Ga naar inhoud

Z4 3.0i E85 - Must have opties?


Amigo

Aanbevolen berichten

Z4 3.0i E85 - Must have opties?

Goedenavond!

 

Momenteel ben ik mij voor het volgende seizoen aan het oriënteren op een E85 Z4 3.0i met handgeschakelde versnellingsbak. Ik ben op de hoogte van de kwaaltjes zoals sticky steering en dakstoring. Echter ben ik benieuwd wat de must have opties zijn volgens jullie. Ik ben zelf fan van volle (maar originele) auto's, dus wat ik mij kan bedenken is BMW HiFi, xenon lampen, PDC, bekerhouders, stoelverwarming? Zijn er opties die jullie absoluut zouden willen, waar je een auto niet op zou laten staan als deze die niet zou hebben en opties die je maar beter niet kunt hebben?

 

Mijn budget zou in Maart 2022 ongeveer 15k zijn en ik zoek dan een Z4 3.0i met M54 en handgeschakelde versnellingsbak, het liefst onder de 125.000km. De kilometerstand is geen harde eis, liever een auto waar de kwaaltjes en het onderhoud al aan gepleegd is met 175.000 dan een auto met 100.000 waar alles nog aan moet gebeuren. Ik zal maximaal 5000km per jaar met de Z4 rijden, wellicht een uitschieter naar boven op een vakantie. Ook zal de auto in de wintermaanden lekker onder een dekentje in winterslaap gaan. 😀

Link naar reactie

Ik zou zeker voor stoelverwarming gaan.  Ook in de zomer heerlijk.

 

Groet Bruno

Link naar reactie

De voorkeur gaat zeker voor een M54. Ik weet dat die wat meer olie kunnen verbruiken en bijv. de DISA als aandachtspunt hebben. Verder nog de VANOS seals en CVV. Ik heb twee keer een M54 en twee keer een N52 gehad en de sound van de M54 vind ik net even wat mooier. Ik vind het schellere van de N52 minder, waar de M54 zo heerlijk donker klinkt. De N52 heeft dan weer kans op tikkende stoters, de waterpomp en thermostaat en de VANOS seals. Verder denk ik dat ik voor 15k een mooiere M54 op de kop kan tikken en olieverbruik is met maximaal 5k per jaar ook geen schokkend probleem. Ik ververs toch ieder jaar dus laten we zeggen een litertje extra per jaar.

 

Goed, dat gezegd hebbende, als er een schitterende kanshebber in budget met de juiste opties en kleur voorbij komt die voorzien is van een N52 dan zou ik die niet laten staan. Wel wil ik sowieso de dikste “normale” motor erin, want ondanks dat een 2.5i ook al vlot te noemen is met dat gewicht wil ik gewoon een 3.0i. 😆

Link naar reactie

Ok, dus zoiets zou toch ook kunnen? 😀 (hoewel dat hout....)

Ik ben zelf nogal van de sportstoelen in een BMW en ik zie op dit forum ook mensen achter de sportstoelen aanjagen voor de E85, ze staan er ook erg goed in vind ik.

Vwb opties zou ik die erbij zetten op de wish-list (en dan bij voorkeur elektrisch verstelbaar 😎

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Zoiets zou zeker kunnen, en dan zou ik zelf de lijsten wrapped en/of vervangen voor wat sportievers. Staat wel gaaf trouwens, blauw/beige is en blijft een fantastische kleurencombinatie.

 

Helemaal eens trouwens met de sportstoelen. Ik zou mijn F36 (😜) ook hebben laten staan als deze geen sportstoelen zou hebben. Echter is de toekomstige Z4 ook een auto om zelf een beetje aan te passen en te modden, waar de 420i de betrouwbare en kant-en-klare daily is en blijft. Een keer een setje sportstoelen op de kop tikken zou voor mij dus geen probleem zijn en voor zover ik mij kan herinneren zitten de “standaard“ stoelen van een Z4 al een heel stuk beter en zijn ze mooier dan de generatie-genoot, de E46.

