Ga naar inhoud
  • 0

Vragen over potentiele aankoop z4


Brammm

Vraag

Hoi allemaal, ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto en de bmw Z4 blijft maar in mijn hoofd rondspoken. Ik zit alleen met een paar vragen en ben benieuwd hoe jullie, als experts ;), hier tegen aan kijken.

Ik lees veel dat een z4 als tour auto wordt gebruikt, mijn intentie is om hem als daily drive te gaan gebruiken en er op jaarbasis ~25.000 kilometer mee te rijden. Ik rijd 1 tot 2 per week naar klanten, maar dat zijn dan ook gelijk grote afstanden waardoor ik meerdere uren op een dag in de auto zit. Is dat te doen in een z4 en zijn er mensen hier die daar ook ervaring mee hebben?

 

Daarnaast heb ik een budget van rond de 10k. Daarmee zie ik vaak een z4 met bouwjaar 2003-2008 met een kmstand van 150k-200k. Is dit te doen of is dit af te raden? Voor mijn gevoel zit ik hiermee in de laagste range van z4's en ik weet niet goed of dit om een reden is.

 

Gr, Bram

Link naar reactie

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 1

denk er wel om dat een e85 ,mi, zeker met M onderstel een stug bakkie is en ik vond zelf nog wel eens na een lange rit dat mij dat ietsewat tegen ging staan. en ja ik reed mijn e85 ook als daily ,ook in de winter. een hardtop is zeker aan te raden voor de winter.

voorts zijn daar dan nog het brandstofgebruik, zeker als de motor wat zwaarder is vreselijk zuinig is een z dan ook niet.

en lees je heel goed in hier op het forum en het www zodat je weet wat de kwalen zijn en hoe die te spotten .

 

en JA rijden met een Z is vreselijk leuk en ondanks de nadelen die er zijn de moeite waard.

Link naar reactie
  • 0
  • Administrator

Hoi Bram. Je kunt prima 25 k per jaar met een Z4 rijden. Zowel met de E85 / E86 modellen, als met een E89. Ik heb zelf meerdere jaren ongeveer 15 a 22,5 k per jaar met E85s en E86s gereden. 

 

De kilometerstanden die je noemt geven ook niet direct aanleiding tot paniek. Je moet maar zo denken: je wilt wel aan auto die ook gereden heeft en niet alleen maar stil heeft gestaan. Als je een exemplaar uit 2004 hebt, dan is er bij 150 a 200 dkm 7500 a 10.000 km per jaar mee gereden. Daar is echt niks mis mee. Ik zou vooral letten op een sluitende onderhoudsgeschiedenis en bij voorkeur ook aanpak van de klassieke Z4 pijnpunten (zie de aankooptips hier op het forum voor een overzicht).

Link naar reactie
  • 0

Als je kan doorsparen naar 15k zou ik een mooie E89 kopen. En dan liever de 23i (2,5l zescilinder) of als je die al kan vinden voor dat geld een 30i dan de inmiddels harder afwaarderende viercilinders (18i, 20i en 28i). Zeker voor dagelijks gebruik, wat ik ook doe maar ik zit op 17k/jr, is dat een zoveel fijnere auto. Ja sorry E85 adepten. En dan hebben we t nog niet eens over de looks. 😇

Link naar reactie
  • 0
14 uren geleden, sandere39 zei:

denk er wel om dat een e85 ,mi, zeker met M onderstel een stug bakkie is en ik vond zelf nog wel eens na een lange rit dat mij dat ietsewat tegen ging staan. en ja ik reed mijn e85 ook als daily ,ook in de winter. een hardtop is zeker aan te raden voor de winter.

voorts zijn daar dan nog het brandstofgebruik, zeker als de motor wat zwaarder is vreselijk zuinig is een z dan ook niet.

en lees je heel goed in hier op het forum en het www zodat je weet wat de kwalen zijn en hoe die te spotten .

 

en JA rijden met een Z is vreselijk leuk en ondanks de nadelen die er zijn de moeite waard.

 

Dankjewel voor alle tips en informatie! Dat stugge is inderdaad nog wel een goed iets om rekening mee te houden, maar ik ben nog jong dus het zou nu nog moeten kunnen 😉

Zuinigheid zat ik ook al over na te denken, maar ik dacht als je gewoon constante snelheid op de snelweg rijdt, het nog wel te doen moet zijn.

 

 

16 uren geleden, Maurits zei:

Hoi Bram. Je kunt prima 25 k per jaar met een Z4 rijden. Zowel met de E85 / E86 modellen, als met een E89. Ik heb zelf meerdere jaren ongeveer 15 a 22,5 k per jaar met E85s en E86s gereden. 

