Ga naar inhoud

Dak gaat nog maar heel langzaam open.


LexWarez

Aanbevolen berichten

  • Administrator

^ Ik ken de methodiek, maar volgens mij heeft hier op het forum nog niemand zijn pomp (preventief) verplaatst naar de kofferbak. Maak er een leuk uitje naar Zuid Duitsland van en doe (gedocumenteerd) verslag zou ik zeggen! :)

Link naar reactie

Guido, op deze pagina staan meer foto's incl. de endoscoop.

Met de endoscoop bekijkt hij volgens mij hoe ze de motor eruit moeten halen, aangezien ze hier volledig op gevoel moeten werken.

Het schijnt dat er anders knikken in de hydro leidingen kunnen ontstaan.

Hij heeft ook ooit een handleiding online gezet, maar deze werd door iemand te koop aangeboden via ebay, dus heeft hij de pdf
weer verwijdert (helaas)

Link naar reactie

^^ of ik volg een opleiding bij der Harald en voer hier de modificaties uit voor €250,00 ;)

en volgens mij is een voorwaarde dat je kleine partner hebt.

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Zolang je dak werkt zou ik alles gewoon laten zitten. Om nou zomaar in je bekleding te gaan snijden......

Ik denk dat als je de afwaterkanaaltjes schoon houdt, je onmogelijk een pomphuis kan hebben wat onder water komt te staan. Ik denk dat dat àltijd de oorzaak is. (water blijft staan in de bak van de kap en komt tot een zodanig niveau dat het het pomphuis in kan stromen).

Het is dus een onderhouds/zorgvuldigheids kwestie imho (auto technisch schoon houden)

Is je kap soms stuk ofzo?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 1 maand later...

De mijne heeft het vandaag ook begeven. Bij de dealer even om een prijs gevraagd: 286ex voor de pomp 63ex voor een isolatie onderdeel dat erbij moet.

Dit alles in de BTW met manuren (2man 3 uur) zou voor een consument ongeveer 1000 euro incl btw moeten betalen.

Gelukkig heb ik het voor minder kunnen regelen, maar het blijft een hoop geld voor zo'n klein pompje.

Maar ach, wat is een cabrio als je dak niet meer open gaat :)

Link naar reactie

Waarschijnlijk dus een verzopen pomp, oftewel er blijft water in de ruimte staan waar de motor zit en aangezien de behuizing van de pomp omgeven is door schuimrubber(=spons) gaat deze roesten en uiteindelijk stuk.

Ik lees verhalen op internet dat ze de pomp soms weer gangbaar krijgen door een bad van WD40.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Hoi iedereen. Ben helemaal nieuw hier, maar in het echt toch al weer boven de 50. Toch is het geen midlifecrisis de me een Z4 liet kopen, meer de emotie en need for speed. Heb trouwens ook geen toupetje.

De reden dat ik even aanhaak bij "Het dak gaat nog maar langzaam open", is dat de mijne er van het een op het andere ogenblik helemaal mee is gestopt. Zonder voortekenen. Hij ontgrendeld, gaat een centimeter open en dat was het. En als ik op het andere knopje duw, gaat ie weer netjes dicht in de vergrendeling.

Nu las ik de vorige posts hier, en begrijp dat een verroeste hydrauliekpomp vermoedelijk de oorzaak is. Nu ben ik een ontzettende mooiweerrijder (op de motor niet, maar dat is een ander verhaal) en ik kan me niet herinneren afgelopen jaar met deze fijne Z4 3.0 i uit 2003 in de regen of nattigheid gereden te hebben.

Ergo: waar moet ik zoeken / kijken om te checken of mijn pomp ook onder water staat? Waar zittie verstopt?

Ik hoor graag....

Link naar reactie

Welkom hier. Als je dit topic doorleest dan vind je volgens mij alle info die je zoekt.

Het probleem dat je beschrijft komt zeer bekend voor. Motor is defect en zal vervangen moeten worden. Wordt veroorzaakt door een slecht afwatering van de opvangbak van het water dat langs je kap de auto in loopt. Afvoeren raken verstopt en er blijft water in de bak staan waardoor de motor nat wordt en gaat roesten. Uiteindelijk loopt de motor vast. Deze bak wordt ook nat als je de auto wast!

Link naar reactie

Het is idd een kwestie van je afwateringskanaaltjes schoonhouden en zorgen dat ze niet verstopt raken.

Volgens mij kan je alleen goed bij de pomp als je het stoffen dak demonteert.

Link naar reactie

Heeft iemand hier wel eens de actie uitgevoerd zoals deze hier beschreven is ?

Om maar niet in herhaling te vallen, maar het kan dus ook op de aangegeven manier zoals deze in de link staat.

