Ga naar inhoud

Dak gaat nog maar heel langzaam open.


LexWarez

Aanbevolen berichten

Dat hangt er helemaal vanaf waar dat elektrische probleem aan ligt lijkt me.

Dat 'gat in de afvoerslang knippen' bedoelt hij denk ik mee het rubberen rozetje aan de onderkant verwijderen.

Daar zit een soort van rubberen dopje met sneetjes in, vermoedelijk om terugspattend vuil van de wielen tegen te houden.

Ik heb mezelf wel eens afgevraagd of dat ding niet meer kwaad dan goed doet. Maar ja, ik sleutel zó vaak aan mijn auto, en meestal loop ik dat ding dan ook gelijk even na, dus bij mij zit ie nooit verstopt.

Dit ding bedoel ik

IMG_4412copy.jpg

Je kan het rubberen dopje (met een stukje pijp daaraan vast) er gewoon uit trekken om schoon te maken.

Link naar reactie

Het vervolgverhaal:

ben gisteren met de wijsheid die op dit forum wordt geëtaleerd, naar de garage gegaan waar ik de Z4 vorig jaar heb aangeschaft.

Op het moment dat ik wilde gaan vertellen over de ondergelopen en natte hydraulische motor, wist de garagist me al te melden dat hij van dat Z4-probleem op de hoogte was, en dat het bij mijn Z4 bijna daar NIET aan kon liggen, omdat hij ruim voor de verkoop "als eerste al een gat in de afvoerslang had geknipt" zodat het regenwater vrij weg kon lopen. (??) Dat deed hij "bij elke Z4 die daar binnenkwam"

Tevens had hij een nieuwe manier uitgevogeld om deze hydr.motor te bereiken: linkerachterwiel demonteren, modderplaat uit de binnenkant van het spatbord verwijderen en voila: de hydraulische motor zit in zicht.(volgens hem)

Desgevraagd heeft hij het gisteren even gechecked en kon me melden dat de motor NIET nat was / in het vocht stond en dat het dus een ander probleem moet zijn (electrisch?)

Volgende week ga ik hem brengen om het te laten repareren, waarbij ik er vanuit ga dat de kosten niet boven de 700-800 euro uitkomen. ..... of ben ik nu erg naïef :blink: ??

Ten eerste, er zit geen afvoerslang. dus ben benieuwd wat hij dan daadwerkelijk heeft doorgeknipt. nogmaals het heeft weinig zin om de afvoerkanaal open of schoon te houden omdat de hydroagregaat in een koker zit waar water inkomt en niet weg kan.

Ten tweede, wanneer je het binnenscherm ( moderplaat) weghaald kom je echt niet bij de hydroagregaat.

Wat een onzin weer allemaal.

  • Like 1
Link naar reactie

Kan je er niet heel makkelijk bijkomen als je het achterste spatbord (dus het karosseriedeel) eraf zou halen? Of is dat een verschrikkelijk lastig werkje? (om het weer netjes/passend te monteren etc).

Volgens mij is dat wel allemaal gebout.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hallo,

Mijn eerste bericht op het forum. We hebben sinds september een mooie BMW Z4 (uit 2005) gekocht als 2e hands.

Nu bleek de auto nogal te lekken bij de deurramen en was de bodemstof incl. de matten door-en-door nat geworden van de regen die we afgelopen week gehad hebben. Op het moment dat ik de auto wilde gaan luchten door het dak open te doen heeft het elektrische openen het zicht laten afweten. De motor steunde en kreunde eerst al en stopte toen helemaal. We hebben het dak handmatig weer dicht moeten doen.

Om een lang verhaal kort te houden lijkt het dat we ook slachtoffer zijn geworden dan het wel bekende probleem van een ondergelopen motor (moet nog blijken).

De auto staat op dit moment bij BMW garage en ze lijken niet mee te werken om het probleem op te lossen. Nu lees ik dat toch best wel veel mensen hier last van hebben.

