Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Niet waar. Water zit vol zuurstof. H2O remember.

In zout water worden alle corrosieprocessen versneld hoewel ook daarin zuurstof de oxidator is. Maar door de natrium- en de chlorideionen is het geleidingsvermogen in zout water veel hoger dan in zuiver water en is de kortsluitstroom van de corrosiecel ook veel hoger.

Bij zuurstofcorrosie worden opgeloste zuurstofmoleculen gereduceerd tot hydroxide (OH-) ionen, waarbij het metaal gelijktijdig reageert tot een oxide.

Het roesten van ijzer is een voorbeeld van zuurstofcorrosie.

Dit kunnen we eenvoudiger presenteren door de reactie weer te geven als enkele (denkbeeldige) halfreacties:

6 H2O + 3 O2 + 12 e- + 12 OH-

4 Fe + 4 Fe3+ + 12 e-

4 Fe3+ + 12 OH- + 2 Fe2O3 + 6 H2O = snel roestende Jaguar

En daarmee hebben we aangetoond dat de Jag in zee water nog veel meer was gaan roesten.

aangepast door ZZZ-Woudsend
Link naar reactie

Dit kunnen we eenvoudiger presenteren door de reactie weer te geven als enkele (denkbeeldige) halfreacties:

6 H2O + 3 O2 + 12 e- + 12 OH-

4 Fe + 4 Fe3+ + 12 e-

4 Fe3+ + 12 OH- + 2 Fe2O3 + 6 H2O = snel roestende Jaguar

Nou, ik vind het maar verwarrend opgeschreven.

Gelukkig moet ik zo naar mijn schoonmoeder, dus heb ik even tijd...

  • 6 H2O + 3 O2 <=> 12 OH- -12 e-
  • 4 Fe <=> 4 Fe3+ + 12 e-

Dus:

6 H2O + 3 O2 + 4 Fe <-> 12 OH- -12 e- + 4 Fe3+ + 12 e- == 2 Fe2O3 + 6 H2O

Dankjewel voor dit inzicht :clapping: , ik was 'm effe kwijt (heb me wel enige vrijheid in reactiesymbolen veroorloofd).

En daarmee hebben we aangetoond dat de Jag in zee water nog veel meer was gaan roesten.

Sander :punk: is misschien een zoetwater mens? Just kidding. Maar er bestaat toch zuurstof-arm water, is dat dan wel veilig? Of is dat soms de reden dat de Titanic er nog een beetje toonbaar bijligt :P.

Link naar reactie
(heb me wel enige vrijheid in reactiesymbolen veroorloofd).

Pijltjes moeten idd 1 kant opstaan, want een pijltje beide kanten op suggereert een evenwichtsreactie, en dat is het volgens mij niet ;)

Link naar reactie

Terug on topic ^_^

Afgelopen weekend een 'beroeps' laten kijken naar het stuk gatenkaas dat over was van m'n binnenbumper. Volgens mij al eerder gepost: zó zag-ie eruit:

post-885-0-86085000-1352054400_thumb.jpg

Diagnose: nog te redden, maar heel, heel arbeidsintensief. Een kostenplaatje waar ik niet vrolijk van werd, dus de binnenbumper naar het oud ijzer gebracht. Wat staal aan mekaar bakken lukt me wel, maar wat er over was van de bumper was zó dun dat ik hier zelf niet mee aan de slag durfde.

Die binnenbalk is een bekende zwakke plek van de XJ40, wat helaas betekent dat het onderdeel lastig te krijgen is, de bekende Britse webwinkels konden me niet helpen... icon_sad.gif

Via veel omwegen - en assistentie van mede-XJ40-fanaten op Facebook- heb ik een nieuwe weten te vinden in Engeland, die verwacht ik over +/- een week. Samen met de zijkanten die ik via eBay op de kop heb getikt heb ik dan alles in huis om de achterbumper - inclusief alle beugels - weer als nieuw te krijgen.

'Alleen' nog alle beugels zandstralen en coaten, en een paar beugels opnieuw maken, en de assemblage kan beginnen! Met een berg vrije dagen voor 2e helft december kan ik eindelijk wat vaart gaan brengen in 'het project'!

Link naar reactie

je maakt er meer werk van dan die engelsen

Op zich zit-ie niet beroerd in elkaar, ze hebben alleen abominabel slecht materiaal gebruikt.

Als ik klaar ben zijn zo'n beetje alle zwakke plekken van dit model niet alleen aangepakt, maar ook langduriger houdbaar dan 'origineel'. Zolang het zichtplaatwerk en de motor zich gedeisd houden kan-ie straks weer jaren mee!

