Ga naar inhoud

Leedvermaak is ook vermaak: Pims roestige kater


pimgmx

Aanbevolen berichten

Woepie, dat verwacht je niet van een zacht zoefende roofkat, geweldig en min of meer kippe vel Pim.

Link naar reactie

Weer een stap de goeie kant op: een op maat gemaakte Goodridge RVS/Teflon koppelingsslang, bovenin de foto het oude exemplaar.
Een originele is (verrassing!) al tijden niet meer te krijgen bij Jaguar, maar da's eigenlijk niet erg als je voor een paar tientjes een upgrade als deze kunt krijgen!

 

40648751043_b3c7214801_c.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 15-4-2019 om 18:56, pimgmx zei:

Weer een stap de goeie kant op

Die koppelingsslang zit erin en het koppelingssysteem is ontlucht, dezer dagen wordt het interieur teruggebouwd, en is deze monster-mod klaar...

 

Volgens mijn Jaguar-roodkapje is het uitlaatgeluid na de upgrades niet te versmaden; om de spanning hoog te houden heeft-ie me daarom géén filmpje van het resultaat gestuurd. 😂

 

Om deze mijlpaal te vieren heb ik als kers op de pudding een volgereviseerd 3.54 LSD besteld,

Dat differentieel heeft optimale gearing voor de 'nieuwe' versnellingsbak en vervangt het af-fabriek 2.88 diff.

Het verschil in gearing zorgt voor goede accelleratie in lagere versnellingen, de 5e versnelling van de Getrag 265 werkt als overdrive en zorgt dat je lange afstanden kan rijden zonder idioot hoge toerentallen en dito brandstofrekeningen...

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 30-4-2019 om 13:53, pimgmx zei:

...als kers op de pudding een volgereviseerd 3.54 LSD besteld,..

Dat ging rap: in nog geen anderhalve week lukte het m'n hofleverancier om een volledig gereviseerd diff voor me op te bouwen én het hier af te laten leveren!

 

46894753305_6e542d920b_c.jpg

 

Dezelfde leverancier lukte het om in twee werkdagen een nieuwe achteruitrijverlichtingsschakelaar (12X woordwaarde) te leveren, een onderdeel dat volgens JLR niet meer leverbaar is. Goeie service van die Britten! 

(waarschuwing: sluikreclame)

 

33910531198_50ba712597_c.jpg

 

De oude schakelaar was niet meer helemaal fris, met één aansluitpin op punt van afbreken was dit een betere oplossing dan te proberen dat pinnetje te fixeren...

 

 

Link naar reactie
58 minuten geleden, 2.5si zei:

Wat is de prognose qua tijd tot rijdend?

Ik zie mijn garagist later vandaag, planning is als volgt:

- ombouw handbak afronden

- naar schadebedrijf om opnieuw te spuiten, nieuwe dakhemel en raamrubbers te plaatsen

- naar de RDW 

- rijden!

 

Als het schadebedrijf op korte termijn plek heeft verwacht ik nog deze zomer mobiel te zijn.

Kleinere modificaties doe ik tussen de bedrijven door, komend najaar kan dan Fase II gedaan worden: de modificaties aan de ophanging, remmerij en het nieuwe diff.

 

Link naar reactie

^ And even nicer: ik was vanochtend vroeg in de werkplaats, en de klus is mechanisch/elektrisch geklaard.

Een paar laatste afwerkdingetjes (de Japanse uitlaattemperatuurwaarschuwingsretrofit eruit slopen, startmotorkabel extra ommantelen tegen slijtage, uitlaatbeugels fixeren) en m'n garagist is voorlopig uitgeknutseld!

 

33939249228_263b3d724e_c.jpg

De vers gefineerde 'ski slope' laat de pookknop er nóg armzaliger uitzien...

 

Behalve statische plaatjes nu ook wat geluid: vanochtend hoorde ik voor het eerst de nieuwe soundtrack...

Ik ben niet ontevreden met het resultaat van een paar kilo RVS!

 

Klik op de plaatjes hieronder voor een kort filmpje:

 

1 - koude start

33939249878_f20222c9bb_z.jpg

 

2 - beetje gas erbij...

47764234002_e413c3be6d_z.jpg

 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

We zijn weer een hoofdstukje verder...

 

De gemodificeerde roofkat is terug op honk, evenals ettelijke kilo's aan intussen-overbodige onderdelen.

