Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

En soms gaan dingen sneller dan je denkt: de digitaal ingestelde lasser stuurde net een foto van de 'patiënt op Brug 1'.

8315565976_814f85ff61.jpg

Het deel onder de kap was lastiger dan hij had ingeschat, ik ben blij dat we een projectprijs hebben afgesproken... :party:
Volgende week mag ik de patiënt ophalen (eerder lukt ook niet), ik ben benieuwd!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

En hij is weer thuis!

Hij stond buiten te wachten, meteen wat gratis reclame voor de lasmeneer, die uitstekend werk heeft afgeleverd. Ze zijn op dit moment bezig met body-off restauraties (het las- en plaatwerk, althans) van een Volkswagen T1 bus en een Mini. Alleen al aan de bus zit zo'n 200 uur (!) laswerk...

A4MHPv1CQAApXi0.jpg

...droge voeten...

Yep! En meteen een stuk stiller in de auto, zonder die gaten aan de onderkant... ^_^

Het nieuwe staal staat voor nu dik in de coating, de onderzijde krijgt later nóg een paar lagen; de bovenzijde wordt kaalgehaald, gladgemaakt en in carrosseriekleur gedaan. De komende dagen ga ik in- en exterieur op 't gemakkie schoonmaken en voorbereidingen treffen voor de volgende klussen.

Eerst een rondje elektronica: wat zekeringen vervangen, 4 nieuwe koplampen erin (alle 4 hebben gecorrodeerde spiegels), kabelbomen langs de dorpels weer netjes fixeren (moesten los voor 't laswerk), wat interieurlampjes vervangen, kabels onder de motorkap fatsoeren, en zo nog wat meer...

Daarna hoeven 'alleen maar' de ventilatie/airco, voorwielophanging en remmen rondom gedaan worden om het lijstje met de grotere klussen af te werken.

Via de Jaguar Heritage Trust in UK ben ik in contact gekomen met iemand die dit type Jaguar tot op de millimeter kent. Hij heeft er 'een paar' in opslag, rijdt in een ex-museum-exemplaar en heeft er de laatste jaren ongeveer 100 gedemonteerd. Daardoor heeft-ie vrijwel ieder onderdeel op voorraad, een soort Intertoys met Jag-onderdelen dus...

Dankzij hem komen er een lading fineerpanelen voor het interieur, een originele CD-wisselaar (de mijne heeft natte voetjes gehad), en een manchet voor de tankdop (tegen de lekkage in de kofferruimte) naar Nederland. Heb ik ook wat te doen als ik met de 'grote klussen' klaar ben! :guitar:

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Eigenlijk ongelofelijk dat je zulke roest kan aantreffen op een 'premium limo' van 18 jaar oud...

Zijn dit nou typische plekken waar deze jag roest of roest ie in het algemeen overal?

Link naar reactie

als hij vroeger ergens lekte liep het er weer uit, das nu over.

Exact! Bij het schoonmaken hoort ook een gedeeltelijke demontage van de voorzijde. De symptomen oplossen is leuk, maar niet voldoende, ook de oorzaak van deze kwaal moet de wereld uit!

Zijn dit nou typische plekken waar deze jag roest?

Ik heb iemand gesproken die roestgaten had in z'n nieuw gekochte XJ40 toen-ie 'al' 6 jaar oud was; ook hier was het voeteneinde van het voorcompartiment het slachtoffer. Er zijn een paar typische zwakke plekken, maar een écht slecht onderhouden exemplaar kan zo'n beetje overal roesten...

De oorzaken:

  • matige kwaliteit staal (ik las iets over staal met een hoger schrootgehalte dan normaal, om kosten te drukken)
  • slechte coating/dunne laklagen op niet-zichtbare delen: hoe verder uit het zicht, hoe minder verf en andere roestwering ze gebruikt lijken te hebben
  • en vooral: water dat de verkeerde kant op gaat, namelijk naar binnen, in plaats van naar buiten. En daar lekker blijft staan...