 

De kilometerstanden die je noemt geven ook niet direct aanleiding tot paniek. Je moet maar zo denken: je wilt wel aan auto die ook gereden heeft en niet alleen maar stil heeft gestaan. Als je een exemplaar uit 2004 hebt, dan is er bij 150 a 200 dkm 7500 a 10.000 km per jaar mee gereden. Daar is echt niks mis mee. Ik zou vooral letten op een sluitende onderhoudsgeschiedenis en bij voorkeur ook aanpak van de klassieke Z4 pijnpunten (zie de aankooptips hier op het forum voor een overzicht).

 

Terug rekenen naar het aantal km per jaar had ik nog niet gedaan en als je het op die manier bekijkt valt dat inderdaad wel mee. Mooi om te horen dat het niet onmogelijk is in ieder geval 😉 dankjewel!

Link naar reactie
  • 0
10 uren geleden, Ewout zei:

Als je kan doorsparen naar 15k zou ik een mooie E89 kopen. En dan liever de 23i (2,5l zescilinder) of als je die al kan vinden voor dat geld een 30i dan de inmiddels harder afwaarderende viercilinders (18i, 20i en 28i). Zeker voor dagelijks gebruik, wat ik ook doe maar ik zit op 17k/jr, is dat een zoveel fijnere auto. Ja sorry E85 adepten. En dan hebben we t nog niet eens over de looks. 😇

 

Die ziet er inderdaad ook heel mooi uit! Is het grootste verschil tussen een 23i/30i dat de andere modellen sneller afwaarderen of zijn er nog meer grote verschillen?

Link naar reactie
  • 0

Als voorbeeld: de (zescilinder) 30i is qua vermogen en prestaties goed vergelijkbaar met de (viercilinder) 28i. Verschillen:

- de 30i is dus een zescilinder (zonder turbo), de 28i is een viercilinder met turbo. Vergelijkbaar vermogen, vergelijkbare prestaties, maar ander karakter, ander geluid (30i is mooier), ander verbruik (28i is zuiniger). 

- bouwjaar: de 28i heeft de 30i opgevolgd. Je zult dus geen 28i uit 2009 vinden en geen 30i uit 2014. Bouwjaar heeft natuurlijk een relatie met prijs en indirect ook met de te verwachten km-standen.

 

Ik weet niet helemaal zeker hoe het zit met de facelift: bestaan er 28i's van voor de facelift? Bestaan er 30i's van na de facelift? Hoe dan ook maakt dat slechts een klein verschil, want die facelift stelde nauwelijks iets voor. Het betrof met name de verlichting.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Individual zei:

Als voorbeeld: de (zescilinder) 30i is qua vermogen en prestaties goed vergelijkbaar met de (viercilinder) 28i. Verschillen:

- de 30i is dus een zescilinder (zonder turbo), de 28i is een viercilinder met turbo. Vergelijkbaar vermogen, vergelijkbare prestaties, maar ander karakter, ander geluid (30i is mooier), ander verbruik (28i is zuiniger). 

- bouwjaar: de 28i heeft de 30i opgevolgd. Je zult dus geen 28i uit 2009 vinden en geen 30i uit 2014. Bouwjaar heeft natuurlijk een relatie met prijs en indirect ook met de te verwachten km-standen.

 

Ik weet niet helemaal zeker hoe het zit met de facelift: bestaan er 28i's van voor de facelift? Bestaan er 30i's van na de facelift? Hoe dan ook maakt dat slechts een klein verschil, want die facelift stelde nauwelijks iets voor. Het betrof met name de verlichting.

Dit gezegd hebbend prefereren vrijwel alle liefhebbers een 6-cilinder wat uiteindelijk zal resulteren in een hogere restwaarde. 😉

Link naar reactie
  • 0
Op 26/02/2024 om 23:01, Ewout zei:

Als je kan doorsparen naar 15k zou ik een mooie E89 kopen. En dan liever de 23i (2,5l zescilinder) of als je die al kan vinden voor dat geld een 30i dan de inmiddels harder afwaarderende viercilinders (18i, 20i en 28i). Zeker voor dagelijks gebruik, wat ik ook doe maar ik zit op 17k/jr, is dat een zoveel fijnere auto. Ja sorry E85 adepten. En dan hebben we t nog niet eens over de looks. 😇

De looks van de E85 zijn idd veel beter 😆

Persoonlijk vind ik de E85 de meest pure en mooi Z4, tijdloze looks en rijdt geweldig en zelfs met M sport onderstel nog wel comfortabel vind ik.