 

Na wat nadenken denk ik toch dat de kilometerstand van beneden de 120k toch wel een vereiste gaat zijn. Wellicht een mooie investering waar ik ondertussen van kan genieten. Maar, nogmaals, ik zal sowieso wachten tot begin volgend jaar voordat ik een aankoop ga doen.

Link naar reactie

Must have? Cruise controle en sportstoelen. Voor een auto die in de winter niet gebruikt word, anders zou ik zeggen stoelverwarming erbij. Stuurverwarming was er denk ik nog niet op de E85?


Niet alleen heb je met de N52 een modernere motor, maar dan ook automatisch de gefacelifte Z4. Dat moet je verder ook aanspreken natuurlijk.


Edit: wat een knapperd die blauwe op mobile.de

aangepast door Ewout
Link naar reactie

Stoelverwarming is voor mij een must haha! Ik heb ook gezien dat eigenlijk alle E85’s projectoren hebben in de koplampen. Is er iets makkelijks om aan te herkennen of de wagen xenon heeft of niet? En wat zijn de verdere verschillen tussen de FL en PFL, zowel technisch als optisch?

 

Mijn “must haves”;

 

  • stoelverwarming
  • cruise control
  • PDC
  • xenon

Hoe zit het bij de E85 generatie met navigatie. Ik geloof dat dit het oude MK4 systeem is zoals in de E46, dus met dvd’s. De laatste update die ik heb kunnen vinden is 2019. Nu is dat enigszins oké, omdat de laatste wegen in de buurt hier wel op staan. Is er een goed aftermarket alternatief voor de infotainment? En hoe zijn de standaard geluidsboxen in de auto, of beter voor Premium (is dat H&K?) gaan? Ik hoef geen bioscoop aan geluid, maar ook geen koekblik. 

Link naar reactie

Even rondsnuffelen op de site van dé verZZZZamelaar kan je zomaar een stuk verder helpen 😀

Maar misschien ter vergroting van de voorpret, liever analoog

Qua navigatie zou ik voor een Garmin gaan, of in ieder geval iets waarin je routes kunt laden, funauto=zomaar wat rondrijden en nergens op tijd zijn toch? 😎

aangepast door 330dM
Link naar reactie

De pre-facelift E85 met 3.0i is een goede keuze. Ik vind die motor ook heerlijk donker klinken en hij is vlot zat. Volgens mij hebben alle pre-facelift E85 drieliters een "Sound Generator" en dat is zeker een aanrader, dan wordt het aanzuiggeluid bij je inlaatspruitstuk het interieur in geleid, klinkt heerlijk als je een keer in de toeren doortrekt. Dat is m.i. de meest zinvolle "optie", ik had hem destijds ook in mijn Z4 2.5i ingebouwd 🙂

 

Stoelen

Ik zie zelf meerwaarde in M-stoelen (vind bij de gewone het zitvlak te plat en glad) en stoelverwarming. Als ik de Z4 pak rijd ik vrijwel altijd open en stoelverwarming zorgt ervoor dat je ook in de winter prima open kan rijden. Electrische verstelling met memory heb ik ook maar heeft voor mij niet echt meerwaarde. Achteraf M-stoelen inbouwen kan, maar ze zijn los ook duur dus als ze er al in zitten is dat wel zo handig.

 

DSP audio

Had ik niet in mijn 1e E85, nu wel in mijn huidige E85. Maar ik ben niet zwaar onder de indruk. Iets te boomy, weinig detail, kan wel hard maar om nou te zeggen dat het zuiver klinkt... mwah. Ik heb de lat wel hoog liggen trouwens, ben wel audiofiel en heb Burmester, B&W en HK als referentie. Het mooiste geluid in de Z4 blijft toch de motor, en als je open rijdt dan wil je vaak ook geen radio aan. Voor mij zou DSP geen must zijn.