Geeft BMW nu echt niet een stuk coulance en komen de kosten echt voor de eigenaar?

Dat kan toch niet en is toch een hele slechte service van BMW?

Heeft iemand wel een positief verhaal hier aan overgehouden en misschien nog suggesties?

Even een aanvulling op mijn ingezonden bericht. We zijn terug gegaan naar de dealer waar we hebben hebben gekocht. Die heeft hem bij de BMW dealer gebracht en wat bleek: de motor was volgelopen met allemaal prut van bladeren etc. Het bekende probleem dus van BMW.

Nu zijn we 900 euro armer maar het dak doet het weer en zou nu verholpen moeten zijn met een extra modificatie die m.i. er al veel eerder door BMW ingezet had moeten zijn.

Als zoiets gebeurd met bijv. remmen waar een probleem mee zou zijn dan zouden ze een terugroep actie hebben gedaan maar nu het een niet levensbedreigend probleem is laten ze de berijders er voor opdraaien. Lijkt mij.

Een klacht brief naar BMW heeft geen zin gehad want je krijgt netjes een afschuif brief terug dat ze niks voor je kunnen (lees: willen) betekenen.

Overigens was bij ons ook de bedrading zo ver heen dat ze die ook nog vervangen hebben.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Mijn softop ging ook steeds langzamer open en dicht en aangezien ik dit gelezen had op het forum wilde ik de afvoerkanalen schoon gaan maken. Dit werd maar uitgesteld en uitgesteld totdat ik dit weekend met de auto in de garage moest om zoizo een grote beurt te doen. Ik met goede zin het dak open willen maken om bij de kanalen te kunnen komt hij niet verder dan ontgrendelen... :blink:

Vanavond aan de zekeringen zitte rotzooien omdat mijn xenon lamp weer eens niks deed en ook gelijk de zekeringen van de automatisch kap eruit gehaald en gecontroleerd. Was niks mis mee en wat denk je? 10 min later doet de kap het weer op volle snelheid.. Ik ben met stomheid geslagen en hoop dat hij zo blijft draaien. wellicht iets wat te proberen valt voordat je een dure motor gaat bestellen.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ook mijn Z is `weer geveld door het hydromotor manco. *Zucht*

Gisteren stukje rijden, dus hup kap omlaag. Deze ging al verdacht langzaam naar beneden. En bij thuiskomst probeerde ik het dakje te sluiten maar kwam niet verder dan halverwege.

Gelukkig kon ik mij nog herinneren hoe ik de vorige keer het dak handmatig gesloten had. Overigens het vergrendelen lukte nog wel elektrisch.

Maar in december 2010 heeft mijn auto al een keer bij de BMW dealer gestaan voor het zelfde probleem er zijn toen de hydromotor, kabelboom en slangen vervangen. En er was mij

verzekerd dat er een modificatie uitgevoerd was waardoor dit niet meer voor zou komen. Iets aan de waterafvoer plug verwijderd of zoiets.

Mijn vraag aan collega Z4 rijders, hebben jullie dit ook aan de hand gehad dat binnen drie jaar de hydromotor opnieuw vervangen moet worden.

Fijne dagen!!!

Michel

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb het zelf niet aan de hand gehad, maar je hoort het zeker vaker. Het enige wat echt schijnt te helpen op de lange termijn is de motor verplaatsen naar de kofferbak. Dan komt de motor als het ware in de uitsparing voor die van het linkerachterwiel. Deze Duitse meneer doet dat bijvoorbeeld semi-bedrijfsmatig ..,.

Link naar reactie

Mag het toch niet hopen dat het over een tijdje weer gebeurd. Net een maand geleden een complete set (motor en bedrading) moeten laten vervangen met kosten a 900 euro. Zou zeggen dat ze het dan niet goed gedaan hebben en dat je, zelfs na 3 jaar, soort van garantie moet hebben.

Deel hier op het forum ook even hoe het afloopt als je wilt.

