Ga naar inhoud

Mille Miglia


Aanbevolen berichten

  • Reacties 196
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 1 jaar later...

ITALIE met de Z3M

Na de Mille Miglia en Pompei, dit jaar inspirerende S kurven in de bergen van Oostenrijk/Noord Italie en wat bescheiden toeren in het noorden van Italie.

Doel was natuurlijk weer tasjes en schoenen voor het meisje kopen want die schijnen nog steeds zeer snel te verouderen.

Schermafbeelding2010-09-12om203135.png

Geïnspireerd door het verslag van RVE hebben we wat meer de Kurven routes gevolgd op de heenweg. Hoewel Oostenrijk niet mijn favoriete vakantieland is, moet ik toegeven: het landschap is fraai en het eten en de mensen blijven echt saai.

IMG_0567-1.jpg

IMG_0568.jpg

De kurvenroute had veel weg van het verslag van RVE. Even genieten, veel schakelen en de 325 PK’s er na de bocht weer vol op. Zonnetje, dakje open, vier uitlaten laten bleren. Wat wil je nog meer?

Schermafbeelding2010-09-15om215959.png

Lekker boven de bomengrens knallen. ☺

IMG_0572-1.jpg

Blijkt in Oostenrijk niet zonder gevaren want deze jongens lopen gewoon op de weg.

IMG_0576.jpg

IMG_0574.jpg

De kwaliteit van de wegbewijzering had ook duidelijk last van de hoogte terwijl de locals hun uiterste best deden om de M van de weg af raggen. Die schakelden zich de helling op helemaal kleurenblind en met het dakje open hoorde je hen steeds met gierendhoge toeren weer achter je proberen te komen. Rare jongens die oostenrijkers. ☺

IMG_0578-1.jpg

Wat verder in Italie kom je meer U-, S- en weet ik veel wat voor letterbochten tegen. Die worden netjes van boven naar benden genummerd. Dit was U bocht nummer 6 van de 20 stuks.

Link naar reactie

Die bochten waren natuurlijk ook een Mekka voor motor rijders. Alleen bij het cafe op de berg stonden al ruim 100 motorfietsen. Fantastische bikes en in de mooiste pakken gekleed a la Valentino Rossi. De een na de ander gleed schuin langs je heen door het bochtenparadijs.

Ik draai een bocht naar rechts, helling op en moet plots vol op de remmen!!!!!!

Voor mij staat een auto stil want dwars over de weg ligt een jongeman in een motorpak op z’n rug midden op de weg!! Z’n motorfiets is niet te zien.

Hij beweegt niet meer, alleen z’n hand gaat iets omhoog. Mensen komen uit de auto’s en buigen zich over hem. Ze lijken met hem te communiceren maar hij beweegt verder niet. Alleen zijn vingers. De man voor mij rent naar z’n auto en haalt een papaplu zodat z’n hoofd uit de zon ligt. Het is namelijk ook nog eens bijna 40 graden. We kunnen hier niks betekenen en besluiten om om te draaien. De italianen zijn druk bezig met de ongelukkige jonge man.

We rijden de berg af en geven met lichtsignalen aan dat ze minder tempo moeten maken op deze racebaan anders knallen ze op de auto’s boven. Het is stil in de auto en we rijden verdoofd en in gedachten verder. Het beeld van die jongen op straat is op je netvlies geëtst. Plots is het allemaal niet meer zo mooi en leuk. Al die racende blinkende motorfietsen. Ik moet aan mijn zoon denken die waarschijnlijk dezelfde leeftijd heeft en voel me heel naar. Normaal is dit een berichtje van enkele regels in een krant maar als je er plots echt mee geconfronteerd wordt heeft het een heftige impact. Zou die het overleven? Zou die verlamd zijn? Er gaat van alles door je hoofd. Al snel zie ik een ambulance de berg op rijden. Dat moet echt binnen 10 minuten na het ongeluk zijn. Blijkbaar staat die hier paraat en gebeurt dit frequent. We rijden rustig verder en hebben er nog dagen last van.