 

Navigatie pro

Is natuurlijk verouderd en werkt met DVDs, maar nog wel bruikbaar en verrassend snel voor zo'n oud systeem. Lage resolutie en een beetje clumsy qua interface, maar ik gebruik hem nog regelmatig. M.i. ook een zinvolle optie. Hoewel het dashboard cleaner is zonder, zou ik wel graag de navi pro willen in een E85. Maar nooit de navi business die erg lelijk in een luchtrooster zit gefrommeld, geen gezicht vind ik.

 

Xenon

De xenon pitjes zou ik wel nemen omdat anders je koplampen en het licht er minder mooi uit zien. Maar de lichtopbrengst van de E85 xenon is t.o.v. nieuwe auto's niet echt geweldig dus eigenlijk is zelfs dat geen must.

 

Overig

Ik heb op mijn huidige E85 vrijwel alle opties die leverbaar waren, dus ook zelfdimmende spiegels, bluetooth, emergency call, cruise control... maar moet eerlijk zeggen dat de meeste opties niet zo belangrijk zijn. De bluetooth handsfree is leuk om te hebben maar de bediening en geluidskwaliteit zijn matig.

Als je een auto vindt zonder cruise control maar verder naar wens: Heel makkelijk zelf in te bouwen. Heb ik met mijn vorige E85 ook gedaan. Origineel hendeltje bij de BMW dealer besteld, aansluiten op bestaande connector, en het werkt. Hoef je niet eens te coderen. Was destijds 80 euro maar zal nu wel veel duurder zijn gok ik.

Gek genoeg heeft mijn huidige E85 dan weer geen PDC (vorige wel) maar ik mis het zelf helemaal niet, daar waar ik bij de G30 de camera's en PDC veel gebruik en niet zonder zou willen. De G30 is lomp met slecht zicht rondom, maar de E85 is erg klein en overzichtelijk, zeker met kap open. Ik mis PDC totaal niet.

 

Wielen

Voor mij zijn originele wielen een must. Op een 3.0i zou ik zelf altijd Styling 107 willen, en dan voor het exterieur een donkergrijs/brons/sepang lak. Maar dat is puur persoonlijk natuurlijk net als de voorkeur voor interieurkleur. En de lijsten, die je wel kunt vervangen maar met name de middenconsole kost best wat tijd. Ik spreek uit ervaring 🙂 

 

 

Ik zou vooral heel goed zoeken naar eentje in mooie staat, vertroeteld door een liefhebber, in de kleur die jij mooi vindt. En dan heerlijk genieten. Succes!

 

aangepast door timewa
Link naar reactie

Dit vind ik persoonlijk de mooiste kleur & wielen combinatie voor de pre-facelift E85.

 

$_20.jpg

 

 

BMW Z4 roadster 3.0i 2. Hd. Scheckheft unfallfrei
21.000 €
Erstzulassung: 07/2003
Kilometerstand: 39.000 km
Leistung: 170 kW (231 PS)
Farbe: Grau Metallic

Durch Klick auf den Link gelangst Du direkt zum Inserat:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=323855683&lang=de&utm_source=DirectMail&utm_medium=textlink&utm_campaign=Recommend_DES

 

Dit exemplaar heeft een uniek lage km stand en lijkt wel in erg mooie staat. Persoonlijk vind ik de km stand erg onbelangrijk en de technische staat des te meer, maar hierbij kloppen beide. Maar daar is de prijs dan ook naar natuurlijk.

Link naar reactie

Essentieel:

- Lederen bekleding, maar ik denk dat je dat sowieso krijgt als je de sportstoelen wilt (ik heb die althans nog nooit met stoffen bekleding gezien)

- Cruise control

- PDC

- Een mooie kleurcombinatie (zelf zou ik bijv. een zwarte met zwart interieur waarschijnlijk laten staan, maar een donkerblauwe met caramelkleurig leder zou een grote aantrekkingskracht hebben)

 

Ook wel een voordeel:

- Windscherm 

- Stoelverwarming (al vraag ik me af of dat een optie was? ik weet niet of ik ooit een z4 gezien heb die het niet had)

- Hifi Professional

 

Niet echt belangrijk:

- Navigatie (dat gaat tegenwoordig toch beter op je telefoon)

 

Link naar reactie
9 uren geleden, timewa zei:

Dit vind ik persoonlijk de mooiste kleur & wielen combinatie voor de pre-facelift E85.

