Ga naar inhoud

Klokkies topic


Sjonnie Kroket

Aanbevolen berichten

De houtblokken in de open haard knisperen, buiten giert de wind, onder de (beschaaft) de opgetuigde kerstboom liggen wat pakjes en kapotte kerstballen (komt door die klote teckel :rant: ).

Tijd dus, om dit (zeer vermakelijke) topic eens op te poetsen.

Naast een oude sportauto, een oude zeilboot, mn antiekverzamelingetje (Tichelaar aardewerk, Tin en Litho's) werd het tijd om ook eens een mooi (smaken verschillen) 2e hands horloge te scoren.

Lekker op Catawiki bladeren en daarna, bij iets leuks/moois even googlen en op horloge fora, er wat meer over te weten te komen.

Wat leren we er van? 1)Dat het leuk is om er minsten 3 verschillende te hebben. 2) waarom er grote prijsverschillen zijn. 3) Bij de Rolexen etc, kopen verzamelaars bij voorkeur wat vergeelde modellen.

Net als autofabrikanten zelf geen banden, bougies en automaten maken (soms passen ze elkaars motoren toe) zijn er fabrieken in Zwitserland die uurwerken maken. De "grote merken" ontwerpen een mooie kast en plaatsen dan dat uurwerk er in.

De grootste uurwerkfabriek is ETA. Ze maken uurwerken in verschillende kwaliteiten/prijsklassen. Hun bekendste uurwerk is de Valjoux 7750 (google maar eens). Het wordt veel toegepast in uurwerken uit het midden en hogere segment ( denk aan horloge v.a ca. 1000 Euro?).

Ca. 20 "bekende' merken passen dit uurwerk toe (o.a. Tag Heuer, Omega, Porshe Desing, Breitling, Lacroix,

Dergelijke horloges scoor je op Catawiki voor 200-400 Euro :hypocritesmiley:

Rolex heeft eigen uurwerkproductie en zijn mede daardoor vrij duur.

Overigens wordt de Valjoux 7750 in China nagemaakt en toegepast in de duurdere imitatie Rolexen. (De Rolex die Roger op de fotos draagt heeft waarschijnlijk een batterijtje?)

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

De grootste uurwerkfabriek is ETA. Ze maken uurwerken in verschillende kwaliteiten/prijsklassen. Hun bekendste uurwerk is de Valjoux 7750 (google maar eens). Het wordt veel toegepast in uurwerken uit het midden en hogere segment ( denk aan horloge v.a ca. 1000 Euro?).

Ik denk dat de ETA 2824 de bekendste is. De 7750 is natuurlijk ook bekend maar is een chronograaf. (de 2824 is een standaard automaat)

Maar idd heel veel horloges hebben 1 van deze 2 uurwerken. Veel 'zwitserse horlogemerken' zijn dan ook meer horlogekastmerken, met een uurwerk van een ander (al dan niet door hun verfraaid of zelf in elkaar gezet)

Tag Heuer is nu zelfs een seiko binnenwerk gaan gaan gebruiken (wat voor nogal wat ophef zorgde toen 'men' daarachter kwam geloof ik). In elk geval zal dat horloge in ieder geval goed op tijd lopen (wellicht kwamen ze er zo achter :lol:)

Een beetje zoiets als een bmw m5 met een nissan gt-r motor :petje:

Ik geloof dat veel van de eta patenten nu al afgelopen zijn, en ze zijn dus vrij om na te maken.

Sellita SW200 is zo'n kloon (overigens ook een zwitsers merk), of de sea-gull ST2130 (chinees), die vaak ook nog eens nauwkeuriger loopt dan de ETA.

Overigens kost een eta2824 volgens mij maar iets van 50 tot 70 euro oid (je hebt ze in 3 gradaties), dus dat is maar een heel klein deel van de gangbare horlogeprijs (het meeste is uiteraard winst)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Henk, laat je de wijn verder staan? Een Rolex is voor patsers/kappers en schoonvaders. Een batterijtje ontbreekt in mijn horloge. Tevens kan ik je melden dat mocht je 1 van de door jouw genoemde merken op Catawiki onder de 400 euro kan scoren het merk waarschijnlijk in het chinees erop staat... :clown:

Link naar reactie

1887 is een seiko ontworpen uurwerk waarvan ze de rechten gekocht hebben...

Het is gebaseerd op de seiko 6s37.

