Ga naar inhoud

Multifuntioneel stuurwiel


Andre

Aanbevolen berichten

Ik heb ook een M-sportstuur gescoord op eBay.

Mijn Roadster S is van 04/2004 en zou dus voorbereid moeten zijn voor een MF-stuur. Het stuur monteren wordt dan tien minuutjes werk voor mij? :holiday:

Ben benieuwd, ik ben ook nog op zoek, maar ik wil dan alleen de knopjes overzetten op het Alpina stuur...

Link naar reactie
Ik heb ook een M-sportstuur gescoord op eBay.

Mijn Roadster S is van 04/2004 en zou dus voorbereid moeten zijn voor een MF-stuur. Het stuur monteren wordt dan tien minuutjes werk voor mij? :holiday:

Ja dat klopt, je kabeltjes naar je lichtunit zijn al voorbereidt, kwestie van stekertjes erin en gaan met die :party:

Vergeet niet eerst je minpool van je accu te halen. :holiday:

Link naar reactie
Ik heb ook een M-sportstuur gescoord op eBay.

Mijn Roadster S is van 04/2004 en zou dus voorbereid moeten zijn voor een MF-stuur. Het stuur monteren wordt dan tien minuutjes werk voor mij? :unsure:

Cool! Was te verwachten natuurlijk :)

En dat is zelfs mij gelukt in een kwartiertje. Alleen die pinnetjes om je airbag los te krijgen kunnen lastig zijn (priegelwerk).

Zie ook deze uitleg.

Link naar reactie
Snijwerk?? Volgens mij kan je de complete spaakcovers inclusief knopjes overzetten!?

Ja, maar ik denk (dat als je de sierspaken eraf hebt geschroefd) je toch wat aan het zachte gedeelte eronder moet modelleren.

Dat heb ik ook moeten doen voor een kennis die alleen de schakelaars had gekocht en deze op zijn originele stuur wilde hebben.

Maar misschien heb jij wel een stuur waar dit niet bij hoeft. Fingers crossed. :unsure:

Link naar reactie
Ja, maar ik denk (dat als je de sierspaken eraf hebt geschroefd) je toch wat aan het zachte gedeelte eronder moet modelleren.

Dat heb ik ook moeten doen voor een kennis die alleen de schakelaars had gekocht en deze op zijn originele stuur wilde hebben.

Maar misschien heb jij wel een stuur waar dit niet bij hoeft. Fingers crossed. :unsure:

Inderdaad als je de multifuntion los hebt en wilt monteren op een origineel stuur zonder dan moet je inderdaad een en ander aanpassen, het is zacht shuim dus is goed te doen.

Andre

Link naar reactie
Ja, maar ik denk (dat als je de sierspaken eraf hebt geschroefd) je toch wat aan het zachte gedeelte eronder moet modelleren.

Dat heb ik ook moeten doen voor een kennis die alleen de schakelaars had gekocht en deze op zijn originele stuur wilde hebben.

Maar misschien heb jij wel een stuur waar dit niet bij hoeft. Fingers crossed. :unsure:

Oh, ik dacht je bedoelde dat ik in de sierspaken moest gaan snijden, lijkt me niet echt een fijn vooruitzicht :)

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
  • Administrator

Zeg, zijn jullie nou zo slim of ... ? :thumbup:

De dealert alhier mailt mij net het volgende:

Helaas is het “niet” mogelijk een “multifunctioneel” M-stuur op uw wagen te monteren, een gewoon M-stuur kan wel en kost 368,- excl. BTW (Uw airbag word dan overgezet.)

Los van dat het mij ontgaat waarom de beste man voortdurend aanhalingstekens gebruikt, de conclusie van dit draadje is tot dusverre toch juist dat na een zeker bouwjaar het vervangen van het standaard stuur voor de multifunctionele M versie gewoon plug&play is? Of is de bekabeling bijvoorbeeld bij de facelift weer weggehaald? Het gaat bij mij voor alle duidelijkheid om een in Belgie in juli 2007 uitgeleverde 2.5si met business radio met kleine navigatie en CD wisselaar...

Ik wil het trouwens best zelf doen (graag zelfs, sterkt de illusie dat ik geen twee linkerhanden heb :schater: ), maar wilde vooral weten wat de dealer nou rekent voor het stuur zelf ...

Link naar reactie
  • Administrator

Thanx voor het antwoord! Ik vraag me af of de beste BMW man eigenlijk niet iets anders bedoelt dan ik... Ik had gisteren en eergisteren inderdaad ook even op ebay gekeken, maar kom voorlopig niet onder de EUR 330,- via ebay.de. Ik blijf het even in de gaten houden. Overigens zijn er kennelijk wel mensen die een niet multifunctioneel M stuur speciaal laten maken:

Multifunktionslenkrad mit polierte Blenden

Link naar reactie

een :thumbup: stuur is leverbaar met multifunktie

MTY5OTAxX3A=.png

zonder multifunktie

MTY5ODk5X3A=.png

en ook met multifunktie EN schakelpaddles

MTY5OTA1X3A=.png

er is zelfs een "multifunktionsnachrüstungspaket"

MTMwNDc2X3A=.png

Afhankelijk van welke afwerking je wil 167 of 200 euro ex btw.