Dat laatste hangt waarschijnlijk samen met wat de Britten 'tradition' noemen: de meeste XJ-modellen hiervóór hadden precies hetzelfde probleem met waterafvoer. Oplossen in een nieuw model? Waarom? Zo hebben we het nu eenmaal altijd gedaan, dus zo doen we het nu weer! :muur:

De gebruikelijke plekken bij dit model zijn:

  • voeteneinde van bestuurder en bijrijder: lekwater via ventilatiesysteem, via kabeldoorvoeren achter de voorspatborden, afvoerkanalen sunroof
  • behuizing voor radiator, zowel onder als boven: slecht staal, plus een laklaag-van-niks
  • kofferruimte: lekkend kleprubber, lekke manchet van de brandstofvulpijp
  • onderrand van het kofferdeksel: stilstaand water
  • de 'body' van de achterbumper, het deel waar de chroom- en rubberdelen opgeschroefd zitten: te dunne coating, slecht staal
  • schutbord tussen motorruimte en cabine: stilstaand water via rooster naast ruitenwisser

Maar... Als je er een hebt die (tè) lang buiten heeft gestaan mag je daar wielkasten en dorpels bij optellen, evenals het stuk plaat tussen achterruit en kofferdeksel. En het kan altijd erger: raamstijlen (ja, ook die van de deuren!), binnenwielkasten voor en achter, ik heb alle variaties op het thema 'help!' langs zien komen in mijn zoektocht naar een redelijk exemplaar.

Bij mij zijn het 'alleen' de bodemplaat en de achterbumper die écht werk nodig hadden/hebben, plus die bizarre plek op m'n wielkuip. De achterbumper is een kwestie van een vervangdeel aanschaffen, de boel demonteren/schoonmaken en weer opnieuw opbouwen.

De radiatorbehuizing is vrijwel zeker goed genoeg: de bovenste plaat zeker, de onderste kom ik vanzelf tegen bij demonteren, en ook dat is als vervangdeel te krijgen. Het schutbord heeft in het slechtste geval een paar lasjes nodig om beginnend roest in de kiem te smoren. Naar XJ40-begrippen is de mijne een extreem 'harde' auto, zeker gezien het aankoopbedrag. :)

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

weg voor een XKR cabrio

Google eens op "Jaguar V8 kettingspanners" en dan heb je één van de redenen waarom dat niet gaat gebeuren. <_<

Ook van modernere Jags is de bouwkwaliteit niet te vergelijken met de producten uit München... Daarnaast hoort voor mij een sportieve auto licht en compact te zijn, en dat zijn nou niet bepaald eigenschappen die je de XKR kan toedichten.

Een goede kennis heeft er een, en het geluid van die V8 (custom uitlaat) is niet verkeerd, maar àls er al een sportieve Brit komt, dan is dat een aanvulling, geen vervanging van de ZZZ, en zal die een paar honderd kilo lichter zijn dan een XK/R.

De Jaguar-community is net zo sympathiek als ik intussen van de BMW-fanaten gewend ben: ik kreeg gisteren interieurdelen uit UK binnen, en de verkoper had al het houtwerk voor de zekerheid in tweevoud meegestuurd: "so you can match it with the veneer shade of your interior".

8353695849_2914821927_k.jpg

Na een lang weekend weg kan er deze week weer gesleuteld worden, hopelijk kan ik de komende paar avonden wat 'meters maken'!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

IK ben hier de Jaguar in huis...

En voorlopig heeft-ie gelijk: die nóg dikkere kat staat alleen maar met z'n pootjes omhoog in de garage...

Vandaag nóg meer fineerdelen binnen: de houtpanelen van de deuren. Uiteraard komen ze allemaal uit één boom, je kan ze alle vier over elkaar heen leggen en de houtnerf loopt door...