Op eigen terrein heb ik een beetje met versnellingsbak en koppeling kunnen spelen, de eerste indruk is erg positief!

 

Volgende halte: de plaatwerker/spuiter...

 

Wat plaatjes bij het verse praatje:

 

47942070243_d064c7d026_c.jpg

 

47942070203_46f2d16627_c.jpg

 

47942050417_e759f5409e_c.jpg

 

47942050797_16eb0b7670_c.jpg

 

  • Like 1
Link naar reactie

Wat een mooi project zeg. Klinkt lekker hoor!

 

Ik moet ook naar de spuiter met de voorbumper... ben nog op zoek naar het ideale adresje in Twente, t.w. topkwaliteit en schappelijke prijs.

 

Wil jij het adresje van jouw spuiter delen?

Link naar reactie
52 minuten geleden, timewa zei:

Wil jij het adresje van jouw spuiter delen?

Ik heb twee goede aanbevelingen in mijn regio gekregen, ben nu met de eerste daarvan in gesprek over wat, hoe, wanneer en voor hoeveel... 😉

Beide zitten in Midden-Limburg, lijkt me niet 100% ideaal vanuit jouw regio? 🙄

Link naar reactie
  • Administrator
Op 14-4-2019 om 18:31, pimgmx zei:

hierom...

Om bekeuringen binnen te harken? :rolleyes:

 

Lekker geluidje hoor! 

  • Like 1
Link naar reactie
6 minuten geleden, BMW-Z-CSi zei:

Om bekeuringen binnen te harken?

Met de Duitse grens op een paar boogscheuten afstand kan ik er mee 'spelen' zonder me daar zorgen om te hoeven maken.

 

't Geluid is nog niet zoals in dat filmpje: de inductiekant moet ik nog aanpakken voor de optimale soundtrack...

Link naar reactie
  • Administrator
6 uren geleden, pimgmx zei:

We zijn weer een hoofdstukje verder...

 

Yeah! Lekkere trekker ook trouwens die RAM 3500 ... :ph34r:

 

Wordt de roofkat integraal gespoten? 

Link naar reactie
3 uren geleden, 2.5si zei:

Lekkere trekker ook trouwens die RAM 3500 ... 

Dat ding doet iets met 4 cijfers qua Newton/meters, met een vrachtwagendieselblok in het vooronder.

Quite monstrous.... 😲

 

3 uren geleden, 2.5si zei:

Wordt de roofkat integraal gespoten? 

Afhankelijk van wat je daaronder verstaat...

'Onderhuids' is-ie helemaal jofel, want geen invloed van UV-straling: deurstijlen, motorruimte, kofferbak etcetera slaan we lekker over.

Dat betekent óók dat de zichtbare geschiedenis van de auto (fabrieks-/dealer-/garage-/overheidsstickers uit UK, US én Japan) behouden blijft.

 

Aan de buitenzijde gaat alles los, inclusief voor- en achterruit.

Beide raamstijlen hebben één nare roestplek elk (in Jaguarjargon heet dat een roestvrije auto 😉), door die aan te pakken heb ik meteen een excuus de oververmoeide raamrubbers te vervangen.

 

De Jaguar OEM chroom deurbeschermers gaan de container in, ook de dubbele pinstripes laat ik niet meer terugkomen.

Beide ingrepen moeten helpen om strakkere looks dan het huidige plaatje te creëren.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Wachtend op offertes voor het spuitwerk kon ik het niet laten, en ben ik maar verder gegaan met het interieur.

 

Deze upgrade lag al ik-weet-niet-hoe-lang in de schuur te wachten: een OEM Momo-stuurwiel in de kleur van het interieur, Isis Blue.

Een simpele klus voor de afwisseling: twee kruiskoppen aan de achterkant van het stuur en de voorplaat komt los, een 24mm dop en de borgmoer van het stuurwiel is er ook uit. Momo-naaf op de stuurkolom, borgmoer op moment zetten, stuur met 6 inbussen aan de naaf vastzetten, claxonkabels fixeren en kap erop: klaar!

 

Het oorsponkelijke stuur deed me qua afmetingen te veel aan een taxi denken, de Momo ziet er naar mijn onbescheiden mening zowel eleganter als sportiever uit...

