Ga naar inhoud

Z4 gebruikt veel olie


casanova72

Aanbevolen berichten

Z4 gebruikt veel olie

Hallo, 

Mijn bmw z4 e85 2.5i met 192 pk gebruikt veel olie. 1liter op 900 km. Ik zit al een tijdje te zoeken op internet waar het aan kan liggen. De volgende info heb ik voor jullie: hij rookt of dampt totaal niet, niets te zien aan de kvs, ik heb ook niet het idee dat hij minder compressie heeft, loopt en start als een klokje, zeer tevreden over het verbruik van benzine, ik gebruik 5/30 olie. En rij voornamelijk korte stukken 10 tot 25 km bijna dagelijks, 195000 op de teller. Beetje slush aan de oliedop en de pijlstok. Ik lees vanalles over de Karter ventilatie, dat is dan ook het eerste wat ik ga laten vervangen. 

Graag een mening van iemand anders hierover

Groetjes van een bezorgde z4 rijder

Link naar reactie
Op 24-5-2019 om 23:33, Ewout zei:

Iemand was je net voor: Link naar topic

Dat is een compleet ander blok de nieuwere N52, topic starter heeft een M54, en die staan helaas ook bekend om hun olie verbruik.

1 liter op de 900km is idd wel schokkend veel, 

Helaas heeft men bij de M54 gekozen voor een ander soort zuigerveren dan van de M52 die zelden olie verbruik kent.

Carterventilatie is idd een van de dingen die het kan veroorzaken bij de M54, maar bij jou lijkt me meer aan de hand.

Maar je kan idd het eerst proberen deze te compleet te vervangen en over te gaan op een iets dikkere 5w40 olie met de juiste specs.

Maar ik denk dat je er niet aan ontkomt om je klepseals te vervangen.

 

Ook zou je deze fix nog kunnen proberen, de o2 pilot mod.

 

Link naar reactie

Ik ga vrijdag een motorflush laten doen. Iets van dat forte flush erin. M'n garagehouder adviseert me om 150/200km te rijden, niet zwaar belasten, olie eruit, nieuwe erin met iets van spul om de klepseals soepel te maken. Graag een mening van iemand anders hierover. 

 

Link naar reactie

Ik vraag me af wat de theorie er achter is dat een flush in jouw geval iets op zou lossen. Let wel: Ik zeg niet dat het niet zou kunnen, ik begrijp alleen niet waarom het een verschil zou maken.

 

Persoonlijk zou ik daar goed op doorvragen en een slagingskans inschatten.

 

Ik denk dat je het moet accepteren, òf het grondig aanpakken met de motor open, en dat er niet echt tussenoplossingen zijn. Maar ik help het je wel hopen.

Link naar reactie

Bij lekkage langs de klepseals zie je dat ook vaak als een pufje rook bij de start.

 

Ik zou trouwens eerst 10w40 gaan gebruiken (dat hielp bij mij enorm met olieverbruik) en kijken wat daarbij het olieverbruik is dan toevoegingen in je olie gooien die rommelen met de afdichtingen.

Zou lullig zijn als ze bijv. ook je krukaskeerringen gaan aantasten....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

O2 ˜Pilot mod heeft mij (samen met klepdekselpakking vervangen) heel erg geholpen. Verbruik was ook zo'n liter per 8-900km destijds.

Die forté spullen, motorflush kosten alleen maar geld naar mijn mening. Ik denk niet dat je daar iets mee opschiet, ik niet in ieder geval.

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Ik ga vrijdag een motorflush laten doen. Iets van dat forte flush erin. M'n garagehouder adviseert me om 150/200km te rijden, niet zwaar belasten, olie eruit, nieuwe erin met iets van spul om de klepseals soepel te maken. Graag een mening van iemand anders hierover. 

 

Olie ga ik wisselen van 5w30 naar 5w40....en die flush om rommel van sludge wat ik tijdens de wintermaanden heb eruit te krijgen, ik hoop alleen niet dat ik door het flushen de motor zo schoon maak dat ik compressie verlies. Na het flushen goedje erbij om de klepseals soepel te maken. Carterventilatie word voor het flushen de slangen van nagekeken of ze dicht zitten of iets dergelijks... Nogmaals bedankt voor de reacties tot nu toe.... 

Link naar reactie

Beste Casanova

1 Wat is de KM stand ?
2 Hoe is / werd er met de auto gereden (korte stukjes) lange stukken
3 Flushen heeft alleen zin als je weet dat de oorzaak  (vast geplakte  olie schraapveren zijn) en of afzetting op de klep seals  (als gevolg van korte ritjes em matige motor temperatuur /slecht onderhoud enz) (soepel zullen ze niet worden lijkt mij tenzij de seals oplossen o.i.d  weekmaker)

4 Van 5W30 maar 5W40   lijkt mij niet de juiste keuze wat is aanbevolen door BMW ?  Iets dikkere olie kan bij een versleten motor natuurlijk wel iets helpen tegen het verbruik . 10W40  maar check ook  de classificatie van de aanbevolen olie staat in je boekje.