 

E89 vind ik zelf ook wel mooi, maar de kap constructie kan best veel dure problemen krijgen.

Ruud v Vuuren Z specialist waarschuwt daar wel voor.

 

aangepast door bofkont
Link naar reactie
  • 0
20 uren geleden, Individual zei:

 

Ik weet niet helemaal zeker hoe het zit met de facelift: bestaan er 28i's van voor de facelift? Bestaan er 30i's van na de facelift? Hoe dan ook maakt dat slechts een klein verschil, want die facelift stelde nauwelijks iets voor. Het betrof met name de verlichting.

 

Ik heb sinds kort een sdrive 28i van begin 2012, van net voor de facelift.

 

Een aanvulling op deze topic; dat er een voorkeur voor de zescilinders is, snap ik op zich wel vanwege geluid en motorloop. Het is wel zo dat de reguliere zescilinders (sdrive 23i en 30i) beschikken over een oudere automaat en dat de viercilinders met automaat over de 8-traps ZF-automaat beschikken.

aangepast door ZReihe
Link naar reactie
  • 0

brandstofverbruik valt op lange ritten natuurlijk wel beter uit dan op korte ritten maar houd voor de zekerheid wel iets van tussen 1:10 tot max op zn zuinigst 1:15 aan natuurlijk sterk afhankelijk van welke motor je hebt. met mn huidige z haal ik soms wel 1;14 op de snelweg maar dan moet alles meezitten. aan de andere kant is t plezier onbetaalbaar.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 26/02/2024 om 23:01, Ewout zei:

Als je kan doorsparen naar 15k zou ik een mooie E89 kopen. En dan liever de 23i (2,5l zescilinder) of als je die al kan vinden voor dat geld een 30i dan de inmiddels harder afwaarderende viercilinders (18i, 20i en 28i). Zeker voor dagelijks gebruik, wat ik ook doe maar ik zit op 17k/jr, is dat een zoveel fijnere auto. Ja sorry E85 adepten. En dan hebben we t nog niet eens over de looks. 😇

 

Voor de looks en het pure autorijden, de E85 anytime 🙂

Maar als daily zou ik ook eerder voor de E89 gaan, dan neem je het uiterlijk en het feit dat het wat minder beleving is maar voor lief 😛

 

Maar om je vraag in iets meer detail te beantwoorden:

Met zowel een E85 als een E89 kun je goed 25dkm per jaar rijden, het zijn best fijn rijdende auto's op de goede wegen van Nederland. Echt heel oncomfortabel wordt het m.i. nooit.

Wel heb je weinig interieurruimte, ik merk met mijn lengte dat ik in mijn E85 liever niet te lang dicht wil rijden omdat het wel heel krap is - dat is persoonlijk. Open rijdend kan ik uren met de E85 cruisen, heerlijk, en dan heb ik de wat stuggere Z4M, een gewone is zeker niet spijkerhard..

Infotainment is gedateerd etc maar dat geldt voor beide Z4s.

Natuurlijk zijn ze wat lawaaiiger dan een 5, 6 of 7 serie, onvermijdelijk. Als ik mijn E85 als daily zou gebruiken zou ik dat bij regenachtig weer wel minder vinden, luister graag veel muziek in de auto en dan vind ik de luisterbeleving in de E85 matig, terwijl ik wel de high end DSP audio heb - niet heel slecht, maar met B&O in mijn daily valt de audio in de Z4 wel echt tegen.

 

Een vroege E85 met M54 motor is best zuinig, en de motoren zijn fenomenaal sterk, echt beter dan de veel nieuwere motoren. De 3.0 heeft een zesbak dus voor een daily zou ik die verkiezen boven de 2.2 of 2.5 als je veel snelweg rijdt. Zeker geen 4 cyl nemen, niet alleen omdat het minder rijdt en minder klinkt, maar de motoren zijn ook duidelijk minder sterk en niet echt veel zuiniger.

 

De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat als ik een Z4 als daily zou nemen met 25dkm/j, ik toch ook - ondanks het feit dat ik de E85 veel leuker vind - serieus naar een E89 zou kijken. Stalen klapdak, iets meer ruimte, wat moderner interieur en wat meer comfort bij dicht rijden. Ook voor de E89 geldt dat dagelijkse kilometers geen enkel probleem zijn, ook vrij weinig echt zwakke punten, maar hoog over zijn de motoren wel minder robuust dan die van de pre-LCI E85s.

