Ga naar inhoud

Waarop te letten bij aanschaf navigatie systeem


Aanbevolen berichten

Uit de postings in dit topic begrijp ik dat je voorgeprogrammeerde data kan inlezen en vervolgens de aldus geplande route rijden.

Als je zelf een route wil opslaan kun je dan bij iedere willekeurig moment een coordinaat vastleggen?

Kun je ook data/coordinaten vanaf google maps aflezen en handmatig programmeren? (route uitknobbelen vanaf de keukentafel).

Dan de volgende vraag : welk apparaat is daar het meest geschikt voor? Kan het ook met de radio-navigatiestystemen, of zit je altijd aan een losse tom-tom/Garmin vast?

Heb pas een enorme donatie aan het forum gedaan, dus verwacht nu wel goed advies/waar voor mn geld op dit forum :schater:

Link naar reactie

Kijk 's naar Tyre (ff Googlen) om zelf routes te maken. Vanuit Tyre kun je opslaan in verschillende formaten. Tweede handige prog. is ITN converter (ook ff Googlen). Daarmee kun je ITN (=TomTom bestanden) omzetten naar andere formats (bijv. Navigon).

Route bestanden kun je in ieder geval in de Smartphone TomTom versies vrij eenvoudig inlezen. In de lossen TomTom kastjes schijnt dat lastig / onmogelijk te zijn. Voor de iPhone kun je gebruik maken van Navigon, maar alleen als je een jailbreaked iPhone hebt kun je routes vanaf een computer overzetten. Met TomTom op de iPhone lukt dat sowieso niet.

Handmatig routes in je navigatie software zetten kan bij beide pakketten, maar is veel werk (GPS coordinaten invoeren).

Link naar reactie
  • Administrator

Tyre in combinatie met TomTom is al jaren mijn combinatie. Vanuit TT home op je computer kun je eenvoudig routes downloaden die door anderen zijn uitgewerkt en geupload. Vanuit TT home kun je ook eenvoudig met Tyre routes maken (door simpelweg viapunten aan te klikken in googlemaps) en deze dan als route laten berekenen en eenvoudig naar je TT overzetten.

Wil je de beste TomTom, kijk dan eens naar de TT Go 9** serie. Ik heb zelf een 930 met fileinformatie via een TMC antenne. Heb geen ervaring met de TT IQ dienst, maar die schijnt in verhouding erg duur te zijn (abonnement met simkaart). TMC antenne vergt een eenmalige investering en is daarna gratis en werkt bij mij in ieder geval super, zeker in NL, DE, CH en IT. Ik heb de kabel achter het plastic in de raamstijl weggewerkt en de aansluitingen van 12V onder het dashboardkastje bij het voeteneinde laten maken.

De TomTom-houder zit met een beugel naast de radio geklemt en zit stevig en op een goeie zichthoogte.

Ik weet overigens niet of de TMC kabel ook aan de recentere 950 kan worden gekoppeld, zo ja, dan is de 950 de beste keuze, zie anders een 2dehands 930 op de kop te tikken. De 950 is in hengelo bij de MediaMarkt slechts 269 euro. De nieuwste 1000 ziet er prachtig uit, maar heeft volgens mij minder mogelijkheden als de 930/950, maar ik kan me vergissen, heb me er nog niet in verdiept.

Als je meer info wilt of het systeem werkend wil zien, PM me even.

Gr. Rob

PS. Jammer dat we laatst in Berghem zo laat "kennismaakten", anders had ik het je gelijk kunnen laten zien

Link naar reactie
Route bestanden kun je in ieder geval in de Smartphone TomTom versies vrij eenvoudig inlezen. In de lossen TomTom kastjes schijnt dat lastig / onmogelijk te zijn.

Da´s niet helemaal waar. De ITN-bestanden zijn simpel te kopieren naar de ITN-folder op het Tomtom kastje als deze is gekoppeld aan de computer. Als je de TomTom koppelt aan de PC met de USB-kabel wordt deze op de computer gezien als een externe disk. De driveletter is afhankelijk welke letter(s) vrij is/zijn.

