Ga naar inhoud

pekel en roest


PieterS

Aanbevolen berichten

Je leest eigenlijk niets over roest problemen met de Z4, maar of dit nu komt omdat veel Z rijders "mooie weer" rijders zijn of omdat de roestpreventie zo goed is...??

Ik zou als je echt van plan bent hem als daily driver te gebruiken een goede anti roest behandeling laten aanbrengen. En uiteraard regelmatig wassen als het zover is, je lichtmetalen velgen worden er ook niet mooier op....

Link naar reactie

Een roadster zoals een Z4 wordt vaak als 2e of 3e auto gebruikt en zeker de exemplaren met een lage kilometerstand zullen weinig pekel gezien hebben. Of ze er tegen kunnen? Het zijn redelijk moderne auto's die af fabriek (18 jaar geleden!) gegalvaniseerd zijn dus zomaar wegroesten zullen ze niet, maar beter wordt een auto er nooit van. Of het niet misschien zonde is om met een goed bewaarde 'mooi weer auto' door de pekel te rijden is weer een andere discussie.

Link naar reactie

Ik heb meerdere Z4 E85s gehad en heb ook diverse andere BMWs op leeftijd. Bij geen van allen serieuze roestproblemen. Terwijl ik ook b.v. Mercedessen heb gehad van de 2000....2010 periode en die zijn qua roestgevoeligheid best wel problematisch.

 

We hebben hier naast de BMWs ook nog een Mini'tje staan uit 2002. Vrijwel geen roest, alleen een plekje waar de lak beschadigd was. En dat is vaak ook het hele punt: Zodra ergens schade is geweest waarbij het verzinkte deel vd carosserie is aangetast kan de roestduivel zijn werk gaan doen. Dus let vooral goed op of er schade is geweest, en zo ja of dat echt goed is opgelost. Verder af en toe goed controleren, ook op de onzichtbare plekken (onder de auto, onder afdekkingen etc) en als er een plekje is, bijvoorbeeld bij steenslagschade, zo snel mogelijk netjes (laten) verhelpen. I.c.m. heel goed onderhoud kan de Z4 dan nog tientallen jaren mee.

Link naar reactie
  • Administrator

Bij Nederlandse Z4s lees je er weinig over, maar ik heb ze zeker wel gezien (ook toen ik naar mijn huidige coupé zocht). 

 

In landen waar de winters al wat extremer kunnen zijn zie je er ook meer over op de fora dan hier. Zoals in de UK en in Duitsland. 

 

De coupé heeft als aandachtspunt de kofferklep (waar bij regen op het laagste punt water op blijft staan tussen ruitrubber en  kofferklep zelf), Alle Z4s hebben ook zonder beschadigingen de volgende aandachtspunten:

 

- aan de onderkant van de deuren, met name waar de plaatdelen samen komen;

- aan de onderkant van de kofferklep;

- achter de sideskirts; en

- het subframe en wat daar omheen zit.

 

Maar, in Nederland levert dat toch maar weinig problemen op. Ik zou dus vooral zoals hierboven ook al gezegd is periodiek goed controleren (bijvoorbeeld aan het begin en einde van de winter) en dan met name op de genoemde punten. Ik zou me er verder niet al te druk om maken.

 

Ik zal eens kijken of ik nog wat roestplaatjes kan opdiepen.

Link naar reactie
  • Administrator

Kofferdeksel roadster:

 

1341011194_RoestZ4kofferdeksel.thumb.jpg.7a5bd68cc50beaf20495b3f3e70f6cce.jpg

 

Deur (dit is meer aan de achterkant, ik heb het ook aan de voorkant gezien meer tegen het voorspatbord aan):

 

848735195_RoestZ4deur.jpg.fdc412291edcdf581883db3f2aa9d813.jpg

Buitenkant deur:

 

1539976286_RoestZ4deurII.jpg.4ff51759ad8f2751343559cddb1d35c2.jpg

 

Begonnen achter de rubbers van de instaplijsten:

 

2118227131_RoestZ4instappenII.thumb.JPG.262594a9db263dd669d5da89afc75368.JPG

 

Maar: het komt gelukkig maar weinig voor, zeker in Nederland. Laat je dus niet al te zeer afschrikken door deze beelden. Ik rij zelf in ieder geval gewoon de hele winter door met de coupé. 

 

 

Link naar reactie

Nog een aanvulling op bovenstaand: Mijn Z4 staat overdekt maar wel geventileerd. De beste manier om hem weg te zetten (in mijn geval in herfst en winter, met een druppelladertje voor de accu).

 

Wat ook goed is: Wielkasten en onderkant controleren op modderresten, en die dan schoonmaken. Op de plekken waar zich viezigheid heeft opgehoopt blijft het lang vochtig en heb je meef kans op corrosie.

 

Mijn Z4 E85 heeft werkelijk geen een plekje roest en de onderkant is als nieuw. Ik heb hem dan ook van de 1e eigenaar uit Californië 🙂 De keerzijde is dat ik diverse zonverweerde rubberdelen heb moeten vervangen.

Link naar reactie
  • 5 weken later...

iedereen bedankt voor de reacties; onze Z4 wordt gebruikt als tweede auto, dus voor de fun en de momenten dat de eerste auto niet beschikbaar is; de kans dat de Z4 regelmatig door de pekel moet ploeteren is dus klein, maar als het een keertje gebeurt hoef ik niet bang te zijn dat ie de volgende dag uit elkaar is gevallen.....

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 2 maanden later...

Mijn vorige E85 had helaas roest in de deuren binnenkant rand en onder, waarschijnlijk ontstaan dat de spatschermen defect waren.

Laten verhelpen, maar een forse rekening van 900 euro per kant.

Mijn huidige kan ik niets aan vinden, maar hou hem scherp in de gaten.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator
Op 10/11/2023 om 22:24, meester zei:

Mijn E85 Z4 2004  12700km heeft geen roest.

Dealer heeft er nog niets over mee gedeeld

 

Ik zie dt nu pas, maar is je conclusie nou dat je Z4 geen roest heeft omdat je dealer er nog niks over heeft meegedeeld? Dan ga je denk ik uit van teveel vertrouwen in je dealer: die inspecteert de roestgevoelige punten van de Z4 normaal gesproken helemaal niet, ook omdat de klassieke plekken (onderkant deuren, met name aan de voorkant en plaatwerk achter de plastic sideskirts) geen APK afkeurpunten zijn. 

 

Op 20/01/2024 om 13:12, bofkont zei:

Mijn vorige E85 had helaas roest in de deuren binnenkant rand en onder, ...

 

Klassieke plek inderdaad. Maar ik moet er wel bijzeggen dat je dan wel echt pech hebt gehad, E85s / E86s zijn in Nederland normaal niet heel ontvankelijk voor roest ook niet bij wintergebruik. In landen als Engeland is dat al anders

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.