Ga naar inhoud

Racelicentie


Emi

Aanbevolen berichten

De E36 staat sinds vanochtend bij Roodkapje met een stevige boodschappenlijst en race-onderdelen (Hawk remblokken, een veerpootbrug en DNRT semi-slicks)

Vanmiddag zijn er weer wat spullen afgeleverd: o.a. een cold-air intake en Powerflex 'rubbers'. Black Series, zo'n beetje het hardste spul dat er te verkrijgen is. Die gaan ook naar Ruud.

 

zNfD2yH.jpg

 

Zoals de meesten van jullie misschien wel weten, ben ik een echte OEM-vent. Maar op de E36 circuitwagen ga ik (maar praktisch gezien vooral Ruud) he-le-maal los..

aangepast door Emi
Link naar reactie
Op 7-8-2018 om 12:51 zei Enzo Sebastian:

Lekkere wagen Emi! Een sedan en zelfs Touring E36 schijnen best lekker te sturen. Misschien zie ik je wel op CPZ een keer! 

 

Trouwens, een aanrader: de Nankang NS2R als semi-slick. Ongelofelijke kwaliteit voor minder dan Toyo R1R geld. 

 

2016-05-19%2016.16.44_zpsbxmcomi4.jpg~or

 

Nurburgring tested! 

Touring is wel iets minder speels maar makkelijk om hard mee te rijden.

E36 voel je goed aan en doen niet snel iets wat je niet verwacht.

Ik kwam uit e30's en die zijn toch wat listiger op de grens.

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

^^

Bedankt! 🙂

 

Ik heb een tweedaagse training gevolgd. Vooral het praktijkdeel van de cursus en het examen vond ik erg inspannend. Ben er nog steeds moe van. Maar het is dus te doen.

aangepast door Emi
Link naar reactie

^ Wat moest gebeuren zijn de banden (er lagen oude RFT's onder om door de APK te komen) en de remblokken (er komen nieuwe Hawk race-remblokken onder).

 

Daarnaast wilde ik ook graag het volgende:

  • Nieuwe bougies                                                                         
  • Remleidingen stahlflex installeren                                                                                                                 
  • Shortshifter monteren                                              
  • Powerflexrubbers monteren (uiteindelijk voor M rubbers gekozen)                                      
  • Veerpootbrug voor installeren  
  • X brace voor plaatsen                                                                                                                         
  • Veren achterzijde hoger (zitten los)                                                                  
  • Waterpomp en snaren vernieuwen

De stickers blijven voorlopig nog even zitten 😶.

aangepast door Emi
Link naar reactie
  • 1 maand later...

We zijn weer wat verder met de E36 325i. Hij rijdt stukken beter dan toen ik hem kocht. Het volgende is onder andere gebeurd:

 

X brace

4pF8mhE.jpg

 

 

9Fry89o.jpg

 

Veerpootbrug voor

 

Yvj2XGs.jpg

 

Veerpootbrug achter

 

3t1yGRZ.jpg

 

M draagarm rubbers (ik had zwarte Powerflex rubbers gekocht maar die bleken te hard)

 

ZX2iiJw.jpg

 

Stahlflex remleidingen

 

O9YG2x1.jpg

 

Korte pook

igw0ldT.jpg

 

Traanplaat met voetsteun

 

HfsnGdI.jpg

 

Sleepoog (verplicht op veel circuits)

 

L9HJVvv.jpg

 

En verder is de auto voorzien van DNRT semi-slick banden en Hawk remblokken en is het onderstel goed afgesteld.

PMevPzW.jpg

aangepast door Emi
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Gisteren heb ik de BMW voor het eerst op het circuit (Zandvoort) uit kunnen laten. En dat viel niet tegen 😄 . De auto presteerde boven verwachting. Hieronder wat plaatjes. 

 

m6nGBSG.jpg

 

LZN8k80.jpg

 

hQyYcV3.jpg

 

lp776DE.jpg


De M3 hieronder vloog op het Scheivlak van de baan. De race werd stilgelegd en de ambulance werd de baan de baan op gestuurd. De bestuurder was gelukkig ongedeerd. Geen overbodige luxe zo'n rolkooi!!

 

pfJOHH0.jpg


Toen het donker werd, werd er gewoon door geraced. Dat gebeurt op het CP Zandvoort slechts drie keer per jaar. Ik heb dat gisteren ook even kunnen proberen maar na een paar rondjes ben ik ermee gestopt. Het rechte stuk was goed te doen maar tijdens de talloze slecht verlichte bochten voelde het toch niet helemaal lekker tussen de meer ervaren rijders. 

