Ga naar inhoud

Welke benzine tanken jullie?


Aanbevolen berichten

Welke benzine tanken jullie?

Goedemiddag beste forumleden,

 

Tot heden heb ik altijd Euro 95 getankt, maar ik hoor van andere dat ze altijd V-Power bij de Shell tanken voor dat beetje extra power. Ze hebben wel andere auto's dus ik ben met name benieuwd naar jullie ervaringen.

 

Wie heeft hier een Z4 en merkt daadwerkelijk een verschil met V-Power?

 

Groetjes!

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb een e89 en tank bijna altijd vPower. Als het niet anders kan dan euro95. Ik merk geen echt verschil tussen euro 95 en vPower qua power.

 

In het verleden had ik een z3 M Coupe en daar merkte je het goed, bij euro95 liep tie wat onrustiger en met vPower of BP ultimate (98) liep de motor beter maar dat heeft ook te maken dat de s50 een hoge toeren motor is en dat is de motor van de e89 een N52B25A is. En 321 pk of 204 pk maakt een een verschil.

 

Ik tank vPower omdat het (naar shell zegt ahum) er voor zorgt dat eea van binnen wat schoner blijft.

Link naar reactie
  • Administrator

Voor een 2003 3.0i E85 (zoals ik ook heb): Euro 95 / E5.

 

Bij die auto / motorvariant zit het verschil tussen E95 / E5 en Euro 98 naar mijn bescheiden mening voor 100% tussen de oren van de bestuurder ...

Link naar reactie

E10. Ik zou wel eens het verschil met RON100 willen proberen, maar ook afgelopen vakantie kwam ik geen geschikt tankstation tegen. Ik heb overigens geen merkbaar minder vermogen, 250 haalt ie op E10 ook.

Link naar reactie

Ik tank Shell V-power of BP Ultimate en voor de winterstop gooi ik hem helemaal vol met Competition 102.

Maar tussendoor tank ik ook wel een gewone 98 van een bekend merk, en als er geen 98 voorhanden is moet er wel 95 in.

Link naar reactie

Dank voor alle opmerkingen 😄 Ik heb inmiddels V-Power getankt (t.o.v. Euro 95). Ik merk eigenlijk geen verschil en echt meer pk's zijn niet voelbaar/niet te meten wat mij betreft. 0-100 test gedaan en kwam op dezelfde resultaten uit. Voortaan maar de paar centen besparen en weer terug naar Euro 95 😉 

Link naar reactie

Toen mijn motor nog niet getuned was merkte ik met RON98 dat de motor in lage toerentallen (onder 2k) bij gasgeven dat de motor iets minder bromde. Voor de rest merkte ik destijds geen verschil.

Dus voor de standaard m54b30 zit er imo wel iets verschil in, maar of dat merkbaar is, is een tweede.

BMW dekt zich in de gebruiksaanwijzing wel in (de duitse gebruiksaanwijzing die ik heb althans) dat de opgegeven prestaties alleen gegarandeerd kunnen worden als er RON98 in zit (Vpower is geloof ik in nederland nog steeds geen RON98, dus Vpower wordt verkocht als ron95. BP ultimate is wèl RON98)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
4 uren geleden, ReauLeau zei:

^

Volgende keer ga ik hem dan maar eens volgooien met BP Ultimate. Proberen kan geen kwaad.

 

Wat -globaal- wel een voordeel is van RON98, is dat deze minder onderhevig is aan veroudering.

Dus dat kan ook een argument zijn voor een auto die bijv. de hele winter stilstaat.

Je merkt dit ook goed in grasmaaiers etc die vaak meer dan een half jaar stilstaan. Euro95 wil wel eens allerlei residu veroorzaken en met RON98 is er vaak niets aan de hand.

Dit heeft er ook mee te maken dat de doorlooptijd in tanks bij een tankstation bij euro95 echt heel veel sneller is dan voor de RON98 tank dus daar zitten allerlei anti verouderingsstoffen in.

Link naar reactie

Antwoorden hierop heeft alleen maar nut als je ook je motortype even vermeldt. Een motor uit een //M zoals die van Emi wil inderdaad graag RON98 vanwege de hoge compressie. De meeste andere BMW motoren doen het echter net zo goed op 95, bij de M54B30 uit mijn Z3 3.0 maakt het ook niet uit. 

Link naar reactie

Hoger octaangehalte zou je net iets verder op moeten komen, maar alleen als het motormanagement echt iets doet met de brandstofkwaliteit. Wat voor zover ik weet voor 2010 vrijwel nooit het geval was. Maar als ik met m'n Z4M op pad kan ga ik het toch ook eens proberen.

 

Ik weet wel dat een hoog ethanol gehalte bij oudere auto's wel eens problemen gaf in de vorm van aantasten barndstofleidingen en O-ring afdichtingen, met brandstoflekkage tot gevolg. Of de oudere Z3 en Z4 auto's daar gevoelig voor zijn weet ik niet, maar ik ben altijd wat voorzichtig met E10 of hoger.

Link naar reactie

^ Voor 2010 deed het motormanagement wel degelijk iets met brandstofkwaliteit. Onder andere het ontstekingsmoment werd er door beïnvloed. 

aangepast door Emi
Link naar reactie

Ja dat doen de meeste motoren al sinds medio jaren 90.

Echter gebeurt dat bij mijn weten wel op basis van data van de pingsensoren, dus dat is alleen in extreme gevallen, en die ingreep is dan ook vrij resoluut.

Ik denk dat als je het gaat meten dat je in de praktijk geen verschil zal meten in ontstekingstijdstip.

En dat geldt eigenlijk voor alle atmosferische motoren... ook van na 2010 :wink:

Immers, er is geen mogelijkheid de compressieverhouding te regelen. Bij een moderne turbomotor kan je nog de turbodruk actief regelen dmv actieve wastegate/blowoffvalve regeling, en dan kan je dus wel actieve mappings gebruiken voor euro95/ron98 of ethanol. Maar voor een atmosferische motor speelt dit dus niet.

Link naar reactie

Zo grappig om alle reacties ,waarheden en onwaarheden,aannames en vermeende effecten te lezen ...

 

De feiten: De moderne motor heeft en pingelsensor (al voor 2010 in gebruik) dus de ontsteking word aangepast naargelang de motor meer of minder pingelt door verschillende octaangetallen .

Octaangetal geeft min of meer aan hoe makkelijk of moeilijk een brandstof ontbrand , bij hoog gecomprimeerde (of turbo)motoren heeft een hoger octaan getal een voordeel omdat de ontsteking effectiever afgesteld kan worden wat resulteert in het meeste vermogen.

Bij "normale"motoren (zoals die van veruit de meeste auto,s) merk/meet je nauwelijks iets van brandstof met hoger octaan getal. race motoren of getunede motoren geven wel dergelijk meetbaar meer vermogen .Reken iets van 25 a max 30 pk (op 4 a 500pk)

 

Competition 102 als winterbrandstof is wel een slimme zet  (als je de auto weg zet)want er zit geen bio zooi in  omdat wanneer dat wel zo zou zijn het octaangetal niet gehaald kan worden dus beter om langere tijd stil mee te staan.

 

 

Ohja vpower zou volgens bartje 97 moeten zijn (staat ook zo op de pomp)

 

(aanvulling : deze post geschreven zonder de bovenstaande van Guido gelezen te hebben :p)

 

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.