Ga naar inhoud

Ervaring met goede 225/45/17 NON runflat?


jan67

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb de Z momenteel op 17 inch met originele RE50 RFT staan. Ik vind de wagen nogal hard en springerig. De banden zijn nog heel goed qua profiel (2 keer 4mm en 2 keer 5,5 mm), maar ik overweeg om ze te verkopen om er non-runflat banden op te zetten. Op enkele buitenlandse fora wordt dat positief ervaren op comfort en wegligging.

Ik denk aan:

Bridgestone S001

Bridgestone RE50A non runflat

Goodyear eagle F1 Asymmetric 2

Ook heel goede banden maar ze lijken als 225/45/17 wat smal uit te vallen ism de 8 duim brede velgen: continental Sportcontact 5 en de Michelin Pilot Sport 3.

Heeft iemand ervaring met een van deze banden of met een andere non runflat band?

bedankt

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Er zijn hier veel mensen die op Michelin Pilot Sport rondrijden. Alleen maar goede ervaringen. Ik betreur zelf nog steeds de overstap naar Hankook, de volgende worden weer Pilot Sports.

Link naar reactie

de conti sc5 slijt wat snel ,koop dan liever de sc3!

op een 8 "velg is 225 de ideale maat!.

Misschien upgraden naar een maatje meer bv 18 " of zelfs 19"?

Had ik ook onder de e85 en dat beviel enorm.

Voor comfort misschien bij 18"blijven.

Link naar reactie

Er zijn hier veel mensen die op Michelin Pilot Sport rondrijden.

Daar ben ik er één van...

Ik rijd op íets andere maten dan jouw velgen (17" breedset met 225 voor en 245 achter), en intussen zijn we aan de tweede set Michelin PS'en bezig: relatief stil, veel grip, ook bij nat weer, minder slijtage dan wat er hiervoor onder lag.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Even een oud topic schoppen.

 

Ik moet dit jaar ook de banden vervangen van de Z4 en zit eraan te denken om non-RFTs te monteren. Stuiterigheid en spoorzoeken zijn wel erg aanwezig bij de RFTs, maar op mooi vlak heb ik er niet zoveel last van. De twijfel om het te doen zit hem bij het feit dat je dan geen reserve hebt en met een lekke band een probleem. Is een busje met een compressor een alternatief als je lek rijdt, of meer een lapmiddel voor de gemoedsrust? Zeker op vakantie in het buitenland lijkt het me niet prettig om zonder reservewiel te staan (of non-RFT).

 

En als het non-RFTs worden: welke? Michelin PS? Conti SP? Bridgestones? Of een outsider als de Hankook Ventus EVO? 

Nu zitten er Michelin PS onder, maar dan in RFT-vorm.

Link naar reactie

RFT's zijn gewoon R*K op een E85. Non-RFT's is een stuk beter, maar vraag aan 10 mensen een mening over banden en je krijg 10 verschillende adviezen.... :wink: 

 

De bekende A-merken werken over het algemeen goed en daar is de prijs ook naar. 

 

Zelf heb ik goede ervaringen met de Hankooks en Pirelli PZero's maar er zijn ook mensen die dat weer niets vinden.  

 

Een lekke band is wel einde-oefening zonder reservewiel, maar de meesten onder ons hebben vaker een lege accu dan een lekke band gehad en ik zie nog niemand met een reserve accu rondrijden.  Met zo'n reparatie setje kun je thuis komen als er geen al te groot gat in de band zit ( een scheur van 5 centimeter gaat echt niet lukken :nono:)  en anders hebben we altijd de ANWB nog...   Succes  met banden zoeken...  :wave:  

Link naar reactie

Op de non-daily zou ik Michelin PS4 doen als ik beide vandaag moest voorzien van nieuw schoeisel. Mooie band maar ze slijten me te hard voor dagelijks gebruik :-)

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Ook met run flats moet je zo snel mogelijk een garage zoeken, dus.....

Zo'n busje helpt niet en verk****t je band en velg. Wegenwachter vertelde me dat hij nog nooit een succesvolle noodreparatie met zo'n spuitbus had gezien.

Link naar reactie

Niet zo gek van de wegenwachter; als het slaagt, dan bellen ze hem niet.

 

Verder zijn de RFT`s van 2003 ook niet meer de RFTs van 2018 denk ik.