Link naar reactie

Oei, ook ik heb mijn dakpomp noodgedwongen moeten vervangen. Ik was in de veronderstelling dat dit eens in de 10 jaar zou moeten. Momenteel gebruik ik de ZZZZ alleen bij mooi weer (en wordt dus nooit nat) en twijfel om de ZZZZ wat vaker in te gaan zetten. Dakpomp is immers vervangen en zou nu toch tegen een regenbuitje moeten kunnen, maar als ik bovenstaande lees, is dat niet het geval. Mag toch niet hopen dag een pomp slechts 3 jaar meegaat bij het Nederlandse klimaat.

Leuke link naar de Duitse website, om de pomp in de kofferbak in te bouwen. Als die kerel daar +300 euro voor vraagt en al meer dan 300 klanten heeft, dan heeft ie een mooie business opgebouwd, ik wilde dat ik zo handig was ;-)

Link naar reactie

Ik heb het zelf niet aan de hand gehad, maar je hoort het zeker vaker. Het enige wat echt schijnt te helpen op de lange termijn is de motor verplaatsen naar de kofferbak. Dan komt de motor als het ware in de uitsparing voor die van het linkerachterwiel. Deze Duitse meneer doet dat bijvoorbeeld semi-bedrijfsmatig ..,.

Goede dag.

Ik ben Duits en niet Nederlands (vertaling BING vertaler)

Op de lange termijn helpt eigenlijk alleen maar tot in de kofferbak

- Ik ben www.pixelrichter.de

- Ik zet de pomp in de kofferbak

- Duur 1 1/2 uur

- zonder kap verwijdering, zachte top wordt niet beïnvloed

- Elektrische motor en hydraulische pomp wordt gebruikt

- Alle arbeidsen delen kost 335 euro bruto (€281,51 + 19% = 335 euro)

Vertaling in het Nederlands---> http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=nl&a=http%3A%2F%2Fpixelrichter.de%2F

herzliche Grüße

harald pixelrichter.de

aangepast door pixelrichter
Link naar reactie

Ik Kan alleen maar het bovenstaande beamen:

afspraak per E-mail en toen:

25 augustus 2012 was ik bij Harald Richter en zijn Vrouw Petra om de pomp van mijn Z4 om te laten bouwen in de kofferbak met tevens een bekleding.

ik heb dit uit voorzorg gedaan want mijn Z4 had bij de vorige eigenaar nog nooit in de regen of sneeuw gereden.

De reis naar Hasloch was 380 km en dat is zeker geen straf in een Z

Bij aankomst Kofiie en dan een perfect op elkaar afgestemd team Harald & Petra :clapping:

bij kontrole bleek de afwatering nog net vrij te zijn, alles werd schoon gemaakt (blaadjes die dan voor de afwatering gaan zitten en dan loopt de bak vol

met alle gevolgen vooral in de winter wanneer het gaat vriezen)

Ik heb versteld gestaan hoe snel alles ging, de pomp van mijn Z zag er nog uit als nieuw

Harald doet alles vanuit de kofferbak (mooi alles afgedekt) met kamera, en Petra zit achter de voorstoelen met de handen bij de motor en doet daar haar werk

Daarna een mooi beklede afdekplaat erop alles gecontroleerd ook de olie en toen weer naar huis.

kijk maar eens bij hun op de website wat daar voor kneusjes van pompen tevoorschijn komen en die z.g. dood waren en weer tot leven worden gewekt

en dan weer hun werk doen zoals bij de eerste dag, het geld is het dubbel dik waard.

bij de "vriendelijke dealer" kost het veeeeel meeer en dan wordt de pomp weer op de zelfde plaats gelegd??????? :muur:

mocht er wat aan mijn pomp komen (wat ik bijna uitsluit) dan kan ik de pomp zelf zonder veel poespas vervangen, te gek!! :)

zou graag wat fotos erbij willen doen maar ik weet niet hoe dat gaat?

aangepast door Zetta4
  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Heb zelf de pomp verplaatst op de Pixelrichter manier, viel niet mee viel niet tegen. Wel veel pijn en blauwe plekken omdat we geen endoscoop hadden en daardoor me in echt alle vormen hoeken en gaten moest wringen om het een en ander te zien. Zou het een volgende keer weer zo doen, alleen dan wel met een endoscoop, dat is echt een must

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Het lijkt er helaas op dat ik ook "de lul" ben... Er is echter wel iets vreemds... Vanaf gister gaat mijn dak langzaam open en soms helemaal niet.