5 carter ventilatie checken goed

6  Bij hogere km standen klepzetels vervangen door nieuwe  ( rook bij  gas los laten van uit hogere toerentallen uit de uitlaat)
7 Bij hoge carter ventilatie overdruk en wellicht slechte compressie druk in de cilinders (bij hogere km standen) zijn de olieschraapveren naast de zuigerveren wellicht versleten..


Maar goed flushen kan helpen bij aangekoekte olieschraapveren en of klep zetels die plakken in plaats van vegen als gevolg van vervuiling in plaats van veroudering /slijtage !
Dikkere olie kan helpen het verbruik te verminderden bij hogere slijtage als gevolg van KM standen en of veroudering.

En als laatste klepzetels  en daarna pas de olieschraapveren op basis van kosten.


Maar ik ga er van uit dat jou garagehouder wel bewust voor flushen kiest  alvorens de klepzetels en of wellicht daarna voor de olieschraapveren zal gaan  vanwege de hoge kosten.
En de overige mogelijke oorzaken van hoog verbruik heeft uitgesloten.
 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik gebruik altijd een litertje diesel bij mijn olie als flush.

Ik laat 'm dan een half uurtje oid stationair draaien en wissel dan de olie.

 

35 minuten geleden, MNZ3M zei:

 maar check ook  de classificatie van de aanbevolen olie staat in je boekje.
 

De vereiste classificatie is ACEA A3.

Dat houdt in dat eigenlijk alle verkrijgbare motorolie met de juiste dikte erin kan.

 

Daarnaast voert BMW ook z'n eigen 'longlife' classificaties, maar dat zijn commerciele classificaties. M.a.w., je kan die classificatie krijgen als je als oliefabrikant BMW een zak met geld geeft :laugh:  (in tegenstelling tot de ACEA, wat een samenwerkingsverband tussen autofabrikanten is en harde, genormeerde eisen stelt aan olieën)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
Op 29-5-2019 om 07:53, GuidoK zei:

Bij lekkage langs de klepseals zie je dat ook vaak als een pufje rook bij de start.

Ik heb net gecheckt, motor warm gereden, heeft toen een uurtje of 5 stilgestaan, daarna weer gestart(mijn vrouw, ikzelf stond achter de auto om te kijken), helemaal geen rook bij de start, totaal niets. 

Link naar reactie
Op 29-5-2019 om 07:53, GuidoK zei:

Bij lekkage langs de klepseals zie je dat ook vaak als een pufje rook bij de start.

Ik heb net gecheckt, motor warm gereden, heeft toen een uurtje of 5 stilgestaan, daarna weer gestart(mijn vrouw, ikzelf stond achter de auto om te kijken), helemaal geen rook bij de start, totaal niets. 

Beste Casanova

1 Wat is de KM stand ?
2 Hoe is / werd er met de auto gereden (korte stukjes) lange stukken
3 Flushen heeft alleen zin als je weet dat de oorzaak  (vast geplakte  olie schraapveren zijn) en of afzetting op de klep seals  (als gevolg van korte ritjes em matige motor 

 

Alle info staat helemaal boven.. 

Link naar reactie

Beste Casanova,

Gezien je KM stand en de korte stukjes rijden + sludge op je pijlstok vulopening is je olie verbruik zeker hoger..
Ik ga er echter van uit dat je olie verbruik niet door lekken ontstaat (uitwendig kleppendeksel oliekeerringen enz) en dus verdwijnt of als gevolg van verbranding via je uitlaat .
Niet altijd bij  stilstand goed te zien maar meer bij het rijden optrekken en plots gas loslaten  .
Of wel inwendig wordt geconsumeerd gescheurde kop,koppakking  als gevolg " sludge " water in de olie.  Hoe is je koelvloeistof niveau en kleur ? (geen koelvloeistof lekkage systeem op druk testen om lekkage uit te sluiten)

Voor als nog als er geen logische  oorzaak voor de sludge is. (olie regelmatig verversen  al naargelang het gebruik,) carter ventilatie controleren.

Overschakelen op iets dikkere olie 10W40/60 .

En anders zul je toch als je het verbruik naar beneden wil brengen en de andere oorzaken helpen of zijn het niet .Zul je toch je klepzetels en zuigerveren dienen aan te pakken. Maar dat is vaak een kostbare zaak.

En dan is dat beetje extra verbruik met iets dikkere olie nog wel te doen. (Hij heeft dan ook al 200.000,- op de teller. En regelmatig ook wat langere stukjes rijden zodat de motor goed op bedrijfstemperatuur kan komen en zich zelf kan reinigen.(tegen sludge vorming)

 

Zeker als je zegt,mijn auto rijd nog perfect en rookt eigenlijk ook niet.