Maar wilde je nu multifunctie-knopjes, een :wave: stuur of, als je toch bezig bent, beide?

Link naar reactie
  • Administrator

Kijk! Hier zal ik die dealert eens fijntjes mee om zijn oren wapperen! :rolleyes:

Maar wilde je nu multifunctie-knopjes, een :thumbup: stuur of, als je toch bezig bent, beide?

Omdat ik toch bezig ben: beide! :lol: B)

De dealert had mij alleen even bang gemaakt: ik wil dan - hoe verzin ik het ook - liever werkende knopjes dan dummyknopjes. Ik dacht heel even dat ik het antwoord van de dealert zo moest lezen dat de Multifunktions bekabeling die er blijkens dit draadje zo rond 2004 standaard is ingekomen bij de facelift misschien weer was weggehaald of dat er anders iets aan plug&play in de weg staat ... Maar als ik het goed begrijp zeggen jullie: de dealert heeft hier geen gelijk? Zeg alsjeblieft ja; dan ga ik zeer binnenkort bestellen :schater:

Link naar reactie
Ik dacht heel even dat ik het antwoord van de dealert zo moest lezen dat de Multifunktions bekabeling die er blijkens dit draadje zo rond 2004 standaard is ingekomen bij de facelift misschien weer was weggehaald of dat er anders iets aan plug&play in de weg staat ...

Check even helemaal vooraan dit draadje. Anders even een PM naar Andre, hij heeft het allemaal ingebouwd.

Trouwens gek dat je BMW dealer je hierover niet fatsoenlijk kan adviseren (maar helaas komt het vaker voor :rolleyes: )

Link naar reactie
Anders even een PM naar Andre, hij heeft het allemaal ingebouwd.

Nou die BMW dealer snapt het niet helemaal denk ik.

Ik heb wel een pdfje voor je het is niet moeilijk ik heb wel zelf een stukje bekabeling moeten maken maar dat was een 20 minuten werk dus niet echt schokkend.

Pm maar even je email adres dan heb ik een pdfje voor je hoe het moet.

Andre

Link naar reactie
  • 1 maand later...

ok ik heb dus ook een m stuurtje bestel

jaja bij de dealer??

prijs nieuw in doos €334.00 das niet gek toch??

op ebay staan ze regelmatig voor hetzelfde of meer

en nu kan ik bij garantie kwesties naar de dealer

alleen nog even inbouwen met het xtra kabeltje

Link naar reactie
Kijk! Hier zal ik die dealert eens fijntjes mee om zijn oren wapperen! :unsure:

Omdat ik toch bezig ben: beide! :thumbup: :gossip:

De dealert had mij alleen even bang gemaakt: ik wil dan - hoe verzin ik het ook - liever werkende knopjes dan dummyknopjes. Ik dacht heel even dat ik het antwoord van de dealert zo moest lezen dat de Multifunktions bekabeling die er blijkens dit draadje zo rond 2004 standaard is ingekomen bij de facelift misschien weer was weggehaald of dat er anders iets aan plug&play in de weg staat ... Maar als ik het goed begrijp zeggen jullie: de dealert heeft hier geen gelijk? Zeg alsjeblieft ja; dan ga ik zeer binnenkort bestellen :schater:

misschien moet je zelf een etk kopen

dan kun je t zelf opsnorren

het klopt wel wat de dealer zegt (volgens het boekje)voor 05 zijn de z4,s niet met en dergelijk stuur te koop

maar dit stuur is dus later pas beschikbaar maar past wel op de oudere z4 mat wat aanpassingen namelijk 2 kabeltjes die er nu nog niet liggen

ik kan je anders wel het oem onderdeelnr geven?

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Na al dat tumult hier over die stomme knopjes op het stuur ben ik me met het mooie zonnetje maar eens gaan verdiepen in de 2 retrofit kabeltjes.

Ik heb de kappen om het stuurhuis weggehaald, dat is 1 kruiskop onder en 1 kruiskop boven dan kun je ze van elkaar aftekken. (handig om de stuurverstellingshendel los te zetten)

Dan het schroefje midden bovenin je tellerhuis verwijderen, nu kan je zo het tellerhuis verwijderen.

Dan moet je het groene connectortje onder je stuur verwijderen, hierin een klein kapje afhalen zodat je je originele of eigengemaakte bedrading in de daarvoor bestemde pin bezetting (PIN 9 en 10) kunt monteren kapje er weer op, draadjes/connectortjes zitten weer vast.