Ik heb al een endoscope aangeschaft, maar denk dat ik de drooglegging dit jaar niet meer redt.

Dus ook nog geen ervaring en how-to helaas ...

Link naar reactie

Hallo,

Mijn eerste bericht op het forum. We hebben sinds september een mooie BMW Z4 (uit 2005) gekocht als 2e hands.

Nu bleek de auto nogal te lekken bij de deurramen en was de bodemstof incl. de matten door-en-door nat geworden van de regen die we afgelopen week gehad hebben. Op het moment dat ik de auto wilde gaan luchten door het dak open te doen heeft het elektrische openen het zicht laten afweten. De motor steunde en kreunde eerst al en stopte toen helemaal. We hebben het dak handmatig weer dicht moeten doen.

Om een lang verhaal kort te houden lijkt het dat we ook slachtoffer zijn geworden dan het wel bekende probleem van een ondergelopen motor (moet nog blijken).

De auto staat op dit moment bij BMW garage en ze lijken niet mee te werken om het probleem op te lossen. Nu lees ik dat toch best wel veel mensen hier last van hebben.

Geeft BMW nu echt niet een stuk coulance en komen de kosten echt voor de eigenaar?

Dat kan toch niet en is toch een hele slechte service van BMW?

Heeft iemand wel een positief verhaal hier aan overgehouden en misschien nog suggesties?

Link naar reactie

Hangt er vanaf of je 'm met garantie hebt gekocht :lol:

Uiteindelijk is het een kwestie van je auto goed schoonhouden en zorgen dat je afwateringskanalen niet verstopt zitten.

Dat geldt voor elk afwateringskanaal en elke auto.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Als je in die koker gaatjes kunt boren, heb je alles dus al los en kun je beter de pomp verhuizen naar de kofferbak!

(hoeft er geen koker weer omheen)

Ook bij vervanging van deze motor door de dealer zou ik hem in de kofferbak laten plaatsen.

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Zoals ik al eerder heb aangegeven, ik heb al een zgn. endoscope aangeschaft om mijn pomp preventief droog te leggen.

Het niet doen en uiteindelijk een defecte pomp vervangen is een kostbare ingreep!

Link naar reactie

Hoi iedereen. Ben helemaal nieuw hier, maar in het echt toch al weer boven de 50. Toch is het geen midlifecrisis de me een Z4 liet kopen, meer de emotie en need for speed. Heb trouwens ook geen toupetje.

De reden dat ik even aanhaak bij "Het dak gaat nog maar langzaam open", is dat de mijne er van het een op het andere ogenblik helemaal mee is gestopt. Zonder voortekenen. Hij ontgrendeld, gaat een centimeter open en dat was het. En als ik op het andere knopje duw, gaat ie weer netjes dicht in de vergrendeling.

Nu las ik de vorige posts hier, en begrijp dat een verroeste hydrauliekpomp vermoedelijk de oorzaak is. Nu ben ik een ontzettende mooiweerrijder (op de motor niet, maar dat is een ander verhaal) en ik kan me niet herinneren afgelopen jaar met deze fijne Z4 3.0 i uit 2003 in de regen of nattigheid gereden te hebben.

Ergo: waar moet ik zoeken / kijken om te checken of mijn pomp ook onder water staat? Waar zittie verstopt?

Ik hoor graag....

Het vervolgverhaal:

ben gisteren met de wijsheid die op dit forum wordt geëtaleerd, naar de garage gegaan waar ik de Z4 vorig jaar heb aangeschaft.

Op het moment dat ik wilde gaan vertellen over de ondergelopen en natte hydraulische motor, wist de garagist me al te melden dat hij van dat Z4-probleem op de hoogte was, en dat het bij mijn Z4 bijna daar NIET aan kon liggen, omdat hij ruim voor de verkoop "als eerste al een gat in de afvoerslang had geknipt" zodat het regenwater vrij weg kon lopen. (??) Dat deed hij "bij elke Z4 die daar binnenkwam"

Tevens had hij een nieuwe manier uitgevogeld om deze hydr.motor te bereiken: linkerachterwiel demonteren, modderplaat uit de binnenkant van het spatbord verwijderen en voila: de hydraulische motor zit in zicht.(volgens hem)

Desgevraagd heeft hij het gisteren even gechecked en kon me melden dat de motor NIET nat was / in het vocht stond en dat het dus een ander probleem moet zijn (electrisch?)

Volgende week ga ik hem brengen om het te laten repareren, waarbij ik er vanuit ga dat de kosten niet boven de 700-800 euro uitkomen. ..... of ben ik nu erg naïef :blink: ??

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.