Dit exemplaar heeft een uniek lage km stand en lijkt wel in erg mooie staat. Persoonlijk vind ik de km stand erg onbelangrijk en de technische staat des te meer, maar hierbij kloppen beide. Maar daar is de prijs dan ook naar natuurlijk.

Errug mooi, als nieuw! jammer dat ie niet de goeie stoelen heeft 😮

 

Ook geinig  😎

spacer.png

 

aangepast door 330dM
Link naar reactie
  • Administrator

Qua opties kun je heel, maar dan ook heel veel opties retrofitten. Als je maar geen twee 100% linkerhanden hebt en niet bang bent lukt heel veel. 
 

Onderdelen worden alleen steeds duurder (willekeurig voorbeeld; zo kost het X3 radioknopje dat ik in 2010 voor mijn E85 2.5si kocht voor 6,89 ondertussen meer dan Eur 25,-), zijn ze deels niet meer te krijgen en zijn sommige zaken wel erg bewerkelijk. Het is daarom toch best handig als er al het nodige inzit.

 

Als ik op zoek zou gaan naar een andere E85 zou ik in ieder geval graag willen;

 

- verwarmde M-stoelen (maar daarmee sluit je wel heel 2003 en een deel van 2004 uit als productiekosten, tenzij retrofit). Dit omdat de prijzen eenvoudig de pan uit rijzen. Een matig niet Engels setje doet al snel 2000 piek tweedehands;

 

- Hifi pro (optie 677a, niet 677), met navigatie pro erbij. Precies zoals @timewa zegt; het werkt afgezet tegen de ouderdom nog best redelijk en scheelt een woud aan opladers, zuignappen en wat nog meer. Bijkomend voordeel is dat je dan het complete instellingenmenu voor andere zaken overzichtelijk in beeld hebt, zoals voor de equalizer en DSP van je hifi pro. Mijn E86 heeft overigens geen DSP en dat verschil hoor je echt wel heel goed. Plus; als je met de  kap open ook nog eens een muziekje wilt luisteren is hifi pro echt wel een aanrader (natuurlijk luister je graag naar de 6-cilinder, maar als je er ook mee op vakantie gaat wil je toch ook wel eens wat afwisseling);

- een “vast” OEM windscherm (dus niet de beugel-BH, maar het ding met schermpjes in de rolbeugels plus uitklikbaar middenstuk);

- Aero bumper, skirts en diffuser. Dat is heel smaakgebonden, maar later monteren is qua prijs en zeldzaamheid (alleen nog tweedehands) heel duur en kan lang wachten betekenen. Dat geldt ondertussen ook voor de M-bumper. Ook moeilijk / niet nieuw verkrijgbaar;


Toch heel fijn, geen dealbreaker:

-Multifunctioneel M-stuur. Extreem veel aangenamer dan die standaard hoepel. Makkelijk zelf er in te zetten, maar tweedehands duur en vaak met wat werk, nieuw toch weer rond de 700 piek. 

 

Niet nodig zou voor mij zijn;

- cupholders (fiets je er zelf zo in);

- bichromatische spiegels; die worden lelijk oud en zelfs daarvoor zit er een rare trilling in het glas waardoor ze overdag minder scherp beeld geven dan gewone spiegels);

- Bluetooth voor je telefoon (werkt bij mij in de E86 wel naar volle tevredenheid, ook nog met een IPhone 11, maar er zijn andere oplossingen die net zo bruikbaar zijn);

- M-onderstel. Dat is na minimaal 15 jaar toch ingezakte, ouwe meuk. Je kunt beter wat geld opzij leggen voor een simpele schroefset van een goed merk (bv. KW); niet om enorm te verlagen, maar vanwege enorm te verbeteren rij eigenschappen; 

