Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Ook kleine dingetjes zijn belangrijk: de veer die het koppelingspedaal in positie houdt had de geest gegeven (een bekende zwakke plek) en die is al een jaar of tien(!) no longer available bij Jaguar. Ik kon een paar veren (voor Land Rovers) vinden die er op leken, maar nét niet goed genoeg: dat had boor- en freeswerk in de pedaalbox betekend. 😞

Voor een ridicule prijs bood eBay uiteindelijk uitkomst: een NOS-exemplaar ligt nu in de werkplaats...

 

46647556084_b3f92336e0_z.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

^^ verenstaal is niet bepaald makkelijk te verwerken én je wil qua veerspanning zo dicht mogelijk bij de originele specs blijven, om te voorkomen dat je pedaal te licht of juist te zwaar beweegt.

 

Als ik geen vervanger had kunnen vinden had ik op basis van de gebroken veer een nieuwe laten maken, was misschien niet eens veel duurder geweest...

Link naar reactie

Een van de vervelendste dingen om bij een XJ-S (of oudere XJ's) aan te werken is de remmerij aan de achterzijde...

De achteras heeft 'inboard'-remmen: goed voor het ongeveerd gewicht maar een drama om onderhoud aan te plegen.

 

Ik vond het geen gek idee om de remslangen te vervangen; die zullen er na drie decennia niet beter op zijn geworden...

En als dat dan tóch moet gebeuren, dan geldt ook hier weer het motto: in één keer goed!

 

47366301412_f87c26ee24_z.jpg

Goodridge RVS-slangen voor de vooras...

 

46403014705_3928f9be12_z.jpg

... en de Easy Bleed-kit van Fosseway voor de achteras: hiermee wordt het ontluchten/vullen van het remsysteem nét zo makkelijk als op een wagen met reguliere, 'outboard' remmen. 

Link naar reactie

Makkelijk is misschien te makkelijk gezegd, maar is het niet makkelijker om het hele subframe er onderuit te halen? 

 

As los, remleidingen los, vier rubber steunen los. Die zullen ook wel hun beste tijd gehad hebben? Of zijn die reeds vervangen? En dan kan je overal prachtig bij.

Link naar reactie
3 uur geleden zei Ewout:

,,,maar is het niet makkelijker om het hele subframe er onderuit te halen?

Voor één keertje wel.

Het idee van deze modificatie is dat wisselen/flushen remvloeistof en bijbehorende ontluchten níet iedere keer betekent dat je je diff plus subframe moet 'verhuizen'.

 

Ophangingsrubbers zijn allemaal nog goed, maar ook daar heb ik plannen mee... 😉

De radiusarmen worden vervangen door nieuwe exemplaren die compatibel zijn met een stabilisatorstang voor de achteras, Die liggen al op voorraad (net als die stabi) en zijn - vanzelfsprekend - voorzien van gloednieuwe rubbers.

 

Als het spaarvarken meewerkt gaat het diff er ergens volgend jaar uit, om dat door eentje met andere gearing te vervangen.

Dan neem ik meteen mee wat ik dan aan dubieuze rubbers tegenkom.

 

Nog genoeg te doen dus... 😎

Link naar reactie

Gisteren had ik én een vrije dag én was het ideaal buitenknutselweer.

Dus: m'n Insignia in de openlucht geparkeerd voor een relatief klein klusje: een nieuwe klepdekselpakking en bougieringen.

 

Ik zag af en toe wat rookwolkjes in de motorruimte en die klepdekselpakking is verdachte nummer 1:. Het motorblok is licht gekanteld richting uitlaatzijde gemonteerd en een versleten klepdekselpakking zorgt dan dat er olie op het uitlaatspruitstuk lekt, een klassiek recept voor rook op een plek waar 't niet hoort.

 

Meer dan twee schroevendraaiers, een tube Hylomar voor de halvemaanrubbertjes en wat poetsdoeken was er niet nodig: eindelijk eens een klus zonder gedoe!

 

47446956601_ab7ab73b82_z.jpg

 

32505221917_c732eef26c_z.jpg

 

Althans, geen gedoe?

De rook-onder-de-motorkap was na deze klus wel minder, maar niet weg...

 

Filmpje met rookeffecten hier: https://www.flickr.com/photos/pimgmx/32505221177

 

Oftewel: meerdere oorzaken voor één symptoom... 🤬

Met de verse klepdekselpakking gemonteerd is de rook witgrijs en komt evident van het achterste uitlaatspruitstuk.

Dat wordt een klus voor volgend weekend: ik heb net een nieuwe spruitstukpakking en koppeling voor de downpipe besteld, hopelijk is door beide te vervangen het eindelijk over met de rooksignalen!

 

 

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

De XJ-S-conversie vordert gestaag...

 

... ook al ziet het er voor de buitenstaander misschien anders uit! 😉

 

46584123815_70bf34af21_z.jpg

 

47499517361_bdd49b818a_z.jpg

 

Het interieur is nu aan de beurt: middenconsole en pedaalbox eruit voor de laatste loodjes: plaats maken voor een box met drie pedalen, ruimte creëren voor de pook én een drietal kleine elektro-modificaties (remschakelaar, achteruitrijverlichting, ongedaan maken startblokkering automaatpook) voorbereiden.

