Ga naar inhoud

Dak gaat nog maar heel langzaam open.


LexWarez

Aanbevolen berichten

Naar Rijswijk, BMW Nederland lijkt mij een goed idee, voor dit probleem met het elektrische dak van de BMW Z4. Met de dealer in overleg geweest, zij verwijzen ook naar BMW Nederland, wie sluit zich hierbij aan, gaat dus om de defecte pomp om het dak te openen en te sluiten, mischien kunnen wij iets voor de rijders doen die het nu hebben, en de rijders die het ook gaan krijgen, want ze krijgen het allemaal een keer. Wie sluit aan en heeft iemand een goede ingang bij BMW Nederland.

Ik sluit me aan. Maar ik moet volgende week toch echt richting de dealer want ik vind het maar niks dat mijn dak zo lastig open en dicht te doen is. Gelukkig werkt de handmatige optie nog wel, maar prettig is anders.

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Reden voor een bezoekje aan dit topic:

Mn cabriokap gaat niet meer open.

Onderstaande link werkt ook niet meer :

Zoon Ramin wil het zelf aanpakken. Zijn er How to's over bekend?

Enigste wat ik kan vinden is deze https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=2642

Link naar reactie

Het cabriodak ligt er inmiddels af, Dat was a hell of a job, met een hoop gepiel/geklooi in de kofferbak!! De ruimtes zijn schoon en droog, afvoeren waren niet verstopt..

De motor is duidelijk nat geweest (water liep er uit) Dat is dus blijkbaar regenwater dat langs de motor naar beneden druipt.

De motor zit weliswaar in een waterdicht omhulsel, maar dat werkte dus blijkbaar niet.

Ramin heeft de motor getest met een accu.

Hij draaide heel langzaam rond. Drukte je op het (iets uitstekende) asje, ging hij sneller draaien.

De as heeft dus axiale speling, waardoor de koolborstels waarschijnlijk niet goed langs de collector gaan.

Is mss op te lossen met een inwendig ringetje, maar er gaat een nieuwe motor in en een nieuwe waterdichte omhuizing.

Onderdelen komen donderdag binnen, dus even de billen samen knijpen opdat hij vrijdag klaar zal zijn.

Kosten voor onderdelen ca. 450 Euro.

Kosten aan arbeidsloon bij de Dealer ca 1000 Euro!! Waarschijnlijk zetten ze er 2 man aan, om carosserie/lak schade te voorkomen

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

Zo henk je begint steeds meer op mij te lijken....

Bij mij liggen de remmen rondom ook nog eraf ;)

Vervelend van je dakmotor; duur onderdeel :o

Het gaat bij mij bijna kriebelen om een keer preventief naar die motor te kijken.

Link naar reactie

Ik durfde het bijna niet te vragen :thumbup:

Lukt het een beetje met inbouwen? Iig handig dat je zoon je helpt. Het lijkt me typisch een klusje waarbij je met regelmaat 2 paar handen nodig bent. Zeker als je het de 1e keer uitvoert.

Link naar reactie

Voor de duidelijkheid,

de auto is van december 2007

Hierbij wat plaatjes om te zien waar de afvoergaatjes zitten, Rechterzijde v/d auto zit het gaatje dus onderin, uiterst rechts in een "inham"

De plastic kap is de helft van het "waterdichte" omhulsel van de motor, het schuimrubber erin is drijfnat!

cabriokap1.jpg

cabriokap2.jpg

cabriokap3.jpg

cabriokap4.jpg

cabriokap5.jpg

Het asje dat achter uitsteekt heeft een paar mm axiale speling en is daardoor waarschijnlijk de boosdoener.

  • Like 1
Link naar reactie

Het zou een leuke wedstrijd zijn: bij wie liggen momenteel de meeste onderdelen los? :schater:

Mijn lijstje: (achter) remklauwen, schijven, handremonderdelen, ankerplaten. (voor) bumper, onderbeplating :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Vanmiddag om 17.00 was het klaar. (vandaag 2 man x 5 uur = 10 manuren).

Veel ellende doordat er olie uit het hydraulischsysteem was gelekt dus kap er weer af, olie bijvullen en ontluchten etc.

Gelukkig geen krassen op de carrosserie ( was goed afgeplakt met tape en pakdekens).

aangepast door mohikaan
  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Mooi dat het gelukt is en nog mooier zonder krassen op de carrosserie, kan je onbezorgd het kapje open en dichtdoen tijdens de rit.

Fijne dagen en dat het een geslaagde rit mag worden, wij gaan zaterdag de kids van ride4fun verblijden :)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Zo Henk, ik heb je kapmotor weer aan de praat.