- elektrisch dak. Je komt ze in Nederland bijna niet tegen zonder, maar mijn vorige 2.5si  (Belgische import) had geen elektrisch dak en dat werkt uitstekend met maar één centrale handle. Dus niet als bij veel merken links en rechts (ook) een vergrendeling. Sneller en net zo makkelijk als elektrisch. Ook rijdend;

- elektrische stoelen, tenzij er meerdere gebruikers zijn en die vaak wisselen. Maar ook dan; spiegelpositie e.d. wisselt niet mee;

- cruise control (zie opmerking @timewa), maar zo uit mijn hoofd ligt vanaf de facelift de bedrading er niet standaard meer;

- pdc; is toch een waardeloos systeem omdat je niet ziet waar het gevaar zit (het is alleen met geluid, niet met beeld);

- juiste kleur interieurlijsten. Het is wel een klusje om ze te vervangen, maar als je een IKEA kast in elkaar kunt zetten, kun je dit ook en je leert je auto er goed van kennen.

 

Ik denk dat ik dan alles heb. De rest doe je gewoon zelf als hobby. :wink:

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Denk dat alles wel genoemd is nu. Wat fijn dat het retrofitten van cruisecontrole zo eenvoudig is, althans bij vfl modellen. Zijn overigens vfl achterlichten in een fl te monteren? Niet dat ik op zoek ben, maar ik vind de oude lichten met dat meegespoten streepje in carrosseriekleur leuker dan die vlakke fl lampunits.

 

 

Link naar reactie

Let even op: volgens mij heb je gewone audio, hifi en hifi pro. Met hifi heb je ook al 2 subwoofers maar geen dsp en volgens mij ook andere speakers, maar wel 10 stuks. Wij hebben geen dsp maar wel navi pro. Dus kunnen klankkleur niet anders aanpassen dan bas en hoge tonen. is voor mij prima.

 

Daarnaast hebben wij raamomlijsting van de voorruit in het leer. Geen idee hoe die optie heet.  @BMW-Z-CSinoemde het ooit iets als ‘erweitertes leder’? In ieder geval vind ik het veel mooier, zal vast ook wel achteraf te monteren zijn?

aangepast door Gersh
Link naar reactie

O ja, lederen bekleding is natuurlijk een must in een cabrio (met kap open parkeren en dan toch een regenbuitje 🙂) maar volgens mij zit dat op >95% van alle E85s. Die Erweiterte Leder optie is wel veel zeldzamer, en ook niet altijd leverbaar geweest.

 

Op een Duits forum heeft iemand zelf met leer gestrooid en ik vind het zo op het eerste gezicht best prima gelukt:

 

image.png.8b4e1fa517b4c1f534efba330d74d239.png

 

Source: Marcel, https://www.zroadster.com/forum/threads/erweitertes-leder-jetzt-auch-mit-armaturenbrett.141008/

 

Link naar reactie

Yep, alles is gezegd, door Timewo.
Na mijn 2.5, nu een 3.0...rijdt totaal anders, dus goede keuze.
DSP, M Stoelen belangrijk!
Rest minder, nice to have, zeg maar (bluetooth setje moet je toch in bouwen voor lekker audio-geluid als je toert)
Xenon heb ik bijvoorbeeld, maar boeit niet echt. Navi blijft ouderwets, dus gewoon Waze oid gebruiken.
Heb 5.500km gereden deze zomer (Italie)...heerlijke auto!! Doen!

IMG_3166.jpeg

aangepast door haroldv
Link naar reactie

Ik zou je aanraden om 120K kilometers zeker niet als harde eis te nemen. Is m.i. arbitrair, zeker bij een oudere auto. De algemene staat en originaliteit van een auto is m.i. veel belangrijker.

 

Als ik kan kiezen:

1) Een 15 jaar oude auto met 240dkm die 100% origineel en onverprutst is en in zeer verzorgde staat, die ik kan kopen van een 1e eigenaar die liefhebber is, of:

2) Dezelfde auto met 120dkm, maar ook met allerlei Sjonnie aanpassingen, gerommel aan kabels en veel eigenaren gehad

Dan kies ik altijd voor 1). Zelfs als die duurder is.

