Ga naar inhoud

Europatour Editie I: Zwitserland / Noord-italië 3 T/m 9 September 2011


BMW-Z-CSi

Aanbevolen berichten

  • Reacties 756
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Zooo, we zijn weer terug! Zometeen wat foto's en een uitgebreide bloemlezing van wat ons allemaal is overkomen, eerst even een kort antwoord op wat er o.a. geregeld moet worden voor september:

* Zwitserland vignet (net geen € 35,00 bij de ANWB)

* ANWB buitenlandservice (inmiddels hebben we ook een prima Toyota garage op de route gevonden :))

* Géén flitsinformatie van Zwitserland in je navigatie/mobiel/laptop etc.

* Zwitserse Franken

Umweltsticker voor Duitsland is niet nodig, tenzij je van plan bent om op eigen gelegenheid (tijdens terugreis ofzo) een Duitse grote stad in te hobbelen.

Europese Identiteitskaart is inderdaad NU nog geldig in Zwitserland, volgens mij van het zomer ook nog, maar informeer voor de zekerheid ruim van te voren. De kans op paspoortcontrole is namelijk 99% bij de Zwitserse grens. Geen "aan te geven" goederen als we Zwitserland in gaan. Heb je die wel, of twijfel je, meld dit dan bij de grens!

Link naar reactie

Ik ben heel benieuwd naar je escapades :thumbup:

wegenwacht twijfel ik nog.... ik ben er uiteraard van overtuigd dat mijn z in topconditie is :)

Link naar reactie
  • Administrator
ik ben er uiteraard van overtuigd dat mijn z in topconditie is :)

Was ik ook... had ze gelukkig niet nodig, maar voor die 10 euri per maand en niet op kenteken maar op naam, kun je er geen buil aan vallen :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator

En wie hebben we daar? :banaan:

1359335081_6_-JP-.jpeg

Onderweg naar de San Bernardino... :banaan:

1359335161_6_VkHU.jpeg

1359335199_6_446S.jpeg

1359335291_6_mq94.jpeg

...die we uiteindelijk niet geheel konden rijden :thumbup:

1359335215_6_if1p.jpeg

Want er moest wat worden gerepareerd... :banaan:

1359335328_6_muTa.jpeg

Vakkundig geopereerd en vervolgens weer dichtgelast... :)

1359335359_6_eT4W.jpeg

...konden we onze weg weer vervolgen :blink:

1359335368_6_EW4d.jpeg

Link naar reactie
  • Administrator

De enige 2 overgebleven leden van de Zwitserse Zafiraclub hielden ook een tourtochtje :thumbup:

1359335433_6_rEVb.jpeg

Geweldige panorama's :banaan:

1359335444_6_isdg.jpeg

St. Moritz :banaan:

1359335504_6_aq0h.jpeg

Het "geteiZeM" bij mekaar :blink:

1359335580_6_xQwv.jpeg

Albula op... :banaan:

1359335660_6_Irds.jpeg

...nog geen 5 minuten later :banaan:

1359335674_6_Q0Vc.jpeg

Schweizer Nationalpark :)

1359335898_6_X23-.jpeg

Link naar reactie
  • Administrator

En nu? :)

1359336118_6_ocjp.jpeg

Gewoon... doorrijden :banaan:

1359336141_6_luNY.jpeg

De zomerrit was er echt níets bij :thumbup:

1359336149_6_zlBL.jpeg

1359336167_6_35Dz.jpeg

Goede bodemspeling is wenselijk :banaan:

1359336187_6_7s48.jpeg

Laat niemand ooit beweren dat je met een ZZZ níet op een skipiste kunt rijden :banaan:

1359336230_6_S3UO.jpeg

Tunnel met entreeprijs :blink:

1359336456_6_iHk8.jpeg

Link naar reactie

Was hartstikke leuk!! Inderdaad veel meegemaakt in die paar dagen. Wij zullen uiteraard ook nog wat mooie / bijzondere plaatjes posten. Was erg gezellig in ieder geval.

De kans op paspoortcontrole is namelijk 99% bij de Zwitserse grens.

Ja, als Rob voorop rijdt 100% inderdaad :). Hebben wij namelijk nooit gehad... :blink: (en ja het was wel Zwitserland)

Afijn, het was erg lekker om er even uit te zijn en lekker open te kunnen rijden. En zeker ook nuttig, er was 1 pas met alleen maar werkzaamheden dus die gaat uit de route begreep ik. Iedereen weer succes met 7 weken werken... En dan mogen we voor de langere editie. Rob nogmaals bedankt voor het regelen (behalve dat ene hotel dat onbereikbaar was dan... :thumbup: ) en nogmaals succes met het puzzelen met de routes!