IMG_0668.jpg

Na enige dagen konden we gelukkig ook wel weer genieten van het mooie Italie. Ik had geen zin meer om te knallen en daardoor krijg je vanzelf meer oog voor de omgeving. Ook heel prettig!

IMG_0667.jpg

IMG_0666.jpg

IMG_0656.jpg

En Italie blijft natuurlijk een gezellig land. ☺ Met de onvermijdelijke………

st8ud4.jpg

IMG_0623.jpg

IMG_0616.jpg

He, het Z3 trekkerforum heeft ook een forumrit.

Link naar reactie

Helaas dit jaar geen kookles van Stefania want we waren veel te laat met boeken en ze heeft Italie ook definitief verkozen boven Nederland dus ook geen kooksessies meer in Rotterdam.

http://www.pastaalpesto.com/pages/aboutus.htm

Maarrrreeee Italie is natuurlijk niet alleen het land van de mooie, auto’s, vrouwen en kleding maar ook van de wijnen en spijzen. En laat dat nou een van mijn hobbies zijn.

Waar vind je nog restaurants in Italie met dit uitzicht (volkomen rustig in het centrum van Arezzo) (TIP)

IMG_0611.jpg

IMG_0610.jpg

IMG_0609.jpg

Met dit soort spijzen:

IMG_0608.jpg

IMG_0613.jpg

Link naar reactie

Het beste restaurant troffen we op een geheel onverwachte lokatie.

Je kent het wel. De hele dag ben je aan het toeren je passeert het ene na het andere leuke restaurant. Tegen de avond besluit je om een leuk restaurant uit te zoeken en vervolgens zie je geen enkel leuk restaurant meer. Rijden, rijden, keren, doorrijden. Het heeft geen enkele zin. Teneinde raad zien we bijna onder een viaduct van de autostrada in hillie billie land een soort herberg annex trucker cafe.

Nou dan maar een boeren omelet verzucht ik en we besluiten naar binnen te gaan. Volslagen sfeerloos etablissement met links enkele lokale agrariërs in ruitjesbloezen of gewoon korte broek met hemd en sandalen.

OK, moet kunnen. Is misschien ook wel gezellig.

Na enige tijd komt de eigenaar die sterk leek op:

alloallo_bl.jpg

Alleen had hij de uitspraak van Manuel:

dyn007_original_350_240_pjpeg_2616433_d5c16c6d86f3a849176a46519b8c49ac.2.jpg

We krijgen de kaart. Natuurlijk alleen in het italiaans.

IMG_0647.jpg

IMG_0648.jpg

Heb jij enig idee wat ze hier serveren vraag ik mijn tafelgenote? Jij had toch klassieke talen gehad? Kun je iets herleiden. Neen, geen idee zegt ze. Tja, wat nu?

Ik wenk Manuel en zeg in het beste engels/italiaans voor doven en blinden:

Luister een beste vriendelijke eenvoudige agrarische herbergier. Ik snap geen hol van je kaart. Serveer maar de lokale specialiteiten en je krijgt carte blanche. Nou dat Carte blanche en local spécialités sprak hem wel aan. Hij begon te glimmen en zei dat helemaal goed ging komen.

Nou zal me benieuwen. Wordt natuurlijk zo’n zompige vette omelet met kaas als die gast hiernaast.

Vervolgens zitten we drie uur vast in het restaurant en komt die gek met ene delicatesse na de andere:

IMG_0643.jpg

IMG_0644.jpg

Desserts, waren de trots van het huis. Die werden door zijn vrouw gemaakt, vertelt hij glimmend van trots:

IMG_0645.jpg

Link naar reactie

Heerlijk en hij serveert er een dessertwijn van het huis bij. Ik neem een nip en denk: Wow dit is echt goddelijk. Ik wenk Manuel en vraag wat dit voor wijn is.