 

Link naar reactie

10w40 zou niet goed zijn voor de vanos, die zou dan niet goed gesmeerd worden en kunnen er problemen mee ontstaan. Kvspijl is in orde en ziet gewoon normaal uit. Ik rij ook regelmatig 100km stukken op de snelweg. En je merkt dan dat ie echt goed los komt. Maar ik heb ook totaal geen rook, ook niet tijdens het rijden. Het ziet er naar wat ik denk toch uit dat het de Karter ventilatie moet zijn, maar je weet nooit zeker. Daar zal ik vandaag achter komen bij de garage. 

Link naar reactie
2 uren geleden, casanova72 zei:

10w40 zou niet goed zijn voor de vanos, die zou dan niet goed gesmeerd worden en kunnen er problemen mee ontstaan.

 

Dit is onzin.

 

Als er iets niet heel kritisch is voor smering (dikkere smeermiddelen that is...), dan is het de vanos.

Sterker nog, de vanos is kogelgelagerd (naaldlagers). De ruimte tussen kogels (of naalden) is zoveel groter dan bij bijv. glijlagers, dat deze alleen maar profijt hebben van een dikkere olie.

Die blijft er meer in hangen.

Normaal worden kogellagers en naaldlagers zelfs met vet gesmeerd, maar dat is in een hete motor natuurlijk niet mogelijk.

Hetzelfde geldt voor de helix tandwielen. Ook daar is de speling zó groot dat dikkere olie alleen maar profijt heeft. Sterker nog, normaal worden tandwielen met 75w90 oid gesmeerd, maar dat is in een motor onmogelijk vanwege aanwezige glijlagers.

 

Dus ik weet niet wie je die wijsheid vertelt heeft, maar die persoon had niet veel verstand van of smering, òf uit welke componenten de vanos opgebouwd is. (of beide.....)

Sowieso leven wij in een heel mild klimaat, dus is het hier amper een probleem om de koude viscositeit van de olie wat op te schroeven.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Het enige waar dikkere olie kwaad zou kunnen, is daar waar de toleranties het kleinst zijn. Dat zijn dus de glijlagers: drijfstanglagers, krukaslagers, nokkenaslagers.

Echter is het meestal het geval dat dikkere olie niet zoveel kwaad kan: de oliepomp pompt echt wel door, sterker nog, dikkere olie kan voor een hogere oliedruk zorgen, en het gevolg is niet dat de oliefilm in glijlagers aangetast wordt, maar dat het hooguit iets minder snel ververst wordt. Dat is vooral bij de koude start goed, omdat je er dan meer voor zorgt dat er olie achterblijft als de motor afkoelt en dus ook aanwezig is als de motor start.

Het is vooral dunnere olie wat echt voor schade kan zorgen. Dus dat de oliefilm te dun tijdens warme loop, en dat het ook na uitzeggen uit de lagerspelingen loopt wat bij de koude start voor slijtage zorgt.

Waarom dan niet motoren op dikkere olie ontwerpen: rendement.

Dikkere olie zorgt voor iets meer verlies en daardoor een iets hoger brandstofverbruik.

Met modernere fabricagetechnieken kunnen de toleranties van onderdelen verkleind worden en daardoor is dunnere olie mogelijk, maar vroeger hadden alle auto's dikke olie.

 

Ook is het zo dat je je oliedikte kan aanpassen op het klimaat. Dus als je in de winter in siberie zit is het logisch 0w30 te gebruiken, en zit je in arabië, zou je zelfs 20w60 oid kunnen gebruiken als je daaraan kan komen.

Link naar reactie
4 uren geleden, casanova72 zei:

 Daar zal ik vandaag achter komen bij de garage. 

Dan zou ik ook de oliedruk en compressie laten meten. Met die waarden in de hand heb je , of de oorzaak, of kun je een aantal gissingen uitsluiten

22 minuten geleden, GuidoK zei:

Het enige waar dikkere olie kwaad zou kunnen, is daar waar de toleranties het kleinst zijn. Dat zijn dus de glijlagers: drijfstanglagers, krukaslagers, nokkenaslagers.

In een motor met 200.000km zijn die toleranties niet zo klein meer.  Lekker dikke olie er in doen!

 

  • Like 1
Link naar reactie

Ja precies, 200dkm en de klacht van olieverbruik.

Het is allicht de moeite waard 10w40 te proberen.

Het enige nadeel is dat 10w40 niet als volsyntheet te krijgen is, alleen als halfsyntheet. (ik kon het niet vinden althans, ik gebruik zelf total quartz 10w40)

Wellicht is volsyntheet ook niet nodig omdat het verschil tussen koude viscositeit en warme viscositeit kleiner is (dat is 1 van de grootste uitdagingen om olie te maken)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
1 uur terug, casanova72 zei:

Ik wil ook nog graag in een nieuw topic een foto laten zien van mijn kilometerteller, er is iets vreemds aan, maar het bestand is te groot. Iemand een oplossing hiervoor? 

Ja, donateur worden van dit mooie forum......

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.