En de effecten op 18 inch zijn stukken sterker dan op 16 inch weet ik uit eigen ervaring dus ik zou mijn velgmaat zeker laten meewegen. Net als de gebruiker; rij je enkel zomerse funritjes of ga je om 2 uur `s nachts je partner uit de nachtdienst op een onverlichte polderdijk helpen met een lekke band?

 

 

 

 

Link naar reactie

Op zich ben ik het wel eens dat je binnen Nederland het risico wel kunt nemen. Ik zou sowieso nooit een band langs de kant van de weg verwisselen (vluchtstrook) omdat dit veel te gevaarlijk is. Binnen NL is het dan een kwestie van de WW bellen als je niet meer thuiskomt. Dat is een ander verhaal als je in het buitenland bent en eigenlijk gaat het er om dat je nog de kans hebt om ergens te komen waar je wat aan je lekke band kunt doen. Ik geloof ook niet dat busjes latex veel uit zullen maken en ze zijn idd slecht voor je velg en band.

 

Vond het accu-verhaal wel treffend; er zijn ook andere problemen die zich voor kunnen doen waar je geen directe oplossing voor hebt en die je kunnen laten stranden. Stof tot nadenken.

Link naar reactie

In 45 jaar auto bezit heb ik vier lekke banden gehad, een keer in een hooivork gereden, twee keer een leuke jongen of meisje die ze zakmes moest uit proberen en keer een spijker en toen liep die langzaam leeg dus kwam ik redelijk ver van benzine station naar benzine station naar banden boer.

 

Ook op een e89 zijn rft ruk, dus er zitten nu michelin pilot sports onder en ik ben er super tevreden mee. Toen ik hem kocht zaten er vrijwel nieuwe achilles banden onder en daar werd de auto knap onrustig van, veel last van spoorvorming, richels, noem maar op. Eens een maandje aangezien en toen maar (zuchtend) de michelins er onder. Kost ff wat, maar het weggedrag in zowel nat als droog is super. Uiteindelijk is het je enige kontakt met de weg en daar moet je dus niet op besparen hebben ze mij geleerd. Ze slijten wel vrij vlot maar met gemiddeld 7.5 k km kom jetoch zo weer 3 jaar verder.....

 

succes met je keuze en om met @Shoveltje te spreken, vaker stilgestaan door een lege accu dan met een lekke band.....😇

Link naar reactie
Op 12-4-2015 om 10:34 zei jan67:

Hallo,

Ik heb de Z momenteel op 17 inch met originele RE50 RFT staan. Ik vind de wagen nogal hard en springerig. De banden zijn nog heel goed qua profiel (2 keer 4mm en 2 keer 5,5 mm), maar ik overweeg om ze te verkopen om er non-runflat banden op te zetten. Op enkele buitenlandse fora wordt dat positief ervaren op comfort en wegligging.

Ik denk aan:

Bridgestone S001

Bridgestone RE50A non runflat

Goodyear eagle F1 Asymmetric 2

Ook heel goede banden maar ze lijken als 225/45/17 wat smal uit te vallen ism de 8 duim brede velgen: continental Sportcontact 5 en de Michelin Pilot Sport 3.

Heeft iemand ervaring met een van deze banden of met een andere non runflat band?

bedankt

 Ik heb r dunlop sportmaxx t onder. Superband. Volgende set idemditto

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Hallo,

 

Ik heb zowel een tijdje op runflats gereden als non runflats.  

Mijn ervaring is dat runflats beter zijn op het moment dat de auto  op de limiet wordt gereden (hoge snelheden op de autobahn) en bij het betere bochtenwerk (Eifel, Alpen). 

De non-runflats zijn (stukken) comfortabeler en zijn ook minder gevoelig voor spoorvorming, zolang het niet te hard gaat.  Kom je boven de 130 km/h dan mis ik met non runflats scherpte en stuurt de auto 'wolliger'.

Ik heb de auto niet voor dagelijks gebruik. Met regen en sneeuw komt ie de weg niet op. Mogelijk pakt de vergelijking anders uit in geval van een daily driver).

 

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op :

Fulda Sportcontrol 2 (18 inch  non runflat)

Dunlop Sportmaxx rt (17 inch non runflat)

Bridgestone re050a (18 inch runflat)

 

De Bridgestones zijn deze zomer aan vakantie toe. Ik neig toch weer naar run flats en neem de nadelen voor lief. 

