Ga naar inhoud

Multifuntioneel stuurwiel


Andre

Aanbevolen berichten

Mijn M Stuur (ook multi functional) is door Ekris Arnhem geplaatst. Ik kan dus niet zeggen of zij nog SW hebben moeten aanpassen of zo, maar kosten waren 23 eur ex BTW dus daar heb ik het risico van ontploffende airbag en zo niet voor genomen. Bij mij werkt het dus allemaal naar behoren, alleen weet dus niet wat ze allemaal exact hebben gedaan (je mag de werkplaats niet op om mee te kijken).

Jou Z4 is toch van 2004? volgens mij moeten we (2003) dan toch nog iets van bekabeling aanleggen vanaf de stuurkrans.

André

Link naar reactie

Voor de liefhebbers ik ben er achter waarom het niet werkt, we missen bij de Z4 van voor bj. 9/2003 een retrofitkabeltje die wordt verbonden met de stuurkrans en de lichtschakelaar unit waaronder de I/K bus.

Degene die info wil moet even zijn gewone e-mail adres PMen dan mail ik even een pdfje how to.

André

Link naar reactie
Voor de liefhebbers ik ben er achter waarom het niet werkt, we missen bij de Z4 van voor bj. 9/2003 een retrofitkabeltje die wordt verbonden met de stuurkrans en de lichtschakelaar unit waaronder de I/K bus.

Degene die info wil moet even zijn gewone e-mail adres PMen dan mail ik even een pdfje how to.

André

Ik weet het Andre.

Ze missen een 2 aderig kabeltje die in de groene ministekker op positie 9 en 10 moeten worden doorgezet.

Ik heb mijn dealer gevraagd om dit kabeltje te bestellen, maar het partnummer is bij hen niet bekend.

Ga wel met Munchen aan de rol.

Je kan (bij de dealer) activeren wat je wil, maar het gaat nooit werken zonder!!!

Overigens is het helemaal niet zeker of je het moet laten activeren, want er zijn legio upgraders die het niet hebben gedaan en waarbij het wel bij werkt.

"Zoek en Gij zult vinden, pruts en het zal uiteindelijk werken". (oud Indiaans spreekwoord) :rolleyes:

Link naar reactie
Mijn M Stuur (ook multi functional) is door Ekris Arnhem geplaatst. Ik kan dus niet zeggen of zij nog SW hebben moeten aanpassen of zo, maar kosten waren 23 eur ex BTW dus daar heb ik het risico van ontploffende airbag en zo niet voor genomen. Bij mij werkt het dus allemaal naar behoren, alleen weet dus niet wat ze allemaal exact hebben gedaan (je mag de werkplaats niet op om mee te kijken).

Net bedrag toch?

Mag ook wel een keer gezegd worden van een dealer toch?

Link naar reactie
Ik weet het Andre.

Ze missen een 2 aderig kabeltje die in de groene ministekker op positie 9 en 10 moeten worden doorgezet.

Ik heb mijn dealer gevraagd om dit kabeltje te bestellen, maar het partnummer is bij hen niet bekend.

Ga wel met Munchen aan de rol.

Je kan (bij de dealer) activeren wat je wil, maar het gaat nooit werken zonder!!!

Overigens is het helemaal niet zeker of je het moet laten activeren, want er zijn legio upgraders die het niet hebben gedaan en waarbij het wel bij werkt.

"Zoek en Gij zult vinden, pruts en het zal uiteindelijk werken". (oud Indiaans spreekwoord) :fiew:

Klopt ik heb bij de dealer ook het kabeltje willen bestellen en die konden het ook niet vinden, ik maak er wel een van UTP of zo aders genoeg.

André

Link naar reactie
  • 1 maand later...
We zien wel of die knoppen gaan werken. vast wel.