Ja vertelt hij lachend, die maakt hij met zijn oom en vader in de kelder en de druiven komen van het land.

OK, zeg ik, daar wil ik een fles van meenemen. Hij zou wel een fles zoeken en vullen en zo geschiede: Lokale dessertwijn zonder etiket.

IMG_0650.jpg

TIP 2 dus: Restaurant Da Marino in Seravalle Pitoila

IMG_0652.jpg

Op de terugweg komen we nog een Z4 tegen:

IMG_0669.jpg

Het was bijna de gehele vakantie veel te heet. Overdag met het dakje dicht gereden omdat het steeds boven de 40 graden was. Het was zelfs voor italiaanse begrippen zo heet dat de officiele instanties eerder dicht gingen.

IMG_0579-1.jpg

Dan maar weer lekker snel naar het noorden rijden op weg naar huis.

Als je Italie in rijdt wordt je een beetje gek van hun rijstijl. Ze rijden hard, zacht, links, rechts. Auto’s opduwen is normaal. Maar na een dag ben je er aan gewend. Ik reed lekker achter een 530D die voor mij alle auto;’s opzij duwde. Lekker, dan kon hij het werk voor mij doen en hij reed stevig door op de autostrada. Die autostrada is niet overal even lekker gebouwd. Er zijn hele stukken zonder vluchtstrook met alleen hier en daar een kleine vluchtparkeerplaats. Het was die dag weer rete warm en we knalden er stevig langs. Mijn partner sliep weer eens lekker toen er plots een grommend geluid opkwam. Ik kijk naar mijn metertjes en kan niets waarnemen maar er vallen enkele cylinders uit. Het vermogen verdwijnt en ik moet zo snel mogelijk naar de rechterbaan zien te komen, tussen de auto’s en vrachtauto’s door. Witte rook verschijnt in mijn binnenspiegel. F.CK ik heb toch niet weer een blok naar de klote geholpen. Mijn bijrijdster word wakker en vraagt wat er is. Ik moet snelheid verminderen om achter de vrachtwagen naar rechts te gaan. Damned ook geen vluchtstrook. Dan maar weer gas geven en kijken of ik mee kan komen met de stroom op de rechter rijbaan maar ik merk dat ik niet meer kan accelereren. Paniek, ik kan alleen maar zachter rijden. GVD ook nog 7 km naar de tolpoorten. 7 lange kilometers en maar bidden dat ie blijft rijden . Hij rookt als een idioot en begint vreselijk te stinken. Al pruttelend , rokend en knallend kom ik bij de tol. De italiaanse kijkt nergens van op en wenst me goed reis (rare jongen die italianen). Daar sta je dan in hillie billieland met een rokende pruttelende auto. Links of rechts? Rechtsaf is minder kilometers en al hikkend weet ik een tankstation te bereiken. De wagen rookt en stinkt enorm. #!@3&!. De bediende spreekt natuurlijk geen woord engels en ik vraag om een mechanico. Hij zegt mechanico bhumwhu? Ik zeg mechanico en wijs naar het tankstation waar we nu staan. Hij zegt bhumwhu? Ik zeg tegen Annelies: wat zegt die lul ? Ze zegt: ik denk dat de letters BMW uitspreekt! Ik roep: Ah, si mechanico BhUMWhU! Hij zegt: die hebben we hier niet. ….

Dan maar de ANWB bellen. Die vraagt waar ik sta, Ik vraag het de pompbediende: Waar zijn we nu? Zegt die lul: Italie!

Schiet lekker op zo. Na Italie, de provincie, de stad heb ik eindelijk de straat uit de pompbediende gekregen.

