Ga naar inhoud

Racelicentie


Emi

Aanbevolen berichten

 

Binnenkort wil ik een racelicentie gaan halen. Niet met de bedoeling om in wedstrijdverband te racen maar vooral om beter te leren rijden. Zijn er hier mensen met een racelicentie of die de cursus daartoe gevolgd hebben? Hoe beviel dat?

aangepast door Emi
Link naar reactie

@P@T Zo'n BMW training is zeker ook nuttig. Verleden jaar heb ik deze training op de Nordschleife gedaan (leuk en leerzaam maar een erg vermoeiend circuit: 

https://www.bmw-drivingexperience.com/en/trainings/bmw-driving-experience/bmw-m-experience/bmw-m-power-insider.html

 

@Ewout Wow! Zoiets is me dus twaalf jaar geleden al eens overkomen op de openbare weg toen ik de Z3 nog maar pas had. Flink schrikken! Toen ik vervolgens merkte dat ik met mijn toenmalige lease-Toyota Avensis station harder de bocht om durfde dan met mijn Z3, heb ik een training op het circuit van Assen gevolgd. Dat was erg nuttig!

Link naar reactie
  • Administrator
9 uur geleden zei BMW-Z-CSi:

x2, Emi kent mij langer dan vandaag 😉

Idd en weet dus ook dat jij zonder die licentie niet kan rijden 🤡

Link naar reactie

@Emi, om nog even on topic te blijven en niet uit de bocht te vliegen: Lida Dijkstra heeft vroeguh geracet op Zandvoort etc. Mss haar even via FB benaderen. 

  • Like 1
Link naar reactie

Emi, ik heb meerdere racecursussen gedaan op Zandvoort, Nürburgring en SPA. Daarna redelijk wat circuit-ervaring opgedaan, maar nooit doorgezet naar de racelicentie met name vanwege tijdgebrek. Als het goed is moet de licentie jaarlijks geüpdate worden. De vraag is; waarvoor wil je een racelicentie? Ga je DNRT rijden of andere cup-klassen? Of ga je af en toe vrij-rijden of trackdays doen, waarbij je de wagen heel wil houden ? Voor dat laatste zou ik zeker geen racelicentie adviseren, maar gewoon zoveel mogelijk circuittijd met een ervaren coureur die je alle tips en tricks leert. 

Link naar reactie

Ik zou nooit met een auto die meer dan 10K waard is op een circuit gaan rijden. (95% rijdt er gewoon voor de lol).

Er zullen altijd toch figuren zijn die sneller zijn. dus koop gewoon een oude Subaru of zo  verlaag hem+ stuggere veren en gaan met de banaan!

Zoek je grenzen op, want daar gaat het toch om.

 

Ps, vroeger was alles beter. We gingen bijv. met het Z3forum naar Zandvoort. Let op de Silver kleur Z3 (Swallows fly in flocks, Eagels fly alone) Lawrence.

 

zandvoort03.jpg

zandvort01.jpg

aangepast door mohikaan
  • Like 1
Link naar reactie
Op 26-7-2018 om 19:51 zei mohikaan:

Er zullen altijd toch figuren zijn die sneller zijn. dus koop gewoon een oude Subaru of zo  verlaag hem+ stuggere veren en gaan met de banaan!

Zoek je grenzen op, want daar gaat het toch om.

 

Eigenlijk wil ik alleen een BMW 🙂.

 

Voor de licentietraining heb ik een voor het circuit geprepareerde E36 325i gehuurd. Dat betekent onder andere dat overbodig gewicht is verwijderd (interieur etc.), een rolkooi en racestoelen zijn geplaatst, het onderstel en de remmerij zijn aangepast.

 

Het liefst zou ik zelf een circuitklare Z3 coupe met  kenteken (dan kan ik zelf naar een circuit rijden en wat voorzichtig testwerk op rustige stukjes openbare weg doen) kopen (een cabrio is wat minder geschikt voor circuitgebruik) maar die heb ik nog niet gevonden. 

 

Omdat een circuitklare Z3 coupe met kenteken dus wat lastig te vinden is,  overweeg ik wel om tot dat ik een geschikte Z3 heb gevonden, een circuitklare E36 325i op kenteken aan  te schaffen.  Iets in deze richting: http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/detail.php?id=1960

 

 

Link naar reactie

Een circuitklare Z3 coupe is ook wel een stuk duurder.

Op DF zijn er wel een paar verkocht.

 

Al is "circuitklaar" natuurlijk een breed begrip.

 

Die 325i van paul vlasboom ziet er niet verkeerd uit voor een racer.

 

Ik ben benieuwd wat het word aangezien je al een tijdje aan het kijken bent.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

De circuit-Z3 coupe gaat wellicht nog een keer komen. Maar gisteren heb ik onderstaande circuitauto gekocht. Deze E36 325i heeft een kenteken dus ik kan er over de openbare weg mee naar het circuit rijden.

 

QZQ0iqn.jpg

 

ay7DlTI.jpg

 

dGIZJBh.jpg

 

fAEFir3.jpg

 

5sThxyf.jpg

 

 

aangepast door Emi
Link naar reactie

Ja ik zag je gisteren poetsen, maar had het ff niet door dat jij het was, de lichtblauwe velgen vielen me op. Veel plezier ermee.....

  • Like 1
Link naar reactie

Toerenmotoren liggen me wel 😉

 

Wat betreft de aanpassingen gedaan door de vorige eigenaar:
-    2x kuipstoel RSS
-    2x 6 punts gordel
-    QSP  stuur met snapoff naaf
-    Geschroefde rolkooi Wiechers, op ingelaste platen.
-    H&R in hoogte verstelbaar onderstel 
-    Door Bas Roos gereviseerd 3.15 diff met 25% platensper.
-    17" breedset velgen 
-    Volledig M-pakket

 

Wat ik op de korte termijn in ieder geval wil doen is:
-    Nieuwe bougies (preventief)
-    Nieuwe waterpomp en riemen (preventief)
-    Nieuwe remblokken (Hawk)
-    Nieuwe banden (semi-slicks)
-    Veerpootbrug voor

 

Verder wil ik nog misschien nog een extra set wielen aanschaffen. De huidige 17” breedset (die 245 banden wil) vind ik erg mooi staan maar ik weet nog niet of dit de meest optimale maat is voor op het circuit. )16" met 225 rijdt waarschijnlijk beter).

aangepast door Emi
Link naar reactie

Leuk ding, al voorzien van paar noodzakelijke opties! 

 

Met de oooperon cup rijden ze ook op 16inch velgen met banden.

Het ligt wel aan de banden maat, een te hoge wang is ook niet fijn.

 

De breedset is sowieso niks voor een racer met dit vermogen.

Gelijke banden maat rondom, stuurt veel beter.

 

Die style 68 set staat achter ook heel smal ET50 dacht ik en aan de voorkant ET41 

 

Als je toch voor nieuwe blokken gaat kan je overwegen om direct 300mm schijven te nemen.

 

Brackets van de remklauw Z3 3.0 / e46 328i en de remschijven.

De klauwen zelf zijn hetzelfde en kan je 1op1 overzetten.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.