 

Succes met de overwegingen!

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 0

Korte bijdrage van iemand met beperkte ervaring met een e89…(nu een maand in bezit). 

ik heb dus een e89 met een 2.5l motor. 
Het is niet een bijzonder snelle motor maar hij klinkt lekker en is soepel genoeg. Als je hem lekker door de toeten laat lopen is het wel echt gewoon leuk. Qua comfort vind ik dit een prima wagen. Geluid van wind en banden valt mee en ook zitpositie vind ik erg prima (ik heb  dan wel sport stoelen). Ik heb een handgeschakelde versnellingsbak en dat is waar ik de auto voor heb perfect (plezier ritjes). Het was vanwege de handbak, sportstoelen en scherpe prijs dat ik de auto in een impuls heb gekocht. 
ik kan niets zeggen over een e85 uit eigen ervaring maar van wat ik begrepen heb van anderen is dat die wel echt een stukje spartaanser is (en dus ook meer puur om te rijden). Meer driving fun, minder comfort. 
Ik heb ook een f11 met de eerder besproken “2.8” motor. Die heeft lekker veel koppel onderin en is merkbaar sneller. De zf8 bak is ook echt dikke prima. De motor (4 cilinder twin scroll turbo) klinkt ronduit lelijk. Met de z4 doe ik de ramen open in de tunnels, met de f11 de ramen dicht….

qua prijs lijken die e89’s als je ook over de grens zoekt bijna binnen je budget te komen, mits je hoge km stand kan accepteren. De 2.5 liter die ik heb lijkt me een redelijk degelijk blok maar ik moet ook zeggen dat de “2.8” die ik nu al 5 jaar heb nog nooit teleur heeft gesteld qua betrouwbaarheid. 
succes en wijsheid in het kiezen en vinden van je auto! 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 0

Ik rijd al 9 jaar in een 2003 e85 2.5 als daily en langere ritten zijn ook prima te doen. En qua onderhoud heb ik nooit een betere auto gehad, er gaat gewoon bijna niks stuk aan dat ding, afgezien vande cabriokap motor. Maar dat is mijn ervaring natuurlijk. Ik heb hem destijds gekocht met 154k opde teller en heb er inmiddels 280K op staan

aangepast door donderkonijn
  • Like 1
Link naar reactie
  • 0

Heb ook al 300dkm op een E85 staan zonder enig groot probleem. Deze auto's, met name de pre-LCIs met M54, zijn superdegelijk. De dakmotor en sticky steering zijn de enige puntjes en die zijn redelijk eenvoudig te fixen.

 

Volgens mij zijn al onze opmerkingen in lijn: Geen enkel probleem als daily. De volgende stap is proefritten maken met de puurdere E85 of de meer comfortabele E89 om te kijken wat beter bij je past.

Link naar reactie
  • 0
13 uren geleden, wackywim zei:

Ik heb ook een f11 met de eerder besproken “2.8” motor. Die heeft lekker veel koppel onderin en is merkbaar sneller. De zf8 bak is ook echt dikke prima. De motor (4 cilinder twin scroll turbo) klinkt ronduit lelijk. Met de z4 doe ik de ramen open in de tunnels, met de f11 de ramen dicht….

 

Met de kanttekening dat de viercilinder in de E89 wel aanmerkelijk anders (beter) klinkt dan in de 3- en 5-serie.

Link naar reactie
  • 0

Na lang wikken en wegen heb ik zelf onlangs een E85 3.0 handbak gekocht.

6e versnelling was voor mij wel echt belangrijker dan de ietwat zuinigere 2.5.

2.2. was geen optie voor mij.

 Verbruik is uiteraard een ding met zo'n blok. Maar de 6e versnelling is ook hierbij een dikke plus; saaie snelweg km's kun je dan wat op besparen om daarna lekker te beren op de bochtige wegen 🙂

 

Aardig stug binnen de kom maar op asfalt echt heerlijk rijden.

Ik heb de handmatig verstelbare M stoelen. De normale vond ik toch wat te zacht naar mijn zin.

Ik ben 1m94 en dan zit je wel zo'n beetje aan de max wat past in die stoelen

 

E89 is ook weer stukje zwaarder natuurlijk; scheelt in MRB.

Persoonlijk had ik meer 't klassieke roadster gevoel in de E85 dan in de E89, wat ik weer meer een open GT vind.

 

Met beiden ga je gewoon veel plezier beleven 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 0

Hoe dan ook geen verkeerde keuze. Gefeliciteerd en heel veel plezier alvast.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.