Voor degene die een update nodig hebben:

zo zag de motor eruit:

motor1.jpg

Het pompje binnenin is op zich heel simpel (excentrisch wieltje), maar wel mooi uitgevoerd:

motor2.jpg

motor3.jpg

Eigenlijk was er niet zoveel mis mee. Die axiale speling is ca. 1mm, en dat is op zich wel normaal voor dit soort motortjes. Ook is het normaal dat die speling per exemplaar kan afwijken. Ze worden hiet heel secuur uitgeshimd en dat is eigenlijk ook niet nodig. Die collector is wel breed genoeg voor de koolborstels ;).

Waardoor hij het niet meer deed zal ongetwijfeld iets te maken hebben met vuil/corrosie tussen koolborstel en collector oid.

Ik heb 'm eigenlijk gewoon in wat oude dieselolie gegooid, een uurtje gewacht en toen stroom erop gezet, en tijdens het draaien spoelt hij zich mooi schoon.:

(die dieselolie was al enigzins zwart hoor, dat komt niet allemaal uit het motortje).

Daarna met wat perslucht uitgeblazen en een druppeltje normale olie in het achterlagertje.

Draait weer als een tierelier. Dat hij nu van binnen ietwat vettig is is alleen maar goed tegen verdere corrosie.

Ik dacht er nog wel aan om 'm helemaal te demonteren, maar het is een geklonken behuizing, dus dat krijg je nooit meer 100% mooi dicht.

Eigenlijk een hele eenvoudige fix dus. Het is alleen de vraag als je je kap laat repareren (dus met heel veel arbeidsloonkosten) of het dan verstandig is zo'n gerepareerde motor terug te plaatsen. Een nieuwe motor is natuurlijk altijd beter, ook al loopt deze (zonder dieselolie) weer als een zonnetje.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik zeg ook niet dat elke motor zo te fixen is.

Laat dat ff duidelijk zijn ;)

Niet elke in de soep (nou ja water) gelopen motor heeft natuurlijk exact dezefde schade cq mate van corrosie.

Dat ding van henk zag er nog best aardig uit vergeleken met enkele andere exemplaren die ik op foto's gezien heb.

Daarom is iemand tegen een (nederlands) uurtarief aan zo'n ding laten werken ook niet zo heel verstandig.

Het is jammer dat het zo'n enorme klus is om bij die motor te komen, want ik zou graag een kijkje bij de mijne willen nemen, of deze niet ooit enigzins nat is geweest (ik heb wel geen klachten, maar het kriebelt toch ;))

Ik wil altijd graag de geruststelling hebben dat alles aan mijn Z 100% is, ook al zou ik de meeste zaken zelf kunnen fixen (of misschien wel juist daarom)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Achteraf was het denk ik niet nodig, om ook de hydraulische pomp te vervangen. (het ontluchten van het systeem viel ook niet mee begreep ik.

Zal Ramin eens vragen zijn bevindingen te posten.

Een dag later deed hij, voor de lol, mee aan de Strong Man Run, van Fishersmans Friends,

kon helaas niet gaan kijken omdat we toen in Luxemburg waren

Link naar reactie

Heb het zelfde euvel gehad. De Z4 is van 2004 en heeft 26.000 km gereden. Het dak ging niet meer open. Pomp is inderdaad een bekend mankement. Heb BMW Nederland en BMW Duitsland aangeschreven, maar heb geen positief antwoord gekregen. De BMW dealer is wel coulant geweest. Het was wel een dure reparatie, 700 euro. Dak eraf, nieuwe pomp erin, het afwateringssysteem van de nieuwe Z4 erin en het dak er weer op. Tot nu toe, haha mag ook wel voor dat geld, geen problemen meer.

Link naar reactie
  • Administrator

het ontluchten van het systeem viel ook niet mee begreep ik.

Zal Ramin eens vragen zijn bevindingen te posten.

Vergeten te vragen Henk, of is Ramin nog bezig :lol:

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Even een ouder topic naar boven:

Heeft iemand hier wel eens de actie uitgevoerd zoals deze hier beschreven is ?

Op zich lijkt me het wel een goeie optie om preventief je pomp droog te leggen in je kofferbak, alleen begreep ik dat

Harald Richter gebruik maakt van een endoscoop om de pomp via de kofferbak/achter de bestuurdestoel uit zijn positie te halen.
Het doet het dus zonder gehele/gedeeltelijke demontage van de sofftop.

En onderhand is hij er zo handig is dat ie het in 2 uur fixt en er €250,00 voor vraagt.

Misschien moet ik ook maar een endoscoop gaan aanschaffen.....

Link naar reactie

Als jij daarover nou een howto schrijft (in die link staat helemaal niets namelijk) dan is het forum je dankbaar ;) :thumbup:

Hij snijdt overigens wel je kofferbakbekleding stuk, dus het is wel een destructieve manier tot vervanging (tot op zekere hoogte)

Wat ga je precies met een endoscoop doen?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.