Ga naar inhoud

Waarop te letten bij aanschaf navigatie systeem


Aanbevolen berichten

Mijn Nuvi heeft voor de 2e keer de geest geven. Laat niet meer opnieuw (duur) repareren. Volgde de laatste tijd dit topic voor de laatste info updates. Zat zelf ook de googelen (zie mijn laatste postings hier).

Inmiddels besluit genomen en aangeschaft: . . . . . .Een 2e hands ZUMO 550 (ook van garmin).

Is uit leveringsprogramma. Op marktplaats worden ze aangeboden voor ca. 200 Euro. Er wordt meestal max 150 Euro voor geboden.

Koop advies:

Het model is vele jaren marktleider geweest bij motorrijders. Koop een recent model met LifeTime kaartupdate.

Neem er een met autosteun met ingebouwde speaker, of koop die er los bij (Op de motor via Bluetooth naar de motorhelm).

 

Eerste ervaring: Fantastisch! Het toestel is heel degelijk (om ook buiten in regen mee te rijden). ""Grote"" toetsen, want moeten met handschoenen bedient kunnen worden.

Batterij gaat 4 uur mee (ook handig op de fiets).

Het scherm is wat kleiner maar is met (ik heb eenPearle) bril gewoon goed te lezen/volgen

Als je de rijksweg op gaat voor pakweg minstens 10 km, zoomt het scherm automatisch uit. Paar km voor afslag wordt er weer ingezoomd.

 

Komende week oefenen met bestanden uit de regio downloaden en volgen. 

 

 

Link naar reactie

Ik heb de 550 al minstens 8 jaar (misschien wel 10). Eerst voor op de motor en daarna voor toerritten in de Zet. Gebruik 'm veel en heeft me nog nooit in de steek gelaten. De software voor het uitzetten van routes (eerst MapSource en nu BaseCamp) is een prima start voor het maken en daarna rijden van routes. Bovendien is er op internet een hoop moois te vinden. Veel plezier met je 550.

Link naar reactie

Over de Garmin 550 als je West Europa hebt geladen: Benelux, Duitsland, Kopje N. Frankrijk, Zwitserland,Oostenrijk, wordt er bij verteld noordelijk gedeelte van Italië. Pas op want na Oostenrijk houdt het echt meteen op!!!

Als je een oudere Garmin (motor) wilt kopen ga voor de 660, dat is de opvolger. Maar zelfs met de nieuwste modellen bv 590 ( er is al een 595) , geheugen heel Europa en 6Gb over, krijg je met een groep toch nog problemen of verschillen, hetzij door verschillen in tracks of routes downloaden, maar je kan onderweg wel via bluetooth van je medereiziger de route overseinen (bv 4000km. lang). Dat dan weer wel :cool:

Link naar reactie

Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Je laadt gewoon heel Europa op je Zumo. Dan staan alle kaarten van alle Europese landen op je Zumo en hebt je totaal geen probleem, zoals jij schetst. Dat kan zelfs met een Zumo 550 hoewel het interne geheugen te klein is voor geheel Europa. Maar ik zet de kaarten dan ook op een SD-kaartje dat je in je Zumo steekt. Simpel als wat.

Ja de 660 was de eerste opvolger van de ZUMO 550 en heeft wat extra mogelijkheden, maar niet van dien aard, dat daarmede de 550 verouderd zou zijn. Bovendien is de vraagprijs voor een gebruikte 550 op b.v. Marktplaats beduidend lager.

Ja het is zaak je kaarten regelmatig te updaten. Verschillen in de route kunnen inderdaad voorkomen, maar worden door de maker van de route veroorzaakt. Als je voldoende via-punten (of tussenpunten) in de route zet, wordt iedere zumo (of nuvi) gedwongen over de wegen te rijden, die je had bedoeld.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Sinds de start van dit topic volgen de ontwikkelingen elkaar blijkbaar snel op.

Naast de eerder genoemden; Tyre, Mapsource en Basecamp is er een nieuw programma

https://www.myrouteapp.com

Voordelen : Het programma staat "in de Cloud". Je kunt er routes downloaden en opslaan zodat ze voor je groep ook vanuit de cloud te downloaded zijn. 

 

Je kunt er zelf routes mee maken in Google Maps en uploaden naar je Navigatietoestel of je Mobieltje, je hebt dan de betaalde App nodig. 

Afijn, lees zelf de omschrijving maar even:cool:

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

De Garmin komt in de reviews er niet zo goed meer uit in het algemeen.