Link naar reactie

Ja, ziet er heel goed uit. Maar wat was nou je klacht met die verstopte catalysator?/ Hoe uitte zich dat? (vermogensverlies?, deed hij niets/niks meer?)

Link naar reactie
  • Administrator
Ik ben heel benieuwd naar je escapades
Was hartstikke leuk!! Inderdaad veel meegemaakt in die paar dagen.

Nou, zeg dat wel! Heb maar even tot vandaag gewacht met de bloemlezing, was er vannacht te brak voor.

We hebben inderdaad veel meegemaakt in 4 dagen tijd dus dat belooft nog wat voor september.

De heenreis ging prima, geen noemenswaardige problemen op wat files bij Baustellen na. De grensovergang ging ook soepel, slechts de vraag of wij wat aan te geven hadden :unsure:. 's Nachts overnacht net na de Gotthard tegenover het station in Bodio en de volgende ochtend vroeg weer op richting San Bernardino. Na de eerste bocht begon er al af en toe iets licht te rammelen onder de auto, na 10 bochten hoorden we niets anders als gerammel en na 15 bochten trok de Z voor geen meter meer bergopwaarts. Zelfs in de 1 was er geen vaart in te krijgen en de ventilator vond het ook niet echt prettig om de motor te moeten koelen. Auto stilgezet en Ruud maar gebeld: "komt er geluid uit de uitlaat?". Nee, dat kwam er amper... Volgens Ruud zat de steen los in de katalysator en "gat erin maken!" was het antwoord. Maar ja, waar vind je in al die kleine dorpjes nou een garage waar men wat kán en wíl? Terugrijden was in mijn ogen geen optie, want dan zaten we in het Italiaanse gedeelte (piano piano, domani, domani...) dus zo snel mogelijk richting het Duitse gedeelte, aan de andere kant van de San Bernardino... Gelukkig zaten we nog niet op de pas zelf en konden we op het laatste moment de tunnel inschieten om vervolgens aan de andere kant op zoek te gaan naar een garage. De eerste was er niet meer, daar zat een nagelstyliste of zo en de tweede bleek tot maandag op vakantie. Gelukkig was de derde wel open, een Toyota/Citroën garage. Probleem uitgelegd, de jongen wist gelijk hoe of wat en binnen no-time stond de Z op de brug. Slijptol in de Kat, losse steen viel er al gelijk uit en de rest er vakkundig uitgebikkeld, schoon geblazen en weer dichtgelast. Binnen een half uur stond de Z weer buiten :thumbup:. Waar ik voor die tijd in de 1 zelfs amper omhoog kwam, ging dat nu in de 4 met gemak.

En zeker ook nuttig, er was 1 pas met alleen maar werkzaamheden dus die gaat uit de route begreep ik.
Op naar de volgende pass. Deze bleek opnieuw geasfalteerd te worden, maar of dat in september klaar is... ik twijfel nog even of ik hem eruit haal, maar dat zien jullie in september na het puzzelen wel.

Onderweg veel mist en laaghangende bewolking gehad maar ook veel zon en hitte. Aan het einde van de middag kwamen we aan bij het hotel in Bormio, althans dat had de bedoeling moeten zijn geweest... Gelukkig niet het hotel waar we in september zitten (die zat nu vol), want dit was écht onvoorstelbaar. "In de zomer per auto te bereiken en gratis parkeren bij het hotel" zei booking.com. Nou ik denk dat zelfs een X5 uiteindelijk was omgekeerd... we hebben het 1km van de 2 geprobeerd en toen was het echt onmogelijk om door te rijden, tenzij je over een degelijke terreinwagen beschikt zoals de eigenaar zelf, die nogal verbaasd reageerde en met een cynische smile doodleuk vertelde dat we auto's wel bij de skilift konden parkeren en hij ons zou ophalen/wegbrengen. Túúrlijk joh, heel leuk en aardig, wij zetten 2 cabrio's wel even 2km van het hotel verwijderd op een verlaten parkeerplaats bij een skilift :blink:. Enfin, omgedraaid, de eigenaar verbouwereerd achterlatend weer op weg naar beneden. Toch nog vrij snel een hotelletje gevonden. Het restaurant bleek ook niet ver rijden (50m bult op, direct links... :smart:).

Volgende ochtend gelijk in Bormio een ander hotel gezocht en voor 's avonds gereserveerd en op naar de volgende passen. Probleemloos rondje gereden totdat we de Gaviapass opreden. Dacht ene Belg met camper ook wel omhoog te kunnen over 3m brede weg zonder inhaalmogelijkheden :muur: met als gevolg enige filevorming...