We worden binnen een uur opgehaald. Dat kan net want vanwege de warmte gaat het tankstation dicht en sta je hier op het platteland met 40 graden en een defecte auto buiten. Na bijna 1 uur geen ANWB en de pompbediende begint de boel op te ruimen. Daar word ik niet echt blij van. Plong: een SMS : of we al opgehaald zijn? Neen dus, sms ik terug. Binnen 15 minuten komt de ambulance krijg ik als antwoord. Shit dan is het tankstation dicht en moeten we in de hitte wachten. Gelukkig verschijnt de ANWB binnen 10 minuten.

IMG_0670-1.jpg

Hij brengt ons een stadje verder en daar is gelukkig een hele mooie BMW dealer.

Nou heb ik in het verleden ook vrolijk aan BMW dealer bashing gedaan maar hier kregen we echt VIP treatment. Auto werd direct ingenomen. Er werd gebeld naar een hotel in de buurt en er werd een nieuwe 5 serie voorgereden die ons naar het hotel bracht omdat ze niet direct de diagnose konden stellen.

Ik bel de ANWB en vertel dat de auto nu bij BMW staat.

Nou volgens ons kan dat niet zegt de ANWB. Hier staat dat u nog steeds langs de weg staat………Tja, ik raak er aan gewend bij de ANWB in het buitenland.

De volgende ochtend gebeld met BMW en die meldt: injector kaduuk. Levertijd 2 weken. OK, dan kan auto op transport en wij naar huis. Ik meldt het de ANWB Nederland en die gaan hun uiterste best doen. Bel om 13.00 uur weer. Ja, zegt ze we wachten op diagnose BMW Italie. Die geeft het aan ANWB Italie door en die weer aan ANWB Nederland eerder kunnen ze niets doen. Ze gaat direct bellen. 2 uur later: Ik bel ANWB Nederland. Krijg ik hetzelfde verhaal. Ik zeg: diagnose is al gedaan. Bel nou ANWB Italie en maak de boel rond. Dan maar zelf BMW bellen. Die hebben net maar zelf met ANWB Italie gebeld en diagnose door gegeven. Mooi, uur later met ANWB Nederland bellen. Weer hetzelfde verhaal. Volgens haar wacht ANWB Italie nog steeds op BMW. Ik zeg, neen die weten het nu. Ga ze nou even bellen. OK mijnheer, ik ga ANWB Italie bellen en vragen of ze BMW willen bellen voor de diagnose. Neen, doos, Ze weten het al. Je moet alleen ANWB Italie bellen.

OK, ga ik doen en vervolgens is het binnen 10 minuten gepiept. Z3 komt op transport en er wordt een vervangende auto geregeld. BMW rijdt de 5 serie weer voor zodat ik mijn Z3 leeg kan halen en vanuit het hotel per taxi naar de huurauto kan gaan . Wat een superservice!!!

Er gaat veel kaduuk in Italie, dus we moeten met de taxi 120 km rijden om bij de huurauto te komen. Onze hotelier weet wel een voordelige taxi. Jaja.

Komt er vervolgens een mercedes van dit type voor rijden met een chauffeur die zo uit een mafia film zou kunnen zijn gestapt.

2004_mercedes_cls_05_sb.jpg

Hij spreekt geen woord engels maar weet waar we heen moeten. Ik wijs onderweg nog op een putje in de voorruit. En hij roept Si, SI, mafia, pang, pang. (rare jongens die italianen)

Hij rijdt vervolgens als een idioot naar de centrale waar we de reis kunnen vervolgen richting Nederland in een Daihatsu Tucson. Wat een k.t auto is dat als je twee weken in een Z3M gereden hebt. Knalde natuurlijk veel te hard de eerst bocht in, waar we al jojojend doorheen kwamen. (toch wel goed spul die BMW's) Maar we reden weer. ☺

Zo, het verhaal is nu wel effe lang genoeg. Uiteindelijk heeft Roodkapje na stevig zoekwerk ontdekt dat de ECU defect is geraakt door een slechte massakabel en gaat de Z3M weer als een speer. Happy End dus. Bedankt Ruud!