Ben nog steeds op zoek naar de juist opvolger van de verouderde Nuvi 1490 LMT waar je ook routes kunt inladen en min. 6 inch scherm heeft.

Tips zijn welkom wanneer je ervaring heb.

Link naar reactie

Is het wellicht een optie om zo'n 'kleine' tablet (meen 6/7 inch ) op MS Windows of Android (ben niet zo'n Apple fan) aan te schaffen. Dan daarop eerst de uitprobeer versies van verschillende navi toepassingen (app's) installeren. Je bent met zo'n kleine machientje werkend op MS/W / Android m.i. veel flexibeler. Bevalt de app je niet ga je een andere proberen.

Daarnaast zijn de wegenkaarten uiteraard een aandachtspunt, wellicht zelfs van eerste orde. M.a.w. welke kaarten zijn beschikbaar (kosten?) / wil ik gebruiken en dan welke app's zijn daarvoor beschikbaar.

Ik heb eigenlijk geen idee of voor de navi systemen al een forum is, maar we kunnen Rob natuurlijk vragen om een nieuw Topic 'Navigatie app's' en een voor  'Digitale wegenkaarten' te openen. Daarbinnen dan de verschillende app's / wegenkaarten uitlichten.

Een ding is zeker zoveel mensen zoveel voorkeuren, dus stof genoeg.....

Link naar reactie

In het M-etje gebruik ik een Tom-Tom 530 met recente flitsers en af en toe een update service voor een jaartje. File aanduidingen doet tie niet aan, rij ook vrijwel nooit op file gevoelige tijdstippen en dat oude ding (6 jaar inmiddels) doet het prima. Kan via de flap top ook simpel routes downloaden.....

 

Voor mijn MG gebruik ik mijn iphone 5s als ik echt iets moet vinden en dat werkt prima, zuignap steuntje met instelbaar cradle-tje (bij de action voor 1,95) . Kaarten van Apple en een streng sprekende mijnheer, dus geen aparte app. Vind ik ook niet echt nodig.....

 

Voor aan boord heb ik een ray marine e60 kaartplotter en als backup een iPad met de navionics app (kost wel geld) en iedere zomermaand download ik de meest recente navigatie kaarten van Ijssemeer, wadden en noorzee. Hoewel de Ray Marine me prima bevalt maak ik, zeker bij het plannen van een vaar route steeds meer gebruik van mijn iPad. Ook koop ik een keer in de twee jaar een nieuwe navionics insteek kaart voor e60.

 

Hier een nieuw topic starten voor auto navigatie apps lijkt me wel errug nuttig..... En leuk....

Link naar reactie
  • 2 weken later...

In dit topic is regelmatig sprake dat je alleen met oudere modellen Tom Tom, routes kunt rijden.

Dat blijkt anno 2015/16 ook mogelijk te zijn met De TomTom Rider 400.

Blijkt dat in de oudere modellen dit alleen kon met een SD kaart. In de nieuwere modellen kun je gewoon v.a. je computer importeren.

Affijn, kijk zelf maar.

Typ in Rider 400 + GPX en er gaar een wereld voor je open!

Link naar reactie

met alle riders kan en kon dat, dat is namelijk de motor-navigatie, dus zowel (oude,grijze) rider 1 & 2, als met de urban rider, en de Rider 5. deze series wwrken met .itn bestanden, die zijn in tyre te maken / of te converteren vanuit .gpx bestanden

 

de rider 40/400 is de meest recente serie en die werkt standaard met gpx bestanden

aangepast door vester86
Link naar reactie
  • 10 maanden later...

De ANWB Autokampioen in de bus.

Naast veel reclame voor rollators, trapliften, electrische fietsen, instap badkuipen en bejaardenreizen, ook een vergelijkende test van gratis Navigatie Apps.

De tests staan beschreven op anwb.nl/navigatieapps. 

Als je wat verstand wil krijgen van navigatie (en sommige tekortkomingen) is het zinvol leesvoer.

Voor degenen die dat te omslachtig vinden: Winnaars zijn Google maps en Waze.

De apps kun je downloaden van anwb.nl/apps

 

 

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Navigatie-tip. Ben lang op zoek geweest naar een Android app die ingeladen gpx routes kan gebruiken voor de navigatie. Heb nu OSMAND+ geïnstalleerd, en dat werkt top. Nu ook in de aanbieding (https://play.google.com/store/apps/details…).