 

Een hoge km stand zegt helemaal niks zonder de context.

 

Ik heb zelf verschillende nieuwe auto's van 0 tot 200dkm gereden in korte tijd, veel reizen voor mijn werk, en die auto's waren in 100% nieuwstaat toen ik ze weer inleverde. En ik had ook een collega waarbij de leaseauto al na 50dkm een ranzig hok met rammels en deuken was.

 

Dus gewoon een paar bekijken, en dan een mooi en eerlijk exemplaar met een schappelijke prijs kopen. You can't go wrong, fun gegarandeerd en het leuke is dat als je er goed voor blijft zorgen, je waarschijnlijk niet of nauwelijks afschrijft.

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Nee joh, 120 dkm is niet heel belangrijk bij auto’s van tussen de 18 en 15 jaar oud (even uitgaand van de M54 waar @Amigo naar op zoek is). Juist de auto’s van die leeftijd mèt lage kilometerstand, waarbij het onderhoud ook op kilometerstand is uitgevoerd zou ik laten staan. Liever één waar in 15 jaar 12,5 dkm per jaar mee is gereden en ieder jaar de olie is ververst dan één waar in 15 jaar maar 80 dkm mee is gereden en maar iedere 15 dkm de olie is ververst bijvoorbeeld. 

 

@Gersh: klopt helemaal. De speakerpaketten waren er met 6 speakers (gewoon), met 10 - maar zonder DSP (hifi), en met 10 speakers, carver versterker en DSP (hifi pro). Voor in een roadster schiet de variant met zes speakers echt te kort. Met name omdat je bij die 6 speakers de speakers in de deurpanelen mist.

Link naar reactie

Heren, bedankt voor de vele leuke en informatieve reacties! Ik heb een hoop om naar te kijken en daar ben ik jullie erg dankbaar voor! Ik denk dat het nu taak aan mij is om een paar Zetjes te gaan rijden om te kijken of het wat is. Dat zal het zeker wel zijn, maar voor zover ik mij kan herinneren vond ik de standaard stoelen niet per definitie slecht zitten. Eentje met sportstoelen zou dan uiteraard een pre zijn, maar ik ben ook weer geen supersportieve rijder die iedere apex pakt. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ik hou ook van het cruisen. En ja, dan is die M54 ook weer heerlijk donker en diep qua geluid.

 

Een Hifi Pro wil ik dan eigenlijk sowieso. Stoelverwarming ook, verder “alle extra’s leuk”. Uiteraard wel alles zo origineel mogelijk.

 

Wederom bedankt voor jullie inputs en allemaal een fijn weekend gewenst! 👍

Link naar reactie

Succes met de zoektocht. En tja, de keuze van stoelen zijn net als de andere opties erg persoonlijk.

 

Gewoon 2 of 3 proefrijden. Nu einde vd zomer of straks in de herfst is ook een goed moment om eentje te kopen, cabrioprijzen zijn altijd een beetje seizoensgebonden. 

 

Have fun!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Leuke zoektocht, maar ook knap lastig tegenwoordig.

Een echt nette E85 3.0i is steeds schaarser aan het worden, in mijn zoektocht vorig jaar ontzettend veel uitgeleefde meuk gezien wat als netjes wordt omschreven in de advertentie.

Moet ook zeggen dat het interieur van de E85 ook niet echt mee helpt, het harde plastic en de allu lijsten zijn vrij kwetsbaar.

Ik heb diverse zaken in mijn interieur vernieuwd.

Sportstoelen zijn ontzettend gaaf, en zitten ook echt beter, maar de normale stoelen vind ik persoonlijk prima zitten.

Ebay kleinanzeigen worden ze geregeld aangeboden, staat momenteel een zwart setje op voor 1500 euro in redelijke staat, wellicht eventjes verven en opvullen.

Maar dat is relatief vrij simpel te doen door een leder specialist.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/bmw-e85-e86-z4-sport-sitze-leder-schwarz-sportsitz-z4m/1852346193-223-8040

aangepast door bofkont
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.