zeker in zicht!


Wat is er gebeurd?

  • het 'tactile panel' onderaan het kofferdeksel ontbrak, daar is een gloednieuw exemplaar in gegaan
  • omdat ik toch bezig was: twee nieuwe kentekenplaatlichtjes
  • de wielkast rechtsvoor is zo goed als af, een hele verbetering met de gatenkaas die het was...
  • de auto staat voor het eerst in ruim een jaar met vier wielen op de grond: de onderzijde vóór is nu officieel af!
  • beide spatschermen hadden steenslagschade aan de voorkant: bijgewerkt
  • de rammelende airco-blower is na veel gedoe (dat ding is zo goed als onbereikbaar!) uitgebouwd, de gereviseerde is aangesloten en getest: véél stiller!
  • met een druppellader de accu geladen en gecheckt: alles in orde!
  • alle vloeistofpeilen gecheckt en na een schietgebedje de contactsleutel omgedraaid: de motor kwam zonder enige aarzeling meteen tot leven! Een half uurtje laten draaien in 'hoog stationair' om alles fatsoenlijk rond te pompen en condens zo goed mogelijk er uit te stoken. Alles ziet er goed uit: geen lekken, geen rammeltjes die er voorheen niet waren, respons op gasklep (zowel omhoog als omlaag in de toeren) is wat je mag verwachten. So far, so good... Hier een filmpje van de motor in stationair.
  • Tot slot het linkerachterwiel losgehaald en de diverse bouten en nippels in de WD40 gezet, zodat de remdelen vervangen kunnen worden.

Natúúrlijk is er beeldmateriaal...


Eerst wat 'before' plaatjes van de wielkast om in de stemming te komen:

8315639718_0dc8a3c426_b.jpg


8315636322_e806053c41_b.jpg


Zó ziet het er nu uit:


10647487135_95bc0cb190_b.jpg

Van de overkant...


10647385286_17607aa22f_b.jpg

Wat dichterbij...


10647543613_08445ba1e0_b.jpg

En nog dichterbij...


10647199704_6b76afecaa_b.jpg

Motorkapslot weer op z'n plek


10647192696_eebc59d129_b.jpg

Ruitensproeierreservoir waar het hoort


En wat andere details:


10647377275_0b849fceef_b.jpg

Positief oordeel van de druppellader


10647358753_38e6e5fa7a_b.jpg

Ophanging linksachter: niets om me druk over te maken.

Die gegroefde remschijf gaat er uiteraard af!


10647235974_e36e599eea_b.jpg

Schoon en glimmend plastic: ruitenwisseromlijsting weer op z'n plek

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
En meer...
10647625096_862f9e75ee_b.jpg
Zekeringkast en losse onderdelen
10647554535_87aa726fcd_b.jpg
Weer in elkaar, alle zekeringen vervangen door nieuwe, geteste exemplaren
10647744673_1d7389eaef_b.jpg
Steenslagschade weg
10647427634_7dd1ce68a9_b.jpg
Nieuwe kentekenverlichting
10647282535_76558b58c8_b.jpg
De rammelende oude aircoblower
10647288116_1bf531e082_b.jpg
Weg! Nu alleen de nieuwe nog inbouwen...
De finishlijn is er bijna...
Wat staat er nog op de agenda?
  • slijtdelen achterremmen vervangen
  • wielkast verder afwerken, nieuwe stickers plakken
  • elektrische storing oplossen (dashboard en buitenverlichting vertikken 't)

Dan mag-ie op voor APK, en kan ik stapsgewijs het interieur aanpakken...

Link naar reactie

Ik vind eerlijk gezegd dat je de remklauwen wel mag schilderen. Ook al zie je ze wellicht niet achter de velgen

Heb je trouwens het remsysteem al helemaal geflushed?

Dat zei je ook over de voorremklauwen. :)

Nee, ga ik niks aan doen, behalve het noodzakelijke schoonmaakwerk.

Het remsysteem voorzijde is al gespoeld en ontlucht.