Link naar reactie

het is idd een leuke topic om te volgen

en de nieuwe foto is t.o.v. de vorige al weer een stuk beter

zie nu alleen nog de kat, de zak is weg :)

daarbij, een kat is een prima partner om overleg mee te plegen voor aankopen.

die mauwt wel, maar nooit dat je er te veel geld aan uitgeeft ;)

succes ermee Pim

aangepast door coot
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Het gaat wat trager dan gehoopt, de laatste paar weekends had ik te veel omhanden om op te kunnen schieten. Daarom heb ik besloten 'm te schorsen, zodat de tijdsdruk om hem APK-waardig te krijgen weg is; ik heb nu in principe een jaar de tijd (en geen verzekering/wegenbelasting die doorlopen)!

Gisteren had ik eindelijk wél de tijd om door te pakken: met gestaag demonteren van de voorzijde begint de neus nu snel 'kaal' te worden, met als gevolg dat er nu een blinde kat in mijn garage staat...

Alle vier de koplampen hadden inwendige corrosie (variërend van zeer serieus tot net begonnen), die wilde ik er allemaal uit hebben. Daarnaast had een van de koplampen een gaatje in het glas, da's vragen om ellende bij de APK.
Om een gelijkmatig lichtbeeld te houden vervang ik ze alle vier; de nieuwe liggen al klaar.

8315617850_b47ac49876_k.jpg
De slechtste van de vier. Mening van de jury: "niet goed".

Het mag intussen geen verrassing zijn dat je een paar lichten vervangen niet "zo maar even" doet: eerst moeten de sierlijsten rond de lampen los. Maar......................... om die los te krijgen moet de grille eruit. <_<
Dacht ik.... :rant: Na demonteren van de grille kreeg ik alle schroeven los waarmee die lijsten vastzaten, behalve één aan elke kant. Hiervoor moest de bumper deels gedemonteerd zodat de sierlijsten EIN-DE-LIJK eruit kwamen. Daarna was het een eitje: iedere lamp zit met een ring en drie lullige parkertjes op z'n plek. De nieuw bestelde lampen passen gelukkig perfect, dus het 'opbouwen' gaat straks lekker soepel.

Hoezo 'straks' en niet 'nu'? Nou, dat zit zo:
Ik kwam onderweg her en der roest tegen aan het montagemateriaal dat ik eerst wegwerk; één van de sierlijsten is aan de achterkant gescheurd, dat wordt creatief met tweecomponentenlijm; er mist een rubber dat de linkersierlijst afdicht (via de sloop, anders nieuw bestellen) EN ik wil die lijsten opnieuw gespoten hebben voor ze er weer in gaan...

Ook zaten er roestblazen op de voorbumper, gelukkig buiten het zichtbare deel van het chroom. De voorspoiler en bumper gaan er volledig af, om ook die delen onder handen te nemen. Tegen die tijd ben ik mentaal wel toe aan het demonteren van de 'wings': de zijspatborden. Door de schorsing is er voldoende tijd om het dan maar écht grondig aan te pakken!

8315618590_5979ea7f41_k.jpg
Blinde kater. De ringen op de voorgrond houden de koplampen op hun plek, die moeten alle vier grondig ontroest worden.

8315620234_a763670bd2_k.jpg
In close-up. Gelukkig is roest beperkt tot de aanbouwdelen, dit ziet er goed genoeg uit.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Maar gelukkig ook weer opbouwen...

Eindscore van vandaag:

  • vier kakelverse koplampen ingebouwd en getest (plus bijbehorende roestbestrijding)
  • groot licht werkt weer: er zat ergens een :rant: verkeerde zekering in, waar je pas achter komt nadat je 'tig relais hebt gecheckt
  • originele Jaguar-CD-wisselaar ingebouwd en getest: eindelijk eens een makkelijk en pijnloos klusje!
  • en tot slot: de elektrische antenne doet het weer, heeft héééééél veel WD40 en een beetje geduld gekost

8315612050_7e080238c2_k.jpg

8314558051_f7210ae220_k.jpg

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.