Je kunt via de opening die is ontstaan als je je tellerhuis verwijdert bij de grote connector die achter je lichtschakelaarunit zit, het makkelijkste is de connector (blauw en bruin) uit elkaar te halen en hier je retrofit kabel te monteren (let op geen electrische soldeerbout gebruiken) op de bruine connector pin 21 en 27 dit staat duidelijk op de connector, controleer nogmaals of de kleurcombi ook juist is en het kan niet missen.

De bekabeling vervolgens met zwarte tape netjes aan de bestaande kabelbos tapen tot aan de stuurkransconnector.

Maak ook gelijk je tellerhuis schoon daar kun je nu makkelijk bij (veel stofjes) en bouw alles weer in elkaar en het werkt.

De parameter bij mijn software stond al goed, ik geloof bij iedereen dat deze standaard aan staat.

Succes het is echt simpel, stom dat ik het niet eerder heb gedaan.

Andre

kleine aanvulling!

de draden die je nodig hebt zitten aan de BLAUWEconnector pin 21 /27

en het stekkertje van de violet gele draad gaat in nr 10 van de stekker onder je stuur

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • Administrator

Nog goed om te weten voor mensen MET een faceliftmodel, maar ZONDER multifunctioneel stuur bij eerste aflevering: de bekabeling (H-kabeltje van pin 9 en 10 groene stekker bij stuur naar pin 21 en 27 lichthuis) zit NIET standaard in het faceliftmodel.

ALTIJD EVEN STUURHUIS UIT ELKAAR HALEN (stuur helemaal naar je toe trekken, stuurverstellingshandle "los" laten staan en kruiskopschrofje vlak naast stuurverstellingshandle losdraaien. bij Fl heb je alleen dat schroefje nodig en geen twee zoals hieronder omschreven) EN CONTROLEREN DUS.

Link naar reactie
  • Administrator
Wil dat nu zeggen dat je de knopjes op je M-stuur niet kunt gebruiken? Zo ja, is dat wel vrij jammer.

Nee hoor, dat betekent het absoluut niet! Dat betekent alleen dat als je het kabeltje mist, je dat eenvoudigweg even moet bestellen en ook nog even moet installeren. Betekent dus vooral dat het net iets meer werk is...

Link naar reactie
Nog goed om te weten voor mensen MET een faceliftmodel, maar ZONDER multifunctioneel stuur bij eerste aflevering: de bekabeling (H-kabeltje van pin 9 en 10 groene stekker bij stuur naar pin 21 en 27 lichthuis) zit NIET standaard in het faceliftmodel.

ALTIJD EVEN STUURHUIS UIT ELKAAR HALEN (stuur helemaal naar je toe trekken, stuurverstellingshandle "los" laten staan en kruiskopschrofje vlak naast stuurverstellingshandle losdraaien. bij Fl heb je alleen dat schroefje nodig en geen twee zoals hieronder omschreven) EN CONTROLEREN DUS.

zit dus ook niet in het niet facelift model

nl van voor eind 2004

daarna zit t er wel in

en daarna weer niet???

klopt dat?

is trouwens al meer besproken 2,5si!

Link naar reactie
  • Administrator
zit dus ook niet in het niet facelift model

nl van voor eind 2004

daarna zit t er wel in

en daarna weer niet???

klopt dat?

Bij mij - dus in een 2007 2.5si (E85 facelift) - zijn in ieder geval pennen 9 en 10 in de groene connector aan de stuurkrans onbezet. Dat heeft er wellicht nog mee te maken dat mijn auto voor het eerst in Belgie is afgeleverd en dus geen Nederlands / Duits exemplaar is. Ik zou het daarom in ieder geval altijd controleren.

is trouwens al meer besproken 2,5si!

Dat klopt natuurlijk, maar ik heb nergens kunnen terugvinden hoe het nu met de faceliftmodellen zit. Voor niet facelift-modellen is kennelijk een universele regel: voor 2004 niet en na 2004 wel. Zo'n universele regel heb ik voor de facelift nergens terug kunnen vinden. Ook op het Duitse forum niet. Bijvoorbeeld wel de "losse" opmerking van iemand met een 2.0 facelift die de bekabeling mist. Leek me dus wel handig voor mensen met een facelift E85 om te weten dat ze dit punt ook even moeten controleren; voorkomt teleurstellingen. Als dat uitsluitsel hier al wel staat mogen mijn laatste posts in dit draadje natuurlijk meteen vervangen worden door verwijzing daarnaar. Dank nog voor je snelle pm trouwens!

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • Administrator

Voor de toekomstige liefhebbert: het onderdeelnummer vande "H-kabel" is 61 12 0 394 848 (Nachrüstkabelsatz MFL) In Duitsland EUR 5,57, in Nederland het waanzinnige bedrag van EUR 6,93. :schater:

Ik heb het topic meermalen terug gelezen, maar zag dit nog niet terug ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.