Maar of dat lang in mijn bezit zal zijn? De prijzen voor TVR's in Engeland blijven gestaag dalen: keuzes, keuzes, keuzes...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

En eindelijk weer eens op kunnen schieten!

Vandaag was het uur van de waarheid: het linkerzijscherm gedemonteerd... Dat de buitenkant goed was wist ik, maar onder dat scherm zitten een paar van de beruchtste roestplekken van de XJ40.

8314549831_4cbda47c1e_k.jpg
Excuus voor de rommel: maar zo ziet-ie er in z'n eentje uit...

Het viel zowaar eens een keertje mee: alleen rondom de kabeldoorvoer wat roest, maar niets schokkends (naar Jaguar-normen, natuurlijk). De bovenzijde richting A-stijl is nog helemaal hard, net als het dorpel-uiteinde, ik had daar erger verwacht...

8315597848_8cebe56d86_k.jpg
De beruchte kabeldoorvoer... De oorzaak van de 'natte voeten' linksvoor is gevonden!

Omdat het wiel er toch af was ben ik verder gegaan met de linkervoorwielophanging: om te beginnen remklauw en -schijf gedemonteerd.
Dat zowel de schijf als de blokken betere tijden hebben gekend was geen nieuwtje. Vervangend materiaal ligt gelukkig al klaar!

8315590748_f84cf8c1a7_k.jpg
Voornaaf. Ook hier geen verrassingen!

Zoals ik al eerder schreef wordt de hele voorwielophanging onder handen genomen: ophangingsrubbers, pendelsteunen, askogels, stuurkogels, ... Ook hier bleek het een goed idee de onderdelen preventief in te kopen: zowel rubbers als kogels hebben betere tijden gekend.

8315582830_fa943981f2_k.jpg
Eindresultaat voor vandaag: voornaaf gedemonteerd en alle andere ophangingspunten royaal doordrenkt met WD40

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

De vering/dempers ga je nu ook vervangen? Ga je die roestplek lassen?

Ik kan voor een vriendenprijsje nieuwe SPAX-dempers krijgen, met de veren beperk ik me misschien tot stralen en coaten, hangt van de aanschafprijs af... (kleinere onderdelen kan ik zelf stralen, dat scheelt fors in de portemonnee)

Die kabeldoorvoer is iets meer dan een 'roestplek': er missen enkele vierkante centimeters staal, waardoor water de cabine binnen loopt (vandaar mijn bodem met gaten <_< ). Dus: dichtmaken is een must, en ik houd niet van half werk, prutsen met plamuur is voor mij geen optie.

Een lang verhaal kort: ja, die wordt dichtgelast.

Ik vermoed iets soortgelijks onder het rechterspatscherm tegen te komen, met de twee 'plekjes' aan de onderkant die ik eerder al tegenkwam een mooie klus voor mijn huislasser. Als ik al het voorwerk doe moet die daar in een halve dag doorheen kunnen...

Fingers crossed, maar als het aantal nare verrassingen zo laag blijft zijn straks alle zwakke plekken aangepakt, alle slijtagedelen vervangen en heeft-ie me fors minder gekost dan een verwaarloosde Z3 in aanschaf zou kosten.

Link naar reactie

De shortlist is groot: LPG-conversie, in een beschaafde kleur laten wrappen (spuiten wordt èrg kostbaar) of rat-rodden (roestkleur wrap voor het plaatwerk, het chroom matzwart plastidippen, dakdragertjes) zijn 'dingetjes' waar ik zo af en toe over nadenk.

Maar..... Eerst breng ik 'm mechanisch op orde en moet al het roest onder controle zijn, dan ga ik pas verder met plannen maken...

Link naar reactie
klinkt bijna als "tame racing driver" LOL!

Een goed gevulde koelkast en wijnkelder, een zekere reputatie voor catering en voor-wat-hoort-wat klusjes op IT-gebied leveren een loyale schare aan "assistenten" op...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Mijn Kerst bestond voor een deel uit roest, WD40, grof geweld, en een paar gezonde krachttermen om dat geweld te ondersteunen...

Intussen is ook het rechter spatscherm eraf, en weet ik wat me op roestgebied te wachten staat. <_<

8314528999_50835cf218_z.jpg
Rechterspatscherm: in prima conditie!


Ook hier is het rondom de kabeldoorvoer gaan rotten, iets serieuzer dan aan de linkerkant helaas. Ook de voor- en bovenkant van de wielkuip hebben werk nodig, aan de linkerzijde was het behandelbare oppervlakteroest, hier wordt het toch echt slijpen en lassen...

