Ga naar inhoud

Dak gaat nog maar heel langzaam open.


LexWarez

Aanbevolen berichten

Dit is gewoon een must voor elke Z4 e85. Op den duur krijgen ze het allemaal. Dat kan niet anders.

Als je alles goed schoonhoudt en de kanaaltjes regelmatig controleert raken ze niet verstopt hoor :hypocritesmiley:

Het 'technisch' schoonhouden van je auto zeg maar :wink:

Ik heb gisteren nog de afdekplaat onder de kap eraf gehad (voor andere werkzaamheden). Dan kan je de pomp ook zien zitten, en alles was nog brandschoon. Daar heeft nog geen water in gestaan :)

Maar het is wel een ongelukkige locatie voor de pomp idd, en lastig om te checken of er geen vuil ophoopt.

Scheelt denk ik ook als je je auto in een garage stalt en vooral niet onder bomen.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Guido, zoals ik het bekeken heb en de grote brokken modder en roest zag die in het omhulsel zaten, volstaat het volgens mij niet met schoonhouden van de kanaaltjes. Daar zijn ze te dun voor qua diameter. Wel wonderlijk dat het motortje het gewoon weer doet en niet doorgebrand is. Ook verbaast het me nog steeds dat de zekering er niet uitklapt als ie vastloopt.

Ik denk dat bij mij het probleem zit/zat dat ik eigenlijk de auto ook bijna altijd in de garage had staan en tot voor kort de auto altijd handmatig waste, maar het laatste jaar haalde ik hem wel regelmatig door de wasstraat.

Hoe dan ook, hij doet het weer en nog sneller als voorheen.

Link naar reactie

Guido, zoals ik het bekeken heb en de grote brokken modder en roest zag die in het omhulsel zaten, volstaat het volgens mij niet met schoonhouden van de kanaaltjes. Daar zijn ze te dun voor qua diameter.

Dat zeg ik toch? Je moet niet alleen de kanaaltjes schoonhouden: je moet je hele auto schoonhouden! Je begrijpt hoe de constructie zit en van waar naar waar de kanaaltjes lopen? Je moet ervoor zorgen dat er geen water blijft staan in het vak waar de de plastic behuizing van de pomp inzit. Die loopt anders tzt vol.

Als het water kan weglopen dan loopt de pompbehuizing dus niet vol.

Het is dus absoluut niet zo dat èlke z4 hier mee te maken gaat krijgen zoals je eerder beschreef. Het is een gebruikers danwel situatie afhankelijke issue:

Er komt vuil-bladeren-whatever van bomen/wind/etc in die ruimte, wordt niet opgemerkt (kan ook heel moeilijk, dat spul zit uit het zicht), en verstopt de kanaaltjes. Kleinere dingen blijven onderaan bij het rubber hangen, grotere bladeren cq vuil blijven bovenop de kanaaltjes liggen (en kunnen uiteindelijk daar ook de boel verstoppen).

Dat is wat er gebeurt.

Maar goed, dit is een zeer goed gedocumenteerd probleem, dus nog meer toelichting lijkt me overbodig.

Roest in het omhulsel komt lijkt me van het motortje zelf. Dat valt niet uit een boom lijkt me :hypocritesmiley:

En modder is niets meer dan een verzameling zandkorrels :lol:

Wat ik me altijd afvraag: als dat vak waar de pompbehuizing in zit (dus het vak waar water in blijft staan) volloopt: hoor je het dan niet klotsen? :lol:

Als je hard genoeg gasgeeft en het vak vol genoeg is, dan stroomt het zo de kofferbak in :wink:.

En als je hard remt.... dan krijg je het in je nek :schater:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Jep, ook ik ben aan de beurt, laatste dag van de vakantie (zeer warm) ging het dag ook heel langzaam open en dicht. Ge eerst maar eens zelf kijken wat ik er aan kan doen. Planning is de voorstoel er uit en dan met zoonlief maar eens kijken of we de motor kunnen demonteren. Zal proberen om wat foto's te maken maar beloof niets :)

Link naar reactie

Zondag de 13e begonnen aan de klus, dakmotor demonteren. Al veel gelezen op de diverse fora en zag er wel een beetje tegenop.

In eerste instantie een kleuter van de straat getrokken en in de kofferbak gesmeten, maar daar waren de ouders niet blij mee :lol:

Dus het kwam toch op mij zelf aan. Allereerst de kofferbak maar eens opgeruimd na de vakantie :)

Foto-R7KNRMQB-D.jpg

Foto-68B68U4L-D.jpg

Vervolgens de voorstoel gedemonteerd om wat extra ruimte te creëren

Foto-NU6XMYXM-D.jpg

Hierna de bak voor de kap verwijdert, deze procedure staat beschreven op de site van pixelrichter.

Toen zelf maar eens de bak ingedoken, en let wel ik ben 1.93 :hypocritesmiley:

Foto-S7FMFNDW-D.jpg

Na een hoop gevloek en geknetter eindelijk wat zicht gekregen op de motor.

Eerst wat Tie Ribs verwijdert welke de leidingen op zijn plaats hielden.

Foto-NXEY638G-D.jpg

Nu blijkt dat de motorbehuizing wordt vastgezet met een Tie Rib. Om deze door te knippen is een hooooooooooop geduld nodig,

hiervoor een tooltje gemaakt.

Foto-V6MZQGTY-D.jpg

Achteraf blijk dat deze Tie Rib ook doorgeknipt kan worden als je aan de binnenzijde het luchtrooster verwijdert en de rubberdop, dan zie je de witte Tie Rib zitten om een frame van de carrosserie.

