Ga naar inhoud

Waarop te letten bij aanschaf navigatie systeem


Aanbevolen berichten

Guido ,

GPS kreeg/ krijgt soms geen voeding meer. Heb andere voedingskabel gekocht -> was goed voor een maandje en nu terug hetzelfde probleem. Eigenlijk niet zo verwonderlijk. Ik gebruik gps elke dag ( voor 't werk ) Dus elke avond uit de auto , ' s morgens terug in de auto , en dit reeds 5 jr

Denk dat er allereerst een slecht contact zat aan de connector vd voedingskabel welke in gps moet. maar nu zit er in slecht contact in connector ,in de gps . Mijn gps is bijna 5jr oud , dus de kaarten ook en er zat destijds geen kaartupdate bij , deze zou ik nu dus moeten kopen.

Bij nieuwe garmins bieden ze nu lifetime card updates aan , vandaar mijn keuze om nieuwe te kopen.

aangepast door bojan
Link naar reactie

;-)) Als je bij Basecamp op de routelijn dubbel klikt krijg je de route in geschreven woord. Op een waypoint gaan staan dan wordt de regel blauw dan rechter muisknop klikken

en keuze " Niet waarschuwen bij aankomst (punt van maken) (= zachte punt) "

Nu zal *zij* bv. niet zeggen.; aankomst Zijdeweg12 aan rechterkant. bij ieder punt die je hebt gemaakt. En let op dat bij het volgende *hoofdstuk* doorloopt.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 6 maanden later...

Dit is al een oud topic.

Veel nieuwe autos zijn inmiddels standaard voorzien van fabriek navigatie.

 

Bij de aanschaf voor oudere auto's (Z3) is het tegenwoordig een item om te kiezen voor een navigatie met, of zonder Bluetooth koppeling voor je mobieltje.

Hierbij zijn weer verschillende mogelijkheden (bijv adresboek op het scherm v/d navigatie), en/of gesproken adresingave. Bijv : 'Ga naar Pascalstraat in Reeuwijk'.:rolleyes:

 

Wat betreft het inladen van routebestanden. Bij TomTom kon dat alleen bij sommige (nu) oude modellen.

Bij Garmin kon dat bij sommige modellen uit de NUVI serie.

Hierboven staat "kon", omdat dit niet meer mogelijk in bij de nieuwe modellen.

Wil je wel routes kunnen inladen, ben je bij Garmin aangewezen op hun ZUMO serie.

Deze serie is heel populair bij motorrijders.

 

Heel veel info over navi-toestellen op de website van WAYPOINT

 

Link naar reactie

Nadat mijn Nuvi 1490T overleden was heb ik recent een Nuvi 2597 LMT gekocht voor 129 euro met lifetime update en de mogelijkheid tot het laden van routebestanden..

Ze bestaan dus nog wel maar het aantal modellen met mogelijkheid tot het laden van route bestanden zijn steeds zeldzamer, was best even zoeken om weer een geschikt model te vinden

 

download.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, ad k zei:

Nadat mijn Nuvi 1490T overleden was heb ik recent een Nuvi 2597 LMT gekocht voor 129 euro met lifetime update en de mogelijkheid tot het laden van routebestanden..

Ze bestaan dus nog wel maar het aantal modellen met mogelijkheid tot het laden van route bestanden zijn steeds zeldzamer, was best even zoeken om weer een geschikt model te vinden.

Heb je het al uitgeprobeerd? In de huidige omschrijving staat er niets over in. Wel dat je van de ene, naar de andere tussenstop kunt gaan, maar dat is wat anders dan een route downloaded.

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, mohikaan zei:

Heb je het al uitgeprobeerd?

 

Ja routes gemaakt met basecamp en het werkte allemaal, ook een bestaande GPS route geladen en OK

Link naar reactie

Ad, volgens mij heb ik bijna dezelfde uitvoering, ook routes via basecamp erin gezet, maar dan gaat het niet goed.

Via een aparte tool de waypoints aangepast, maar bij het rijden miste ik een afrit waardoor de Garmin ging herberekenen en van mijn voorkeursroute niks overbleef.

Schijnt inderdaad dat er v.wb.  de  Garmin weinig modellen zijn die dit nog wel kunnen (Zoals gezegd de Zuma dus)

Link naar reactie
11 uren geleden, CorvH zei:

Ad, volgens mij heb ik bijna dezelfde uitvoering, ook routes via basecamp erin gezet, maar dan gaat het niet goed.

 

Dan heb ik gelukkig wel een modelletje gevonden die het nog wel kon, zoals gezegd heb ik twee routes geladen (en 1 daarvan daadwerkelijk gereden) en het werkte allemaal perfect.

Ben ook bewust van de route afgeweken en de herberekening was goed en kwam weer op de geplande route uit..

 

Ik heb de  Nuvi 2597 LMT gekozen omdat het na veel zoeken op internet pas duidelijk was dat dit model routes aankon.

Blijkbaar is dit feature voor Garmin niet belangrijk omdat dit in hun beschrijvingen en specificaties niet aan de orde komt.

Op internet zijn er ook maar een paar hits te vinden die hierover spreken.

 

Link naar reactie
49 minuten geleden, ad k zei:

Blijkbaar is dit feature voor Garmin niet belangrijk omdat dit in hun beschrijvingen en specificaties niet aan de orde komt.

 

Denk dan eerder dat ze het dan bewust verzwijgen om de verkoop van de veel duurdere(!) Zumo's te promoten.