 

 

Link naar reactie

Jammer dat je die sportmaxx als 17” banden had, ik was wel benieuwd naar hoe dat te vergelijken is met de RE050. Maar ik denk dat ik net als jij gewoon weer de Bridgestones eronder laat leggen. Ik heb alleen maar ervaring met oude banden, wellicht is een verse set heel anders. Wat je zegt over de stabiliteit op hoge snelheden kan ik alleen maar onderschrijven, ik ben hoge snelheden totaal niet gewend, maar de keren dat het mogelijk was, voelde ik geen enkel moment van onzekerheid wat dat betreft.

Link naar reactie
  • Administrator

^Ja, maar we hebben het hier over de E85/86 en niet over de E89. De E89 verhoudt zich al veel beter tot RFTs dan de E85/86 dat doen. 

 

@Vinzzz ik heb in de afgelopen E85-jaren ervaring opgedaan met een aantal non RFT banden, waaronder, in willekeurige volgorde:  Nexen (type vergeten) Pirelli Pzero Nero, Michelin Pilot Sport, Michelin Pilot Sport Super Sport, Vredestein Wintrac (toegegeven: een winterband) en Hankook Evo S1.

 

Zonder enige vorm van twijfel: de Michelins zijn met afstand de allerbeste. Waar met de andere merken allerlei systemen ingrijpen als je de uitersten op zoekt, plak je met de Michelins aan de weg en kun je veel verder gaan. Daar is niiks wolligs aan.

 

Ik geef toe: je betaalt er bij Michelin ook voor ...
 

Link naar reactie

Ha, ik was helemaal vergeten te zeggen wat ik uiteindelijk gedaan heb 😀

Het zijn uiteindelijk non-RFT Michelin PS 4 banden geworden. Een compressortje en busje lauwe but erbij voor de gemoedsrust 😝

 

De auto werd er gelijk een stuk comfortabeler door en ook minder gevoelig voor sporen in het wegdek. Of de wegligging nou heel veel beter is, durf ik niet te zeggen. Ik ben er nog niet mee op het circuit geweest, maar ga dat denk ik ook niet meer doen (de remmen zijn er duidelijk niet voor gemaakt). Tot nu toe geen klachten, ik weet alleen niet meer of mijn luchtdruksensoren het nog doen (of er nog op zitten...)

Link naar reactie

@Maurits

Wat vind je beter voor de auto als het gaat om Michelin?  De Pilot Sport of Super Sport? Heb je ook ervaring met runflats opgedaan?

Runflat is ook prijzig dus prijsverschil met Michelins valt wel mee denk ik.  

Ik heb nog even de tijd voordat ik een keuze maak.  Het sportieve aspect  vind ik belangrijker dan comfort. 

Link naar reactie
  • Administrator

Ten aanzien van runflats: heel klein beetje ervaring; zaten er bij aaankoop van de eerste E85 nog onder, maar zijn er heel snel onderuit gegaan met het oog op verbetering van comfort.

 

Ten aanzien van Pilot Sport 4 vs Super Sport: ik ging van Pilot Sport 3 via Hankook naar de begin 2017 meest recente Super Sport. De Super Sport is zonder twijfel beter dan de Pilot Sport 3. Sindsdien rij ik nog maar 2 tot 7 dkm per jaar met de auto.  Pilot Sport 4 ben ik dus nog niet aan toegekomen 🙂 

 

Als je de tests leest, dan zou de Pilot Sport 4 in bijna alle opzichten beter moeten zijn dan de Super Sport, met uitzondering van in droog weer op het absolute uiterste rijden.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Na de zomer, nieuwe RFT's (Bridgestones) achterop laten zetten. Weglegging nog beter dan voorheen, maar deze auto heb ik inmiddels verkocht. Nu in het bezit van een Alpina Roadster S die rondom op Michelin Pilot Super Sport staat. Uiteraard is de Alpina op vele fronten (inclusief onderstel) een andere auto dan een reguliere E85, maar de grip van deze Michelins is ongekend. Zou ter bevestiging van wat 2.5si hierboven schreef zo maar eens de beste keuze kunnen zijn. Kost wat, maar dan heb je ook wat))). 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.