Er gaan speculaties over of ze alle onderdelen zelf maken, of ook onderdelen inkopen van seiko zelf (ze zetten 'm wel in elkaar; van de 320 onderdelen worden er 270 in zwitserland gemaakt, de rest..who knows), maar ze hebben toegegeven dat ze een design van Seiko hebben gekocht (eerst natuurlijk verzwegen begreep ik). Voor horlogefanaten schijnt dat een schande te zijn, maar ik zie het verschil niet tussen een ontwerp van ETA of zenith gebruiken en te pimpen of een ontwerp van seiko. 'swiss made' is heilig voor die gasten; ze willen graag zichzelf in dat hokje plaatsen.

Maar goed, je kan je geld veel beter uitgeven aan auto's. Die schrijven harder af, maar toch krijg je meer waar voor je geld. Meestal komt de auto ook al inclusief klokkie ;)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Maar goed, je kan je geld veel beter uitgeven aan auto's. Die schrijven harder af, maar toch krijg je meer waar voor je geld.

Er zijn verschillende manieren geld uit tegeneen. Aan vrouwen is het leukst :hypocritesmiley:

Link naar reactie

En als je de betrouwbaarheid wilt van een Rolex zónder de 'uitstraling': koop een Tudor. :hypocritesmiley:

Een tudor heeft toch juist de uitstraling van een rolex?

Het is een rolex kast met ETA binnenwerk voor zover ik weet :wink:

Ten minste al die submariner hommages.

Ik weet niet hoe dat 55 jaar geleden was natuurlijk,

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

1887 is een seiko ontworpen uurwerk waarvan ze de rechten gekocht hebben...

Het is gebaseerd op de seiko 6s37.

Er gaan speculaties over of ze alle onderdelen zelf maken, of ook onderdelen inkopen van seiko zelf (ze zetten 'm wel in elkaar; van de 320 onderdelen worden er 270 in zwitserland gemaakt, de rest..who knows), maar ze hebben toegegeven dat ze een design van Seiko hebben gekocht (eerst natuurlijk verzwegen begreep ik). Voor horlogefanaten schijnt dat een schande te zijn, maar ik zie het verschil niet tussen een ontwerp van ETA of zenith gebruiken en te pimpen of een ontwerp van seiko. 'swiss made' is heilig voor die gasten; ze willen graag zichzelf in dat hokje plaatsen.

Maar goed, je kan je geld veel beter uitgeven aan auto's. Die schrijven harder af, maar toch krijg je meer waar voor je geld. Meestal komt de auto ook al inclusief klokkie ;)

Jammer dat ik dat nu pas weet dan...;-)

Aan de andere kant...het interesseert me inderdaad ook niet, na jaren zoeken, wist ik wat ik zocht.

Alsof je tegenwoordig nog een horloge gebruikt om te kijken hoe laat het is....hahaha

Het is een sierraad, en als je kan kopen wat je wilt: enjoy! Live's to short.

aangepast door haroldv
Link naar reactie

Tevens kan ik je melden dat mocht je 1 van de door jouw genoemde merken op Catawiki onder de 400 euro kan scoren het merk waarschijnlijk in het chinees erop staat... :clown:

Ondanks de door Mohikaan altijd betrachte zorgvuldigheid in zijn postings was hij hier, in zijn jeugdige overmoed, idd. niet correct.

Er had moeten staan : Van de genoemde merken worden replica's met een Valtoux 7755 aangeboden voor 200- 400 Euro (Momenteel op MP een Tag Heuer voor 300 Euro).

Opm. Deze is echter 29 steens, terwijl het origineel er 35 heeft.

Daarnaast kun je van minder bekende merken, 2e hand horloges, die nieuw destijds 1100-1500 Euro gekost hebben (met een Valtoux 7750). kopen voor 200- 400 Euro.

Maar zoals Harold al zegt, als je een horloge koopt als een sieraad, moet je vooral een horloge kopen wat jij mooi vindt.

Als dat toevallig een goede replica is (die je nieuw niet kunt/wil betalen), heb ik daar geen moeite mee.

Als je alleen een replica koopt om indruk te maken op je omgeving ben je natuurlijk een soort Buckler lul.

Maar de moraal van de postings was eigenlijk :

Tussen horloges die nieuw 1000- 1500 euro gekost hebben zitten heel mooie exemplaren. Met een Valtoux 7750 erin, heb je dan ook voor 200- 400 Euro, een kwalitatief goede klok.

Link naar reactie

Ondanks de door Mohikaan altijd betrachte zorgvuldigheid in zijn postings was hij hier, in zijn jeugdige overmoed, idd. niet correct.

Er had moeten staan : Van de genoemde merken worden replica's met een Valtoux 7755 aangeboden voor 200- 400 Euro (Momenteel op MP een Tag Heuer voor 300 Euro).

Opm. Deze is echter 29 steens, terwijl het origineel er 35 heeft.