 

47499517201_3ea4c949b7_z.jpg

Voor mijn bezoekje had ik de 'nieuwe' pookknop meegenomen, nu nog op jacht naar iemand die 'm voor me gaat bekleden.

 

De donorpedaalbox is opnieuw opgebouwd: nieuwe rem- en koppelcilinders én die pedaalveer van een paar posts eerder.

 

46584123955_e8b44c2760_z.jpg

 

Dit wordt een van de laatste grote modificaties: de nieuwe pedaalbox is RHD, waardoor de pedalen niet in een LHD voetenruimte passen...

De arm van het koppelingspedaal is staal, en kan na verhitting in de juiste vorm gebogen worden. Dat gaat niet op voor het rempedaal: de arm daarvan is gietijzer. Mijn oldschool garagist is niet voor één gat te vangen: de LHD pedaalarm wordt overgezet naar de RHD box, waarna het automaatpedaal naar de Weight Watchers gaat, en met hulp van een slijptol dezelfde afmetingen krijgt als het veel kleinere handbak-pedaal.

 

And talking about oldschool: dit gebruikt de garagist als naslagwerk naast de ombouwinstructies van Simply Performance... 😲

 

46584123625_fe8625abb2_z.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Lekker bezig met al die klussen zeg. En wat een prachtig werkplaatsboek! Lijkt uit de 17e eeuw te komen ofzo. Als je aan de hand daarvan je auto weet te fixen dan is dat echte ambacht!

 

Succes.

  • Thanks 1
Link naar reactie

En wat een prachtig werkplaatsboek! Lijkt uit de 17e eeuw te komen ofzo.

Geeft aan dat er veel stuk kan en dus reeds vaak is gebruikt. Voor de sleutelaar een feest. Voor en de berijder🤬 bij pech.
Maar ja een echte katten liefhebber.
Vandaar dat katten dienaren hebben.

Mauw en Ciao.JPG

Link naar reactie

Voor de afwisseling eens niet gesleuteld: de Insignia ontschorst, een grondige wasbeurt gegeven én de boel een kleine anderhalf uur lang goed warmgereden.

Alles gedroeg zich keurig, en zo lang er maar rijwind was, viel zelfs het lekkende spruitstuk mee. 😉

 

47540923821_493dcea2a1_z.jpg

  • Thanks 1
Link naar reactie

Het was optimaal buitensleutelweer dit weekend, dus maar weer eens aan de slag...

 

46646844745_fa49c6c648_c.jpg

 

Het hitteschild was er in een vloek en een zucht af, maar het was nog steeds lastig te zien wáár het lek nu precies zat.

Van bovenaf kon ik niet veel meer doen dan de spruitstukken en flenzen van de downpipe bekijken en aanpakken: na wat kruipolie, een paar dop- en ringsleutels en wat bekraste onderarmen waren die gelost.

 

Goede nieuws was dat de spruitstukken NIET gescheurd waren, en er voor hun leeftijd en kilometrage nog aardig schoon uitzagen.

 

46646844855_727e359d94_c.jpg

 

Voorste spruitstuk voor schoonmaken:
46646844375_eaced0cfb4_c.jpg

 

Acherste spruitstuk en oude pakking:
47509477092_1593684650_c.jpg

 

Het pasvlak op het motorblok schoongemaakt, daarna nieuwe pakkingen erop:
46646844205_0fe50e7f6f_c.jpg

 

46646844525_780b7bd711_c.jpg

 

Vóórdat de spruitstukken terug gingen heb ik eerst de draadeinden voor de downpipe-flenzen schoongemaakt met een M10x1 snijplaat, de flensmoeren gingen daardoor makkelijker vast dan los, een prettige bijkomstigheid met de minimale manoeuvreerruimte voor m'n ring-ratelsleutel!

 

Alles bij elkaar een bevredigende klus, op het eindresultaat na: het is weer wat beter onder de motorkap, maar nog niet goed genoeg... 😞

Er zit nog steeds een lekje, zo te zien aan de motorzijde van de achterste downpipe, een paar cm onder de spruitstukflens. Van bovenaf is dat lek niet eens te zien, laat staan dat ik er überhaupt op die manier bij kan...

 

Dus: óf een brug huren om het zelf proberen aan te pakken, óf de luie-maar-duurdere route en de XJ-S garagist vragen of-ie dit voor me op kan lossen...

 

Zoals altijd: wordt vervolgd!

Link naar reactie
  • Administrator

Poepelepee, dat is qua eindresultaat jammer! Wordt het voor jou zo onderhand geen tijd voor een eigen (mobiele) brug?

Link naar reactie

En om de lezers - hopelijk - beter te laten snappen wáárom ik mezelf al die ellende op de hals haal: hierom...

 

 

Deze XJ-S heeft dezelfde handbakconversie als waar ik mee aan het stoeien ben, een vergelijkbaar uitlaatsysteem én dezelfde inlaat-mods die ik nog op de plank heb liggen. Niet slecht, toch?

 

En omdat er best een beetje verschil mag zijn gaat er bij mij nog een (OEM, natuurlijk.... 😎) Momo-sportstuur in, om het soortgelijke taxistuur als in de video te vervangen...

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.