Ik heb sinds kort een Navigon (40 Easy). Support van TomTom is niet om naar huis te schrijven, vandaar dit alternatief. Verder nog geen echte ervaringen anders dan prima navigatiesturing. Vooral de rijstrookbegeleiding is prima.

Link naar reactie

voor zover ik weet zit je voor eht gemak altijd vast aan de losse navi's.

Ik geloof dat Pioneer het wel kan op de Navgates maar dat blijft denk ik lastig/rommelen.

Ik gebruik inderdaad ook Tyre en Google Maps maar dan met mijn Garmin. Let bij Garmin wel op, bij TomTom geloof ik trouwens ook, dat alleen de wat duurdere modellen het gebruik van itn/ov2 bestanden toestaan.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Kijk 's naar Tyre (ff Googlen) om zelf routes te maken. Vanuit Tyre kun je opslaan in verschillende formaten.

Nog nooit van Tyre gehoord, maar kom deze leuke pagina uit 2006 tegen.http://www.janboersma.nl/motor/tyre_ci/tyre_ci.pdf

De nieuwere paginas zoek ik nog wel op.

Van TomTom modellen had ik geen verstand, Rob wees me op de 930, 950 serie.

Link naar reactie
Van TomTom modellen had ik geen verstand, Rob wees me op de 930, 950 en 1000 serie.

Wat me opvalt is dat Tomtom met de 1000 serie adverteert op de Tyre, pagina dus dat zal wel goed gaan denk ik (zal wel ff natrekken)

Kijk de info van de TT 1000 even goed na op het net, ik las ergens (weet helaas niet meer waar) dat het systeem veel minder is dan de 900 serie, het zou minder mogelijkheden hebben en de software zou veel fouten hebben, hetzelfde geld voor de nieuwe Garmin Nüvi 3760T, deze heeft een mooi en modern design maar werkt schijnbaar van geen meter.

Link naar reactie
  • Administrator
Kijk de info van de TT 1000 even goed na op het net, ik las ergens (weet helaas niet meer waar) dat het systeem veel minder is dan de 900 serie

Gezien de specs had ik dat vermoeden al. Ga voor een 930 of 950, zit je altijd goed en ze zijn goedkoper want uitloop.

Link naar reactie

Hallo,

Ik gebruik al jaren Tyre icm google maps (is direct vanuit Tyre op te starten), perfecte combinatie om routes te maken of te wijzigen.

Ik heb een Tomtom ryder die ik altijd voor de motor heb gebruikt en deze voldoet nog steeds prima ook in de auto.

De aangemaakte bestanden kun je direct op je Tomtom plaatsen want de computer ziet je Tomtom als externe drive, volgens mij kan dat op alle Tomtom apparaten en heeft niets te maken met de uitvoering van je Tomtom.

Je kunt de routebestanden ook op je Tomtom zetten door gebruik maken van Tomtom home. (= gratis software van Tomtom om backups te maken etc.)

Uiteraard moet je voor beide opties de Tomtom op je computer aansuiten dmv een USB kabel.

Het enige nadeel is dat routes voor Tomtom uit maximaal 50 routepunten mogen bestaan, dit is een beperking van Tomtom en niet vanuit Tyre.

Erg grote routes moeten dan in verschillende delen gemaakt worden maar ik heb dit zelf nog nooit hoeven doen.

Als je de route gaat rijden moet je de Tomtom instellen op de "kortste route".

Een gemaakte route kan overigens direct op de computer bekeken en aangepast worden.

De route maak je door in goole maps punten aan te wijzen en daarmee bouw je dan een route.

Je kunt ook makkelijk bestaande routes aanpssen, en ja, je kunt dit op de keukentafel doen.

Hoe je coordinaten kunt inlezen of vast kunt leggen tijdens het rijden is mij niet bekend daar kan ik geen uitspraken over doen.