 

't Verschil in afmetingen is goed te zien op deze twee foto's:

48072428503_d151d6dfe4_c.jpg

 

48072428558_9627e68e69_c.jpg

 

En wat plaatjes van de klus zelf:

48072485992_331bbc8f49_c.jpg

 

48072485912_a5cc935b2d_c.jpg

 

48072485762_7461b5bd2f_c.jpg

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 16-6-2019 om 14:39, pimgmx zei:

...ben ik maar verder gegaan met het interieur...

Voordat ik de auto kocht was de mat aan chauffeurszijde verdwenen, vervelend!

Proberen een goeie gebruikte in de juiste kleur én in LHD te geven was weinig succesvol, dus na wat zoeken heb ik contact gezocht met Aldridge Trimming in Wolverhampton. Zij claimen OEM kwaliteit te leveren en waren niet te beroerd om me gratis meerdere samples te sturen. Na overleg met hen is de passagiersmat hun kant opgegaan, zodat ze een optimaal voorbeeld hadden.

 

't Pakket van Aldridge kwam binnen toen ikzelf aan het banden schoppen was in het steeds minder Verenigd Koninkrijk.

Ik ben onder de indruk: zelfs het materiaal voor de 'voering' lijkt angstaanjagend goed op OEM.

 

Boven de 30 jaar(!) oude passagiersmat, eronder de nieuwe:

48463541911_1dddff5d46.jpg

 

Nogmaals de oude passagiersmat boven in beeld, daaronder de nieuwe matten:

(de witte pluizen op de oude mat zijn bellyfluff van onze katten 😉)

48463703782_2d74dac9a6.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Supernetjes! Maar wat me dan toch nog opvalt is dat het achterste  klittenbandje kleiner is dan OEM en dat de klittenbandjes een andere kleur hebben.  Is dat bewust gedaan? Andere kleur zal in ieder geval minder snel groezelig worden. up:

  • Like 1
Link naar reactie

^ ik vermoed iets langs de lijnen van jouw theorie...

 

Concoursstaat is niet mijn doel, wél een set matten waarvan de bovenkant naadloos past tussen de bestaande tapijterij, en dat is ze meer dan overtuigend gelukt!

 

Het hoofdstuk plaatwerk/spuitwerk duurt allemaal wat langer dan gehoopt: Spuiter 1 kwam met een bedrag dat suggereerde dat ik behalve zijn werk óók zijn gezinszomervakantie 'mocht' betalen, spuiter 2 is er aan het eind van de maand pas weer...

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

 

Nu gaat officieel de kettingzaag in het spaarvarken...

 

De carrossier heeft de XJ-S dit weekend opgepikt, uiterlijk begin november zie ik 'm een stuk glimmender weer terug...

 

48885173431_a11cfb8dfd_n.jpg

De trailer op rijden was een makkie: die V12 heeft zó veel koppel dat ik 't bijna zonder gaspedaal af kon!

 

48885354692_02e099232f_n.jpg
Het was weer 'starten, lopen', en met het nieuwe Momo-stuur ziet de cockpit er meteen een stuk beter uit!

 

48884639823_c5dda39ae0_n.jpg

Zelfs de boordcomputer kwam zonder mokken weer tot leven!

 

48885355247_a828240651_n.jpg
Ik had een verzameling onderdelen klaarliggen voor in de werkplaats, met als belangrijkste de rubbers voor voor- en achterruit.

 

48884640143_9845ae3e72_n.jpg
Als de voorruit er toch uit is, is vervangen van de dakhemel een makkie.

En, zoals bij bijna alle Jags van die periode is dat hard nodig!

 

In plaats van 'concours' gaan we proberen de geschiedenis van de auto zichtbaar te houden zolang dat het spuitwerk niet compromitteert, met name de 'bewijzen' van z'n Japanse verblijf gaan we proberen te handhaven:

48885174246_8530e510a9_n.jpg

 

48885355427_426664c582_n.jpg

 

48884637838_deedcdbcec_n.jpg

 

Tot slot een plaatje vanaf de ontbijttafel, de ochtend dat-ie werd opgepikt:
48884638098_630ee25f81_n.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
1 uur terug, mohikaan zei:

 hoe staat het met de Maserati?

Die houdt zich kranig in z'n droge opslag... 😉

 

Geplande werkzaamheden aan het rode monstertje (interieurtransplantatie, voorbanden, ophangingsrubbers, etc.) hoop ik komend voorjaar uit te voeren.

Dit najaar/winter ligt de nadruk op afmaken en op kenteken zetten van de XJ-S en verder bewoonbaar maken van ons huis...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.