Op hun eigen website lees ik dat er motorrijders zijn die een Nuvi gebruiken en waterdicht maken door er Plasticfolie over te doen. 

Ze raden dit af en bevelen de Zumo aan.:sSic_toilet:

 

Overigens heb ik verleden jaar, voor de zaak, de 2595 LM gekocht. Daarmee kun je echter geen routes importeren.

 

Link naar reactie

Gaat wel Henk

 

a. start basecamp
b. zorg dat je de kaart selecteert die ook in het toestel staat
c. gebruik de knop 'nieuwe route' en NIET 'nieuw spoor'
d. gebruik de standaardinstellingen voor auto (niet van alles op 'te vermijden' zetten; hooguit zandpaden
e. maak  route die je in één dag kunt rijden 
f. zet ze vervolgens over naar je toestel

Link naar reactie

Hmm Ad, ben al meerdere keren op pad geweest met deze Nuvi, veel werk in mooie routes uitzetten en dan door een herberekening alles weer kwijt, nou dan is wel een paar keer <piep> <piep> <piep> <piep> <piep> <piep>

aangepast door CorvH
Link naar reactie
Quote

door een herberekening alles weer kwijt

 

Kun je in je systeem herberekenen niet uitzetten? in mij (al oude) Zumo 550 kan dat namelijk wel.

Misschien te weinig tussenpunten, want de herberekening neemt altijd het dichtstbijzijnde tussenpunt(en) in zijn herberekening op.

Link naar reactie

Herberekenen uitzetten kan helaas niet, dus daar gaat het meestal ook fout.

Ook teveel waypoints is killing, heb inmiddels ook begrepen dat er harde en zachte punten zijn (in de navigatie wereld)
en dat je zoveel mogelijk zachte punten moet hebben, deze zou je kunnen overslaan, harde punten moet je passeren.

Link naar reactie

In Basexamp maak ik altijd alle punten "zacht"  met uitzondering van beginpunt, geplande tussenstops en eindpunt.

Gewoon ff dubbelklikken op de route als hij klaar is vervolgend op het scherm dat je dan ziet alle andere punten "zacht" maken voordat je de route exporteerd naar je Nuvi/zumo.

In de route zet ik om de  +/_  5 KM een tussenpunt.

aangepast door maRRco
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op ‎19‎-‎6‎-‎2016 om 18:11, CorvH zei:

Herberekenen uitzetten kan helaas niet, dus daar gaat het meestal ook fout.

Ook teveel waypoints is killing, heb inmiddels ook begrepen dat er harde en zachte punten zijn (in de navigatie wereld)
en dat je zoveel mogelijk zachte punten moet hebben, deze zou je kunnen overslaan, harde punten moet je passeren.

Ik heb een garmin Zumo voor de motor . Deze gebruik ik ook in de Zet.

Mijn ervaring is dat je het herberekenen moet uitzetten om de originele route in tact te laten. Ook als je de route deelt met anderen.  Bij het herbereken worden de voorkeur instellingen in je toestel gebruikt . Dit en evt een andere kaartversie ( als je met anderen de route gedeeld hebt) kan een andere uitkomst geven. Misschien net niet dat leuke weggetje ...

Ga je van de route af , probeer deze weer op te pakken. Dan is er niets aan de hand.

Mbt harde en zachte punten hetvolgende. Gebruik zoveel mogelijk zachte punten. Als je deze mist (bv net naast de weg gezet)  , wordt je niet terug gestuurd. Harde waypoints zoals al eerder genoemd , alleen als echte tussenstops en eindpunt.  De tip om om de 5 km een zacht punt te zetten lijkt mij erg goed. Als je dan moet herbereken zit je heel dicht bij de uitgezette route. Probeer ook de berekenings voorkeuren over te nemen zoals de route in base kamp is uitgezet. Denk aan kortste route en of mijd snelwegen ...

Tip

Kijk op de website van waypoint . daar staat veel info over het maken van routes. Of Youtube  bij "mr GPS"

succes en veel plezier

Link naar reactie
  • Administrator

En dus houden we het voorlopig nog maar even bij de oude vertrouwde TomTom die het dit jaar perfect deed en ik amper nog punten hoef aan te passen/toe te voegen. Maar de ene TT is ook de andere niet is wel eens gebleken in het verleden.

 

Overigens werkt het route navigeren in Sygic ook perfect. Er is maar 1 klein nadeel en dat is dat je bij de 3D weergave de routepunten verderop ook al continue in je scherm blijft zien.

Link naar reactie

Ik wou net hetzelfde gaan reageren, doe mij maar mijn tomtom rider (motorTomTom) die lijkt op dit punt toch een heel stuk gebruiksvrindelijker, onderweg routes aanpassen of maken in het apparaat zelf geen probleem. Heeft ook vast wel nadelen t.o.v. Garmin maar ik ben er blij mee :)

Link naar reactie
  • Administrator

Dit jaar voor de eerste keer de Limborit via myroute app gemaakt, daarna de 2 kaarten tomtom en garmin met elkaar vergeleken in my route app en enkele kleine verschillen gladgestreken door een extra routepunt toe te voegen. Daarna itn en gpx bestandjes eriit getrokken en whalaa klaar is kees. Heb geen enkele opmerking gekregen dat er iets niet klopte. Dus ideale methode als je een route voor tomtom als ook voor garmin wil maken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.