Mooie aankoop :birthday:

Houd er echter rekening mee dat de knoppen niet direct werken, bij diverse Q1 2003 Z4´s (productie eind 2002, begin 2003) ontbreekt er een kabeltje van het stuurhuis naar de radio. Er zal binnenkort vast wel een handige Harry of slimme Simon opstaan :birthday: die die kabeltjes weet te vinden of weet na te maken, maar vooralsnog rijden er een aantal Z4´s rond met mooie, niet werkende knoppen :birthday:

Link naar reactie

Heb je die PDF bekeken die ik 2 berichten terug geplaatst heb? Dat is een instructie van BMW zelf voor het aansluiten van stuurbediening. Daarin hebben ze het al over kabeltjes bij modellen van voor 09-2003 (zie onderdelen bij 'legend', die met een sterretje aangegeven). Die zaken moeten toch los te bestellen zijn? Zo te zien gaat het alleen om een kabeltje en een klein blokje/omvormer ofzoiets. Met die instructie/gegevens moet een handige harry (ik heb helaas twee linkerhanden :birthday:) zoiets vast aan kunnen sluiten, lijkt mij :birthday:

Link naar reactie

Ik ben met mijn dealer en BMW Duitsl. aan de rol geweest en heb ze uiteindelijk duidelijk weten te maken om welke kabeltjes het gaat (ruim 2 weken geleden) :hamer:

Hiervoor is voor Ned. een speciaal artikelnummer bedacht en voor mij in "back order" besteld.

Ik word zo spoedig mogelijk gebeld als ik het kan komen ophalen. :rolleyes::thumbup:

Voor de duidelijkheid: het gaat om 2 kabeltjes van ong. 30cm lang, die op de steker van de stuurkrans en aan de lichtunit moet worden bijgestoken/verbonden.

Je radio heeft hiermee niks van doen.

Let wel: het gaat hierom alleen om de typen van voor eind 2003.

De datum van "üitrol fabriek" wordt hiermee bedoelt en niet op de " 1e ten naam stelling"

Check je VINnummer!!! :foto:

Ikzelf piste hierdoor net 1 maand naast de pot :angry:.

Wordt vervolgt.

Link naar reactie
Hiervoor is voor Ned. een speciaal artikelnummer bedacht en voor mij in "back order" besteld.

als ik nou morgenochtend even voorover buk, kan je er dan 2 van laten maken? :rolleyes:

:schater:

(voor je je allerlei rare ideeen in je kop haalt, ik bedoel normale ochtendgymnastiek, jij bent me te groot)

bukken.gif

Link naar reactie
Zoals gewoonlijk vis je weer achter het net :thumbup: Ik heb al gebogen en het tweede kabeltje gereserveerd :rolleyes: Schijnt ook in een P te passen :foto: :schater:

Hahaha.

Ik heb inderdaad voor Roger (beep) een 2e besteld.

Maar Martijn, ik ritsel er wel een 3e bij voor jou.

En ff over dat voorover bukken.............!!!!

Je kent die nieuwe slogan van CarGlass toch?????!

Ik maak van je ster een scheur!!!!

(of was die ietsjes anders?)

Link naar reactie

Na al dat tumult hier over die stomme knopjes op het stuur ben ik me met het mooie zonnetje maar eens gaan verdiepen in de 2 retrofit kabeltjes.

Ik heb de kappen om het stuurhuis weggehaald, dat is 1 kruiskop onder en 1 kruiskop boven dan kun je ze van elkaar aftekken. (handig om de stuurverstellingshendel los te zetten)

Dan het schroefje midden bovenin je tellerhuis verwijderen, nu kan je zo het tellerhuis verwijderen.

Dan moet je het groene connectortje onder je stuur verwijderen, hierin een klein kapje afhalen zodat je je originele of eigengemaakte bedrading in de daarvoor bestemde pin bezetting (PIN 9 en 10) kunt monteren kapje er weer op, draadjes/connectortjes zitten weer vast.

Je kunt via de opening die is ontstaan als je je tellerhuis verwijdert bij de grote connector die achter je lichtschakelaarunit zit, het makkelijkste is de connector (blauw en bruin) uit elkaar te halen en hier je retrofit kabel te monteren (let op geen electrische soldeerbout gebruiken) op de bruine connector pin 21 en 27 dit staat duidelijk op de connector, controleer nogmaals of de kleurcombi ook juist is en het kan niet missen.

De bekabeling vervolgens met zwarte tape netjes aan de bestaande kabelbos tapen tot aan de stuurkransconnector.

Maak ook gelijk je tellerhuis schoon daar kun je nu makkelijk bij (veel stofjes) en bouw alles weer in elkaar en het werkt.

De parameter bij mijn software stond al goed, ik geloof bij iedereen dat deze standaard aan staat.

