Ga naar inhoud

INSCHRIJFTOPIC Water, heide & hunebeddenrit - zondag 2 september 2018


mohikaan

Aanbevolen berichten

Rit door kop van Overijssel en Drenthe  (ca. 180 km)

Start locatie       : Ellys Beach Restaurant      Veneweg 294,          7946 LX Wanneperveen  (bij Giethoorn)       Ontvangst 09.30-10.00

Lunch locatie    : Landhotel Diever                 Groningerweg 6,      7981 LA Diever                   (bij Steenwijk)

Eind locatie,       :  Herberg van Anderen       Nijend 2,                     9465 TR Anderen             (ten oosten van Assen).

 

Route bestanden :    Hunebedden Ochtend04.gpx                                     Hunebedden Middag04.gpx     

     

Inschrijfgeld voor Ontvangst koffie "met gebak "  + lunch =  €. 24,00 pp.           3 gangen diner  €.  32,00   

                                Ontvangst  + lunch+ Diner totaal dus 56 Euro pp.                   

 

Graag snel betalen :    H,Blazer   NL74 INGB 0685 220 656 

  

Hiernaast, de menu keuze lijst voor het diner.      menu 2 sept2018.docx

 

Graag nu alvast  per forum naam aangeven wat je wil bestellen als voor- en hoofdgerecht.

Bijv         deelnemer X : voorgerecht 2xvis,                Hoofdgerecht 1x vis+1x vegetarisch 

               deelnemer Y: voorgerecht 1xvis+1xvlees   Hoofd gerecht 2x vergetarisch    etc.

 

Forumnaam                Lunch        Diner                                                                              Bestelling voorgerecht             Bestelling Hoofdgerecht

01 Mohikaan                1x                1x           Henk                                                                    xvis                                                1x vlees

02 BMW-Z-CSI           2x                2x          Rob+Richelle                                                       1xvis + 1xvlees                             2xvlees

03 Shoveltje                2x                2x          Cees+Mary                                                          2xvlees                                          2xvlees

04 Menko                    2x                2x           Menko en Hildegard                                         2xvlees                                          1xvlees  1xvis

05 2,5Si                        1x                 1x           Maurits                                                                1x vis                                               1x vlees

06 Gessel                    2x               2x            Cock en Jaqueline                                           1x vlees +1x Vegetarisch               2xvlees

07 Individual               1x                1x             Jeroen                                                                1xvlees                                            1xvis

08 Ka4                          1x               1x             Karin                                                                   1xvlees                                            1xvis

09 MaRRco                  2x                2x           Marco en Cristina                                             Vis+vlees                                         2xvlees

10 Daklooz                   2x                2x           Gerry en Marianne                                           2xvlees                                            2xvlees

11  CorVh                      1x                ---            Cor                                                                     xxxx                                                  xxx

12 Snaatje                    2x                 2x           Ans en Co                                                          2xvis                                                 1xvlees + 1 x vis                      

13 Z-ttree                     2x                 2x           Ed en  Carla                                                       1x vis +1x vis gluten vrij                 1x vlees + 1 x vlees glutenvrij

14 Delta737 ---------------------- 2x           Herbert en Hendrika.                                      2x vlees                                            2x vlees

15 Z4andMore            2x                 ----         Marion en Harrie                                                xxxxx                                                xxxx

16 Martind8d              2x                 ----        Martin en David                                                  xxxxx                                                xxxx

17 Easy Rider              2x                =--           Frank en Karin                                                    xxxxx                                                xxxx

18 Bumble Beemer   1x                ---           Cor                                                                        xxxx                                                   xxxx

19 GuidoK                   1x                1x            Guido                                                                    1xvlees                                             1xvlees

20 TZ3                         2x                2x            Tom en Anja                                                        2x vlees                                           1x vlees + 1x veggie

 

Voorlopig      ..31.. lunch gasten en 25 voor diner  De restaurants zijn betaald!

 

21 Lady&Co                                                  Hans en Gillaine              Gaan niet mee, wegens geen oppas voor hondje Igor. jammer!

21 

22 

23 

 

TomTom en BMW Routefiles staan HIER.

 

aangepast door mohikaan
Mijn eigen bestelling toegevoegd :-)
Link naar reactie

Info over de ochtendrit:

We starten vanaf een zonnige terras aan het water in regio Giethoorn en rijden langs de oude veenmeren Beulaker en Belterwijde (Eigenlijk volgelopen veenafgravingen na een dijkdoorbraak in de Zuiderzeedijk). We volgen deze oude zeedijk richting Friesland.

Rechts van de dijk is Overijssel, Links de bodem van de vroegere Zuiderzee (nu NoordOostpolder). Merk op hoe ondiep de zee daar was!

We rijden langs de vroegere Zuiderzeestadjes; Vollenhove en Blokzijl. Dit waren vroeger rijke havensteden, nog te zien aan de vele mooie huizen.

Vervolgens door het natuurgebied “De Weerribben” naar Giethoorn.

 

De Kop van Overijssel biedt vooral Laagland, boerderijen met rieten daken, slingerende landweggetjes en water, De doorgaande vaarwegen zijn in de zomermaanden druk met watersporters die van West-, Midden- en Zuid Nederland naar Friesland en Groningen varen.  Er zijn veel hoge bruggetjes met de bekende lage bootjes (punters)  met daarin vooral veel Chinezen, waar Giethoorn een populaire vakantie bestemming voor is!

Het grootste deel van de rit gaat echter door Drenthe. Langs en door heidevelden en hunebedden. Voor de lunchpauze rijden we door het. Dwingelderveld,

 

Let op dat je de laatste km naar het restaurant door het dorpje Diever rijdt. 400m voor het restaurant ligt dan een hunebed.