Je kunt er gpx-routes aan toevoegen en die tonen in je navigatie. Als je dan kiest voor navigeren, krijg je de mogelijkheid om die route als uitgangspunt te nemen. Je wordt dan eerst genavigeerd naar het startpunt van de route, en daarna krijg je aanwijzingen voor het vervolg.

Wil je zelf een route maken en rijden? Dan raad ik My Maps van Google aan (desktop). Je maakt daar een route en exporteert 'm naar KMZ formaat.
Met http://www.gpsvisualizer.com/convert_input converteer je dit bestand naar GPX, en die kun je dus weer inlezen in je OSMAND+ app.

Veel tourplezier.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ook in TomTom Go kun je GPX bestanden rijden.

Via webinterface "MyDrive" importeren en synchroniseren met je Android (iPhone heeft deze functionaliteit niet by TomTom Go).

De tracks moeten niet erg lang zijn. Dan in stukjes knippen.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Hier wat tekst uit 2017 waarin TomTom en Garmin worden vergeleken en vooral hoe ze met de routes omgaan bij wijzigingen tijdens de route etc.  https://www.mrgps.nl/garmin-of-tomtom.

 

TomTom heeft begin 2018 een nieuw model gelanceerd (de 550) die volgens alle recensies,  superieur is aan hun oudere modellen en de Garmin modellen. (Google op "recensie tomtom 550")

 

 

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

Zucht......waar zijn die mooie tijden gebleven? Diep voorover gebogen over een uitgevouwen wegenkaart, uitgespreid op de motorkap........

Kortom, wáár is de romantiek, Henk? Ik dacht toch dat jij nog aandelen in de gele Michelin-atlas La France had? :default_sCo_chinscratch::default_schater2:

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

Idd, tijden veranderen en ook de technologie.

 

Zo ben ik sinds kort (weer) eens in het bezit van een 10"' tablet.

 

Niet uitgerust met Windows besturing systeem, maar met Android. 

Het probleem is dat ik Garmin Basecamp er niet op kan draaien (=windowsprogramma).  Wie o wie weet, met welk programma ik GPX routes kan downloaded en dan, onderweg, bekijken?

( bewerken zou helemaal mooi zijn, maar dat hoeft niet eens). 

aangepast door mohikaan
Link naar reactie
Op 20-2-2018 om 11:07 zei nicov:

Navigatie-tip. Ben lang op zoek geweest naar een Android app die ingeladen gpx routes kan gebruiken voor de navigatie. Heb nu OSMAND+ geïnstalleerd, en dat werkt top. Nu ook in de aanbieding (https://play.google.com/store/apps/details…).

Je kunt er gpx-routes aan toevoegen en die tonen in je navigatie. Als je dan kiest voor navigeren, krijg je de mogelijkheid om die route als uitgangspunt te nemen. Je wordt dan eerst genavigeerd naar het startpunt van de route, en daarna krijg je aanwijzingen voor het vervolg.

Wil je zelf een route maken en rijden? Dan raad ik My Maps van Google aan (desktop). Je maakt daar een route en exporteert 'm naar KMZ formaat.
Met http://www.gpsvisualizer.com/convert_input converteer je dit bestand naar GPX, en die kun je dus weer inlezen in je OSMAND+ app.

Veel tourplezier.

Mooie 1e post trouwens, zomaar een android ontwikkelaar denk ik....😄

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Wat zijn op dit moment nou de Tomtoms (of evt. een ander merk) waarin je routebestandjes kunt laden? Tomtom heeft dat een tijd geblokkeerd, maar met (sommige van) de nieuwste modellen zou het weer moeten kunnen?

 

Ik denk er over om mijn GO 510 misschien toch maar te gaan vervangen, met name vanwege de forumritjes. De GO 510 begint inmiddels steeds meer nadelen te vertonen: hij werkt nog steeds, maar de kans is aanwezig dat-ie op enig moment geen satellieten meer zal kunnen vinden wegens verouderde software. Updates van de software en ook van de kaarten worden al jaren niet meer gemaakt. Bovendien heeft de zuignap nu ook besloten met pensioen te gaan (vertoont geen zichtbare gebreken, maar is simpelweg gestopt met werken).

Link naar reactie

Staat al het nodige in dit topic. En is nog redelijk up-to-date. Gebruik zelf een Garmin Zumo 390LM. Overblijfsel van mijn motortijd. Maar er zijn genoeg goedkopere oplossingen. Routes in het BMW-navigatiesysteem is voor mij geen optie. Werkt gewoon slecht. maar daar is ook al het nodige over gezegd.

aangepast door Zetter
was niet relevant
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.