Daarnaast kun je van minder bekende merken, 2e hand horloges, die nieuw destijds 1100-1500 Euro gekost hebben (met een Valtoux 7750). kopen voor 200- 400 Euro.

Maar zoals Harold al zegt, als je een horloge koopt als een sieraad, moet je vooral een horloge kopen wat jij mooi vindt.

Als dat toevallig een goede replica is (die je nieuw niet kunt/wil betalen), heb ik daar geen moeite mee.

Als je alleen een replica koopt om indruk te maken op je omgeving ben je natuurlijk een soort Buckler lul.

Maar de moraal van de postings was eigenlijk :

Tussen horloges die nieuw 1000- 1500 euro gekost hebben zitten heel mooie exemplaren. Met een Valtoux 7750 erin, heb je dan ook voor 200- 400 Euro, een kwalitatief goede klok.

Volgens mij ben je ook een Buckler lul als je een originele koopt alleen om indruk te maken.

Een domme daarbij ook nog....het type mens wat daarvan onder de indruk is, ziet namelijk (waarschijnlijk) het verschil toch niet.

Hahaha

Maar goed...z4 en een fijn klokje....alles voor mezelf gekocht, toch ben je dan een patser automatisch. Boeiend....

Link naar reactie

Maar zoals Harold al zegt, als je een horloge koopt als een sieraad, moet je vooral een horloge kopen wat jij mooi vindt.

Als dat toevallig een goede replica is (die je nieuw niet kunt/wil betalen), heb ik daar geen moeite mee.

Als je alleen een replica koopt om indruk te maken op je omgeving ben je natuurlijk een soort Buckler lul.

Toch vraag ik me af waarom je dan een replica zou kopen.

Ik bedoel, als je een replica koopt van een horloge, dan is dat waarschijnlijk een model waarvan ook al talloze hommages bestaan van andere merken, die er natuurlijk redelijk hetzelfde uitzien. bijvoorbeeld een seiko die er relatief hetzelfde uitziet als een rolex submariner.

Ik denk dat je dan euro voor euro ook een betere kwaliteit krijgt dan een chinese replica. Ik heb wat dat betreft net wat meer vertrouwen in een automatenuurwerkje (en kwaliteit van de kast, het glas etc) van een seiko sea urchin (SNZF17K1), wat natuurlijk een hommage is/ gestyled is op de rolex submariner, dan de inhoud van een chinese submariner kloon.

Het gaat me niet om dat zo'n merk (rolex, omega etc) dan inkomsten verliest, omdat ik denk dat het bij die betreffende merken wel snor zit met de inkomsten, maar dat in een ieder die een replica draagt toch wel ergens een heel klein buckler lulletje schuilt :P

Link naar reactie

Een tudor heeft toch juist de uitstraling van een rolex?

,

Tudor is inmiddels poosje bezig met eigen identiteit , de North Flag met eigen inhouse movement is daar mooi voorbeeld van !

De echte "bescheiden liefhebber" koopt natuurlijk de withouden referentie Rolex Submariner 116619LB , met 25K circa 3 keer duurder dan de stalen Sub en alleen de echte die-hard kenners zien het verschil aan de kleur wijzerplaat en de eigenaar geniet ondertussen van de "ingetogenheid" en gewicht van het witgoud !

Mijn tip uit de categorie betaalbare horloges is een tweedehands Breitling Superocean van het oude type zonder rubberen bezel (pre 2010). Bij voorkeur op leer of rubber band omdat de stalen band met gepolijste schakels iets te veel bling is. Mooie exemplaren te koop voor 1000-1500 piek !

Link naar reactie

In de regel lopen horloges altijd iets voor. bijna expres zo ingesteld bij het afregelen.

Reden hierachter is dat het minder erg is om ergens te vroeg aan te komen dan te laat :wink:

Als je een horloge wilt hebben die op tijd loopt, dan moet je een quartz horloge kopen.:P

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

kijk...ik leer elke dag weer iets bij, door deze draad heb ik me al helemaal ingelezen in klokkies....werkelijk geen besef van de hoe, wat en waar. Het was voor mij vooral een emotionele aankoop, na jaren zoeken..en je dan niet verdiepen in de techniek...hmmmm...hahaha

Link naar reactie

ach sinds mensen eigenlijk permanent een mobieltje bij zich hebben is het aspect van de tijd aflezen een beetje een ondergeschikte functionaliteit van een horloge geworden en is het dus eigenlijk gewoon een sieraad (al is het vaak wel wat makkelijker/sneller om ff naar je pols te kijken dan je telefoon uit je broekzak te halen)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.