Succes het is echt simpel, stom dat ik het niet eerder heb gedaan.

Andre

Link naar reactie

Kijk dat is goed nieuws Andre :unsure:

Het zijn inderdaad maar stomme knopjes (heb ze nu ook niet) maar vind het altijd raar als ze erop zitten maar niets doen.

Als ik het goed begrijp heb je op jouw manier dat kabeltje waarover ze het een paar posts erboven hebben niet meer nodig?

Als dat wel het geval is bestel ik namelijk graag nog mee, als dat kan!

Link naar reactie
Kijk dat is goed nieuws Andre :unsure:

Het zijn inderdaad maar stomme knopjes (heb ze nu ook niet) maar vind het altijd raar als ze erop zitten maar niets doen.

Als ik het goed begrijp heb je op jouw manier dat kabeltje waarover ze het een paar posts erboven hebben niet meer nodig?

Als dat wel het geval is bestel ik namelijk graag nog mee, als dat kan!

Tom het is makkelijker te wachten, het ene gedeelte heeft dan namelijk de originele connectortjes welke je gemakkelijk kunt plaatsen in de stekker.

Overigens is het nu ook zo dat de knopjes tegelijk verlicht worden als je de verlichting inschakelt en dat is wel zo leuk, je kunt nu het volume regelen en de voorkeuzezenders kiezen met de rechter knoppen.

Als je een Bluetooth originele carkit hebt werkt deze ook over de stuurbediening.

Groet,

Andre

Link naar reactie
OK dan zal ik Marcel even lief aankijken :kisstogether:

Dat hebben al diverse Z4Members de afgelopen toerrit gedaan en ik heb al een zwaar afwerkprogramma (afgelopen weekend) achter de rug. :schater::schater:

Jouw bestelling heb ik daarom meegenomen met de nabestelling van de rest van de maloten.

Ik heb je mail ontvangen en je reeds geantwoord.

Vanochten het bewuste kabeltje (met de juiste) connectoren en connectorblokjes opgehaald.

Voordeel hiervan is, dat de (bij te steken) connectoren exact passen en de kabeltjes de juiste kleurcodes hebben.

Het aansluitschema heb je reeds in bezit, dus een kind doet de was.

Belangrijk: als je je stuur demonteert en de nieuwe monteert moet je er voor zorgen dat je niet per ongeluk aan je richtingaanwijzerhandel hebt gezeten (neutraalstand) houden/zetten, want als je het nieuwe stuur op de gekartelde bevestigingsstang plaatst (natuurlijk puntje op puntje) en je gebruikt wat force, dan breek je iets af en dan weet ik zeker dat God je dan hoort brommen, of je castreert je zelf ter plekke.

Ik hoor wel als er vragen zijn.

Groetjes,

Marcel

Link naar reactie

Zo, het stuur is binnen, WOW echt super!!! Lekker dik en het stuur was helemaal nieuw (stond erbij maar toch je weet nooit).

Ben er erg blij mee!!!

Nu even wachten op de kabeltjes en dan kan ie erin.

Voor diegene die twijfelen: aanrader :fiew:

Nadeel: je wilt daarna nooit meer zo'n dun ding in je handen hebben :schater:

Link naar reactie
Zo, het stuur is binnen, WOW echt super!!! Lekker dik en het stuur was helemaal nieuw (stond erbij maar toch je weet nooit).

Ben er erg blij mee!!!

Nu even wachten op de kabeltjes en dan kan ie erin.

Voor diegene die twijfelen: aanrader :fiew:

Nadeel: je wilt daarna nooit meer zo'n dun ding in je handen hebben :schater:

Gefeliciteerd, je kunt hem al plaatsen hoor(accu pool los), er zitten 2 gaatjes in je huidige stuur steek daar aan beide zijden een schroevedraaier in waarmee je de veer wegduwd nu kun je de airbag van je stuur afpakken en voorzichtig het stekkertje loshalen.

Stuur losdraaien en nieuwe erin, als het goed is heeft je M stuur de bekabeling en knopjes er nog in zitten deze kun je aansluiten op de stuurkrans (bovenin)

Stuur vastdraaien (let op richtingaanwijzer handel) airbag erin en klaar.

Voor het aansluiten van de 2 draadjes hoef je niet je stuur te verwijderen namelijk.

Andre

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.