1359336478_6_iN4z.jpeg

's Avonds Bormio nog ingeweest, hapje gegeten en daarna getuige geweest van een hotelbarkeeper (eigenaar?) die in z'n eentje zowat de hele drankvoorraad er doorheen joeg. Geen wonder dat hij 's ochtends niet om 7u bij de receptie stond... we hebben het geld maar aan de schoonmaakster gegeven die er waarschijnlijk van naar de tandarts is gegaan... Reden dat wij zo vroeg weg wilden, was omdat er een wielerronde zou zijn waarvoor de Stelvio zou worden afgesloten.

De terugreis door Oostenrijk was ook mooi en vanaf Duitsland erg nat. Tot aan Bonn samen opgereden en gisteren rond 22.15 weer thuis.

Edwin & Nadia nogmaals onzettend bedankt voor de gezelligheid en het meegaan :gathering::thumbup: en we kijken nu al uit naar september, eerst nog even wat puzzelen :book:.

Ik krijg er steeds meer zin in.

Wij ook! Vergeet jij trouwens je reservesleutel niet mee te nemen :thumbup:

Ja, ziet er heel goed uit. Maar wat was nou je klacht met die verstopte catalysator?/ Hoe uitte zich dat? (vermogensverlies?, deed hij niets/niks meer?)

Inderdaad totaal geen vermogen meer. Je hoorde de motor happen naar lucht en continue gerammel/geratel onder de auto.

anders neem ik een X serie mee

Ik denk dat zelfs jij met een X was omgekeerd :shifty:

Link naar reactie
zeg Rob ga je dat ongeasfalteerde natuurschoon er nog uitfilteren anders neem ik een X serie mee :thumbup:

Kennelijk hadden we na de Zomerrit nog niet voldoende steenslag... :thumbup:

Verder maakt de voorverkennnig wel weer extra gevoelens van verlangen richting september los. :gathering:

Link naar reactie
  • Administrator
Kennelijk hadden we na de Zomerrit nog niet voldoende steenslag... :thumbup:

't Valt mee hoor, zolang ze de passen niet aan het asfalteren zijn... :gathering:

Link naar reactie
  • Administrator

Hoe verzin je het? :thumbup:

Maar goed, we zijn inmiddels druk aan het puzzelen en heb inmiddels het e.e.a. al omgegooid/aangepast om tijd en afstand wat te spreiden. :gathering:

Link naar reactie

Mooie plaatjes :thumbup: (alleen die rotspaden gaat 'm natuurlijk niet worden :gathering: )

Ik hoop dat het in september echt stralend weer wordt. Ik heb er heel veel zin in.

Denkt iemand hier er nog over om op de terugweg een rondje op de Nordschleife te rijden? Ik ben er zelf nog nooit geweest en volgens mij kom je er bijna langs...... :thumbup:

Link naar reactie
Ik hoop dat het in september echt stralend weer wordt. Ik heb er heel veel zin in.

Weersverwachting voor 19-20 juli :

Ook de Tour de France merkt de gevolgen van het noodweer. De wielerkaravaan verplaatst zich momenteel richting de Alpen.

In Sestrierre, waar de etappe van woensdag doorheen komt, wordt dinsdag natte sneeuw verwacht. Op de route van donderdag wordt dinsdag zelfs sneeuw boven de tweeduizend meter verwacht.

Link naar reactie
  • Administrator

Och, ook wij kunnen in september sneeuw tegenkomen. In juni ligt meestal nog een dik pak sneeuw op de Gavia, was nu allemaal weg trouwens.

Om even een indruk te krijgen van de Gavia en dat deze niet voor mietjes is...

Link naar reactie
  • Administrator

Inmiddels heb ik het openingstopic qua routes, afstanden en tijden aangepast. Het puzzelen zit er bijna op :thumbup:. Ben alleen nog aan het dubben of ik de Julier inruil voor de Splügen & Malojapass :gathering:. Alle andere passen zitten er nog in, alleen iets anders ingedeeld (ook voor Edwin & Nadia zodat ze niet nóg een keer exact hetzelfde rijden :thumbup:). Tevens hebben we afgelopen weekend ontdekt dat er meer passen op de route zitten, zal deze namen nog even opzoeken.

Link naar reactie

Wordt nog spannend straks met 15 keer een Zzzzz.

Stijgend verkeer heeft voorrang op dalend verkeer, gaan we in zijn achteruit in kolone terug de bergpas op :thumbup: Als we die camper tegenkomen :gathering:

Link naar reactie
  • Administrator

Met dat stijgend en dalend heb ik rekening gehouden... wij gaan op het smalste gedeelte bergopwaarts :thumbup:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.