Heb in het begin veel contact gehad met Jan Boersma (de bedenker en maken van Tyre) en hij besteed nog steeds veel tijd aan zijn (gratis) programma om het nog beter te maken dan het al is.

Echte aanrader, klein programma en makkelijk in gebruik.

Download Tyre

Artikel 1 over Tyre, leuk om eens te lezen

Artikel 2

Grroeten

Ad

Link naar reactie

Bedankt voor alle info tot nu toe.

Het Tyre gedeelte is duidelijk en zal me daar zeker in gaan verdiepen.

Zit alleen aan te hikken tegen welk type tomtom.

Het vooldeel van de 1000 serie blijkt een sterk verbeterde plaatsbepaling te zijn t.o.v de 950serie (althans volgens de makers van tomtom).

Ook zit er een USB aansluiting op (op die andere types niet?)

Belangrijk voor mij is natuurlijk dat de Tyre data ingelezen moeten kunnen worden.

Verdere mogelijkheden..., files ontwijken, pompstations etc zal ik toch niet gebruiken.

Geef natuurlijk liever € 150 uit dan € 300, maar uptodate software is ook wat waard en in pakweg 2015 zal het niet meer uitmaken wat ik er in 2010 voor betaald heb.

Zal het tomtom forum komende weken volgen en eventueel zelf wat prangende vragen stellen

Link naar reactie
volgens mij kan dat op alle Tomtom apparaten en heeft niets te maken met de uitvoering van je Tomtom.

kan niet op allemaal. Er zijn instapseries die op de tomtom zelf de routeoptie niet hebben. Kun je dus je itn wel op je tomtom plaatsen maar vervolgens nergens in het menu kiezen.

Ik ben trouwens vorig jaar op zoek geweest maar liep er toen tegenaan dat gewone TMC op tomtom niet standaard was. De duurdere tomtoms hadden een "live" dienst die betaald is, of voor 1 jaar gratis, maar geen gewone TMC.

Misschien dat iemand anders daar duidelijkheid over kan geven.

Link naar reactie
  • Administrator
Ik ben trouwens vorig jaar op zoek geweest maar liep er toen tegenaan dat gewone TMC op tomtom niet standaard was. De duurdere tomtoms hadden een "live" dienst die betaald is, of voor 1 jaar gratis, maar geen gewone TMC.

Misschien dat iemand anders daar duidelijkheid over kan geven.

Losse kabel kun je op de 930/950 aansluiten, kost geloof ik 75 euro, misschien tegenwoordig al wel goedkoper (marktplaats?).

Voordeel: service is gratis en werkt in de meeste landen.

Henk, als je zondag mee gaat knallen, kan ik het je demonstreren :newblush:

Link naar reactie
Henk, als je zondag mee gaat knallen, kan ik het je demonstreren :newblush:

Met mijn 1.9 heeft dat weinig zin.

De koffie in huize Qrocett schijnt niet om te drinken te zijn en de buren strooien kraaiepoten, uit jaloezie en om de overlast te weren.

Het enige wat rest is de pizzeria, maar om daar nou helemaal voor naar dat wereldje van de veenstekers te gaan?

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Nou het is weer zo ver, in voorbereiding op de vakantie deze zomer (eerste toerit met de Z ergens in Europa <_< ) ben ik (nog steeds) bezig om om uit te vogelen welk navigatie systeem nu het beste/meest geschikt/betrouwbaarste is, de voorlopige keuze is op dit moment gevallen op een Carmin, en wel de Nuvi 1490 T smart trafic of de Nulink 1695.