 

Hier onder een (heel kort) filmpje van rijden in het donker op het rechte stuk.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_i95gu-DdT4

Link naar reactie

Het is me even niet duidelijk; was dit nou een race of een trackday?

 

 

Op 29-9-2018 om 17:10 zei Emi:

M draagarm rubbers (ik had zwarte Powerflex rubbers gekocht maar die bleken te hard)

Waarom waren die rubbers eigenlijk te hard? Te hard voor het comfort op de straat? of te hard dat ze zichzelf vastvreten omdat eea niet in lijn stond?

 

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

^ Het was een trackday (dus geen wedstrijd) van de DRDBC (http://www.drbc.nl/home.php). Bijna elk lid heeft een racelicentie (sommigen rijden ook wedstrijden - zelf ben ik niet van plan om wedstrijden te gaan rijden) en zij die dat nog niet hebben, zijn van plan hem op korte termijn te halen.

 

Wat betreft de rubbers: in ieder geval veel te hard voor op de straat en op het circuit hoeven ze ook niet zo hard te zijn. Volgens Ruudkapje en een aantal racende klanten die hij om advies heeft gevraagd dan. Ik heb de Powerflex-rubbers zelf nooit geprobeerd.

Link naar reactie

Betreffende die rubbers, van wat ik kan zien ter vergelijk met 'powerflex paars' (welke ik heb en duizenden anderen hebben voor op straat) lijkt alleen het binnenste kerntje harder te zijn (zwart; shore95a).

Dat stukje rubber is maar 2mm dik ofzo, ik kan me nauwelijks voorstellen dat daar een heel groot verschil in zit. Het grootste gedeelte van die paarse powerflex rubbers voor de voorste draagarmen is namelijk ook gewoon een zwart (dus shore95a) deel.

Ik weet wel dat er in engeland raceklasses zijn waar powerflex rubbers (de zwarte) gewoon verplicht zijn.

 

En ik heb in de achteras het meeste in strongflex geel, wat netto gezien ongeveer even hard is als powerflex zwart. Ik kan mezelf dus niet zo goed voorstellen dat ze echt te hard zijn om te verdragen op de weg.

Ik bedoel het is geen delrin bus of een pillowball ofzo; shore95a is nog steeds rubberachtig.

Maar goed, mijn ervaring is ook niet met een 325i maar met een z4, al zijn die auto's natuurlijk heel erg verwant.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Vanochtend heb ik voor het eerst met mijn BMW E36  325i tracktool op het circuit van Spa-Francorchamps gereden. Volgens sommigen het mooiste circuit ter wereld. Dat kan ik niet beamen want ik ken alle circuits niet. Maar ik vind Spa indrukwekkender dan Zandvoort, Assen of de Nurburgring.

In de vroege ochtend was het best lastig om de banden op temperatuur te krijgen. Dus tijdens één van de eerste ronden spinde ik van de baan (met de instructeur die me het circuit leerde kennen, maar gelukkig zonder schade).

Toen het wat warmer en vooral droger werd, had ik de baan wat beter onder de knie en met de banden op temperatuur heb ik hele leuke rondjes kunnen rijden.

 

Prachtig circuit en de E36 doet het geweldig goed! Voor een algemene check en onderhoud  (hij is inmiddels serieus afgebeuld) gaat binnenkort weer naar Roodkapje.

 

3ksob8D.jpg

 

vUjgCTs.jpg

 

DXVRmRp.jpg

 

9nXbOT4.jpg

 

aTyHMg2.jpg

 

nruYdfZ.jpg

 

us5SyPQ.jpg

 

N14cNMZ.png

De Porker wordt vanuit de binnenkant gepakt @GuidoK😉

aangepast door Emi
Link naar reactie

Hoe zit dat eigenlijk met de types bmw's die je ziet op trackdays?

Ik zie op je foto's veel e36; logisch, die zijn goedkoop, relatief licht en steken simpel in elkaar, die gele is een e46 (beetje van zelfde laken een pak), maar zie je ook al e92 335i's?

De e92 zie je in dld soms ook al voor rond de 10 mille en je hebt dan natuurlijk een motor met serieus vermogen (makkelijk te tunen ook). Wel zwaarder natuurlijk maar nog wel met handbak redelijk te krijgen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

De e9x serie zie ik eigenlijk nooit op trackdays Guido, dat zal toch met name te maken hebben met het feit dat spare parts nog reteduur zijn. Voorbumpertje vervangen van een e36 is natuurlijk peanuts vergeleken met een 335 (M-pakket)bumper, bijvoorbeeld. 

 

Echter, als je een beetje kunt rijden, kan ik me voorstellen dat je gauw wat meer wil! 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.