Zojuist heb ik nog een rondje gereden waarbij het dak heel erg langzaam open ging. Blijft even stil hangen en gaat dan weer verder. Bij het dichtgaan werd het nog vreemder... Ik drukte het dacht dicht en er gebeurde eerst niets, maar tot mijn verbazing ging 3 seconde later het dak op volle snelheid dicht. Is mijn pomp nu kapot of heeft dit een andere oorzaak? Kan het zijn dat een "kapotte" pomp het soms wel, soms niet doet? Of is dit een probleem met accu of iets dergelijks?

Link naar reactie

Hallo
Er zijn 2 manieren.

- Water in het geval dat de hydraulische pomp bevindt.
Hier is de enige expansie met het schoonmaken en drogen van de motor.

- De andere zou een kabelbreuk zijn.
Daar echter, pleit tegen de snelheid is altijd anders met je. Dus ik zeg "nee kabelbreuk" speciale water is te wijten.

Ik heb nu gemaakt 360 labels, het was altijd water toen het dak langzamer of laat niet meer ging.


P. S.
Ik hoop dat de vertaling programma is goed
<_<

Link naar reactie

Hallo.

Helaas heb ik ondanks dat ik veel op dit forum rondgekeken had niet gelezen over de manier die Pixelrichter hanteert. Wij hebben drie weken geleden een Z4 gekocht met niet werkende kap. We hebben daarom flink wat van de prijs af gekregen omdat de vorige eigenaar uitging van de prijzen die BMW hanteert. Het laten vervangen van de pomp heeft ons 845 Euro gekost. Ik heb de oude pomp nog en die ziet er eigenlijk op het oog niet zo slecht uit. Vorige week hebben we in Duitsland een hardtop gekocht en hoorden van de verkoper dat hij zijn pomp bij Pixelrichter zou laten verplaatsen. Nu heb ik nog 2 jaar garantie en twijfel nu of het misschien toch slim is om hem nu hij nog nieuw is te laten verplaatsen. Had ik er maar net iets eerder van gehoord, of nog beter gelezen op dit forum. Als ik de foto's op de website bekijk lijkt het er op dat de pomp eigenlijk altijd nog bruikbaar is. Zo niet is nieuwe een pomp bij Harald dan misschien ook voordeliger? Het kan natuurlijk aan mijn belabberde Duits liggen dat ik dat gemist heb.

Link naar reactie

translationprogram is not that good, but from what i understand it could be a broken cabble, but it would probably stil be water in the pump room.

only option is to drain the pump room, and let the engine dry.

Yes that's right. The engine is wet and must to be dry.

You must take out the engine. And this is not so easy. please have a look to my homepage, there you can finde some pictures and movies. www.pixelrichter.de

The broken cable, i guess, is not the reason because the speed of the roof is different while the engine stands in water. And this is your description

Link naar reactie

Het lijkt er helaas op dat ik ook "de lul" ben... Er is echter wel iets vreemds... Vanaf gister gaat mijn dak langzaam open en soms helemaal niet.