Is iemand misschien bekend met deze twee navigatie systemen. :wave:

Link naar reactie

in de z4 heb ik het prof.systeem zitten het werkt goed. maar ik heb voor mijn werk een oude tomtom. met wel een nieuwe kaart erin. en deze werkt gemakkelijker dat het dure BMW spul ! tegenwoordig koop je voor 150 euro of minder een nieuwe tomtom en ze zijn super

Hans

Link naar reactie

Hoi Hans,

Ik heb ook nog wel een oude TT (inmiddels al weer 6 jaar oud, dus een van de eerste TT) maar daar kun je geen routes in laden, sterker nog er kan niet eens Europa op.

Vandaar een nieuw/modernere, waar ik zelf de route in kan zetten en een Z3 heeft nou eenmaal geen navi. <_<

Link naar reactie

Ook hier mis ik al een paar posten, maar goed we beginnen gewoon opnieuw, vandaag dan maar een nieuw navigatie systeem gekocht bij Waypoint in Notter :rolleyes: , het is de Nüvi 1490T (T=Trafic control) + Livetime geworden, dit geeft mij het recht om onbeperkt en zolang ik het apparaat heb de nieuwste kaarten te downloaden, dus altijd up to date.

Ik heb hem bewust bij Waypoint gekocht, zij geven goede ondersteuning op diverse punten zoals, Forum, Mayway point, toegang tot Map-source en hebben een eigen reparatie werkplaats (hoop ik niet nodig te hebben, maar toch).

vanavond en de komende tijd maar eens even uitvogelen hoe alles werkt. ;)

Gr Theo

Link naar reactie
het is de Nüvi 1490T (T=Trafic control) + Livetime geworden, dit geeft mij het recht om onbeperkt en zolang ik het apparaat heb de nieuwste kaarten te downloaden, dus altijd up to date.

Gr Theo

Hoi Theo,

Ja enkele posten zijn verloren gegaan :rolleyes: .

Ben benieuwd naar je ervaringen maar wat koste dit type eigenlijk?

En zit hier geen abonnement aan vast ivm traffic system o.i.d ?

Gr, Ferry

Link naar reactie

De kosten voor deze Nüvi 1490T + Livetime waren € 249,- en daar komen dus geen verdere kosten van abonnementen meer bij, het Litime update pakket kost normaal € 99,-, maar in combinatie met de aanschaf van een toestel de helft. :rolleyes:

Gr. Theo

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb de laatste tijd nog niet zo veel kunnen oefenen, maar wat ik nu kunnen doen lijkt goed te gaan, ik kan eigen routes maken via MapSource, dit programma zit al bij het gekochte apparaat en als je voor het eerst de nieuwste kaarten en laatste update van de software download (wel je Nuvi met de bijgeleverde USB kabel aansluiten op de PC tijdens het downloaden), kun je voor het downloaden met een vinkje aangeven om de software ook op de PC te installeren.

Naderhand kun ja dan vrij simpel in MapSource de route maken zoals jij dat wil en daarna overzetten in je Garmin Nuvi, ook kun je bestaande routes downloaden in MapSource en daarna naar je Nuvi.

Ook zijn er heel uitgebreide handleidingen te downloaden, waarin exact staat beschreven hoe het werkt, ik ben er tot nu toe zeer tevreden mee en ook de support van Waypoint is zeker aan te raden, voor de prijs hoef je het niet te laten :kisstogether:

Gr. Theo

Link naar reactie

Ik twijfelde nog tussen een tomtom of garmin, maar de routes welke ik van het internet haal, zijn meestal in het garmin formaat, heb wel eens een converter gebruikt maar was niet altijd een succes, had hiervoor een ZUMO 550, heb nu voor dit model gekozen omdat het volgens mij het eerste model in de range is, wat om kan gaan met het inladen van routes.

Link naar reactie
De kosten voor deze Nüvi 1490T + Livetime waren € 249,- en daar komen dus geen verdere kosten van abonnementen meer bij, het Litime update pakket kost normaal € 99,-, maar in combinatie met de aanschaf van een toestel de helft. :thumbup:

Gr. Theo

Ik vind het nog best veel geld, laat hem dus maar niet in je auto zitten als je even weg bent :thumbup:

Gr, Ferry

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.