Als je de route zelf afkort, kan het zijn dat de navigatie je over een zandpad naar het restaurant geleid.

kaart-ochtend.png

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

 

Na de lunch rijden we na het dorpje Diever door het  Drents-Friese Wold dit is een groot aaneengesloten natuurgebied op de grens van de provincies Friesland en Drenthe. Dit Nationale park bestaat uit bos, heide en stuifzanden. Hierna rijden we naar het N.O. grofweg "met de klok mee"met een grote boog rondom de stad Assen. Hierbij "rijgen" we een aantal natuurgebieden aan elkaar. O.a. Wasperveld./ Fochteloerveen/ Balloerveld, ..../ Hondsrug., diverse boswachterijen. Brink- en Esdorpen.kaart-middag.png


We eindigen de rit in Natuurgebied de Drentse Aa, ten Oosten van Assen, in het dorpje Anderen. We zouden de route nog veel langer kunnen maken want het mooie natuurgebied 'De Hondsrug', loopt verder tot voorbij Emmen. 

De 'Hunebedden Highway''. 
Deze route loopt van Zuidlaren/Assen via Borger naar Emmen. Wij  doen dit gebied niet aan, maar kan leuk zijn voor mensen die dag eerder komen/dagje blijven. 
 
Bij Borger liggen op relatief korte afstand van elkaar 19 van de 52 Drentse hunebedden.  Meer info op internet, maar leuker is het Hunebedcentrum in het dorp Borger, op een steenworp afstand van het grootste hunebed van Nederland. Het museum beschikt over een museumwinkel, een museumcafé en een kenniscentrum.: Hunebedstraat 27, 9531 JV Borger. Om de rit niet te lang te maken, is dit gebied niet opgenomen in de rit.,  

 

 Noord-Oost Nederland heeft prachtige natuurgebieden en interessante steden als Groningen en Sneek. Denk ook aan Urk, bootje huren in Giethoorn, de Wadden-eilanden, Friesland (Steden en meren) en de IJsseldelta met o.a Kampen en Zwartsluis. Voor mensen die van ver komen is het zeker de moeite waard om er 1-3 dagen aan vast te plakken.

 

Wanneer bloeit de heide? 
De hoofdbloei begint meestal halverwege augustus. Vocht is daarbij een belangrijke factor. Struikheide, de heidesoort zo mooi paars kleurt, gedijt op droge grond. In een nat jaar begint de bloei wat eerder. 
Gezien de droge zomer tot zover, komt alles waarschijnlijk ietsje later op gang en staat alles op 2/9 in volle bloei. 

 

aangepast door mohikaan
Link naar reactie
  • Administrator

Zet ons er maar bij Henk!

aangepast door BMW-Z-CSi
Zelf al gedaan...
Link naar reactie

Nogal een grote overlap qua route met een rit die ik nog in gedachten had voor het voorjaar/vroege zomer :221_see_no_evil:

Dus ik kan weer even terug naar de tekentafel. :whistle: Maar als je nog tips nodig hebt rondom de route (ik woon immers in de regio), dan help ik je graag!

 

Zet ons (Herbert en Hendrika) er onder voorbehoud maar bij. 

Link naar reactie
  • Administrator

Oeps vergeten ondanks de vooraankondiging drukdrukdruk

2 personen ovb 3x lunch

Link naar reactie

Hunebedden?! 

 

De Z4 is gekocht, staat nog niet eens op mijn naam. Maar om mee te kunnen moet ik snel reageren zie ik. We gaan ervoor. 2 pp. all in. Erik & Corine.

image.jpeg

aangepast door Hunebed
Link naar reactie

Henk, kan nog, laatste plekjes.....graag 2x luch & diner!  :clapping::default_cool:

Link naar reactie
20 uur geleden zei Delta737:

Nogal een grote overlap qua route met een rit die ik nog in gedachten had voor het voorjaar/vroege zomer :221_see_no_evil:

Dus ik kan weer even terug naar de tekentafel. :whistle: Maar als je nog tips nodig hebt rondom de route (ik woon immers in de regio), dan help ik je graag!

Had de rit al in oktober in de forum agenda laten zetten. 

Zie het op deze datum, vooral als een Heiderit, Ga daarom alle heidevelden aan elkaar rijgen (gaan trouwens weinig autowegen doorheen, en dat is maar goed ook, zei de natuurliefhebber:cool:!)

 

Als je op google Motorroute intypt + trefwoorden als Drenthe, Hondsrug, Emmen, Zuidlaardermeer etc, komt er een lijst met mogelijke routes, die iedere keer weer andere wegen aandoen . (Ik ga op de Hondsrug niet Noordelijker dan Assen).

Link naar reactie
  • Administrator
12 uur geleden zei mohikaan:

Slechts 2x? Eet Monique niet mee?

Scherp Henk....aangepast 😌

  • Haha 1
Link naar reactie
2 uur geleden zei mohikaan:

Had de rit al in oktober in de forum agenda laten zetten. 

 

... Zuidlaardermeer ... (Ik ga op de Hondsrug niet Noordelijker dan Assen).

Daar had ik dan overheen gelezen Henk. Ook helemaal geen punt hoor, ik heb geen patent op het gebied, en ook nog genoeg andere ideëen! :kisstogether:

Het aanbod om te helpen met de route blijft staan, maar voel je ook vrij als je hier geen gebruik van wilt maken :thumbup:

 

P.S. het Zuidlaardermeer ligt wel noordelijker dan Assen hoor. :blush:

Link naar reactie
  • Maurits sloot dit topic
  • BMW-Z-CSi Losgeprikt en Niet in de spotlight dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.