Foto-NENRK6NM-D.jpg

Vervolgens moet je proberen om de kap van het omhulsel te verwijderen, nou ik kan je verzekeren dat deze mother fucker lastig te verwijderen is :rant::rant:

Na een hoop gefoeter en geklooi de motor er uit gekregen en ja ook deze was nat.

Foto-WXP3UGIF-D.jpg

Aangezien de ontvluchting niet verstopt was ga ik er van uit dat het gewoon een stomme constructiefout is van BMW.

De bak waarin de motor zit was geheel niet vochtig :blink:

Link naar reactie

Hierna de motor een nacht laten weken in de diesel.

Foto-FEL6ILK6-D.jpg

Toen de elektromotor gedemonteerd en laten draaien in de dieselolie, let wel dit was nieuwe dieselolie :sHa_biggrin2:

Foto-8MZPCPXA-D.jpg

Foto-4LQ73VM8-D.jpg

Toen maar weer de boel terugbouwen en de ultieme test........................

Foto-Q7MJ4XYC-D.jpg

het resultaat :sFun_whistle::sFun_whistle:

Link naar reactie

Sander no hard feelings ben er van overtuigd dat het een constructie fout is en de meeste Z'jes er last van gaan krijgen vroeg of laat.

Al met al weer een hele ervaring om dubbelgevouwen in de koffer te liggen maar nu eerst maar een Bavaria :drank::drank:

Link naar reactie

Knap gedaan Rob. Alles in je eentje gedaan? Het is idd veel tijd en geduld.

ik heb het op voorhand gedaan, dus de dieselpraktijken waren niet noodzakelijk.

Nog een tip, de kofferbakbekleding van de bodem van een sloop Peugeot 206 of Citroën Saxo komen het best overeen en kan je gebruiken voor afwerking. Bij BMW vragen ze nml 67 euro voor het kleinste stuk bekleding.

groet

Leon

Link naar reactie

Dan heb je toch wat gemist op het forum; die truuk heb ik 2 jaar geleden een keer op een oude motor van Mohikaan toegepast:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/8629-dak-gaat-nog-maar-heel-langzaam-open/page-3#entry284312

(in de startpost van mijn voorsteltopic staat ook een linkje hier naar toe)

Werkt perfect, maar het is natuurlijk wel moeilijk in te schatten hoeveel schade de collector heeft opgelopen. Als een motor onder slechte omstandigheden loopt (bijv. onder water :lol:) kan het begin van het raakvlak van een collectorplaatje heel erg inbranden. Dan veranderd te timing van de motor, wat verminderde kracht geeft en ook een verminderde levensduur. Idealiter zou je de motor uit elkaar willen halen en de collector een klein beetje afdraaien op een klein draaibankje.

En het zal natuurlijk ook van motor tot motor afhangen wat de schade is, maar bij de motor van Henk werkte het ook prima

Als je zelf knutselt is het natuurlijk best te riskeren om de oude motor te hergebruikt aangezien het een duur ding is. Als je iemand ervoor moet betalen dan wil je misschien wat meer zekerheid.

Maar als je de motor toch verplaatst kan dat risico natuurlijk geen kwaad, want als de motor het toch besluit te begeven is het vervangen nu een peuleschil.

Bijvullen zou ik gewoon met hydraulische olie doen als je dat hebt staan. Er moet officieel aral zhm in, maar voor een simpele toepassing als dit komt de specifieke hydraulische olie niet zo nauw. ZHM is een olie die ook soms in schokdempersystemen zit. Op ebay kan je het wel krijgen (waarschijnlijk veel goedkoper dan bij de dealer)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Je video is prive..

Maar hoe heb je die aluminium houder van de motor afgekregen?

Dus dat blok wat aan de voorkant erop geperst lijkt te zitten.

Na de twee boutjes te hebben verwijdert viel deze er gewoon af, dus als de elektromotor het begeeft kun je deze gewoon uitwisselen ipv een hele nieuwe unit.

Video aangepast :rolleyes: heb gewoon wat stuurbekrachtiging olie gebruikt loopt als een tierelier :cool:

Link naar reactie

Na de twee boutjes te hebben verwijdert viel deze er gewoon af, dus als de elektromotor het begeeft kun je deze gewoon uitwisselen ipv een hele nieuwe unit.

Dan heb jij volgens mij een andere pomp dan dat Henk had.

Daar is dat blok op de motor vastgeperst. Bij jouw motor lijkt er ook eerst een metalen plaatje op de motor te zitten.

Dat had de motor van Henk volgens mij niet.

Dit is die motor en dat alu blok zit gelijk op de motor:

motor1.jpg

Aan de binnenkant zie je ook geen schroefjes oid zitten (achter het witte nylon wieltje; dat heb ik eraf gehad) dus je kan het er ook niet afschroeven.

Apart. Bij jouw versie zou je idd uiteindelijk ook een compleet andere motor kunnen monteren als je een vergelijkbaar passend model zou kunnen vinden. Bij deze motor is dat wat lastiger. (Al is het vinden van een passende motor met dezelfde asdiameter, lengte en afgeslepen stukje wellicht nog lastiger, zeker als je er maar 1 stuks nodig hebt :wink: )

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Guido, inderdaad een andere pomp, deze elektromotor is los uit te wisselen.

Bij de pijl zie je een dunne flens welke nog aan de elektromotor zit en los van het tussenstuk.

Dit is niet het geval bij de motor van Henk. Helaas ben ik de sticker kwijt met het onderdeel nummer maar

deze zal zeker afwijken van die van Henk.

Foto-6G8LEXX4-D.jpg

Link naar reactie

Volgens ETK:

Hydro Unit 54 34 7 119 633 production ended 17.08.2006

Hydro Unit 54 34 7 193 448 production

dus inderdaad een gewijzigd artikel nummer, en -gezien Henk's ervaring- geen verbetering.

aangepast door Shoveltje
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.