Naast roest nog twee andere [kuch] interessante ontdekkingen: tegen de rechterkabeldoorvoer (zie foto hieronder) was een klomp PUR-schuim geplakt, zo groot als een kokosnoot, waarschijnlijk met het naïeve idee zo de roest te stoppen. Vervelend, verrassend, maar niet schokkend.
Wat ik wél schokkend vond was de ontdekking dat beide voorremschijven hun borgbout misten: nòg een teken van de verwaarlozing die deze arme kat achter de rug heeft.


8315565402_2d68f4aa7b_z.jpg
Rechtervoorzijde: krokant...


8315800882_b3a7bc7260_z.jpg
Voorrand van de wielkuip: na een rondje staalborstel zag het er nog minder uit dan op deze foto...


Er kwamen ook meevallers onder het spatscherm vandaan: de bovenzijde richting A-stijl is helemaal hard, evenals de dorpel. Dus: wel laswerk, maar niets dat straks in het zicht zit! Na het reeds gedane laswerk aan bodem en wielkuip staat er nu op de verlanglijst:

  • twee stukjes bodemplaat (links en rechts, bij de achterzijde van de wielkuip)
  • klein gaatje in chassis-dwarsligger
  • de kabeldoorvoeren links en rechts
  • voorzijde van de rechterwielkuip

Na de panelen ben ik verder gegaan met de voorwielophanging, ook hier was het zelfstandig naamwoord 'rot' niet van de lucht :muur:

Bijna alle ophangingsbussen zijn vastgerot: de stalen bussen in het rubber zijn vastgeroest aan de bout die er doorheen loopt, en bij de bussen met een stalen buitenmantel is díe natuurlijk aan z'n omgeving "vastgegroeid". WD40 helpt niet, evenmin als grof gereedschap (momentsleutel van een kleine meter), dus hier wordt het slijpen, hakken en boren om veren, schokbrekers en draagarmen los te krijgen. Voor alle bussen heb ik vervangers klaar liggen, evenals voor de meeste ophangingsbouten, dus ik hoef gelukkig niet al te voorzichtig te zijn.

8314738307_6d55138b77_z.jpg
Rechter voorwielophanging: alles wat je hier ziet moet er nog uit...

8315797552_e47bb4089c_z.jpg
Rechter voorwielophanging: nog een klus voor de veerspanners!

De XJ's hebben een spannende voorwielophanging, met een veer achter de schokbreker, die in een bocht gemonteerd is. Hier staat een serieuze hoeveelheid spanning op, dus beleid is geboden! Zo'n veer die zelf besluit wanneer-ie loskomt, daar ben ik liever niet bij in de buurt... Jaguar heeft een "special tool" om die veer eruit te krijgen, maar dat ding kost EUR 6-700 en is niet zo maar ergens te lenen.
Dus: improviseren met een krik voor de tegendruk onder de draagarm en - dankzij medesmulpaapforumgenoot Ruud_19 - een set conventionele veerspanners. Daarmee krijg ik voldoende druk van de draagarmen af voor verdere demontage.

8315793956_cb35de959f_z.jpg
Creatief met veer...

De komende paar dagen hoop ik nog wat verder te komen, eerst maar verder met de ophanging. Een set speciaal gereedschap om rubber bussen in en uit draagarmen te persen is onderweg. Inpersen kan ook met een werkplaatspers, maar verwijderen kan soms alleen 'in situ', en dat lukt met zo'n pers niet. Niet goedkoop, zo'n set, maar gaat me heel veel tijd, gevloek en energie schelen!

Als het meezit komen er twee volledig gereviseerde remklauwen van dat gekke eiland ten westnoordwesten van ons mijn kant op, als dat niet lukt bestel ik een revisieset inclusief nieuwe zuigers. Nu ik toch bezig ben... happy.png

aangepast door pimgmx
Link naar reactie
  • Administrator

Ziet er goed uit Pim.

Hoe moet ik die garage nou zien tussen 2 huizen in of is die in het midden van jou huis :blink:

O en die veerspanners mogen kapot hoor

Link naar reactie

Hoe moet ik die garage nou zien tussen 2 huizen in...

O en die veerspanners mogen kapot hoor

Yep, tussen twee huizen in: we hebben de oprit naast ons huis overkapt, en volgebouwd met het maximum wat mag onder een 'lichte bouwvergunning': dat is lang genoeg voor òf een Z3 plus een Einzer, òf een Jaguar en een berg gereedschap.

De breedte is niet ideaal, maar een 'werkplaats aan huis' is al luxueus genoeg om daarover te gaan piepen :)

Die veerspanners zijn sterker dan je denkt, ik vermoed dat die het avontuur wel gaan overleven!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.