Zojuist heb ik nog een rondje gereden waarbij het dak heel erg langzaam open ging. Blijft even stil hangen en gaat dan weer verder. Bij het dichtgaan werd het nog vreemder... Ik drukte het dacht dicht en er gebeurde eerst niets, maar tot mijn verbazing ging 3 seconde later het dak op volle snelheid dicht. Is mijn pomp nu kapot of heeft dit een andere oorzaak? Kan het zijn dat een "kapotte" pomp het soms wel, soms niet doet? Of is dit een probleem met accu of iets dergelijks?

kan idd. De corrosie zit nml tussen de magneet, koolborstels en spoel. Door de moter te spoelen haal je de corrosie weg, alleen zijn wel heel vaak de koolborstels aardig versleten doordat de moter constant probeert te draaien terwijl dat niet gaat. Je krijgt dan een spanningsbrug thv koolborstels en spoel.

mijn idee zou zijn vervangen en verplaatsen, want een gereviseerde heeft ook niet het eeuwige leven

Link naar reactie

Hallo.

Helaas heb ik ondanks dat ik veel op dit forum rondgekeken had niet gelezen over de manier die Pixelrichter hanteert. Wij hebben drie weken geleden een Z4 gekocht met niet werkende kap. We hebben daarom flink wat van de prijs af gekregen omdat de vorige eigenaar uitging van de prijzen die BMW hanteert. Het laten vervangen van de pomp heeft ons 845 Euro gekost. Ik heb de oude pomp nog en die ziet er eigenlijk op het oog niet zo slecht uit. Vorige week hebben we in Duitsland een hardtop gekocht en hoorden van de verkoper dat hij zijn pomp bij Pixelrichter zou laten verplaatsen. Nu heb ik nog 2 jaar garantie en twijfel nu of het misschien toch slim is om hem nu hij nog nieuw is te laten verplaatsen. Had ik er maar net iets eerder van gehoord, of nog beter gelezen op dit forum. Als ik de foto's op de website bekijk lijkt het er op dat de pomp eigenlijk altijd nog bruikbaar is. Zo niet is nieuwe een pomp bij Harald dan misschien ook voordeliger? Het kan natuurlijk aan mijn belabberde Duits liggen dat ik dat gemist heb.

ik zou hem uit voorzorg verplaatsen, heb ik ook gedaan. De mijne zag er nog uit als nieuw.

De pompen bij Harald zijn meestal voordeliger, maar dan heb je het over gereviseerde, denk dat nieuw net zo duur is als bij de bmw

Link naar reactie

ik zou hem uit voorzorg verplaatsen, heb ik ook gedaan. De mijne zag er nog uit als nieuw.

De pompen bij Harald zijn meestal voordeliger, maar dan heb je het over gereviseerde, denk dat nieuw net zo duur is als bij de bmw

If after rebuilding the pump breaks down in the future, they can also be replaced by a layman himself. There is no workshop needed. This is the main advantage of my remodeling idea.

Link naar reactie

If after rebuilding the pump breaks down in the future, they can also be replaced by a layman himself. There is no workshop needed. This is the main advantage of my remodeling idea.

Thats why i have replace the pump at exact the same place as you do

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Bij mij dus ook de motor gestopt. Dak gaat stukje open en dan niks meer. Rood lampje. Eerst alle zekeringen bekeken maar daar lag het niet aan. De computer laten uitlezen bij de dealer en die gaf inderdaad een foutcode voor het dak. Ging een beetje depri naar huis toen ik hoorde wat het zou gaan kosten. Op dit forum kwam ik het probleem tegen.

Morgen ga ik een ritje Duitsland maken om hem PixelRichter uit te laten bouwen en te herplaatsen. Hoop dat de pomp nog goed is, maar gezien het enorme aantal goede reacties in zijn gastenboek heb ik er hoop op dat het goed gaat.

Überhaupt een lekker idee dat die motor op een andere plek komt.

Ik zal jullie verslag doen van mijn ervaringen. Is ook wel leuk om even in Duitsland op de snelweg te rijden. Mocht de pomp alsnog ooit kapot gaan dan is hij gemakkelijker te vervangen.

Link naar reactie

Gisteren dus de rit naar Duitsland gemaakt en ik kan alleen maar beamen wat al eerder geschreven is. Het dak werkt weer als nieuw. De pomp was verroest en zat vol met vuil.

