Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

De service van de lokale Jaguar-dealer is uit-ste-kend...

Vorige week onderdelen besteld, en ik werd nog geen kwartier nadat ik de deur uit was gebeld: "uw veemounts zijn morgen binnen, de aircoschakelaar moet helaas uit Engeland komen, dat duurt een paar dagen langer."

De volgende dag waren de veemounts al bij 'winkelopening' binnen, en omdat het hoofd magazijn m'n auto herkende toen ik inparkeerde lagen ze al klaar op de balie. Bonuspunten!

Zaterdag zijn de nieuwe veemounts erin gegaan, met iets meer dan anderhalf uur per kant is de klus geklaard. En het resultaat is een stuk rustiger rijden, het schokken-bij-remmen ben ik bijna helemaal kwijt. Omdat er aardig wat is los geweest aan de onderkant door deze klus laat ik 'm binnenkort nog een keer uitlijnen, er zit nog een kleine trilling in...

Procedure in het kort: onderzijde goed ondersteunen. De twee lange bouten waarmee de veemount aan de auto vast zitten losmaken.

Wiel verwijderen en de onderste schokbrekerbout losmaken, nu komt de veemount genoeg naar beneden dat de paspennen uit het chassis komen. De vier 13mm-bouten lossen, en je kan de oude veemount weghalen.

De eindmontage was meer werk, omdat die paspennen niet mooi uitlijnden met de gaten in het chassis. Een combinatie van hydrauliek en gedoseerd geweld hebben ook dat varkentje gewassen!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

loopt de kat ook door de auto als je bezig bent?

Die blijven veilig op afstand, Sander... De combinatie kattennagels/leren bekleding ga ik liever niet uitproberen!

En ze hebben 't meestal te druk met andere dingen, een kattenleven is best zwaar:

13869276055_4fb9465102_k.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • 2 weken later...

De vooras is opnieuw uitgelijnd, stoeien met het subframe is toch niet helemaal jofel voor de wielgeometrie...

Wat een rust! Ik was vergeten hoe veel controle je hebt in dit slagschip als alles goed op z'n plek zit!

Nu proberen deze week de airco aan de praat te krijgen zoals de ingenieurs het bedoeld hebben - dus niet met een draadje van je koplamp naar de compressor - en de actielijst wordt angstaanjagend leeg...

Gelukkig hoef ik daarna niet stil te zitten: het 'vervolgproject' heeft intussen een erg klusvriendelijk onderdak gevonden.

16213004452_69b5ae547c_k.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Afgelopen weekend was er nog wat tijd over na de Ride4Fun: ik heb de trilling in de vooras definitief verholpen (een lang en ingewikkeld verhaal, dat in meerdere etappes een tiental nieuwe onderdelen kostte...), tussen de bedrijven door wat lakdingetjes (steenslag, parkeerkrasjes) bijgewerkt en het kunststof rooster tussen motorkap en voorruit opgeknapt.

Hiermee is-ie klaar voor een kleine reünie in Engeland aanstaand weekend.

14781422251_60ebfd4de5_k.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • Administrator

^Nee nog niet af, maar het begint wel heel concrete vormen aan te nemen. Al dat tussentijdse herstel (gaten opvullen, delen vervangen, etc) leidt niet tot direct zichtbaar mooi resultaat. Maar vanaf de verffase zie je het per laag (grond)verf enorm opknappen ... :thumbup: Omdat het in de avonduren / het weekend moet is de planning nu om midden volgende week helemaal klaar te zijn ...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vandaag aan de slag gegaan met de achterlicht-units...

Gisteren heb ik 'nieuwe' units in de DD6 gebouwd, waardoor ik twee donor-units had: ik kan ze rustig ombouwen zonder dat m'n daily driver daar last van heeft.

15767271084_fe8651ec99_k.jpg
(oude unit & nieuwe 'lens')
Hulpstukken:
16202317430_1cf0bff6b8_k.jpg
Eerst de chroom sierranden eraf: twee lipjes ombuigen en je bent er!
16203502679_f6dd946ac8_k.jpg
Nu op naar het echte werk: de oude 'lens' eruit halen. Dat moet met beleid, want daarachter zitten nog drie gekleurde plastic lensjes voor de verschillende lampen:
16387979991_865d1c2855_k.jpg
Tsja: het spul wilde niet in één keer los...
16388801612_a0e1c5dcca_k.jpg
Tijd voor plan B dus: de oven!
Voorverwarmen op +/- 120 graden, in een kwartiertje afbakken...
16203822877_b1ff18a137_k.jpg
16203499019_ba899d3c1d_z.jpg
Bijna schoon! De laatste restjes haal ik er met een Dremel uit.
Voor de andere unit was mindere of zwakkere lijm gebruikt: daar had ik de lens zonder tussenkomst van de oven in een paar minuten helemaal verwijderd!
Sommige reflectors zijn aardig wat van hun verf kwijt, deze worden bijgewerkt voor ik de units weer assembleer.
16363745986_9d73806be8_k.jpg
Lego voor volwassenen...
En zo ziet het er straks uit:
15767264464_427d68f2b5_k.jpg
aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Het einde van het jaar nadert, sinds de nieuwe APK is er zo'n 22.000 kilometer afgelegd, een dikke 2000 per maand gemiddeld.