Als je dan toch bezig bent, neem dan gelijk de naaf ook mee.

Da's geen naaf, da's de remschijf, die wordt vervangen! De roestige 'verdikking' is de trommel waarin de handremschoenen zitten.

- edit - zag dat Guido me te snel af was...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Dat zei je ook over de voorremklauwen. :)

Ja, maar die had je ten minste nog vervangen.

Dit zijn oude klompjes staal.

Maar dat doe je uit principe niet? of vind je het teveel werk?

Wat is je achterliggende gedachte?

Het remsysteem voorzijde is al gespoeld en ontlucht.

Je hoort eigenlijk achteraan te beginnen. Bij de klauw die het verst van de hoofdremcilinder af zit (ik denk rechtsachter dus?).

Daarna de klauw schuin tegenover (linksvoor) en daarna de andere 2 (weer achter beginnen)

Dat is de beste manier tenzij het werkplaatshandboek een andere methode aangeeft.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Wat is je achterliggende gedachte?

Je hoort eigenlijk achteraan te beginnen. Bij de klauw die het verst van de hoofdremcilinder af zit (ik denk rechtsachter dus?).

Net zoals de draagarmen van de vooras ga ik ook hier massief staal niet verder schoonmaken/ontroesten/coaten dan strikt noodzakelijk. Als ik daar aan was begonnen had ik 'tig uur extra nodig gehad, mijn vrije tijd is schaarser dan me lief is...

Cosmetische ingrepen doe ik vooralsnog alleen voor díe onderdelen die in het zicht zitten. En zo houd ik nog leuke dingen voor eenboodschappenlijstje "dingen die ik later nog een keer wil doen". :)

Remmen ontluchten: yep, als je ze alle vier doet begin je inderdaad bij de wiel die het verste van de remcilinder af zit.

Dat betekent dat ik de voorremmen voor alle zekerheid nog een keer naloop als ik klaar ben met de achterkant. Doordat de voorkant toch in de lucht hing was het eenvoudigweg makkelijker om de voorremmen alvast te monteren en het systeem op druk te brengen. Het mag geen verrassing zijn dat óók de remvloeistof niet meer helemaal fris was...

Link naar reactie
Weer een paar klusjes kunnen afstrepen van de lijst...


Linksachter heb ik er nieuwe handremschoenen & veren, remschijf, remblokken en (ontbrekende!) borgschroef op geknutseld.

Eerst de remklauw van de ergste troep ontdaan, en gekeken of zuiger, afdichting en ontluchtingsnippel nog goed waren: geen verrassingen!


Het was evenmin een verrassing dat de remblokken zo goed als op waren, wéér een bewijs van het achterstallig onderhoud waaronder deze auto geleden heeft.

Een prettige verrassing was het dat de wielkast en spatbordrand roestvrij zijn, op één plek helemaal bovenin na. Ook het onderstel had aardig wat roest, met ook oppervlakkige corrosie op de brandstofleidingen. Alle plekken die ik niet vertrouwde zijn schoongemaakt en royaal in de roestomvormer gezet. Dat spul mag nu een tijdje z'n chemische werk gaan doen, daarna is het primeren en bitumencoating aanbrengen. Als dat droog is gaat er een nieuwe brandstoffilter onder, gaat het linkerachterwiel er weer op en herhaal ik het zelfde kunstje aan de rechterzijde.


Verder heb ik wéér een mijlpaal bereikt: na de kofferbak is nu ook de motorruimte klaar!! Ik heb het verfwerk aan de wielkast nòg een beetje bijgewerkt, wat laatste slangen en kabels vastgezet en de niet-van-echt-te-onderscheiden stickers zitten weer op de wielkast.



10783396225_93df01034e_b.jpg


10783471594_2321caac24_b.jpg


10783418964_3a7cb5675e_b.jpg


10783267385_a47608ffff_b.jpg

boven in de wielkast...


10783229905_b6baf99370_b.jpg

Beter...


10783223536_9f6b0880c4_b.jpg


10783200696_e42b15eb97_b.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.