Link naar reactie

he dat is toeval ik was in augustus onderweg naar Ruud voor nieuwe banden toen ik een truck voorbij reed met jou z3M erop samen met een paar andere auto,s en een caravan het was in de buurt van Rotterdam zo,n M valt natuurlijk op toen ik aan Ruud vertelde wat ik gezien had hoorde ik dat hij een z3M met panne verwachtte

nu begrijp ik dat het die van jou was goed te horen dat alles weer ok is

Hans

Link naar reactie

@heyst. Da's ook sterk zeg. Het heeft een hele tijd geduurd voordat die weer in Nederland was. ANWB had het heeeeel druk.

@Hbmw3 Thnks :thumbup:

@Maarten gelukkig rijdt die inderdaad weer maar Ruud heeft een stevige kluif gehad. BMW Italie had aangegeven dat het aan de injector lag maar dat was slechts een gevolg en niet de oorzaak.

Link naar reactie

Yankee, prachtig verslag.

Jammer van de storing in je M, maar ook dat is goed gekomen, gelukkig.

Zou zo volgend jaar een een Mobster-rit met dit forum organiseren.....wat passen in Oostenrijk en hopsakee door naar Italie. Beetje zo'n autovisie lezersreis concept.

Je hebt veel moois gezien, o.a. gehuld in dunne stoffen van de fijnste kwaliteit :thumbup: Kan die pic in highres gepost worden? :unsure:

Link naar reactie

Dat laatste hoofstukje heb ik maar niet gelezen.

Prachtig verhaal en oog voor alle Italie details, speciaal het culinaire :thumbup: .

Mijn wederhelft krijg ik helaas niet meer mee voor een autovakantie. Als er ooit eens een forumritje die kant op gaat :unsure:

Zou wel graag eens in de Apenijnen rijden dus van westkust naar Oostkust enz.

(Rome en Napels zijn m.i. wel erg ver en heb ik al met "cheaptickets" gedaan)

Complimenten voor je leuke verslag.

Link naar reactie
  • Administrator
Je hebt veel moois gezien, o.a. gehuld in dunne stoffen van de fijnste kwaliteit :rolleyes: Kan die pic in highres gepost worden? :newblush:

Neen, die heeft die lullo waarschijnlijk gewoon uit het eerste de beste kaartenrekje geplukt en ingescand :schater:

Link naar reactie
  • Administrator
Als er ooit eens een forumritje die kant op gaat :wub:

Zal ik hem erbij in het mapje stoppen Yangkie?

Zou wel graag eens in de Apenijnen rijden dus van westkust naar Oostkust enz.
Nou... de snelweg tussen Parma en La Spezia vv was altijd één van mijn lievelings snelwegen. Erg fijne bochten waar je onnoemelijk hard doorheen kon jagen tot een jaar of wat geleden. Helaas staat er tegenwoordig bij elke bocht een Autovelox :newblush:
Complimenten voor je leuke verslag.

En die van mij erbij! 't Leest er prettig en makkelijk weg :rolleyes:

Link naar reactie
  • Administrator
Straat-kiekje in Modena, niks te maken met auto's maar vond 'm erg artistiek :).

kunstfm7.jpg

;) Zie deze nu pas, maarre... volgens mij heb je deze gewoon in Arnhem genomen :)

Link naar reactie

Nou als je een week op pad kunt, kan je toch leuke dingen doen in dat gebied met een groepje. Volgens mij heeft Baron van Epstein zoiets afgelopen jaar gedaan in een ander verband. Ik sluit niet uit dat we dat in 2011 gaan oppakken bij voldoende animo. Op de achtergrond vinden al voorzichtig wat verkenningen plaats over de haalbaarheid.

Maaarrreee, de limborit hoort echt tot een van de Grand Slam evenementen van het forum. Die gaat er nooit uit. :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.