De onderhoudskosten zijn verbazingwekkend redelijk: die 22.000 km hebben me een remlampje, halogeenlampje van een van de koplampen, 'n beetje koelvloeistof en een slokje motorolie gekost. Het lijkt erop dat al het preventieve onderhoud de investering waard was!

't Enige wat me tegenvalt is dat de OEM Jaguar ruitenwisser al op z'n laatse benen loopt, die wordt binnenkort vervangen door een Bosch of ander A-merk.

Een recent bezoekje aan Duitsland bood de kans te testen wat 't oude beestje nog in huis heeft, dat was er eerder nog niet van gekomen.

Bij 97% van de fabriekstopsnelheid werd de weg te druk om 't laatste beetje eruit te persen. Niet slecht, zeker voor de nét iets te kleine banden (16/225/55 in plaats van 60). Tot ongeveer 180 km/u is de acceleratie meer dan behoorlijk, voor de snelheden daarboven is geduld noodzakelijk... :hypocritesmiley:

Een korte update: de nieuwe lichtunits zitten erin:

15767273374_c546002da7_k.jpg

En de volgende kosmetische upgrade zit eraan te komen: een set buitenspiegels in veel betere conditie dan de huidige...

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Ondertussen zit ik op 30.000km sinds de restauratie...

Er zit weer een verse APK op, zonder enig gedoe goedgekeurd!

16370565838_ab3c69c8c6_k.jpg

De enige investeringen tot nu toe waren een grote beurt, aircobeurt en uitlijnen (stoepje geraakt bij uitwijkmanoeuvre), plus een paar lampjes en (steenslag :rant: ) een nieuwe koplamp. Oh, en een niet nader te duiden hoeveelheid superbenzine, natuurlijk... :hypocritesmiley:

16556554121_69a93f5c65_k.jpg

16370774980_9df5a77f88_k.jpg

Bij de grote beurt was ook meteen het mysterie van de -soms- onregelmatige stationairloop opgelost: de centrale contactpen van de verdelerkap veerde niet meer goed, waardoor de verdelerarm niet meer helemaal jofel was. Verdelerkap en -arm wilde ik sowieso vervangen tijdens de onderhoudsbeurt, een meevaller dus!

16567030348_61a85778b7_k.jpg

16567215810_beebe2b0f9_k.jpg

De 'nieuwe' spiegels zijn intussen gemonteerd, die zien er niet alleen frisser uit, ook doet de achteruitrijfunctie het weer: de rechterspiegel kantelt dan naar beneden zodat je stoepranden en ander naars ziet vóór je ze raakt. Handig!

Bij koud weer heeft een van de cats een rammeltje ontwikkeld, die wordt binnenkort vervangen.

Jaguar doet dat minder sympathiek dan BMW: hier is de katalysator een complexe unit (twee afzonderlijke cats, voor elk uitlaattraject één) met een stuitend prijskaartje. Ze worden niet meer gemaakt, en de enige new old stock unit die ik kon vinden bevond zich aan de verkeerde kant van de Atlantische Oceaan. Het prijskaartje van $1199 hielp ook niet: tel daar 30-35% aan invoerheffing, BTW en andere ellende bij op en je komt in de buurt van de dagwaarde van een matig onderhouden XJ40... :muur:

Ook hier bood het netwerk uitkomst: na wat geduld heb ik een unit met ongeveer de helft van het kilometrage gevonden voor 40 pond...

16652704271_ab8d4cd490_b.jpg

Als-ie tóch met z'n pootjes omhoog gaat heb ik meteen een mooi excuus voor preventief onderhoud: een nieuwe waterpomp. Dit is de enige component in het hele koelsysteem dat ik niet vervangen heb, en met een kilometerstand die langzamerhand richting de 3 ton kruipt mag de oude wel eens met pensioen.

17217784230_554939b24a_k.jpg

16782831934_42007283e9_k.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.