Dit stel heeft een methode ontdekt om de pomp eruit te krijgen in letterlijk een handomdraai. Zij is een acrobate die achter de voorstoel kruipt en hij heeft het motortje binnen no-time weer aan de gang :clapping:

Toen ik aankwam waren ze net bezig met een andere Z4 van Duitsers en ook daar werkte het ook goed. Hoewel ik natuurlijk eigenlijk razend nieuwsgierig was hoe ze het nou doen heb ik toch maar niet gekeken want ik kreeg bij de aanblik al pijn in m'n ledematen.

Het is eigenlijk vrij eenvoudig denk ik maar hoewel ik best wel van een uitdaging hou is dit mijn klus niet hoor. Zij vertelden dat de eerste keer dat ze het deden er 3 dagen over deden.

Zeer vriendelijk ontvangen, kopje koffie erbij en in korte tijd werkte het dak weer.

Echt lachen is die Smiley die hij tekent op het motortje dat hij keurig wegwerkt achter een bekleed plankje in dezelfde stof als de originele bekleding. Je ziet er niets meer van. : ) :)

Dak gaat nu nog sneller open en dicht dan voorheen. Hydrauliek motor is dus niet stuk maar moet schoongemaakt, gedroogd en verplaatst worden. Dat is alles. Mocht hij ooit alsnog kapot gaan, is hij makkelijk te vervangen.

Vraag me trouwens af waarom de zekering er niet uitklapt als de motor vastloopt. De storing is wel uit te lezen bij de dealer.

Dit was nummer vierhonderdzoveel voor hem dus inmiddels mag je wel stellen dat hij precies weet wat hij doet. Het is een schone klus en snel gedaan.

Dit is gewoon een must voor elke Z4 e85. Op den duur krijgen ze het allemaal. Dat kan niet anders. Zelfs als je de afvoerkanalen schoonmaakt ben je op den duur aan de beurt. Blaadjes en moddertroep kunnen niet door de afvoerkanaaltjes. Die had ik trouwens schoongehouden maar werkt dus niet.

Op de heenweg was het erg druk op de weg dus kon de Z niet goed uitproberen. Op de terugweg werd het donker en heb ik hele stukken voluit gereden en was weer zeeeeer content met de fijne 6 cilinder motor van de Z.

Dus in de ochtend vanuit Lelystad vertrokken om een uur of 10 en in de avond terug om 22:00. Was goed te doen.

Ik gaf hem nog aan dat hij misschien een keer naar Nederland kan komen en dit op een Z-dag kan uitvoeren. Stond hij wel voor open. Ik kan het iedereen aanbevelen, ook om het preventief te laten doen want je bent een keer aan de beurt. Dit is gewoon een domme constructie van BMW.

In de ochtend vertrokken om een uur of 10. Halve tank benzine om in Duitsland goedkoper te kunnen tanken. Volgegooid in Duitsland en scheuren maar.

Kost dus 2x een tank benzine en de kosten van reparatie 335 euro.

Staat in geen enkele verhouding tot de kosten die de BMW dealer rekent. Daar had ik het ook gevraagd en inderdaad gaf die aan: hele kap moet eruit, hele dag werk en nieuwe motor erin op dezelfde plaats (!?) En dan moet je ook nog net een monteur hebben die dit al eerder heeft gedaan. Anders zit hij tegen een uurtarief van jewelste te klooien met het demonteren van de kap en de pomp. Dan heb je in no-time dus weer hetzelfde probleem.

Ik las hier iemand die met 2 man 10 uur bezig waren geweest om het zelf te doen. Die tijd heb ik gebruikt om alles even lekker schoon te blazen in de Z. en te voelen wat hij kan en waar hij voor gemaakt is.

Kortom een absolute aanrader!!!! en applaus voor deze twee mensen :clapping: :clapping: :clapping: :clapping: :clapping::sSig_goodjob2:

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.